کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه عواملی نرخ ارز در بازار را دستکاری می‌کند؟


کد خبر : ۱۷۰۵۱سه شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۴۶۳۰۰۹ بازدید

برخی از نمایندگان مجلس در خصوص عوامل تاثیر گذار در کاهش و افزایش نرخ دلار اظهار نظر کردند.
چه عواملی نرخ ارز در بازار را دستکاری می‌کند؟چه عواملی نرخ ارز در بازار را دستکاری می‌کند؟

برخی از نمایندگان مجلس در خصوص عوامل تاثیر گذار در کاهش و افزایش نرخ دلار اظهار نظر کردند.

در همین مورد موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به اقتصادنیوز می‌گوید:‌ این موضوع بستگی به عرضه و تقاضا دارد. در ابتدا باید ببینیم عرضه دلار چقدر است، اگر دولت بتواند دلار عرضه کند نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند اگر نتواند دلار عرضه کند نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر بستگی به تقاضای مردم نیز دارد. مردم برای درمان یا خرید مواد اولیه نیاز به دلار دارند و اگر دولت در اتاق مبادلات ارزی بتواند ارز بدهد قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و اگر نتواند به تبع از آن، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ثروتی تصریح می‌کند: امیدواریم دولت بتواند بعد از رفع تحریم‌ها ارز فروش کالای خود را به داخل کشور آورد و به بازار تزریق کند.

او اظهار می‌کند: اگر صادرات رونق پیدا کند ارز وارد کشور خواهد شد و اگر تولید رونق پیدا کند ارز به وجود می‌آید. اگر رکود اقتصادی باشد قیمت‌ها بالا می‌ر‌ود و ارز هم افزایش پیدا می‌کند. اما به صورت کلی کاهش و افزایش نرخ دلار بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

در این میان جعفر قادری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: عوامل مختلفی در کاهش و افزایش نرخ دلار دخالت دارند. دو تقاضا برای دلار وجود دارد. یکی تقاضای سفته بازی و دیگری تقاضای معمولی، بازارها مانند بازار مسکن و بورس اگر رونق بگیرد نقدینگی‌ها و تقاضای سفته بازی برای دلار کاهش پیدا می‌کند. اگر بازارها رونق نگیرد، نقدینگی‌ها به سمت دلار می‌رود و می‌تواند تقاضای سفته بازی را افزایش دهد.

قادری خاطر نشان می‌کند: بحث دیگری میزان نیاز ارزی و در‌آمد ارزی در کشور است، بحث سر تقاضای خود ارز است که آیا درآمدهای حاصل از نفت و صادرات نفتی افزایش پیدا می‌کند یا آیا امکان ا افزایش ارز در بازار وجود دارد یا در همین روال است.

قادری تصریح می‌کند: از طرف دیگر باید میزان تقاضا برای ارز در جامعه را مدنظر بگیریم، مجموعه‌ای از این عوامل می‌تواند تعیین کننده نرخ ارز باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان سخنانش بیان کرد: یکی از عوامل مهمی که می‌تواند تاثیر‌گذار باشد انتظارات مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که چه انتظاراتی نسبت به آینده دارند اگر احساس کنند که در آینده وضع بهتر  می‌شود و فشار تحریم ها کاهش پیدا می‌کند و نیازهای ارزی می‌توانند به راحتی تامین کننده باشند به سراغ سفته بازی ارز نمی‌روند اما اگر احساس کنند به نیازهایشان پاسخی داده نمی‌شود تقاضا بالا می‌رود.

همچنین سعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: تا زمانی که در ارتباط با نرخ دلار مدیریتی نباشد و در قانون بودجه شفافیت قیمت گذاری انجام نگیرد و دولت آن نرخی را که در بودجه لحاظ کرده و در بانک‌ها با قیمت دیگر عمل می‌شود با این روال پیش برود قطعا در بازار ارز تاثیر منفی دارد.

او ادامه می‌دهد: رابطه بین عرضه و تقاضا و موارد مربوط به خرید و فروش‌ها و نبود مدیریت یکپارچه دولت در بحث ارز قطعا در ارتباط با این قضیه اثرات خاصی می‌گذارد. زمانی که ما در قانون بودجه 2850 تومان و در بانک‌ها 3150 تومان دلار را به فروش می‌رسانیم قطعا در بازار اثرگذار است و می‌تواند قیمت دلار را بالا ببرد.

 زمانیان دهکردی تصریح می‌کند: وقتی که مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد و دولت کل ارز را در اختیار خود قرار ندهد و رابطه بین عرضه و تقاضا و در خواست دلار بالا باشد قطعا اثرات مثبت و منفی در نرخ دلار می‌گذارد.

در همین مورد محمد علی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به اقتصادنیوز می‌گوید: هر چه قدر کشور تعامل ما در عرصه بین المللی افزایش داشته باشد و چرخه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر باشد در رابطه با نرخ دلار تغییراتی خواهیم داشت اگر تعاملات ما بیشتر باشد قطعا نرخ دلار کاهش پیدا خواهد کرد اما اگر تعاملات ما بسته باشد نرخ دلار بالا می‌رود .

مددی تاکید می‌کند: نرخ دلار با توجه به سرمایه گذاری‌ها نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد اگر کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در کشور استقبال کنند و دولت شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کند قطعا نرخ دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به اقتصادنیوز می‌گوید: صادرات مستقیما به ارز آوری مرتبط می‌شود و اگر ما افزایش صادرات نفت داشته باشیم ودلارهای بیشتری وارد کشور کنیم و از طرفی افزایش صادرات غیر نفتی نیز داشته باشیم باعث افزایش دلار می‌شویم .

یوسفیان ملا خاطرنشان می‌کند: از طرفی اگر واردات کشور کم شود دلار باقی می‌ماند و از طرفی تولید داخلی و مصرف کالاهای داخلی بالا رود افزایش نقدینگی دلار را در کشور خواهیم داشت. 

او تصریح می‌کند: اگر برعکس این اتفاق افتد قطعا میزان دلار کم‌تر می‌شود. اگر این پارامترها ایجاد شود نتیجه آن کاهش یا افزایش دلار در کشور است.

ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره می‌گوید: یکی از عواملی که باعث افزایش و کاهش نرخ دلار می‌شود این است که دولت نیازهایی که مردم به دلار را نمی‌تواند فراهم ‌کند مانند نرخ مبادلاتی یا نرخ مصوبی که در مجلس وجود دارد.

موسوی اظهار می‌کند: وقتی سرمایه‌گذار ما برای خریدی که از خارج داشته‌ درخواستی کند یا زائری که به زیارت می‌رود و مسافرهایی که سفرهای توریستی خارج از کشور دارند نتواند این نیازها را برطرف کند و نرخ گذاری در اختیار دلالان قرار می‌گیرد باعث نوسان و تغییر قیمت‌ها می‌شود.

اما غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه هم در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: نرخ دلار باید به جایگاه منطقی خود برگردد ما اگر بتوانیم صادرات کشور را افزایش دهیم یقینا شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود و این به نفع ارزش پول ملی ما است و اقتصاد ما رونق پیدا می‌کند.

کاتب در پایان سخنانش عنوان می‌کند: عواملی که در کاهش و افزایش نرخ دلار اثرگذار به نظر می‌رسد افزایش واردات است و بخش دیگر رکود اقتصادی است که این عواملی محسوب می‌شوند که دلار افزایش پیدا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها