کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مقایسه متروی تهران و لندن با معیار جا‌به‌جایی

کدخبر:۱۷۰۳۸سه شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱:۰۶۳۷۷۰ بازدید

در این سال‌ها با ورود دستگاه حفاری تونل، توسعه مترو در تهران سرعت بیشتری نسبت به گذشته داشته است، هرچند هنوز با تکالیفی که در برنامه ...
مقایسه متروی تهران و لندن با معیار جا‌به‌جایی

در این سال‌ها با ورود دستگاه حفاری تونل، توسعه مترو در تهران سرعت بیشتری نسبت به گذشته داشته است، هرچند هنوز با تکالیفی که در برنامه 5 ساله دوم شهرداری آمده و اهداف طرح جامع حمل‌و‌نقل فاصله دارد اما حفر سالانه بیش از 20 کیلومتر تونل، سبب شده مدیران شهری به تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا دو سال آینده امیدوار باشند.

در حال حاضر متروی تهران با ظرفیت موجود حدود 3 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند و این در حالی است که در سال 2007 از متروی لندن چند صد میلیون سفر شهری را ثبت کرده است. روز گذشته شهرام گیل آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در نشست هم‌‌اندیشی دیپلماسی شهری در مسیر منافع ملی با اشاره به یکی از دستاوردهای شهرداری تهران در سال‌های اخیر گفت: بر اساس آمارها، در وین سالانه 1.5 کیلومتر، لندن 7.5 کیلومتر، مسکو 15 کیلومتر و در تهران سالانه 30 کیلومتر خط مترو ساخته می‌شود.

با فرض اینکه در تهران 4 برابر لندن مترو ساخته می‌شود، آیا این نوع مقایسه معیار درستی برای نشان دادن عملکرد متروی تهران است؟ زهیر متکی، استاد دانشگاه و کارشناس معماری و طراحی محیط معتقد است: مقایسه کمی تعداد ایستگاه‌های شهر تهران با سایر شهرهای بزرگ دنیا مقایسه درستی نیست. آنچه در حمل و نقل ریلی اهمیت دارد، ضریب نفوذپذیری، وسعت شهرها، عنصر اتصال‌پذیری گره‌های شهری با مترو است. جمعیت توکیو و شهرهای اطراف آن 35 میلیون نفر است و شهر توکیو به تنهایی 13 میلیون نفر جمعیت دارد که جمعیت روز آن 20 میلیون نفر است. 90 درصد جابه‌جایی‌ها در توکیو توسط حمل‌و‌نقل ریلی انجام می‌شود. حمل‌ونقل ریلی در توکیو تنها مترو نیست بلکه خطوط ریلی در رو و زیر زمین را شامل می‌شود. شرکت متروی توکیو یک شرکت قطار شهری در پایتخت کشور ژاپن است. اولین قطار مربوط به این شرکت در سال 1927 میلادی کار خود را در مسیر بین آساکوسا و اوئنو آغاز کرده‌است. متروی توکیو به‌طور کلی در مناطق ویژه توکیو و حومه آن در حرکت است اما به غیر از این شهر این شرکت در استان سایتاما و استان چیبا نیز چند ایستگاه دارد.

متروی توکیو دارای 9 خط و 168 ایستگاه است. در حال حاضر متروی توکیو از لحاظ حمل و نقل مسافر رتبه نخست را در جهان داراست. به گزارش «دنیای اقتصاد »متروی لندن که از سوی این مدیر شهری، متروی تهران با آن مقایسه شده است، قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان است. بهره‌برداری از سامانه متروی لندن، در تاریخ 10 ژانویه سال 1863 آغاز شد متروی لندن، دارای 275 ایستگاه است. این شبکه، با 408 کیلومتر خط آهن، طولانی‌ترین خطوط حمل‌ونقل درون شهری جهان نیز هست. شهردار تهران نیز روز گذشته در حاشیه افتتاح ایستگاه نعمت‌آباد یکی از ایستگاه‌های جنوبی خط 3 گفت: خدارا شاکریم که توانستیم متروی تهران را در ابعاد مختلف گسترش دهیم. امروز متروی شهر تهران در سطح بین‌المللی به جایی رسیده است که بین متروهای برتر دنیا از همه جهات هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حرفی برای گفتن دارد. مترو تهران در حال حاضر 14 درصد از جابه‌جایی‌های طول روز پایتخت‌نشینان و البته ساکنان حومه تهران را بر عهده دارد در حالی که شبکه مویرگی حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرهای دنیا مانند توکیو که از لحاظ وسعت و جمعیت مشابه تهران هستند، به گونه‌ای عمل می‌کند که نزدیک به 90 درصد جابه‌جایی‌ها از طریق مترو است. در حال حاضر طول متروی تهران بیش از 164 کیلومتر است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

قابل توجه: 1394/8/1907:19:12،
63
8
مترو لندن از سال 1864 احداث شده اونوقت اصفهان به ایستگاه بعد از 14 سال درست شده.
جعفر: 1394/8/1909:09:57،
30
7
یعنی هم زمان با ماشین بخار
جعفر: 1394/8/1909:15:30،
21
5
لندن دیگه نیازی به متروی جدید نداره
در ضمن اگه کل متروی تهران 150 کیلومتر باشد پس ما این مترو را در ظرف 5 سال ساختیم!!!!!!!!!!!
امین: 1394/8/1911:16:50،
26
7
در تهران سالانه 30 کیلومتر مترو می سازیم؟؟؟؟؟؟ جک خنده داری بود خط 7 کلا 28 کیلومتره الان 7 سال دارن کار میکنن هنوز تموم نشده ملتو چی فرض کردن اینا؟؟؟؟؟
نوید: 1394/8/1911:46:50،
24
7
لندن رو یک متر بکنی آب میزنه بیرون .تهران چی؟
قياس غير متعارف !: 1394/8/1919:00:11،
12
6
آيا توي مترو لندن فروشگاههاي سرپايي و سيار هم هست و دادن بزنند = جوراب و آدامس و فال و سنگ پا و ليف حمام فروشي ....



قياس از زمين تا آسمان است ؟!!!!!


ناشناس: 1394/8/2010:09:25،
4
5
بابا خدا تو شکر کن 14 سال خیلی کمه
مترو مشهد بعد از 20 سال یک خطش تازه راه افتاده
مترو: 1394/8/1908:04:33،
67
12
مقایسه شما در حد مقایسه سمند با بی ام او ای 8 هستش..

ایران جیب از این مقایسه ها زیاد بگذار....تهران در حد کابل هم نیست که با لندن مقایسه بشه
طالب: 1394/8/1909:35:04،
23
7
سال 1864 میلادی مصادف با 1242 شمسی
یا در ژاپن سال 1927 میلادی مصادف با سال 1305 شمسی

وضعیت ایران در سالهای 1242 و 1305 چگونه بود آیا در آن سالها ایران مترو نیاز داشت ؟

من دیگه حرفی برای گفتن ندارم !
امیر: 1394/8/1910:52:10،
21
9
آقا طالب عزیز در آن سالها ژاپن و انگلیس هم مترو احتیاج نداشتند ولی دولتها شون امروز رو میدیدند که نیاز جامعه است و در ایران هم قبل از رضا شاه همه میدونیم که دید دولتهای ما هم چه بوده است.
داود: 1394/8/1915:25:16،
13
6
طالب خان!
تفاوت ما با اونها در اینه:
- اونها قبل از رسیدن به مشکل به حل آن فکر میکنند و چاره می اندیشند.
- ما صبر میکنیم که به مشکل بر بخوریم و وقتی حسابی عین خر توی گل موندیم، اونوقت به جه کنم جه کنم می افتیم! کلی وقت و هزینه اضافی هم رو دستمون میمونه! واسه همینه که همه چیز ما در مقام مقایسه با اونها، گرانتر و دیرتر از آب در میاد.

وقتی معیار بجای اندیشه میشه توکل، نتیجه هم میشه اینی که شاهدشیم! گل و بلبل!
داود: 1394/8/1909:46:14،
19
6
شهردار عزیز! بین الملل!؟ فقط مشخصا بفرمایید کدوم ملل؟

لندن رو نمیدونم اما، در مسکو، هر 30 ثانیه یه بار قطار میاد، نه هر 5 دقیقه یکبار! چه جوری روتون میشه خودتون رو با اونها مقایسه کنید؟

صد البته از امثال افغانستان و زیمبابوه "هنوز" جلوتریم.
پاسخ: 1394/8/1910:32:33،
23
6
افغانستان تا 2025 از ایران در زمینه شهرداری ملل ما جلو میزنه
رضا: 1394/8/1909:53:52،
25
8
کاش جای روزه خونی در ال سی دی های داخل واگن ها فرهنگ پیاده و سوار شدن را به بعضی از مردم یاد می دادند.
فکر کنم ثوابش از روزه بالاتره.
Majid: 1394/8/1911:06:03،
14
13
سلام به همه
عزيزم روضه خواني اونكه شما گفتي روزه هست ميخورنش نميخواننش
علیرضا: 1394/8/1911:01:04،
8
8
مترو تهران خوب پیشرفت میکنه البته نسبت به بش های دیگه ایران
ارش: 1394/8/1911:03:48،
17
7
من در لندن زندگی کردم در اونجا هر 1 الی 2 دقیقه مترو میاد بعدشم هر 500 متر یه ایستگاه داره نه مثله تهران که هر 100 کیلومتر ایستگاه داره کلا سمت شهرک غرب که نیست اصن
محسن: 1394/8/1911:14:59،
12
13
بايد روند رو در نظر بگيريد سرعت رشد مترو تهران تو اين سالها چقدر بوده؟ به نظر من كه خيلي خوب عمل كردند. همين الان ترافيك رو نگاه كنيد ببينيد چقدر نسبت به 10 سال پيش بهتر شده
در ضمن مترو تهران روزانه 3 ميليون مسافر جابجا ميكنه كه اگه تكميل بشه تا 10 ميليون ظرفيت داره
قيمت بنزين ارزونه
ايران تحريم بوده قطار نميدادند
تكنولوژي حفاري نميدادند
دولت يارانه مترو رو نداده
TEH: 1394/8/1914:56:43،
11
5
آقا محسن این دوستان که معتقدند مترو رو صد در صد بومی میسازن اونوقت این حرف شما که میگی تحریم بودیم پس سرعت ساخت مترو اومده پایین یعنی چی؟؟؟!!
آقایون مدیران جهادی حاکم بر شهرداری طی دهه اخیر اگه یه متر مترو کشیدن یا خیابون ساختن در ازاش صدها هکتار از باغات و منازل اصیل رو قربانی کردن به همین دلیل هزاران نفر جمعیت رو به طهران اضافه کردن این یعنی نه تنها اوضاع ترافیک و آلودگی بهتر نشده که هیچ حتی میشه گفت افتضاح شده!!
IR: 1394/8/1914:53:00،
12
9
ایرانجیب!به چه حقی پایتخت شکوهمند ما رو با پایتخت این روباه پیر قیاس میکنی؟؟!!!!!
(اعتراضات یک دلواپس)
ممد: 1394/8/1915:39:03،
9
11
حالا بشین منتظر همین انگلیس جونت ببین چه کاری برات میکنه
عزیز من اینا همه دنبال منافع خودشونن نه دنبال راحتی ملت ایران
سید علی: 1394/8/2011:57:34،
6
6
ممد جان ، صحبت دوستان هم همینه یعنی ما هم باید به فکر منافع خودمون و ملتمون باشیم نه به فکر منافع دیگران.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل