کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چالش‌های صنعت خودرو ایران

کدخبر:۱۷۰۳۳دوشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱:۴۱۳۸۷۴ بازدید

با تاسیس کارخانه ایران خودرو در سال1341 اولین گام برای ورود ایران به بازارهای جهانی خودرو برداشته شد.هرچند تا سالها این کارخانه ...
چالش‌های صنعت خودرو ایران

با تاسیس کارخانه ایران خودرو در سال1341 اولین گام برای ورود ایران به بازارهای جهانی خودرو برداشته شد.هرچند تا سالها این کارخانه تنها به عنوان مونتاژ کننده قطعات تولید شده در اروپا شناخته می شد.در سال 1346با امضای قرارداد میان این کارخانه و شرکت تالبوت انگلستان دروازه ی جدیدی به روی صنعت ایران گشوده شد تا با حرکتی رو به جلو در جهت تامین نیازهای داخلی فرصت رقابت را با خودروهای خارجی به ویژه آمریکایی که ان روزها مورد توجه مصرف کننده ایرانی قرار داشت بگشاید.پیکان که نتیجه ی بسته شدن آن قرارداد نام داشت در سال 1346 با ظرفیت شصت هزار دستگاه در سال متولد شد.

خودرویی که در انگلستان هیلمن نامیده می شد نقطه عطفی در صنعت نوپای ایران به شمار می رفت.ایران خودرو که ارام آرام رشد می کرد و با شعار دولت وقت که هر ایرانی یک پیکان بود تلاش می کرد با تکیه بر دانش روز جهان بازاری در کشورهای دیگر برای خود دست و پا کند تولید پیکان را در مدل های گوناگون مانند جوانان.دولوکس.استیشن و کار. ادامه داد البته بعدها تنوع محصولات این شرکت بسیار افزایش یافت و به تولید انواع خودروهای سواری و وانت نیز پرداخت. پس از ان که راه برای ورود تولیدکننده های داخلی باز شد شاهد تاسیس کارخانه سایپا در سال چهل و شش بودیم کارخانه ای که به نام سهامی تولید اتوموبیل سیتروئن ایران شناخته می شد و تا پیش از انقلاب مالکان ان دو برادر فرانسوی به نام های آلفرد آبسه و آنتوان آبسه بودیم.درآغاز این کارخانه به صورت دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات مدرن وانت اکا و ژیان را تولید می کرد که ژیان هم در ایران و هم در کشورهای همسایه خریدارن زیادی برای خود دست و پا کرده بود.

کارخانه سومی که پا به میدان گذاشت جنرال موتورز ایران بود که امروزه همگان آن را به نام پارس خودرو می شناسند.کارخانه ای که چند سال زودتر از سایپا و ایران خودرو ثبت شد اما تا مدتی به عنوان یک شرکت بازرگانی وارد کننده جیپ به کشور فعالیت می کرد.از تولیدات این شرکت می توان به کادیلاک .جیپ.شورولت نوا.بیوک.امبولانس چروکی.آریا و شاهین اشاره کرد.پس از انقلاب و با اجرای دولتی شدن صنعت این سه کارخانه نیز مشمول این قانون شده و به دست دولت سپرده شدند.سیاستی که هدفش بازگرداندن ثروت به جامعه بود اما در عمل روند رو به رشدی را که از سالهای پیش آغاز شده بود متوقف کرد.در سالهای بعد تولید کارخانه های خودروسازی به دلایل گوناگون از جمله کمبود نقدی به شدت کاهش یافت و همین موضوع مدیران این کارخانه ها را به فکر واداشت تا چاره ای بیندیشند و صنعت خودرو کشور را از حالت نیمه تعطیل درآورند.اما چیزی در آن دوران هیچ توجهی به ان نشد بحث کیفیت خودرو های تولید بود زیرا مدیران تمام هم و غم خود را روی بحث کمیت گذاشته بودند و می خواستند با شتاب هر چه بیشتر میزان تولید را بالا ببرند بدون اینکه بدانند تولیدی که کیفیت دران لحاظ نشده باشد بی گمان دوام نخواهد داشت.

هرچند در سالهای اخیر خودروسازها تلاش کردند با اعمال نفوذ و افزایش تعرفه واردات کالای بی کیفیت خود را بفروش برسانند.در سال 1364 بود که کارخانه تالبوت با پژوی فرانسه ادغام شد و در عمل دست تولیدکننده داخلی بسته شد و این وضعیت تا جایی ادامه یافت که تولید کارخانه ای مانند ایران خودرو که در سال 1363 بیش از هفتاد هزار دستگاه بود به کمتر از سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید.تصمیمی که دران زمان گرفته شد خرید دستگاههای دست دوم شرکت تالبوت بود تا ایران خودرو توان تولید گذشته خود را به دست اورد.یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که کارخانه های دیگر نیز در عمل تفاوت چندانی با ایران خودرو نداشتند و به دلیل تحریم وسیاست هایی که مبنی برآن داد و ستد با خارج را محدود می کرد دچار افت شدیدی شده بودند.پس از پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی برخلاف سیاست های ابلاغی که برپایه ان قرار شرکت های ایرانی با افزایش کیفیت کالاهای خود بازارهای داخلی و خارجی را در دست گرفته و کشور را به سوی برون رفت از رکود پیش ببرند اما مقاومت بی سابقه ای از سوی خودروسازها صورت گرفت که تمایلی به این موضوع نداشتند.با نزدیک شدن به دهه ی هفتاد و بازشدن صحنه ی سیاسی و اجتماعی کشور کم کم واردات خودروهای خارجی افزایش یافت و شاهد تردد آن ها در خیابان ها بودیم.خودروهایی که به صورت سنتی سالها بود مشتریان خود را در کشور داشتند.

مانند بی ام دبلیو.بنز .فولکس که برخلاف خودروسازان داخلی تعامل مناسبی با خریدارن خود در سراسر جهان داشتند و هدف خود را رضایت مشتری قرار داده بودند.اما متاسفانه به دلایل گمرکی و نگاه بدبینانه ای که به خارج وجود داشت در درون مرزها کمتر کسی فرصت می یافت این خودروها را خریداری کند چون با قیمت های نجومی به فروش می رفت.این اوضاع ادامه داشت تا اینکه در سالهای پایانی دهه هفتاد خودروهای ژاپنی و کره ای که مانند همه ی بخش های صنعت این دو کشور بیشتر به با کیفیت بودن اهمیت می دهند وارد ایران شدند.خودروهایی که بسیار کم مصرف بودند و در عین حال هزینه ی تعمیر و نگهداری انها در برابر دیگرخودروهای خودروسازان جهان ارزانتر و به بسیار به صرفه بود.خودروهایی مانند ماکسیما که به سفارش کشور آمریکا تولید شد اما در بازارهای آسیاسی هوادار بیشتری پیدا کرد که نمونه ان را پس از گذشت سالها می توانیم در کشور خودمان ببینیم.

اما با تمام این دگرگونی ها بازهم همه ی مردم در کشور توان خرید این خودروها نداشتند و از سر ناچاری تن به خرید خودروهای داخلی می دادند.خودروهایی که از لحاظ کیفی هیچ فرقی با خودروهای چینی نداشتند.نکته ی مهمی که نباید ان را فراموش کرد و از دلایل اصلی شکست خوردوسازی در ایران به شمار می اید قطعه سازی بی کیفیت در ایران است.شرکت های قطعه سازی داخلی که مانند هم صنفشان در بخش خودروسازی هیچ گاه زیر بار بی کیفیت بودن تولیدات خود نرفتند هم چنان با دل بستن به مواد اولیه بی کیفیت دست به تولید می زنند.در چند سال اخیر به ویژه پس از ورود گسترده خودروهای خارجی و تمایل مردم به خرید از کارخانه های معتبر جهانی نگاه مردم به صنعت خودرو بسیار دگرگون شده و مصرف کننده به حقوق خود اگاه شده است.شاید تنها بخشی که خودروسازان داخلی می توانند با شرکت های خارجی رقابت کنند در بحث قیمت خودروها باشد که دلیل بالا بودن قیمت خودروهای خارجی در ایران را نیز می توان به دلیل افزایش بهای ارز دانست.خدمات پس از فروش بسیار نا مناسب طولانی بودن زمان تحویل خودرو که خودروسازان داخلی در این زمینه هیچ رقیبی در جهان ندارند و خودروهایی که از هنگام تولید با ایرادهای فنی بسیار تحویل مشتری شده و هیچ گونه پاسخ گویی نیز از طرف خودروساز نیز وجود ندارد.

هم اکنون که کشور وارد دوره ای از رکود شده است و کارخانه های سازنده ی داخلی با کاهش فروش و لبریز شدن انبارها از خودرو رو به رو شده اند شاید بهترین زمان است که یک بار برای همیشه مسئولین به این فکر کنند که چرا باگذشت پنجاه سال خوردوی ایرانی نتوانسته نامی برای خود دست و پا کند و کشورهای غربی که دران ها استانداردهای سخت گیرانه ای رعایت می شود خواهان این محصول نیستند آیا نباید بازنگری درستی در این زمینه صورت گرفته تا هم سرمایه های کشور به هدر نرفته و هم جان هم میهنانمان در جاده ها به دلیل آسیب پذیر بودن خودروها به خطر نیفتد.آیا حالا که خودروسازی درجهان به یک دانش تبدیل شده و شرکت ها در ان به خاطر یک اشتباه کوچک همه ی محصولات خود را فرامی خوانند و مدیران آن ها از خریدارن عذرخواهی می کنند وقت ان نیست که نگاه سنتی را از بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو برداشته و با سپردن کار به جوانانی که بسیار زیده هستند گامی در جهت جهانی کردن خودروهای ایرانی برداریم .

* امیر ایلخانی

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

بختیار: 1394/8/1820:24:39،
176
11
باید یاد بگیریم منفعت جمع رو به منفعت خودمون.نخرید خودرو از ایران خودرو وسایپا در غیز اینصورت ثابت کردیم که لیاقتمون همین ماشین های آشغاله و لاغیر
نیما: 1394/8/1820:38:23،
77
20
چالشی نداره
70 میلون خریدار انحصاری داره که هر چی تولید کنه باید بخرند متاسفانه
کامی: 1394/8/1820:53:32،
71
23
اولین گام و آخرین گام ....
عجله نکن : 1394/8/1820:59:52،
68
21
اگر زرنگ باشی تا یک ماه آینده که ایران خورو و سایپا اشغال هاشونو شروع به تحویل به ثبت نام کنند ها بکنند. ماشیناتونو بفروشیدالآن قیمت ها خوب کشیده بالا با شروع تحویل خودرو توسط خودروسازان قیمت‌ها تا نصف کاهش پیدا می‌کند بازار پر میشه از فروشنده
دولت با این طرح برای همیشه کمر خودرو سازان را میشکند
FullHD: 1394/8/1821:34:01،
51
16
سلام دوستان
دیگه وقتشه این مدیران مدبر وکاردان!!! که از زمانی که از کشتی حضرت نوح پیاده شدن به این صندلی‌ها چسبیدن، ملت ایران رو با یه خداحافظی خوشحال کنن
به خدا جوونها هم با انگیزه ترن و هم با دانش تر.همون جور که جوونهای اون زمان جنگ رو با سربلندی به پایان بردن،جوونهای الان هم ناجی صنعت باشن
شاد و سلامت باشید
x: 1394/8/1913:17:22،
15
21
مردم گول نخورید هزینه ساخت یک فیلم و گرفتن کلیپ داشتن یک دوربین فیلم برداری که الان همه دستشون یک گوشی دارند که خیلی خوب هم فیلم می گیره به اضافه تعدادی سیاه لشکر اینا همش حرف باطله کمپین یک جنبشی است که کمر دلالین و لگن سازها را شکسته است پس با یک فیلم و کلیپ و دو تا آمار خام نشوید
در ضمن زورشان به کمپین نرسیده فریب چاره کار آنان است.
فرغون نمیخوایم: 1394/8/1820:25:04،
112
9
یک کلام ختم کلام تحریم ادامه دارد.
با فیلمها و اخبار کذب مردم خام نمیشوند
درود به مردم آگاه با لیاقت.
x: 1394/8/1913:01:10،
17
17
برید خودتون فیلم کنید ما از این فیلم ها زیاد دیدیم کمپین با قدرت تمام ادامه دارد
در ضمن کمپین توسط 10000 نفر تشکیل نشده بود
خواننده ایرانجیب: 1394/8/1820:38:13،
52
20
خبر موثق
اوایل سال دیگر پژو 3008 و رنو کپچررنو با قیمت 78 تا 85 میلیون
رنو سیمبول به قیمت 40 میلیون
پژو 301 با قیمت 40 تا 45 میلیون
پرهام: 1394/8/1820:41:19،
66
21
شیوه جدید اخبار داخلی در پی گول زدن و تحریک مردم است.با پخش اخباری مبنی بر اینکه در صورت ورشکستگی خودروسازان داخلی 600هزار کارمند بیکار میشوند قصد تحریک مردم به خرید و دفاع از خودروسازان داخلی دارن.عزیزان گول این بازیها را نخورید.در صورت فروش کارخانه ها به افراد خصوصی همین عزیزان هم مشغول به کار خواهند بود و مردم هم خودروی با کیفیت سوار خواهند شد.با این سیاستها فریب نخورید.
ایرانی: 1394/8/1820:41:41،
55
16
صنعت خودرویی در ایران اسلامی و هیچکدام از کشورهای به اصطلاح اسلامی وجود نداره!، هر موقع شما و بقیه تونستین یه موتور رو خودتون طراحی کنین و بسازین اون موقع ادعاء کنین که صنعتی هم وجود داره!، تا اون زمان از عبارت مونتاژ لگن که نام با مسمی تری هست استفاده کنین!، صنعت!!!
بوئينگ: 1394/8/1820:43:01،
58
20
تحريم تا ورشكست شدن ادامه دارد
بهزاد تحریم: 1394/8/1820:46:58،
68
18
زنده باد تحریم
جنوبی ...: 1394/8/1820:57:16،
49
18
خدا آن مرد بزرگ رابیامرزد ...
به یادش هنوز سوار بر شورلت نوا هستم ...
پول بنزین میدم ،،بجاش پول وزیت دکتر و قبرستون نمیدم و پول تعمیرگاه و به خونخواران سایپا و ایران خودرو نمیدم

خودرو سازی که سالی ۷۰۰ هزار خودرو تولید میکنه بعد این ۱۰۰ خودرو که فروخت بعدش چطور میخواد ادامه حیات بده من نمیدونم ،،،چون اکثریت تحریم کردن

اونهایی که خریدن سخت پشیمان خواهند شد به هزاران دلیل

به یک سال نرسیده اونهایی که خودرو قسطی خریدن نشانهاشون ظاهر خواهد شد من آینده خوشی برای دو خودرو ساز نمیبیم ..

حسين: 1394/8/1821:00:25،
43
14
اسم اون شركت ايران ناسيونال بود كه مال خيامي بود و محصولات عالي اون موقع به بازار آرائه مي داد كه بعد مصادره و به يك شركتي دولتي زيانده تبديل شد.وقتي دولت در كاري كه دانش و تخصصش نداره دخالت كنه ديگه إز أين بهتر نميشه.هيچ دولت بازرگان خوبي نيست.
آرمان: 1394/8/1821:11:10،
58
17
خدایا این کشور را از دروغ، خشکسالی و جنگ حفظ کن.
كوروش: 1394/8/1821:17:27،
30
12
پیشنهاد جالب يكي از كارمندان شركت بيمه ايران در مورد وام 25 ميليوني:

در صورتي كه وام خودرو را در يكي از شركتهاي بيمه سرمايه گذاري كنيم در پايان 7 سال چه مبلغي خواهيم داشت؟

گزينه اول:
شما خودرو ميخريد و7 ميليون را نقد و 25 ميليون را طي اقساط 7 ساله ماهانه 496 هزار تومن ميپردازيد در پايان سال هفتم يك خودروي 7 ساله با حدود 210 هزار كاركرد كه 49 ميليون برايش پرداختيد و حدود 18 ميليون مي ارزد خواهيد داشت
گزينه دوم :
اگر ماهيانه 496 هزار تومن در يك شركت بيمه عمر سپرده گذاري و 7 ميليون را در يكي از بانكها سپرده گذاري طولاني مدت نماييد در پايان سال هفتم شما از شركت بيمه با سود تضمين شده نقدا حدود 106 ميليون بابت بيمه عمر دريافت و از بانك حدود 31 ميليون گرفته و جمعا 137 ميليون پول خواهيد داشت.
كمي عاقلانه فكر كنيد
آرمان: 1394/8/1821:19:35،
31
19
این طرح اقساطی که الکی اسم وام 25 میلیونی رو روش گذاشتن محکوم به شکسته چون هر کسی که تن به این خفت بده ماشین بی کیفیت رو نه به 3 برابر قیمت بلکه به 5 برابر قیمت میخره

زنده باد تحریم
آرمان: 1394/8/1821:21:08،
24
18
این طرح اقساطی که الکی اسم وام 25 میلیونی رو روش گذاشتن محکوم به شکسته چون هر کسی که تن به این خفت بده ماشین بی کیفیت رو نه به 3 برابر قیمت بلکه به 5 برابر قیمت میخره

زنده باد تحریم
آرمان: 1394/8/1821:22:00،
29
17
این طرح اقساطی که الکی اسم وام 25 میلیونی رو روش گذاشتن محکوم به شکسته چون هر کسی که تن به این خفت بده ماشین بی کیفیت رو نه به 3 برابر قیمت بلکه به 5 برابر قیمت میخره

زنده باد تحریم
آرمان: 1394/8/1821:22:58،
27
13
این طرح اقساطی که الکی اسم وام 25 میلیونی رو روش گذاشتن محکوم به شکسته چون هر کسی که تن به این خفت بده ماشین بی کیفیت رو نه به 3 برابر قیمت بلکه به 5 برابر قیمت میخره

زنده باد تحریم
هادی: 1394/8/1821:26:41،
37
13
چراهمیشه صحبت ازبیکارشدن چند هزارنفر کارکنان خودرو ؟
پس صنعت نساجی ایران چی میشه که چند میلیون نفرضرر کردند ؟
خیلی ازمسائل شفاف نیست..........
مهدی: 1394/8/1821:26:52،
35
19
اگر خودتونو بکشید ما ایرانیها دیگه گول نمیخوریم اصلا این اشغالهای لگن ساز رونمیخریم امروز هم اکثر نمایندگیهای فروش خودرو خلوت بود وکسی ثبت نام نمیکرد فعلا تحریم ادامه داره
تالاب: 1394/8/1821:35:07،
22
22
میخوام 10تا بخرم
تحريم ادامه دارد : 1394/8/1821:35:36،
34
15
2500 نمايندگي در كل كشور 5000 نفر مراجعه داشته = برآيند 2 نفر مراجعه فقط براي پرسش
كه آن هم يك فرضيه است چون همه بايد كل مدارك را آماده كنند در روز اول چنين چيزي امكان ندارد .



تحريم ادامه دارد ....
محمد مهدی: 1394/8/1821:37:37،
35
11
آقایون و خانوما این وام مزخرف 4سالست برای وام 25000000 باید تو 4 سال ماهی 708500 بدید یعنی در کل 34000000
9000000 سود واسه 4 سال
یعنی ی اس دی بخرید واستون در میاد 12250000+34000000=46250000 که ازتون اون موقع 20000000 هم نمیخرن چون تا اون موقع مملکت از نظر اقتصادی و روابط تجاری تو سطح بالایی قرار داره و پره از انواع و اقسام کالا و خودرو با شرایط فروش از دم قسط
گول نخورید کافیه فقط به حزکات و شرایط فروش انواع خودرو از 2سال قبل تا حالا یه نگاه گذرا بندازید
مهندس با تجربه: 1394/8/1821:38:04،
35
23
دوستان عزیز تولید خودرو داخلی صنعتی است لازم برای ایران اما با تیراژ حداکثر 200/000دستگاه در سال و تولید اضافی هیچ فایده ای ندارد چون خریدار داخلی ندارد و قابل صدور هم نیست چون کیفیت لازم و تکنولوژی روز را ندارد !! چیزی را هم که شما دوستان تحریم خرید اسم گذاری کردید هم نامش اشباع بازار داخلی است و هیچ دلیلی به غیر از بی پولی الباقی کسانی که تمایل دارند خودرو داشته باشند ندارد
والسلام و نامه تمام
جواد کشاورز: 1394/8/1908:45:14،
19
19
سلام و خسته نباشید
به قول آن یکی این سودیش کوجی بید
آقای مدیری یک فیلم باید مثل در حاشیه برا خودرو سازان درست کنه که پشت پرده این مافیای بزرگ یرای مردم روشن بشه که چرا قطعه ساز و دیگر عموامل نمیتوانند قطعات مناسب وبا کیفیت تولید کنند. آیا از لحاظ قیمت خرید قطات دستی پشت پرده هست که ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا توانایی این کار را نداریم .
حسن: 1394/8/1909:22:55،
13
18
باسلام همان هایی که کمپین درست کردن خودشون تو صف تحویل مدارک برای وام هستند لطفا خودتون مراجعه کنید تا بینید با تشکر
آرش66: 1394/8/1912:12:35،
13
14
خودروسازی در ایران پس از دوره ای طولانی از مدیریت نادرست و رکود، به زودی وارد فاز شکوفایی خود خواهد شد. ایران خودرو و سایپا برای ادامه ی حیاتشان در دوران پس از تحریم، نیازمند تولید خودروهای جدید هستند. قرار است سیتروئن C4 در سایپا و پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 در ایران خودرو (با موتور TU5) تولید شوند. تأمین نقدینگی راه اندازی خطوط تولید جدید، با این طرح فروش اقساطی 25 میلیونی ممکن می شود. به احتمال بسیار زیاد، پراید و 405 و سمند با موتور XU7 فقط تا پایان امسال (1394) تولید خواهند شد.
استاد: 1394/8/1913:17:08،
12
12
سه لگن ساز بزرگ کشور، ایران خودرو، سایپا و پارس، سه تاشون کی تاسیس شدند و به چه روزی افتاه اند....

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار