کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

چگونه آزادراه 750 ميلياردی، 12 هزار ميليارد تومان آب خورد؟

کدخبر:۱۷۰۲۰دوشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸:۴۷۴۸۲۹ بازدید

بازخوانی پرونده‌های راهی در كشور اما و اگرهای نهفته‌ای در خود دارد؛ نكاتي كه بعضا صحبت كردن در مورد آنها با نگاه انتقاد غير منصفانه اشتباه ...
چگونه آزادراه 750 ميلياردی، 12 هزار ميليارد تومان آب خورد؟

بازخوانی پرونده‌های راهی در كشور اما و اگرهای نهفته‌ای در خود دارد؛ نكاتي كه بعضا صحبت كردن در مورد آنها با نگاه انتقاد غير منصفانه اشتباه گرفته مي‌شود. يك واقعيت در بررسي پروژه‌هاي راهي وجود دارد و آن اين است كه 20 ساله شدن يك پروژه، فاجعه است، در همه جاي دنيا يك كار بزرگ و ملي را 10 يا 20 سال مطالعه مي‌كنند و در
2 تا 3 سال مي‌سازند اما متاسفانه برخي پروژه‌ها در كشور شش ماهه مطالعه مي‌شود اما اجراي آن سال‌ها زمان مي‌برد.

برخي پيمانكاران بر مهندسان مشاور فشار مي‌آورند كه بايد طرح‌هاي مطالعاتي را با سرعت به پايان برسانند، بايد براي اجراي هر پروژه‌اي مطالعات كافي در خصوص آن انجام گيرد در غير اين صورت پروژه‌ها به درستي اجرا نشده يا سال‌ها به طول مي‌انجامد. به طور كلي طرح مطالعاتي آزادراه تهران- شمال به درستي انجام نشده بود، نبود طرح مطالعاتي مناسب موجب شده كه هزينه‌هاي ساخت اين آزادراه به‌شدت افزايش پيدا كند و خسارات زيادي بابت طولاني شدن آن به كشور وارد شود.

پروژه آزاد راه تهران- شمال از سال ٥٦ استارت اجرايي‌اش خورده است و در مدت ٤٠ ساله از آن تاريخ تاكنون بارها پيمانكاران مختلف و زمان اجرايي مختلف براي آن بيان شده است ودر نهايت بنا به گفته وزير راه و شهرسازي «زمان اجراي اين پروژه مشخص نيست»، علاوه بر اينكه تاخيرهاي اينچنين باعث افزايش نارضايتي عمومي در كشور مي‌شود، هزينه‌هاي اجراي پروژه‌ها نيز با توجه به عوامل تاثيرگذار به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد. به گونه‌اي كه در اين پروژه هزينه ٧٥٠ميليارد توماني سال ٥٦ به عدد بيش از ١٢ هزار ميليارد توماني سال ٩٤ بالغ شده است. در كنار اين موضوع خسارت طولاني شدن اين پروژه بي‌نهايت است، چطور مي‌توان خسارت محاسبه كرد وقتي پروژه‌اي كه بايد ۲۰ سال پيش اجرا مي‌شد و هنوز به سرانجام نرسيده است، حتي محاسبه پول بنزين خودروها در جاده‌هاي موجود در اين سال‌ها به رقم‌هاي بالايي مي‌رسد. اگر بخواهيم تعداد تصادفات جاده‌اي، تلفات سوانح و ديگر موارد را حساب كنيم به رقم بالايي مي‌رسيم كه در صورت ساخت اين پروژه، اين ارقام به‌شدت كاهش پيدا مي‌كرد بنابراين برآورد خسارت هم نياز به يك طرح بزرگ دارد.

اصرار به استفاده از پيمانكار خارجي در اين پروژه در طول اين سال‌ها و عدم توجه و اتكا به توان داخلي شايد يكي از دلايلي است كه اين پروژه را با علامت سوال‌هاي مختلف مواجه كرده است مخصوصا وقتي اين پروژه را با پروژه‌هاي راهي مشابه همچون خرم‌آباد- پل زال مقايسه مي‌كنيم. پروژه كه با كاهش زمان اجرا توسط بخش خصوصي اجرا و به زير بار ترافيكي رفت. حال آنكه پروژه تهران- شمال كه شايد در جزييات اجرايي راحت‌تر از اين پروژه است كماكان در حال عوض كردن پيمانكار و برگزاري مزايده و مناقصه‌هاي خاص خود است. اين در حالي است كه در حال حاضر پيمانكاران ايراني در سطح دنيا مشغول كار هستند اما امكاناتي كه در كشور به يك شركت خارجي داده مي‌شود، در اختيار شركت‌هاي ايراني نيست.

٭ رامین هرمزی / كارشناس حمل و نقل

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حسین 2: 1394/8/1808:13:07،
50
10
این شرایط در حالی اعلام شد که پیش از این، با درخواست علاقمندان به پیش‌فروش مشارکتی این ازاراه آغاز شده بود که در نوع خود فرصت مناسبی برای سرمایه گزاری با سود 32 درصد در بازار رکودی کشور است و همچنان ادامه دارد.
حامد: 1394/8/1808:56:32،
149
5
با مدیریت اسلامی ...
مهم: 1394/8/1809:16:02،
191
8
اینقدر فساد تو این مملکت زیاد شده که واقعا داره حالم از این کشور به هم میخوره..... حالت تهوع دارم.
علي: 1394/8/1809:49:04،
56
7
من خودم داخل تونل اين پروژه رفتم خيلي وحشتناك به آب خورده
واقعا كار رو براي حفاري تونل غير ممكن كرده نياز به تكنولوژي مدرن دنيا مثل فريزينگ آب داره كه فقط اروپاييها ميتونن انجام بدن
بیکار: 1394/8/1810:42:39،
48
4
این که جای چگونه و چرا نداره
اگه با 750 میلیارد تموم میشد باید انگشت حیرت به دهن میگیرفتیم و میگفتیم که چگونه و چرا.....؟
عدالت: 1394/8/1811:14:12،
53
6
دلیل طولانی شدن این بزرگ را یکی فساده های گستره و مدیتریت ضعیف در این پروژه است یکی خود اقایان تمایلی به پایان این پروژه ندارند زیرا نمی خواهد مردم راحت به شمال بروند در ایام...
پاسخ علي: 1394/8/1816:23:22،
32
4
پس حتما به كارگران كندواني كه حدود صد سال پيش تونل ها رو ساختند امكانات فريزينگ بود نه فقط همت بود و غيرت كه الان بعد ازصد سال توش مونديم درود به روان پاك ايراندوستان وايرانسازان پس لطفا هر تماشاچي نظرنده كننده كاراش نظر بدن كه ما خاك تونل خوردهها و ريه پاره هاش زورمون نگيره نه دو تا كار اموز با دو تا اصطلاح
AAA: 1394/8/1808:13:10،
173
4
ميدوني چي جوري؟
با مقايسه بين ساخت جاده چالوس توسط رضا شاه با اين پروژه آقايون ميفهمي !!!!!
م.ط: 1394/8/1808:24:11،
69
8
بس كه پيمانكاران خرجشون بالاست بالاخره بچه هاشون خارج از كشور و داخل يه سري نياز دارن حيف آدم از پول مفت بيت المال استفاده نكنه
پیمانکار: 1394/8/1809:41:10،
48
7
من پیمانکار رده 3 تهران شمال هستم. قبلش بنیاد که کاری نکرد.داد به بیخود ترین شرکت چینی و نه به ما پول میداد. العان هم این شرکت های ایرانی با این مهندسان هی دوباره کاری هی خرج اضافه هی تلفکردن وقت تا بمونند بخورند.شرکت ارسا میلیارد به امسال من پیمانکار بدهکار دوباره پروژه میلیاری دادن بهش.انقدر پول پیمانکار خوردن کلاه برداری کردن که دیگه سودی نداره برامون .برید شهرک کامیون اسلام شهر ببینید همه گزاشتن برای فروش که بزارن بانک
اینم اقبت من بعد 15 سال کار.
حسام: 1394/8/1808:30:29،
72
5
این که خوبه تو دولت جناب آقای احمدی نژاد برای پروژه راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد قرار بود به پیمانکار چینی 600 میلیارد تومن بدن که صفر تا 100 پروژه رو انجام بده که البته دوستان پاکدست در دولت قبل هزینه اجرای این پروژه رو نه 600 میلیارد تومن بلکه 12 هزار میلیارد تومن اعلام کرده بودن که داشته وصول میشده و این دولت جدید به محض ورود جلوش رو گرفته. کجای کارید؟
ناشناس: 1394/8/1808:31:04،
113
6
مطمئن باشید کسی که این طرح رو استارت زده بود خودش هم میتونست در عرض چند سال تمومش کنه مثل پدرش
sohil_kiyan: 1394/8/1808:31:22،
62
6
شما توجه کن که قراره دکل بخری دو برابر بهت میفروشن و بعدش آخرش هم گم میشه !!!! مگه داریم مگه میشه!!!!!!
The.C.Word: 1394/8/1808:32:10،
38
6
عادی شده... حرف تازه و بهت انگیز داری بگو!!!!!!!
علی: 1394/8/1808:32:35،
28
5
اگر بیست سال هم مطالعه طول میکشید درست مطالعه نمی شد و اجرا با این مهندسانی که من می بینم باز هم طولانی میشد کاش از اول میدادن خارجی ها (_نه چین هر چند در کشور خودشان زود انجام میدن).باید حالا حالا پول خرج کرد تا اونی که در شمال بهره برداری شده از خطر سیل نجات یابد
ایران: 1394/8/1808:34:31،
87
8
اگر سال 54 شروع میشد تا قبل از 57 تمام میشد
رضا: 1394/8/1808:36:55،
74
6
روزی بیماری پیش طبیب شهر رفت و از زخم پایش شکایت کرد طبیب هر روز داروی جدیدی تجویز می کرد و پولی زیادی از بیمار می گرفت خلاصه چند ماه گذشت و بیمار هی از درد شدید گلایه می کرد و چاره ای جز دادن پول به طبیب و گرفتن دارو نداشت تا اینکه یک روز پسر طبیب شیطنت کرد و زخم مرد رو بررسی کرد و دید یه تکه استخوان کوچیک در زخم جا مونده و اونو در آورد بعد از اون مرد خوب شد و دیگه پیش طبیب بر نگشت طبیب که دید خبری از اون مرد نشده رفت در خونش و گفت دیگه مطب نمیای مرد هم گفت نه طبیب از شما و پسرت ممنونم که زخممو خوب کردید طبیب اومد خونه و از پسرش پرسید چه غلطی کردی؟ و پسر ماجرا رو گفت طبیب دو دستی به سرش کوبید و گفت ابله اون استخون نان آور خونه ما بود بدبخت شدیم وجریان این پروژه های ما هم همون جریان طبیب و استخوان هستش
صابر: 1394/8/1808:39:14،
45
5
سو مدیریت از یه طرف رانت خواری از طرف دیگه کلا میشه این
ایوب: 1394/8/1808:42:25،
45
5
همیشه دوست داریم دررکوردکتاب گنس اسم ایران هم بیاداین پروژمدت ساختش چنان رکوردی بزنه که حالاحالاهاکشوری جرات حتی نزدیک شدن به رکوردمان هم بسرش نزنه
طالب: 1394/8/1808:45:06،
45
6
سوء مدیریت ، ناکارآمدی مدیران ، ناتوانایی مدیران و ناآگاهی آنان به امور محوله و انتصابات رابطه ای همین نتیجه را دارد.

کاری که 40 سال است در کشور دارد انجام می شود . آدم بیسواد می شه وزیر، نماینده و بی تجربه در امور می شه مدیرکل و. .......
AAA: 1394/8/1808:49:02،
49
6
ميدوني چي جوري؟
با مقايسه بين ساخت جاده چالوس توسط رضا شاه با اين پروژه آقايون ميفهمي !!!!!
ebi: 1394/8/1809:00:54،
55
6
فساد در دستگاه های دولتی و وابسته موج میزنه. طعم نفته که نمیذاره فلج بشیم وگرنه خیلی وقته که مردیم..
آرش: 1394/8/1809:33:38،
31
6
بخور بخور و چپاول كه كنتور نداره كسي هم به كسي كاري نداره
مرسدس: 1394/8/1811:24:24،
23
6
اختلاس رانت پارتی و در آخر بدبختی ملت
فرد: 1394/8/1813:39:51،
15
7
باید دید که منفعت دولت در عدم توسعه شما ل چیه؟شمال و مردمش اگر فرهنگشون غنیتر بشه چه ضرری داره؟اکثر نیروی انتظامی ررو هموطنای شمالیمون تشکیل میدند.ارتباط با پایتخت اونهم یکساعت و نیمه حتما موجب ارتقاع فرهنگ نیروی انتظامی...قضات و دادستانیها خواهد شد.
به عبارتی شمال از طایفه گری و قوم پرستی در مقابل هموطنهای تهرونی و دیگر شهر های توسعه یافته رها میشه..

دوری و عدم دست رسی مناطق محروم و استفاده یکجانبه تهرونیها از شمال و نه شمالیها از تهران موجب تنش شده که اگر اتوبان راه بیفته و شمالیه بتونه دست زنو بچه اش رو بگیره نصف روز بیاد پایتخت کاراش رو انجام بده و دیدنتش رو بکنه همه با تهرونیها خوب میشند.
علي: 1394/8/1816:24:42،
10
7
شمال حوزه نداره نيازي هم به اين همه سرعتو خرج نيست
دوست: 1394/8/1817:45:49،
12
6
اگر کلا فکر و طرح اتوبان هر چه زودترتعطیل و پرونده بسته شود برای مردم بهتر است . چون 40 سال دیگر انتظار بیهوده نمیکشند و و خبر فساد بزرگتر و خیف و میل منابع و زمان را نخواهند داشت .
sam: 1394/8/1822:06:09،
8
10
با سلام
متأسفانه برخی از دوستان ساخت جاده شمال را با جاده چالوس زمان پهلوی اول مقایسه می کنند و ناخواسته از مدیریت رضاشاه تعریف می کنند!! در حالی که مدیریت رضاشاه چیزی جز زور و کتک عریان نبود و حتی نخست وزیر خودش را هم در صورت قصور کتک می زد (نمونه اش متین دفتری).حالا شما خودت رو به جای مهندس و کارگر و پیمانکار یک جاده بگذار و هر لحظه هم این ترس و واهمه را داشته باش که ممکنه شاه مملکت یکدفعه از راه برسه و از تو بازخواست کنه و در صورت قصور هم بگیره تو رو توی جمع کتک بزنه! و آبرویت رو ببره، خوب معلومه که تو هم از ترست هر چه زودتر کار رو تموم می کنی و....
نماینده: 1394/8/1823:19:44،
7
5
همانطوریکه بابک زنجانی از دلالی دلار بیک میلیاردر مبدل شد
این هم از750 به 12 هزارمیلیارد رسید جانم
( فلفل): 1394/8/1908:34:57،
8
7
اين از معجزات دولت تدبير واميد است0

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل