کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

پیشروی شانه‌به‌شانه ترکیه و ایران در صنعت خودرو جهان

کدخبر:۱۶۹۴۸جمعه، ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۴۷۶۴۲۳ بازدید

صنعت تولید خودرو ترکیه در میان همسایگان کشورمان ایران از یک جهت شباهت جالب و مهمی با یکدیگر دارند و آن، زمان پا گرفتن این صنعت سودآور ...

صنعت تولید خودرو ترکیه در میان همسایگان کشورمان ایران از یک جهت شباهت جالب و مهمی با یکدیگر دارند و آن، زمان پا گرفتن این صنعت سودآور در ۲ کشور است که (با اندکی اغماض) می‌توان گفت همزمان با یکدیگر در ایران و ترکیه شکل گرفته و متولد شده است.

پیشینه صنعت تولید خودرو در قالب امروزی آن در هر ۲ کشور ایران و ترکیه به دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد و وجه اشتراک جالب دیگر ۲ کشور در این رابطه، نوع خودرو تولیدی است چراکه هر ۲‌ همسایه، کار خود را با تولید کامیون و خودروهای سنگین آغاز کردند. اگر ایران در سال ۱۹۵۵م نخستین خط تولید خودرو خود در داخل کشور را با مونتاژ کامیون‌های مرسدس‌بنز راه‌اندازی کرد، ترکیه نیز مطابق آنچه در وب‌سایت‌های رسمی و دولتی این کشور و همچنین منابع اینترنتی دیگر مانند دانشنامه ویکی‌پدیا می‌توان مشاهده کرد، صنعت تولید خودرو خود را در دهه ۱۹۵۰م و با تولید کامیون‌های نظامی ریو و به‌دنبال آن، کامیون‌های اینترنشنال هاروستر (‌Internationa Harvester) پایه‌گذاری کرد. تولید خودرو در ترکیه هر چند در ابتدای حیات خود با شتابی تاخت‌وتازگونه همراه بود اما این هیاهو و تاخت‌وتاز و خطوط تولید کامیون‌های این کشور که در قالب کارخانه‌های صنایع خودرو ترکیه (TOE) راه‌اندازی و آغاز به‌کار کرده بود برای چند سالی آرام گرفت.


نخستین خودرو سواری تولید ترکیه

با توجه به اینکه در آمار و گزارش‌های رسمی، سال دقیق و مشخصی ـ مانند ایران ـ برای تولید خودرو در ترکیه عنوان نشده و تنها به دهه ۱۹۵۰م اشاره شده است، اگر ایران را در این راستا، پیشروتر از ترکیه در نظر بگیریم، اما در رابطه با تولید خودروهای سواری و سبک، ترکیه چند سالی از ایران پیش افتاده است. ایران با تاسیس کارخانه‌های «ایران‌ناسیونال» و به دنبال آن عقد قرارداد با کمپانی بریتانیایی «روتس گروپ» نخستین خط تولید خودروهای سبک سواری خود را با تولید و مونتاژ اتومبیل سواری «هیلمن هانتر» از سال ۱۹۶۶م سر و سامان بخشید. کشور ترکیه اما نخستین محصولات تولید داخل خود را در عمل از سال ۱۹۶۱م با راه‌اندازی خط تولید خودرو سواری «دِوریم» در کارخانه‌های تولید ترن «تولوم ساش» روانه بازار داخلی این کشور کرد. در ادامه این مسیر و با آغاز عملیات احداث نخستین کارخانه اختصاصی تولید وسایل نقلیه موتوری درون‌سوز به نام «اوتوسان» در استانبول در سال ۱۹۵۹م، تولید انبوه خودرو با نام تجاری «آنادول» از سال ۱۹۶۶م در ترکیه به راه افتاد. در طول سال‌های بعد سایر خودروسازان جهانی نظیر تویوتا، هوندا، اُپل، هیوندای، مرسدس‌بنز و مان نیز کارخانه‌های خود را برای تولید انواع خودروهای سواری، اتوبوس و کامیون در ترکیه تاسیس کرده و هم‌اکنون به موازات کارخانه‌های ترکیه‌ای ساخت اتوبوس و کامیون مانند «بی‌ام‌سی»، «اتوکار» و «تم‌سا» به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند.

 

مختصات امروز بازار ترکیه

ترکیه با توسعه صنعت خودرو و ارتقای کیفیت محصولات خود، بازار صادراتی قابل توجهی برای خودروهای تولیدی‌خود در قاره اروپا ایجاد کرده است به گونه‌ای که براساس آمار رسمی، تا سال ۲۰۰۴م ترکیه موفق به صدور ۵۱۸هزار خودرو تولیدی در هر سال شده که مقصد بخش عمده این محصولات صادراتی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند. در سال ۲۰۰۶م ترکیه با دریافت وامی ۱۷۵ میلیون پوندی (حدود ۲۶۵ میلیون دلاری) اقدام به مشارکت همزمان در توسعه و تولید خودرو با ۲ کارخانه اروپایی شامل ائتلاف پژو ـ سیتروئن فرانسه و فیات ایتالیا برای تولید خودروهای تجاری (با صرفه) کوچک برای عرضه در بازار اروپا کرده و با راه‌اندازی خط تولید این خودرو در کارخانه‌های توفاش ترکیه از اواخر سال ۲۰۰۷م صادرات اتومبیل‌های تولیدی آن با ظرفیت ۱۳۵ هزار دستگاه در سال آغاز شد. فعالیت صنعت خودروسازی ترکیه در طول سال‌های اخیر با شتابی متفاوت ادامه داشته است به گونه‌ای که برای مثال این کشور در سال ۲۰۰۸م با تولید یک میلیون و ۱۴۷ هزار وسیله نقلیه موتوری جایگاه ششمین خودروسازی بزرگ قاره اروپا را ـ پس از بریتانیا و بالاتر از ایتالیا ـ به خود اختصاص داد و در بعد جهانی نیز در رتبه پانزدهم ایستاد.

در سال ۲۰۱۰م نیز این کشور با تولید یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودرو به عنوان هفتمین تولیدکننده خودرو در اروپا پس از کشورهایی نظیر آلمان (با تولید ۵. ۸۱۹. ۶۱۴ دستگاه)، فرانسه (با ۲۶۰، ۱۷۴، ۳ دستگاه)، اسپانیا (با تولید ۴۳۵، ۷۷۰، ۲ دستگاه) و کشورهای بریتانیا، روسیه و ایتالیا (با تولیداتی کمتر از ۲ میلیون دستگاه) قرار گرفت. آخرین آمار رسمی موجود در این زمینه که مربوط به سال ۲۰۱۳م می‌شود نیز نشان می‌دهد کشور ترکیه با تولید یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۵۳۴ خودرو در این سال عنوان هفدهمین خودروساز بزرگ جهان را از آن خود کرده ایران در سال مورد نظر با ساخت ۷۴۳ هزار و ۶۸۰ خودرو، در رده بیستم جهان ایستاده است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مسعود: 1394/8/1516:36:28،
316
11
پیشروی شانه به شانه ایرااااااان و افغانستان

در کیفیت و نوآوری و خلاقیت
آرشایه: 1394/8/1519:13:42،
235
12
وای خدایا خدایا
دو روز دیگه میبینن از ترکیه هم جا موندن (البته اگه الان عقب نباشن)
میان میگن که شانه به شانه با عراق
دو روز بعدش از عراق جا میمونن میان میگن که استکبار مانع پیشرفت ما هستش
خدا آمریکا رو حفظ کنه تا ما بتونیم مشکلات و گردنش بندازیم
رضا: 1394/8/1606:11:04،
74
7
شانه به شانه!!!؟؟؟
نویسنده جان اگه شما اینا شانه به شانه میبینید باید بگم توهم داری عزیز من.
ترکیه هم به مردمش احترام میزاره و ماشین خوب بهشون میده و هم به صادرات فکر میکنه..
اما در ایران آشغال سازا جنس بنجل چهل سال پیشا میدازن به مردمشون و زورکی و با رشوه و... هم چهار تا بنجلم میفروشن به عراق و...
انوقت چه شانه به شانه ای؟
شاید منظورت پا گرفتن اولیه این صنعت در ایران و ترکیه بوده باشه...
اگه اینطور باشه حق دارید
من: 1394/8/1516:43:49،
134
6
شراكت ايران خودرو با پژو-سيتروين يه اشتباه بزرگ تاكتيكيه. خودروسازهاي فرانسوى، شريك باثباتي مثل تركيه رو دارن كه دست بر قضا عليرغم واقع شدن بيخ گوش ايران، اروپايي هم هست (جبر جغرافيايي). تو اين مدت خوب تو مونتاژ و توليد رنو و سيتروين عمل كرده و بازار بين المللي رو دست خودش گرفته. ايران بايد بتونه همين نقش رو تو منطقه، ولي براي خودروهاي آلماني و ايتاليايي بازي كنه.
اين مسائل رو يه بچه هم ميدونه ولي كو گوش شنوا.
علی: 1394/8/1608:10:24،
26
5
مسئله ی متولیان خودرو در ایران اینهایی نیست که شما گفتی بلکه مسئله ی مهم میزان کمیسیونیه که شرکت های خودروساز فرانسوی پرداخت می کنند برادر !!!
طزرذیط: 1394/8/1516:45:39،
155
9
چیزی که اونا مونتاژ میکنن از لحاظ کیفیت و به روز بودن خیلی از ایران جلوتره
هیچگاه تسلیم نشوید: 1394/8/1516:51:14،
124
7
همه دنیا دارن خودرو میسازن ماداریم فرغون میسازیم/تحریمممم میکنیم
ترکیه ....: 1394/8/1516:55:47،
142
6
ترکیه اگه نمیتونه تولید کنه اما مونتاژ کار خوبی است و از همه مهمتر توکل خوبی هم داره و جالبتر اینکه تمام مسولینش ترک هستن و برای کشور ترکیه تمام تلاششون رو میکنن


از ایران خودمون نگم بهتره ...

یکی به من بگه بعد ۳۸ سال چی داریم ؟
arman: 1394/8/1519:40:49،
80
8
انفجار نور و آزادی مطلق و اقتطادی پویا داریم.
Davoud: 1394/8/1516:56:34،
135
9
جك خوبي بود
تركيه و ايران؟ كشوري مثل تركيه با همه دنيا رابطه خوبي داره
فساد اداري كم،بستر سرمايه گذاري عالي
چيش به ايران شبيهه؟
والا توليد ٤٠٥ اسمش توليد خودرو نيست
توليد لگنه
امید: 1394/8/1517:02:42،
104
7
قبلا خودمون با کره مقایسه میکردم حالا شده ترکیه دوسال دیگه حتما با سومالی یا کنیا باید خودمون مقایسه کنیم
بهنام: 1394/8/1520:16:18،
69
6
الان هم دوست داریم خودمون رو با ترکیه مقایسه کنیم که به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستیم
جیمی: 1394/8/1517:03:27،
98
5
اختلاف اصلی آمار تولید ترکیه با ایران این است که محصولات ترکیه با کیفیت جهانی و در بازار رقابتی جهان مشتری جذب کرده ولی محصولات ایرانی بی کیفیت و با زور انحصار فقط به ایرانیان مظلوم تحمیل گردیده است،
پس ننگ بر این همه چپاول و سوء مدیریت،
تحریم تا اصلاحات اساسی در مدیریت و مجازات عاملان فساد
نادر: 1394/8/1517:06:39،
58
6
كاش كه ميزان درامد دو كشورو از خودرو سازي به دلار در سال حساب ميكردين.
بینام: 1394/8/1610:59:06،
21
7
سلام دوست عزیز...

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - صادرات صنعت خودروسازی ترکیه در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری میلادی به ۱۹ میلیاردو ۷۹ میلیون دلار رسید که ۵۸ درصد این میزان را صادرات خودرو و ۴۲ درصد آن را صنایع جنبی خودرو ترکیه تشکیل می‌دهد.

اين در حالي است كه تازه‌ترين گزارش گمرك ايران نشان مي‌دهد كه كل صادرات غيرنفتي ايران در 7‌ماه نخست امسال 8/11ميليارد دلار برآورد شده است؛ آماري قابل تامل كه نشان مي‌دهد صادرات خودروي تركيه از كل صادرات غيرنفتي ايران سبقت مي‌گيرد...
پیشروی شانه به شانه خخخخخخخخخخخخخخخ
مهدی: 1394/8/1517:12:24،
72
6
تعریف ایران خودرو و سایپا از ماشین :
وسیله ای است مکعب شکل که چهار چرخ دارد و حرکت میکند؟
آرشام: 1394/8/1517:14:28،
60
13
رتبه بندی پرفروش ترین خودروسازها در ترکیه در 2015:
********************************************
1 فولکس واگن
2 فورد
3 رنو
4 فیات
5 هیوندای
6 اوپل
7 تویوتا
8 داچیا
9 مرسدس
10 پژو
11 سیتروئن
12 بی ام و
13 نیسان
14 اشکودا
15 آئودی
____________________________
BestSellingCars منبع
@-@: 1394/8/1517:16:38،
39
59
ترکیه قابل مقایسه با کشور ثروتمندی مثل ما نیست

تحریم : 1394/8/1517:19:25،
75
6
دوستان اکنون که کمپین نخریدن و تحریم خودروی داخلی در جریان است کمپین جلوگیری از گرانفروشی وارد کنندگان خودرو نیز راه بیافته تا بالاخره یکی پیدا بشه و جلوی گرانفروشی وارد کنندگان خودرو رو بگیره....
شاهین: 1394/8/1517:29:18،
16
84
هردو کشور اشغالساز هستن نه خودروساز
ترکیه هم برای اینکه از نظر تبلیغاتی بگه حرفی برا گفتن داره چند تا خط تولید پژو و فیات رو اورده و منتاژ میکنه
این که افتخار نیست
اینجوری باشه برلیانس چین هم سری X1 بی ام و رو منتاژ میکنه
مهم اینه خود شرکت تولید و طراحی مستقل اما در کیفیت و کلاس جهانی داشته باشه
بهنام: 1394/8/1520:12:49،
48
9
شاهین چیزی رو که نمدونی نگو ترکیه الان در حال ساخت هواپیمای مسافر بریه برو راجع به
بهنام: 1394/8/1520:14:12،
41
9
برو راجع به هواپیمای مسافربریtr jet مطالعه کن
داود: 1394/8/1614:20:06،
14
9
مهم نیست که خودش طراحی و تولید میکنه یا مونتاژ میکنه آنچه مهم است سطح کیفی محصولات میزان رضایتمندی مشتری ترک و کلاً سطح کیفیت زندگی در ترکیه است که به هر لحاظ از ایران بهتر میباشد.حالا اگر ما در ایران نمیتوانیم خودمان طراحی و تولید خوب و مناسب داشته باشیم چه اشکالی دارد در کوتاه مدت از آمریکا وارد کنیم و به مرور خودمان را به سطح طراحی و تولید برسانیم.ضمناً فراموش نکنید 38 سال است ما در مرحله طراحی و تولید درجا زده ایم.دیگر بس است. متوسط عمر من ایرانی 60 سال است که تا اینجا 39 سال آن گذشته و اگر فرض کنیم در 10 سال آخر عمرم خودم نتوانم رانندگی کنم و فرزندم اینکار را انجام دهد پس من فقط 11 سال دیگر برای رانندگی با یک ماشین خوب وقت دارم.که آنهم به لطف مسولینی که خودشان ماشین خارجی سوار میشوند محال به نظر میرسد.
AAA: 1394/8/1517:32:49،
64
5
کجا شانه به شانه ????????
فرهاد: 1394/8/1517:56:48،
45
10
ایرانجیب به نظره من بیا کامنتا قبل توافقو جمع کن بزار تو سایتت هم یکم شاد شیم هم اماره بازدیدت بالا بره.یادش به خیر.یکی هلیکوپتری میزد کف جاده.یکی دنبال دلار ۱۰۰۰تومنی میگشت.یکی از سرمایه گذاری و کاهش بیکاری میگفت.یکی فورد میخواست یکی دیگه کامارو.یکی جی تی ار میخواست یکی دیگه اونتادور.یکی میرفت کلاس زبان تا تو نیویورک دچار مشکل نشه .یکی از ارزونی میگفت.یکی میگفت پراید میشه ۲تومن.خلاصه چه فیلمی بود .خخخخ ایرانجیب اگه کامنتم مصداق نفوذ به حساب نمیاد منتشر کن
سعید: 1394/8/1605:22:22،
22
5
"نفوذ" و خوب اومدی
ایول
Big Like
سامان: 1394/8/1518:10:23،
56
5
فقط صحبت از عدد و رقم کردید...کاش از لحاظ کیفی هم محصولات ایران رو با ترکیه مقایسه میکردید...تا اوضاع فاجعه بارمون مشخص بشه....
پرهام: 1394/8/1518:15:57،
40
5
ای کاش آمار مربوط به صادرات خودرو رو هم ذکر میکردید ببینیم چندمین صادر کننده جهان هستیم
عباس: 1394/8/1523:47:21،
20
4
احسنت... بگید ایران چندتا ب اروپا صادر کرده؟!!!
سهراب: 1394/8/1518:24:59،
68
5
عوضش ما تو تورم فساد مالی رتبه های تک رقمی داریم
porya: 1394/8/1518:26:31،
55
5
یعنی شونه های ترکیه هم مثه شونه ایران کجه!!!!!!!!!!
صرفا جهت اطلاع: 1394/8/1518:32:08،
48
19
شرکت سهامی خاص ماتسودا (به ژاپنی: マツダ株式会社 ماتسودا کابوشیکی کایشا) که با نام تجاری مزدا شناخته می‌شود یک شرکت خودروسازی است که دفتر مرکزی آن در شهر هیروشیما در کشور ژاپن قرار دارد.

این شرکت در سال ۲۰۰۶ حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار خودرو تولید نموده‌ است که در کشورهای مختلف جهان به فروش رسیده‌اند. جوجیرو ماتسودا بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا که علاقه ویژه‌ای به آئین زرتشت داشته‌است با الهام از اهورا مزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانودگی اش با کلمه مزدا، این نام را بر محصولات خود گذاشته‌است. شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ پایه گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به تولید خودرو نیز پرداخت.
صرفا جهت اطلاع دوستان مطلبی گذاشتم پیروز باشید


اردبیل: 1394/8/1519:43:07،
41
19
اگه این آقای ماتسودا زنده باشه و بفهمه که در ایران چه داستانی براش ساختند همین امروز خودکشی میکنه.ایرانیا کلا ملتی متوهم هستند که با خیالات واهی گذشته زندگی مبکنند.
پرهام: 1394/8/1520:01:07،
26
14
درسته من هم این مطلب رو در یک مقاله خونده بودم
شهرستانی!!!!: 1394/8/1521:27:13،
34
20
اونایی که منفی دادن، اگر باور ندارند یه سری به سایت کارخانه مزدا بزنند، دقیقا" نوشته که نام مزدا از اهورا مزدا گرفته شده.
a: 1394/8/1610:03:25،
14
8
این که اسم مزدا از اهوزا مزدا گرفته شده در خود وب سایت مزدا زده ولی اینکه به ایین زرتشت علاقه داشته چیزی آورده نشده و امکان این مسئله را خیلی پایین می بینم چون در همان وب سایت گفته اهورا مزدا یکی از خدایان غرب آسیا است و خدای دانش است؛ اگر علاقه داشت چنین توصیفی برای اهورا مزدا نمی گذاشت.
زنجان: 1394/8/1822:53:18،
10
5
توهم ایرانیستی . رفتم سایت مزدا را هم گشتم چنین چیزی نبود
یه وقت از این حرفا نگی هوس کردم دینم را به زرتشتی تغییر بدم.
احمد: 1394/8/1518:35:50،
52
5
یعنی صنعت خودروی ترکیه که مدلهای روز فورد و رنو و هیوندا را تولید
می کند با خودروسازان ایرانی که خودروهای از رده خارج پژو و جدیدا
هم خودروهای چینی مونتاژ می کنند یکی هستند.!!!؟ شاید در کمییت ولی از نظر کیفیت نه تنها با ترکیه بلکه با هیچ کشور در دنیا
قابل مقایسه نیستند از نظر عقب ماندگی تکنولوژیکی.
MAK: 1394/8/1518:52:42،
38
5
حیف که از ترکیه توریست ایران نمیاد وگرنه چه خوب می شد اگه اونا هم مثل ایران خودرو و سایپا میخواستن بگن صنعت خودرو داریم ماشینهاشون رو دونه ای 3 میلیون با التماس میفروختن به ایرانی ها.
امیرحسین: 1394/8/1518:56:22،
42
6
اخه چرا این مقايسه خنده دارو میکنیین الان ملت ترکیه سوار پراید میشن یا پژو ۴۰۵ یا مثلا اپشن ماشیناشیون صدا اون زن رو اعصاب سمند (درب خودرو باز است) حال چون توی یه سال شروع به کار کردن نباید مقایسه کنید
س.ش: 1394/8/1519:04:28،
12
11
باسلام

لطفا دوستانی که تجربه کردن چنانچه ایراد فنی یا کیفیتی در // اسپورتیج کیا ٢٠١۴ /////سراغ دارید اعلام فرمایید
ممنون
حسن: 1394/8/1519:18:51،
22
7
با ارباب نمیشه اربابی کرد. حالا از فردا ببینید کمپین جواب می ده یا نه.
بهمن: 1394/8/1519:21:43،
52
6
ایران و ترکیه خخخخ
این چرندیات از کجا میاد اصلا خودروی ملی ترکیه رو دیدین
کل محصولات ایرانی یجا به پای تایرهای خودروی ملی ترکیه هم نمیرسه
خیلی این مسعولین دزدن
تمامیه خبرهایی که از بالا هم میرسه در مورد خودرو دیگه حتم پیدا کردم که دروغه
ماشاالله: 1394/8/1519:27:14،
45
5
چه شانه به شانه ای !
بعداز37 سال هنوز پژو وپیکان می سازند کدام رقابت شانه به شانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بهنام: 1394/8/1520:08:26،
38
9
خیلی دوست دارین که ایران رو با ترکیه مقایسه کنید ولی ترکیه سالهاست که از ایران جلو افتاده و وارد کلوپ کشورهای صنعتی شده هفدهمین اقتصاد پیشرو دنیاست بزرگترین قدرت کشاورزی اروپاست و جامعه مدنی ترکیه تا حد کشورهای تراز اول اروپای شرقی پیش رفته و تو همه صنایع از پوشاک گرفته تا صنایع غذایی تا تزئینات ساختمان ومبلمان و...در حال تسخیر اروپا و خاورمیانه و حتی بازار روسیه میباشد
منصور: 1394/8/1608:18:08،
14
17
یواستر داداش سری به شاخص های جهانی بزن تا ببینی اینقدر زیاده روی در مورد چیزی که ازش اطلاعات درست نداری ندی . ترکیه بعله الان از ما بهتره ولی مقایسه با اروپا هنوز خیلی خیلی زوده . نرخ تورم ترکیه به آمار خودشون ( سایت TRT فارسی ) هشت درصده و نرخ رشد اقتصادی ترکیه هم رو به کاهش هست . اگه ترکیه اینقدر خوب بود صدها هزار پناهنده از ترکیه روانه ی اروپا نمی شدن و درخواست پناهندگی از ترکیه می کردن پس همه چیز رو با هم قاطی نکن . ترکیه اقتصادش 1.5 برابر از این بزرگتره و در برابر اقتصاد آلمان و انگلیس و فرانسه اصلا به حساب نمی آد. برو کمی مظالعه کن منظور من این نیست که الان ایران وضع خوبی داره ولی این اطلاعات جنابعالی نادرسته ترکیه اگه با سلطمت اردوغان ادامه داشته باشه سال های بدی در انتظارش خوهد بود. حالا از مرورگر بیا بیرون و این صفحه رو دوباره باز کن و تا می تونی منفی بزن!!!
بهنام: 1394/8/1609:47:37،
16
9
شما در مورد چیزی که نمیدونی اظهار نظر نکن البته من یه سری امار دادم که همش واقعیه دومااروپا فقط المان و انگلیس و فرانسه نیست.شما میتونی ترکیه رو با لهستان چک اسلواکی مجارستان اسلوونی و..مقایسه کنی تازه اینها کشورهای تاپ اروپای شرقی هستندکه اگر با بلغار رومانی کرواسی ویونان و.. مقایسه کنی که هیچ حرفی برای گفتن در مقابل ترکیه ندارن یکی هم رشد اقتصادی ترکیه درسالهای گذشته 6 درصد بود که با المان برابری میکردالان از اون کمتر شده نه مثل ما منفی و صفر.نکته سوم که کاملا نشان دهنده بی اطلاعی شما در مورد ترکیه هست اینکه پسر خوب ترکیه کشوریه که پناهندگی نمیده و فقط دفترun درترکیه به درخواستهای پناهندگی رسیدگی میکنه تامتقاضیان رو به کشورهایی که پناهندگی میدن بفرسته پس یادت باشه ترکیه پناهندگی نمیده.
یاز: 1394/8/1609:58:44،
18
9
آقا منصور شما یواشتر قارداش.بهتره از دنیای مجازی و آمارهایی که توش نوشته میشه بیای بیرون و واقعیات پیشرفت و ارتقا از هر بعد را در متن جامعه ترکیه احساس کنی البته اگه بعدا ویزا نذارن و بتونی بخاطر احترام ترکهای ایران راحت بری اونجا
منصور: 1394/8/1610:30:36،
12
14
عجب !!! ترکیه رو با لهستان و مجارستان مقایسه می کنی ؟!!! خوبه بدونی به خاطر جنایات وحشیانه ی عثمانی در لهستان و مجارستان این کشورها به همراه یونان و قبرس هیچوقت اجازه ندادن ترکیه خودشو به اروپا بچسبونه . در صمن شما آمار های از خود ساخته ارائه می دین سایت بانک جهانی همه ی آمارهای اقتصادی کشورهای دنیا رو داده اگه سواد دارید برید بخونید . اقتصاد ترکیه با همه ی دک و پزش نزدیک به 1.5 برابر اقتصاد ایرانه تازه در شرایطی که الان در فساد اقتصادی غرق هستیم. رشد اقتصادی ترکیه چند ساله پشت سر هم کاهش داشته و از 6 درصد به 2.8 درصد رسیده و باز هم داره کم می شه مهم جهته نه نقطه . ما شیب رشد اقتصادیمون با این همه دله دزدی مثبته ولی ترکیه شیب رشد اقتصادیش منفیه یعنی اگه با این وضع پیش بره ده سال آینده وضع خیلی بدی پیدا می کنه .
منصور: 1394/8/1610:35:28،
12
14
ترکیه ویژگی هایی داره که شاید کمتر کشوری در دنیا این ویژگی ها رو داشته باشه البته منظورم سابقه ی این کشوره ، ترکیه در سابقش قتل عام ارمنی ها ، کردها و شیعیان رو داره و اروپای شرقی هیچوقت جنایات عثمانی ها رو فراموش نمی کنن به همین دلیله که همیشه با ورودش به اتحادیه ی اروپا مخالفت می شه چون جنایت فراموش شدنی نیست . از طرفی نظام ترکیه نیز خیلی دموکرات نیست می تونید به اعتراض اتحادیه اروپا به عادلانه نبودن انتخابات اخیر و دستگیری شدید روزنامه نگاران و منتقدین در ترکیه و پشتیبانی دولت ارودغان از داعش نگاهی بندازین . در ضمن من نمی دونم تعصب برای ترکیه به شما چه ربطی داره ؟!!!!
بهنام: 1394/8/1611:13:57،
14
7
منصور اصلا در حد بحث کردن نیستی من چی میگم تو چی میگی من میگم حتی ترکیه از کشورهای تاپ اروپای شرقی هم جلوتره تو میگی 500سال پیش چی شده اخه پسر خوب حرف تو چه ربطی به این موضوع داره.اخه بابا یونان تو کار خودش مونده اونوقت جلوی ترکیه رو گرفته دو هفته پیش انگلا مرکل رفت ترکیه کلی امتیاز به ترکیه دادن همین الان کارمندای ترکیه هنرمندان ترکیه اساتید دانشگاه پاسپورت سبز دارن که هر جای دنیا بخوان بدون ویزا میرن بزودی هم مرز شینگن به روی ترکیه باز میشه حالا قبرس یه وجبی جلوی ترکیه رو گرفته؟من دیگه بحثی با شما ندارم فقط امروز یاد گرفتی که ترکیه پناهندگی نمیده
بهمن: 1394/8/1521:24:17،
18
7
مهم
خودروی ملی ترکیه اینه تو کف بمونین
خودروی ملی یـا الگوبـرداری از کادیلاک آمریکایـی
http://khordadnews.ir/userfiles/images/2222222222222222222.jpg

http://khordadnews.ir/userfiles/images/1111111111111111111111.jpg
sam: 1394/8/1522:04:29،
28
5
با سلام
در این مقاله مواردی همچون کیفیت و به روز بودن محصول فراموش شده است.امروزه در ترکیه بیشتر خودروهای تولیدی محصولاتی جدید و مدرن از شرکت های همانند فیات،رنو،پژو،تویوتا و هیوندای و....هستند که قابلیت صادرات دارند،در حالی که در ایران یک مشت خودروی از رده خارج وشدیدا بی کیفیت و گران همچون پراید،پژو 405 وسمند و....تولید می شود که آنهم به ضرب زور و دگنگ! به مشتریان داخلی فروخته می شوند.علاوه بر آن،ترکیه یک صنعت قطعه سازی بسیار قوی هم دارد که حتی برخی از خودروهای اروپایی را هم ساپورت می کند در حالی که اساس صنعت قطعه سازی ما بر مبنای تقلب و کلاهبرداری است.با کمال تأسف باید گفت که خودروسازی ما از هیچ لحاظ با ترکیه قابل مقایسه نیست.
داریوش: 1394/8/1523:24:08،
21
6
ده سال بعد ..
.
.
.
.
پیشروی شانه‌به‌شانه بورکینافاسو و ایران در صنعت خودرو !!!

خدا ازتون نگذره که این کشور رو از اوج به حضیض ذلت کشوندین. زمانی خودمونو با اروپا و آمریکا مقایسه می کردیم .
ارش: 1394/8/1608:57:04،
19
5
اینجاست که میگن خلایق هر چه لایق
محمد: 1394/8/1600:45:31،
17
5
ایران حتی با گینه بیساو هم قابل قیاس نیست دلتون خوشه ها ایران شده اشغال دونی خودروهای از رده خارج
علی: 1394/8/1607:39:13،
15
5
من ترکیه رفتم باید برید ببینید ما کجا هستیم و اونا کجا.خیلی از ایران بهتره اصن قابل مقایسه نیست.ماشیناشونم همه وارداتی هست و یا آلمانی آمریکایی یا فرانسوی.اتفاقا رنو و پژوهای خیلی خوبی اونجا بودن اینا آشغالارو از اونا میگیرن به ما میدن.
کیوان: 1394/8/1608:00:15،
22
5
مگه شماها اصلا در حد خودروسازی جهان هستین که خودتون با جایی مقایسه میکنین؟ گاری سازی حاج کریم هم که بود تا حالا یه پیشرفتی داشت شماها که سی ساله دارین هنوز نیسان گاوی میزنین. اصلا خودتونو با جایی مقایسه نکنین چون در اون حد نیستین
ارش: 1394/8/1608:55:55،
14
6
واقعا هنوز نفهمیدین تنها تولید کافی نیست بلکه کیفیت حرف اول رو میزنه تولید به چه قیمتی چرا میخواین به هر قیمتی شده خودروسازی ایران رو سرپا نگه دارین . مرده رو لگد نزنید سر پا هم نگهش ندارین مرده نمیتونه راه بره اون مرده حقیقت رو قبول کنید همه میدونن موضوع یه چیز دیگست شما دیدین میتونین از خر مرده هم کاسبی کنید . درسته ؟
آرش66: 1394/8/1609:16:15،
18
7
تنها شباهت صنعت خودروی ما با ترکیه فقط در حد تولید وسیله ای به نام خودرو است. صنایع ترکیه میلیاردها دلار از بابت صادرات خود به اروپا و آمریکا درآمد دارند که صنعت خودرو و قطعه سازی ترکیه از این جمله است. ترک ها از بابت فروش شکلات و آدامس و لباس، چندین برابر فروش نفت خام و گاز و پسته ما کسب درآمد می کنند. ما در این 37 سال هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی و ترغیب سرمایه گذاران خارجی و گردشگران برای ورود به داخل ایران نداشته ایم. آینده به خوبی پیشرفت فراوان ترکیه و عقب ماندگی مطلق ما را نشان خواهد داد. چیزی مثل کره جنوبی و الآن خودمان.
ترک اروپا: 1394/8/1609:21:11،
13
14
ترکهااز بدشانسیشون اومدن افتادن همسایگی ایران ویران .اینا هم راست میرن چپ میرن خودشونو به ترکها میچسبونن تا با اونا قیاس بشن.ایران ویرانه ویران از هرجهت که مهمترینش اخلاقه.
این ملت بنز هم سوار شه دیگه چیزی در نمیاد.
بابک: 1394/8/1610:14:18،
12
14
درست گفتی ، اوومدن !!! خب کاری نداره برگردن .
در ضمن اینقدر بدبخت نشدیم که آرزو کنیم خودمونو بچسبونیم به اینا . سریال های ترکیه اوج اخلاق خانوادگی رو در ترکیه نشون می ده . هر ایرانی که ترکیه می ره برای مادام می ره ، افتاد ؟؟؟؟
داود: 1394/8/1614:31:17،
11
6
آقای بابک که دم از اخلاق خانوادگی میزنی و ترکها رو به بی اخلاقی متهم میکنی جنابعالی از کجا میدونی هر ایرانی که میره ترکیه برای مادام رفته ؟مگه خودت هم رفتی؟اصلاً متوجه نمیشم اگه ایرانی ها اخلاق خانوادگی دارند پس چرا میرن ترکیه برای بی اخلاقی با مادام.در ضمن اگه من تا بحال رفتم ترکیه و آذربایجان و سوئد و دبی که صراحتاً بهت میگم جامعه ایرانی خودمان فاسدترین جامعه بلحاظ احساس امنیت اخلاقی برای بانوانمان است .تعصب بیجا به خرج نده.
a: 1394/8/1609:40:11،
20
9
اصلا به تعداد تولید مهندس نیست. اگر تعداد تولید ملاک برتری بود، ایران خودرو و سایپا هم توی دنیا حرف برای گفتن داشتن. دو تا از دانشگاه ها ترکیه توی لیست 100 دانشگاه برتر دنیا است و بهترین دانشگاه ایران توی 500 تای اول است. این یعنی چی؟ یعنی اینکه فاکتورهایی که باعث برتری است مانند همکاری صنعت با دانشگاه، همکاری بین المللی دانشگاه ها و همچنین میزان citation مقالات ما کم است. حالا هی بگیدما توی تولید مقاله در جمع 10 کشور اول دنیا هستیم. وقتی مقاله کاربردی نداریم و مقالات ما در جای دیگر استفاده نمی شود چه فایده. امیدوارم یک روزی برسه که ما ایرانیان بجای کمیت به کیفیت و سپس به کیفیت همراه با کمیت برسیم.
بهنام: 1394/8/1611:41:25،
14
7
منصور من واقعا دلم میخواد تو چیز یاد بگیری شناخت تو از ترکیه به هیچ عنوان با من قابل مقایسه نیست.فقط یک مورد جواب بدم انتخابات ترکیه با بالاترین استانداردها برگزار شد ظرف 3 ساعت به تفکیک شهر نتایج اومد بیرون کاملا شفاف .هیچ قدرتی تو ترکیه نمیتونه با احزاب مخالف برخورد بکنه مثلا هیچ قدرتی نمیتونه طرفداران احزاب mhp chp , hdp و حتی سایراحزاب کوچکتر رو دستگیر کنه.دستگیریها محدود به طرفداران فتح الله گولن بود که حزب نیست و رهبریه که رفته تو امریکا و از اونجا خط میده ودر چهارچوب قانون فعالیت نمیکنه
منصور: 1394/8/1614:24:13،
11
11
متاسفانه تعصب بی دلیل نسبت به ترکیه چشماتو کور کرده سری به سایت بانک جهانی بزن ترکیه در سال 2011 نرخ اقتصادی 8.8 درصد داشت سال 2014 یعین در سه سال این نرخ به 2.9 رسیده اگه با این مفاهیم آشنا باشی به این نمی گن پیشرفت .در همین سال ها ایران از 3.9 درصد در سال 2011 به منفی 6.6 در سال 2012 ( اوج تحریم ها و دزدی ها ) و در 2014 به 1.5 درصد رسیده جهت رشد اقتصاد ایران مثبته و جهت رشد اقتصاد ترکیه منفیه نمی دونم مفهوم هست برات یا نه ؟ ترکیه بر طبق گزارش های بین المللی سومین زندان بزرگ روزنامه نگاران جهانه ترکیه در مسیر دیکتاتوری سلطنتی اردوغان پیش می ره ماجرای فساد پسرش و رضا ضراب رو و کاخ یک میلیارددلاری اردوغان رو فراموش نکردی که ؟ دولت اردوغان به گفته ی اندیشمندان ترکیه از داعش پشتیبانی می کنه حالا هر چی دوست داری منفی بزن ولی واقعیت همینه . ترکیه کشوری نیست که ما آرزو داشته باشیم مثل اون باشیم.
حسن: 1394/8/1616:30:24،
16
7
جناب منصور نمیدونم چرا واقعیت و نمیبینی و امار درست بهنام و تعصب حساب میکنی؟ با این تفکر شما هم داری عناد میکنی..
اینکه هر اقتصادی نوسان داره ی چیز واضحیه کل اقتصادهای بزرگ دنیا هم رشدشون بالا و پایین داره ترکیه هم مثتثنی نیست ولی در کل نه اقتصادشون و نه خودروسازیشون و ن رفاه عمومیشون با ایران قابل مقایسه نیست... ترکیه مثل اسپانیا قطعه ساز برتر خودروسازیه و مونتاژ اکثر خبرندهای معتبر توی ترکیه انجام میشه و فقط اینو از نظر آماری داشته باش که :
صادرات خودرو و قطعات ترکیه خیلی بیشتر از کل صادرات غیر نفتی ایرانه....
ایران بدون نفت یعنی هیچ متاسفانه
ساسان: 1394/8/1700:47:20،
11
6
خودرو در ایران رانت بازیه و رقابتی نیست و با این شرایط هر روز بدتر هم میشه
بهرام : 1394/9/2605:02:40،
6
6
به جای تعصبات و حسادت بیاییم ترکیه را الگو قرا بدیم و راه پیشرفت را از انها یاد بگیریم را ستی چه عاملی باعث شد ترکیه دموکرات ترین (اولین کشور دموکراسی اسلامی)قدرتمندترین(ششمین ارتش قدرتمند دنیا)ثروتمند ترین (17 امین اقتصاد برتر دنیا)صنعتی ترین(عضو حی20 و صادرات به 195 کشور دنیا)و باسواد ترین (سطح باسوادی تقریبا 99 درصد (98.87)) کشور اسلامی باشد ؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل