کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضمانت؛ بی‌قید و شرط یا بی‌قید و بند؟


کد خبر : ۱۶۹۴۳جمعه، ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۴۷۱۶۴۵ بازدید

گوشی‌های تلفن همراه یکی از فناوری‌های فراگیر عصر جدید به حساب می‌آیند، فناوری نوینی که هیچ یک از ما طاقت خرابی و از کار افتادگی ...
ضمانت؛ بی‌قید و شرط یا بی‌قید و بند؟ضمانت؛ بی‌قید و شرط یا بی‌قید و بند؟

 گوشی‌های تلفن همراه یکی از فناوری‌های فراگیر عصر جدید به حساب می‌آیند، فناوری نوینی که هیچ یک از ما طاقت خرابی و از کار افتادگی آن را نداریم و با نخستین جرقه‌های خرابی تلفن‌هایمان، به سرعت در پی یافتن تعمیرکار مورد اعتماد به هر سوی بازار روانه می‌شویم،

رویه پردردسری که گاهی اوقات ناچار می‌شویم ساعت‌های متمادی برای آن وقت بگذاریم اما امان از وقتی که تعمیرکار مورد اطمینان را پیدا نکنیم و ناچار شویم برای رهایی از عیب‌گوشی همراه‌مان آن را به دست یک تعمیرکار ناوارد بسپاریم. شاید شما هم مثل ما بگویید، بیشتر نشان(برند)های تلفن همراه در ایران صاحب نمایندگی خدمات پس از فروش هستند، پس چه نیازی است که برای پیدا کردن تعمیرکار اینقدر خود را به دردسر بیندازیم؟پرسشی که پاسخ آن بسته به موقعیت شهری که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است به‌طور نمونه اگر شما ساکن شهر شلوغی مثل تهران هستید و فرصت حضور در نمایندگی‌های موبایل را ندارید به طور حتم ناچارخواهید بود برای تعمیر یک گوشی ساعت‌ها زمان بگذارید و به نقطه‌ای مشخص از شهر و تعمیرگاه‌های نامطمئن بروید. از سوی دیگر شرایط ارائه خدمات در این مراکز هم به گونه‌ای است که درنهایت به نظر می‌رسد بحثی مانند گارانتی یا همان خدمات پس از فروش برای گوشی‌های تلفن همراه یک شوخی است. اما به راستی رسیدگی به وضعیت تعمیرگاه‌های تلفن همراه وظیفه کدام ارگان به شمار می‌رود و مردم برای پیگیری شکایات خود در این زمینه چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟ پرسشی که البته پاسخگویی به آن کار چندان ساده‌ای نیست چرا که شواهد گویای آن است که این روزها در شهرهای مختلف سازمان‌های گوناگونی مسئول این‌کار هستند. به‌طور نمونه در پایتخت اتحادیه تجهیزات مخابراتی است که این بحث را دنبال می‌کند، اما در شهرهای دیگر وضعیتی متفاوت حاکم است. در این باره مریم زمانی یکی ازشهروندان تهرانی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: چندی پیش به دلیل مشکلی که برای تلفن همراهم به وجود آمده بود با توصیه یکی از همکاران به تعمیرکاری که از افراد مورد اطمینان وی بود مراجعه و ۴۵۰ هزار تومان هم برای تعمیر گوشی تلفن هزینه کردم اما در کمال تعجب چند روز بعد گوشی همراهم دوباره به همان مشکل دچار شد و این بار وقتی برای پیگیری مشکل و باز پس گرفتن مبلغی که هزینه کرده بودم به تعمیرکار مراجعه کردم وی در کمال خونسردی از پاسخگویی طفره رفت و حتی حاضر نشد مبلغی را که اخذ کرده بود بازگرداند. او اضافه می‌کند: در نهایت برای پیگیری مشکل، حصول نتیجه لازم و یافتن اتحادیه مورد نظر دچار سردرگمی‌های زیادی شدم.


پیگیری واحدهای متخلف در ۶ روز 

غلامرضا کریمی، رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران در این‌باره به صمت می‌گوید: در تهران اتحادیه ما به‌طور قطعی مسئول نظارت بر تعمیرگاه‌های تلفن همراه است و در این میان هم با واحدهایی که بدون مجوز اقدام به فعالیت می‌کنند، برخورد خواهیم کرد و در صورتی که این موضوع به ما اطلاع داده شود، ظرف ۶ روز موضوع را بررسی کرده و از اداره اماکن درخواست پلمب واحدهای غیرمجاز را خواهیم داشت، چراکه باید فعالیت در این حوزه قانونمند شود. او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا واحدهای تجاری می‌توانند هم گوشی‌های تلفن همراه را به فروش برسانند و هم در حوزه نصب نرم‌افزارهای موبایل و رایانه فعالیت کنند و به ارائه خدمات در زمینه تعمیر گوشی تلفن همراه و رایانه و لپ‌تاپ بپردازند می‌گوید: توضیح این موضوع در واقع کمی پیچیده است. او تصریح کرد: در حال حاضر این موضوع خلاف قانون است، زیرا براساس قوانین همه واحدهای صنفی تعاریف خاص خود را دارند، حال اگر واحدی زیرمجموعه اتحادیه تجهیزات مخابراتی به‌شمار می‌رود، در نهایت می‌تواند به غیراز تعمیر تلفن همراه، تلفن ثابت و بی‌سیم را با اخذ تاییدیه‌های لازم تعمیر کند.

اما به نظر می‌رسد باید تمهیداتی اندیشیده شود که واحدهای صنفی وابسته به موبایل بتوانند این خدمات را ارائه دهند چون این خدمات به یکدیگر وابسته است. کریمی در عین حال می‌گوید: البته این موضوع ممکن است به اتحادیه‌های مربوط به رایانه هم اطلاع داده شود، اما این اتحادیه‌ها نیز نمی‌توانند به‌طور مستقیم به این ماجرا ورود کنند، چراکه مجوزها از سوی ما صادر شده و درنهایت لازم است این تخلفات به واسطه نامه‌ای به ما اطلاع داده شود تا ما موضوع را پیگیری کنیم. البته اگر این مسئله در مدت ۱۵ روز پیگیری نشود دوستان ما در اتحادیه‌های رایانه‌ای می‌توانند به این بحث ورود پیدا کرده و برای پلمب واحد اقدام کنند. البته کریمی این نکته را هم گفت که گاهی ممکن است افراد با در اختیار داشتن فضایی وسیع، جوازهای متعددی کسب کرده و در یک مجموعه این خدمات را به شکل مجزا ارائه کنند اما اگر غیر از این باشد و واحدی به‌طور غیرمجاز فعالیت کند ما ظرف ۵ روز موضوع را از اداره اماکن پیگیری کرده و درخواست پلمب واحد متخلف را می‌دهیم.


با 124 تماس بگیرید

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به مشکلاتی که در موارد متعدد برای مراجعه‌کنندگان به تعمیرگاه‌های تلفن همراه ایجاد می‌شود، یادآور شد: لازم است خود مردم هم به این مسائل توجه داشته باشند و در همان ابتدای کار این موضوع را بررسی کنند که آیا واحد مربوطه گواهی صنفی دارد یا خیر. البته اگرچه گفته می‌شود کاربران تهرانی از طریق اتحادیه تجهیزات مخابراتی می‌توانند مشکلات خود را پیگیری کنند، اما همچنان شهرستان‌ها وضعیت چندان مشخصی در این زمینه ندارند. رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی اضافه می‌کند: به هر صورت ما در استان تهران پاسخگوی کاربران خواهیم بود و تمام شکایات مردم در اسرع وقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی همچنین یادآور می‌شود: مردم استان تهران در صورتی که با واحدهای تعمیرکننده گوشی تلفن همراه دچار مشکل شدند، می‌توانند با شماره ۶۶۷۶۳۰۳۵ یا برای رسیدگی به شکایات خود با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

کریمی در توضیح بیشتر این مطلب می‌گوید: در اتحادیه شورایی را برای حل اختلاف درنظر گرفته‌ایم که در آن تا خسارت‌های حدود ۵ میلیون تومان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و به همین ترتیب با تلاش در این شورا درصددیم که نگذاریم حقی از فردی ضایع شود. اما نکته جالب آنکه به واسطه ناشناخته بودن مرجع پیگیری این شکایات در حال حاضر ماهانه نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ شکایت بیشتر به این مرکز ارجاع داده نمی‌شود. این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در شورای حل اختلافی که در این اتحادیه وجود دارد، به‌طور کامل احقاق حق انجام می‌شود، به عنوان نمونه اگر فردی گوشی یا تجهیزات تقلبی یک نشان(برند) را فروخته باشد، کارشناسان خبره که از تمام نشان(برند)ها در این شورا حضور دارند، این موضوع را بررسی خواهند کرد و آن را به‌طور کامل آنالیز می‌کنند.

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی اضافه می‌کند: تعمیرکاران با توجه به اینکه باید دوره‌های فنی بگذرانند به‌طور معمول مجوزهای خود را از آموزشگاه‌های مجاز فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و از طریق این آموزشگاه‌ها گواهی مهارت فنی دریافت می‌کنند و پس از آن به صورت غیرقانونی به فعالیت در این زمینه می‌پردازند. وی ادامه داد: در این میان ممکن است در برخی موارد برخی تعمیرگاه‌ها مجوز خود را از اتحادیه تجهیزات مخابراتی دریافت کرده باشند که البته این موضوع مختص شهر تهران است و در سایر استان‌های کشور همچنان ارائه مجوزها به سازمان فنی و حرفه‌ای مربوط می‌شود. کریمی درباره نحوه پیگیری شکایات مردمی در این زمینه توضیح داد: افرادی که در استان تهران ساکن هستند به‌طور قطع می‌توانند این موضوع را از طریق اتحادیه تجهیزات مخابراتی پیگیری کنند اما در سطح کشور شاید انجمن صنفی بتواند در این زمینه همکاری کند. رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی همچنین یادآور شد: در حوزه تلفن همراه و تعمیرات آن ممکن است کمی بحث پیچیده باشد اما به هر حال پیگیری آن غیرممکن نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها