کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با میتسوبیشی ASX


کد خبر : ۱۶۹۰۷چهارشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲:۰۶۱۲۸۰۲ بازدید

ميتسوبيشى ASX طيفى گسترده از اتومبيل هاى توليد شده توسط شركت ژاپنى ميتسوبيشى است كه از سال 1991 تا 2002 تحت عنوان ميتسوبيشى ...
تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با میتسوبیشی ASXتجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با میتسوبیشی ASX

ميتسوبيشى ASX  طيفى گسترده از اتومبيل هاى توليد شده توسط شركت ژاپنى ميتسوبيشى است كه از سال 1991 تا 2002 تحت عنوان ميتسوبيشى RVR كه يك خودروى چند منظوره جمع و جور (Compact MPV) بود،  در دو نسل توليد شد. در سال ٢٠١٠ سومين نسل از آن با يك اتاق جديد و سبك متفاوت از ٢ نسل قبلى رونمايى شد. اين بار ميتسوبيشى، RVR را در كلاس يك خودروى كراس اور كامپكت ( Compact Crossover) به بازار معرفى و عرضه كرد.

نسل اول آن كه در سال ١٩٩١ تا ١٩٩٩ توليد شد، يك خودروى ٥ نفره بود كه در عقب آن به صورت كشويى باز و بسته مي‌شد. ميتسوبيشى در سال ١٩٩٧ نسل دوم را با تغييراتى در سپر و چراغ‌ها و حذف‌كردن در عقب به بازار عرضه كرد. نسل دوم كه با كاهش فروش مواجه شد، كمپانى ميتسوبيشى در سال ٢٠٠٢ تصميم به توقف توليد RVR گرفت و تا سال ٢٠١٠ ديگر سراغ اين پروژه نرفت. سرانجام ميتسوبيشى در ١٧ فوريه سال ٢٠١٠ از نسل سوم اين خودرو با نام ASX پرده برداشت و در بازار جهانى شروع به فروش كرد. ASX در بازار آمريكاى شمالى و اندونزى با نام اوتلندر اسپرت به فروش ميرسد. شركت آرين موتور ميتسوبيشى ASX را سال ٢٠١٢ با مدل ٢٠١٢با ٢ نسخه فول و نيمه فول (Midline) وارد ايران كرد.

8jmt0viod63xgg5ri3.jpg

فنى

 ميتسوبيشى ASX با موتور ٢٠٠٠ سى‌سى ٤ سيلندر با تكنولوژى MIVEC وارد ايران شد. اين تكنولوژى با كنترل الكترونيكى زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها جهت بهينه کردن توازن گشتاور و قدرت موتور در شرايط گوناگون گام برداشته و امكان ايجاد عملكرد قوى با مصرف سوختى كمتر و ميزان آلايندگى كم را فراهم مي‌كند.گيربكس نصب شده روى ASX از نوع CVT ميباشد. اين به اين معني است كه ميتسوبيشى تمام تلاش خود را كرده تا در ايده‌آل‌ترين حالت ممكن، رانندگى آرام و يكنواختى را براى راننده و سرنشينان مهيا كند.
البته همه به خصوص جوان‌ترها اين رانندگى آرام و شتاب‌گيرى ايده‌آل را دوست ندارند و دلشان كمى هيجان مي‌خواهند، ميتسوبيشى فكر اينجا را هم كرده‌است! دو شيفتر در سمت چپ و راست فرمان تعبيه شده است كه در  صورتى كه از رانندگى در حالت اتوماتيك حوصلتان سر رفت، مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد كه كمى حس اسپرت بودن هم به شما منتقل مي‌كند. ASX يكى از معدود كراس‌اور‌هاى موجود در بازار ايران است كه آپشن شيفتر را داراست.سيستم انتقال قدرت اين خودرو در جلو  قرار دارد و قابليت الكترونيكى انتقال نيرو به حالت دو ديفرانسيل (4WD) را دارد، پس در اين قسمت چيزى از ديگر كراس‌اورهاى بازار كم ندارد.

سيستم تعليق ASX در جلو از نوع مك‌فرسون و در عقب مولتى لينك يا اتصال چندگانه است. اين قضيه كمك خوبى به حفظ تعادل اين كراس‌اور در پيچ‌ها مي‌كند.
ترمزهاى به‌كار رفته در اين مدل در هر چهار چرخ ديسكى است و به سيستم‌هاى ترمز ضد قفل (ABS)، كنترل فعال پايدار (ASR)، سيستم كنترل كشش (TCS)، ترمز كمكى هنگام حركت در سطوح شيبدار (HSA) و سيستم توزيع الكترونيكى نيروى ترمز (EBD) است.ASXدر بحث ايمنى مجهز به ٦ كيسه هوا (٢ عدد در جلو براى راننده و سرنشين، ٢عدد ايربگ جانبى و ٢ ايربگ پرده اى) ميباشد.


hqviwmyp672flgk2pjj.jpg

ظاهر خودرو

وقتى به ظاهر ASX نگاه مي‌كنيم، در اولين نگاه ما را به ياد لنسر مى‌اندازد. به‌ویژه طراحى قسمت جلو پنجره و چراغ‌ها كه بسيار شبيه لنسر است. در قسمت جلوى ASX  با يك طراحى جذاب، خشن و البته تهاجمى روبه‌رو هستيم. در قسمت عقب هم چراغ‌ها از كناره بدنه تا روى در صندوق كشيده شده اند كه با طراحى كل خودرو هماهنگى دارد.
داخل خودرو وقتى پا به داخل كابين ASX مي‌گذاريم، طراحى فوق‌العاده ساده داشبورد توجهمان را به خود جلب مي‌كند. روى كنسول ميانى و در زير دريچه‌هاى تهويه مطبوع، مانيتور ٧ اينچى با برند راكفورد فاسكيت قرار دارد و در زير آن دكمه فلاشر و در نهايت سه پيچ مربوط به تنظيم تهويه قرار گرفته است.

ميتسوبيشى براى سيستم صوتى از برند حرفه‌اى Rockford Fosqate استفاده كرده كه صداى فوق العاده خوبى را توسط ٤ باند، ٢ تيوتر و يك ساب‌ووفر تعبيه شده در صندوق عقب به همراه يك مانيتور ٧ اينچى لمسى توليد مي‌كند كه اگر علاقه‌مند به گوش دادن به موسيقى در رانندگى باشيد، از اين سيستم صوتى بسيار لذت خواهيد برد.
در كنار اين سيستم صوتى كم نقص، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك قرار دارد.

در امتداد كنسول ميانى دسته دنده و در پشت آن دكمه4WD قرار دارد كه ميتوانيم  با آن تنظيمات مربوط به ديفرانسيل را تغيير دهيم. دكمه‌هاى گرم‌كن ٢ حالته صندلى در كنار خود صندلى‌ها قرار دارد و براى اولين‌بار شايد كمى پيدا كردنشان سخت باشد.سقف ميتسوبيشى تمام شيشه است ولى مانند لكسوس RX350 قابليت باز شدن ندارد، اما ميتسوبيشى نورپردازى ٣ حالته براى سقف قرار  داده كه در شب‌نمايى زيبا براى داخل كابين فراهم مي‌کند.

f51dqxahlue3lc0p19w.jpg

روى غربيلك فرمان، در سمت راست دكمه‌هاى مربوط به كروز كنترل و در سمت چپ دكمه‌هاى مربوط به سيستم صوتى و بلوتوث خودرو قرار گرفته است. در پشت فرمان هم شيفتر هاى تعويض دنده جاى گرفته‌اند كه همان‌طور كه قبلا هم اشاره كردم، استفاده از آنها، رانندگى را بسيار لذت‌بخش مي‌كند.تجربه سوارى همان‌طور كه مي‌دانيم، ميتسوبيشى برندى معتبر است و ايراد گرفتن از آن كار ساده‌اى نيست، اما در تجربه ى شخصى‌اى كه با اين مدل داشتم، چند نكته به نظرم آمد كه گفتنش خالى از لطف نيست. يكى از آنها سيستم صوتى معركه ASX است كه واقعا سرنشينان را مجذوب صداى خودش مي‌كند. عملكرد گيربكس هم خيلى خوب است و تعويض آن با شيفتر هم به جذابيت آن مى‌افزايد. اما در كنار اين نكات مثبت، خشكى سيستم تعليق كه در جاده‌هاى ناهموار ممكن است باعث تكان خوردن زياد سرنشينان شود. در كل ميتسوبيشى ASX مي‌تواند گزينه اى خوب در ميان كراس‌اور‌هاى بازار باشد.

عرفان حمیدی / روزنامه دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها