کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

ال‌نینو مدیریت بحران در این شرایط

کدخبر:۱۶۸۸۴چهارشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳:۴۷۴۵۳۷ بازدید

جای تاسف است که سازمان تخصصی و علمی هواشناسی کشور، نتوانسته است اعتماد کافی و غیرقابل انکاری را در دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور ...

در ابتدا پیشنهاد می کنم این اصطلاح را صحیح به کار ببریم که اِلنینیو با کسره الف است (به زبان اسپانیایی به معنای شیرخوار پسر که اشاره به حضرت مسیح است) و نه آنگونه که به طور شایع، اَلنینو ادا می‏گردد. درخصوص پدیده ال‌نینو به حد کافی در سایت‌ها و سایر رسانه‌ها صحبت شده است و نیازی به تکرار مکررات نیست. اما آنچه از تحلیل‌های احیانا ضد و نقیض سازمان‌هاي ذیربط در این خصوص استنباط می‌شود این است که ما در پاییز و زمستان امسال با تغییرات آب و هوایی قابل تاملی مواجه هستیم.

جای تاسف است که سازمان تخصصی و علمی هواشناسی کشور، نتوانسته است اعتماد کافی و غیرقابل انکاری را در دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور، برای خود فراهم سازد، تا آنجا که برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به‌طور جداگانه مشغول جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات آب و هوایی شده و سازوکار خود را برای رویارویی با شرایط اضطراری آماده می‌کنند. بنده معتقدم که ما باید سازمان هواشناسی کشور را به‌عنوان مرجع جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات آب و هوایی به رسمیت بشناسیم و به عبارت دیگر، تضعیف یا کم‌رنگ نشان دادن خروجی‌ها و نقش این سازمان، به هیچ‌وجه به نفع سامانه ملی مدیریت سوانح و بلایای کشور نیست.

تعجب من از ناحیه دیگر بدین سبب است که چرا این پدیده یک‌باره اینقدر پررنگ و رسانه‌ای شده است در حالی که پدیده ال‌نینو و همچنین لانینا حدودا ٥٨ (هشتادوپنج) سال است که در دنیا پایش می‌شود و ما در ایران حداقل از سال ١٤٣١ دارای گزارشاتی در این‌خصوص هستیم!؟ سازمان هواشناسی معتقد است که امسال کشور ما با بارش‌هایی زودهنگام مواجه خواهد شد که شواهد آن از یک هفته پیش، تاییدکننده این پیش‌بینی است.

اما جایی که اختلاف‌نظر وجود دارد این است که ما در زمستان امسال تغییر خاصی در بارش نزولات جوی نسبت به سال‌های گذشته نداشته و حتی یک تا ٥/١ درجه سانتیگراد، افزایش دما هم در نیمه دوم زمستان، پیش‌بینی شده است که این پیش‌بینی طبق تحلیل سازمان هواشناسی کشور می‌باشد. از سوی دیگر، سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین وزارت نیرو، حسب اعلام اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا، بر این باورند که پاییز امسال پربارش و زمستان بسیار سرد و برفی خواهد بود.

سوال اینجاست که دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور و حتی مردم می‌بایست کدام پیش‌بینی را جدی گرفته و براساس آن،‌ اقدام كنند؟

نظر بنده به‌عنوان مشاور مدیریت بحران این است که:

اولا: درخصوص بارندگی‌های شدید و زودرس، در مرحله پیش‌بینی و پیشگیری و حتی آمادگی هم نیستیم بلکه این رخداد، آغاز شده و می‌بایست به پاسخ موثر بپردازیم.
جمعیت هلال‌احمر هم کلیه منابع انسانی و تجهیزات واکنش سریع خود را در استان‌های حادثه‌دیده به حالت عملیاتی(وضعیت قرمز) درآورده و در مناطق در معرض خطر اعلام آماده‌باش (وضعیت نارنجی) كرده است و مشغول به انجام ماموریت ذاتی خود است.

درخصوص بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیل،‌ بنده توصیه‌ای به استانداران، فرمانداران و همچنین شهرداران، بخشداران و حتی دهداران محترم دارم که بنا را بر تخلیه اضطراری بگذارند یا به عبارت است از اینکه با استفاده از امکانات صدا و سیمای محلی و همچنین نصب بلندگو و یا حتی با استفاده از بلندگوهای دستی، جاری شدن سیل را قبل از رسیدن آن به جامعه مورد نظر، اطلاع‌رسانی كنند.  سیاست ما در رابطه با سیل مانند زلزله نیست، زیرا قبل از جاری شدن سیل، بازه زمانی خوبی وجود دارد که ما می‌توانیم مناطق خطرپذیر و با ریسک بالا را تخلیه کنیم. این فرصتی است که زلزله به ما نمی‌دهد. پس هدف‌گیری مدیریت بحران را در وضع فعلی، بیشتر بر تخلیه متمرکز كنيم و در درجات بعدی، نجات و امدادرسانی، حتی اشکالی ندارد که خانه‌های بسیار در معرض خطر را از هم اکنون تخلیه كنيم تا ساکنان آن به خانه‌های دیگر نزد اقوام و خویشان خود بروند یا در صورت لزوم به اسکان اضطراری اقدام كنيم.

اما درخصوص مرحله بعد از این بارش‌ها، پیشنهاد بنده این است که شرط عقل آن است که بنا را بر ظهور زمستانی سرد و پربرف قرار دهیم و از حالا که تقریبا ٢ تا ٣ ماه وقت داریم به ایجاد آمادگی برای رویارویی با آن بپردازیم.بنده در صنایع استراتژیک مانند نفت و گاز، شریان‌های حیاتی و نیروگاه‌ها رفت و آمد دارم و خبر خوب اینکه، صنایع استراتژیک ما از زمستان سال ٦٨٣١ درس‌های خیلی خوبی گرفته‌اند و بنده نسبت به آمادگی آنها برای رویارویی با شرایطی مشابه سال ٦٨  خوش‌بین هستم.

جهت یادآوری عرض می‌کنم که پیامدهای زمستان سرد و پربرف ٦٨  را به خاطر آوریم که مهم‌ترین آن عبارت بودند از:

- اختلال راه‌های مواصلاتی برون و حتی درون شهری و در نتیجه اختلال یا قطع دسترسی‌ها
- قطع گاز به دلیل مصرف بالا یا یخ‌زدگی
- قطع برق به دلیل اختلال سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها
- اختلال عملکرد کلیه سرویس‌های خدمات شهری و روستایی
- بالا رفتن مراجعین اورژانس بیمارستان‌ها به دلیل سرمازدگی یا شکستگی‌ها
- قطع آب برخی مناطق به دلیل یخ‌زدگی
- اختلالات مخابراتی به‌دلیل وابستگی تنگاتنگ مخابرات و برق

توصیه این است که شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های در معرض شرایط بحرانی و شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری‌های مربوطه با استفاده از مشاوران و کارشناسان مرتبط و صاحبنظر، به تهیه برنامه ساده‌ای جهت کاهش خطرپذیری منطقه خود بپردازند که عبارت است از، اقدامات و راهکارهای فوریتی جهت پیشگیری از وقوع سوانح و کاهش پیامدهای ناشی از زمستانی سخت و پربارش و همچنین ایجاد آمادگی منابع انسانی، تجهیزاتی و اطلاعاتی و اجرا کردن سریع راهکارهای مربوط تا حد امکان.نهایتا اینکه در صورت وقوع چنین شرایطی، می‌بایست چه اقداماتی، توسط چه واحدهایی در چه بازه‌ زمانی و در چه مکان یا منطقه‌هایی و به چه روش و امکاناتی انجام پذیرد که این موارد اخیر در واقع اجزای پنجگانه برنامه عملیات اضطراری (EOP) و به تعبیر صحیح‌تر، برنامه اقتضایی برای سرما و برف سنگین است.آرزو می‌کنم که این نزولات جوی را که در واقع رحمت الهی و نعمت طبیعت می‌باشند را با غفلت خویش به بلا و فاجعه مبدل نسازیم.
 

* دکتر حمیدرضا اسکاش / پژوهشگر و مشاور مدیریت و فرماندهی بحران

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

علی: 1394/8/1308:06:41،
55
12
از آقای اصغری کارشناس هواشناسی پرسیدن چرا طوفان تهران را پیش گویی نکردید اونقدر جوابش بد بود که فهمیدم یه مشت توی سازمان هواشناسی یه دفتر و دستک درست کردند و یه درآمدی را دارند به جیب میزنند و الاسلام.
كامي: 1394/8/1317:18:31،
29
16
درست ميگيديك سري اراجيف توي اخبارساعت18:30به مردم گفت خيال ميكنه كه همه ي مردم بي سوادندوفقط خودش سردرمياره!
نسیم: 1394/8/1416:04:38،
9
15
حالا چی میشه بالاخره؟ باید قشنگ به مردم اعلام کنند،،،اینطوری که نمیشه.همه جیز در حده درجه ۱۰۰۰اه،رو هیچی نمیشه حساب کرد
فرد: 1394/8/1308:15:51،
81
20
یا بار تو جاده شمال باماشین میرفتم که قبل از امام زاده هاشم پلیس گفت بزن کنار.اونموقع گواهی بین المللی از المان داشتم که از روی نسخه المانیش(گواهینامه)صادر شده بود.خلاصه نشون دادم و افسر پلیس بلا فاصله گفت؛قبول نیست!پرسیدم چرا؟گفت:غربیها ما رو قبول ندارند ما هم قبولشون نداریم.
تو اداره هوا شناسی هم باید همین باشه احتمالا..
یه چیز رو باید تک تک ما بدونیم؛تمام عصر مدرن و دست اوردهاش رو ما مدیون غربیم.پس حتی اگر کاراشون روبه همون کیفیت هم تقلید کنیم باز هم این نتیجه فکر اونا است نه دعاهای ما.و ما فقط تقلید میکنیم در سطح فکریمون و با توان ناقصمون.....رانا جواب ما به بنز در این تقلید بود.
حامد: 1394/8/1308:25:09،
112
11
کل اداره هوا شناسی باید جمع بشه و کارمنداش اخراج بشن و
فقط یک نفرشون بمونه با یک موبایل متصل به اینترنت تا شب تا شب با مراجعه به اخبار هواشناسی سایت یاهو اطلاعات دقیق سایت رو در مورد ایران به اخبار شبانگاهی شبکه یک برسونه. والسلام !
۲۱: 1394/8/1308:31:00،
38
17
ایرانجیب لطفا قبل از درج خبر یکی بده غلط گیری کنه تمام عددها سروته اند_دوستان هرکی وقت داشت یک سراداره هواشناسی شهرتون بزنین ببینین کارشون چیه !برا من که خیلی جالب بود!!!
علی: 1394/8/1308:42:45،
36
10
تا الان که پیش بینی هواشناسی امریکا درست بوده .هواشناسی ما هم دستگاهاشو جمع کنه بهتره الان نرم افزارهای هواشناسی بهتر امار میدن
آرش66: 1394/8/1308:51:16،
31
12
وای به حال تهران با زلزله اش که هر لحظه امکان وقع با قدرتی بین 7 تا 8.2 ریشتر دارد. تهران سه گسل اصلی (مشا - فشم، ری - کهریزک و شمال تهران) دارد و 15 گسل فرعی. خطرات و صدمات سیل تقریبن قابل پیش بینی و قابل کنترل است.
من: 1394/8/1310:01:02،
13
22
قربان شما خاطرتون نیست که وقوع یک زلزله در مرکز کشور فکر می کنم حدود سال 84 - 85 بود, صفحات تهران رو هم تکون داد و یک زلزله در تهران اومد حدود 5.5 ریشتر که کاملا قابل احساس بود.
پس فکر نکنید تهران زلزله بیاد لزوما 8 ریشتر !!!!!! خواهد بود.
آرش66 در پاسخ به من:: 1394/8/1310:05:04،
23
31
زلزله 8 خرداد 83 در کجور بلده مازندران به قدرت 6.2 ریشتر و در عمق 29 کیلومتری به وقع پیوست و در تهران نیز به قدرت 4.1 تا 4.2 ریشتر احساس شد. زلزله 5.5 ریشتری، دست کم نیمی از تهران را خراب می کند و قدرت تخریبش با بمب اتمی منفجر شده در هیروشیما برابر است.
علی: 1394/8/1309:25:13،
22
6
واقعا ، اینا از هواشناسی اینو یاد گرفتن که گزارشی بدهن که سر و ته نداره و بیننده نمی فهمه که بارونی ، صاف ، باد و ... است وضعیت هوا . ضمنا بلد نیستن برن حتی از سایتهای بین المللی بخونن و بیان واسه مردم بگن ...
منم اصلا اعتمادی به حرفها و حرکت های مسخره اینا ندارم مخصوصا گزارششون تو تلویزیون
شاهین: 1394/8/1309:30:39،
30
13
هواشناسی سیخی چنده ؟
یه مشت حقوق الکی دارن میدن بهشون
چندتا سایت معروف مثلا accuweather
yahoo weather
weather com و غیره رو رسد میکنن و همون رو با یکی دو درجه بالا پایین اعلام میکنن
خدایش من هرگز به هواشناسی ایران مراجعه نمیکنم و قبولش ندارم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما