کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

کیفیت خودرو اسیر زنجیره تامین

کدخبر:۱۶۸۷۵سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۴۷۲۷۹۳ بازدید

زنجیره تامین باید تقویت شود، این نکته‌ای است که کارشناسان صنعت خودرو تحقق آن را لازمه توسعه این صنعت می‌دانند. با اینکه همه به ...

زنجیره تامین باید تقویت شود، این نکته‌ای است که کارشناسان صنعت خودرو تحقق آن را لازمه توسعه این صنعت می‌دانند. با اینکه همه به ضعف در این زنجیره اذعان می‌کنند اما اصولا پیکان انتقادها به نقطه بزرگی به نام خودروسازان کج می‌شود و ضعف‌های پنهان این زنجیره نادیده گرفته می‌شود. وقتی صحبت از صنعت خودروسازی می‌شود، نخستین تصویری که در ذهن جاری می‌شود، دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران است اما واقعیت این است که صنعت خودرو فقط به شرکت‌های خودروسازی ختم نمی‌شود بلکه بی‌کیفیتی محصولات خودروسازان که این روزها مورد انتقاد مشتریان قرار گرفته، به زیرمجموعه‌هایی بستگی دارد که برای مشتریان خیلی محسوس نیست. 

 

wss1ypaohbw9b5ncaksz.jpg


ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «مشکلی که در صنعت خودرو وجود دارد و باید در آن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت بگیرد، موضوع زنجیره تامین است. ما باید سازندگان مجموعه‌های خودرو را تقویت کنیم چون خودروسازی ما برای توسعه به آنها نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات کم بهره به این بخش برود، مطمئنا صنعت خودرو ما تقویت خواهد شد.»


فرصتی که از دست رفت

مجموعه سازندگان قطعاتی که در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، زنجیره تامین را تشکیل می‌دهند. حالا این پرسش مطرح است که وضعیت فعلی این زنجیره به چه شکل است که صحبت از ضعیف بودن آن می‌شود؟

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش بیان می‌کند: «قبل از انقلاب به خاطر تولید پیکان، زنجیره تامین به شکل مختصری در کشور شکل گرفت. از زمان تولید پیکان تا سال 1357 با توجه به رشد کند تکنولوژی، فرصت زیادی نبود تا زنجیره تامین به حد زیادی از ساخت داخل برسد. پس از دوران جنگ در سال 72 با شکل‌گیری شرکت‌های سازه‌گستر و ساپکو، بحث زنجیره تامین به‌صورت کلان در صنعت خودرو شکل گرفت. سازندگان مختلف مورد شناسایی قرار گرفتند و در رشته‌های مختلف شروع به تولید کردند. متاسفانه در سال 84 با تغییر مدیران، سیاست‌های جاری در صنعت خودرو تغییر کرد و به بهانه ایجاد تامین‌کنندگان جدید در صنعت خودرو، افرادی که بیشتر واردکننده قطعات از چین بودند، وارد این حوزه شدند.»

او می‌افزاید: «این اتفاق زنجیره تامین را که داشت به عمق ساخت داخل می‌رسید، بیمار کرد. به همین دلیل افت کیفیت را در صنعت خودرو شاهد بودیم. قبل از سال 84 شرایط به‌گونه‌ای بود که رنو و پژو دفتر خرید قطعه در داخل ایران تاسیس کرده بودند و قطعات ما به فرانسه صادر می‌شد. در حال حاضر وضعیت ما اصلا خوب نیست و قطعه‌سازان ما تک به تک در حال ورشکستگی هستند و هر کدام از این قطعه‌سازان که کنار می‌روند، چینی‌ها جایگزین آن می‌شوند.»

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «زنجیره تامین ما سابقه خوبی دارد اما نیاز است تا روابط این زنجیره بهبود بخشیده شود. تا جایی که امکان دارد از منابع داخلی استفاده شود. متاسفانه برخی ارتباط این زنجیره را قطع می‌کنند تا بتوانند قطعات را ارزان‌تر وارد کنند و سود ببرند.»


پیوستگی تنها راه نجات زنجیره

چگونگی بهبود این زنجیره در صنعت خودرو؛ موضوع دیگری است و در شرایطی که صحبت از بهبود کیفیت می‌شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد. شهریاری درباره چگونگی کمک کردن به بهبود این زنجیره، معتقد است: «قطعه‌سازان باید توان طراحی داشته باشند که این موضوع زمانی محقق می‌شود که خودروسازان ما توانایی طراحی پیدا کنند. ما تجربه کوچکی در زمینه سمند داشتیم که متاسفانه متوقف ماند. نکته دیگر این است که برای یک قطعه نمی‌توان چند تامین‌کننده داشت. این نقض غرض است که برای یک قطعه تعداد زیادی تامین‌کننده وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که قطعه‌سازان به شکل کنسرسیوم با یکدیگر فعالیت کنند و روی هر قطعه در نهایت دو تامین‌کننده وجود داشته باشد، در این صورت توان طراحی و خرید تکنولوژی پیدا می‌کنند.»

نجفی‌منش نیز درباره این موضوع اظهار می‌کند: «سود بانکی و نابرابری نرخ ارز، از جمله مشکلاتی هستند که کل تولید را تحت تاثیر قرار داده‌اند. متاسفانه در صنعت خودرو 20‌درصد از هزینه‌ها را هزینه‌های مالی تشکیل می‌دهد. باید به طور ریشه‌ای به این موضوع پرداخته شود. ما در حال حاضر زیرساخت زنجیره را درست کردیم اما در همه قسمت‌ها عملکرد ضعیفی داشتیم. طراحی، ساخت قالب و ابزارآلات، ساخت ماشین‌آلات و تولید فرآیندهای زنجیره تامین هستند که عمدتا در قسمت آخر تمرکز کرده‌ایم.»

بهبود کیفیت و وجود تنوع در خودروهای ساخت داخل، مطالبه‌ای از سوی مشتریان است که حتی مسئولان به درستی آن معترفند اما برای تحقق هر دو مورد، ایجاد پیوستگی و تقویت زنجیره‌ای لازم است که این روزها اوضاع خوبی ندارد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

کیارش: 1394/8/1217:04:56،
226
17
ایران‌خودرو و سایپا ،تعطیل باید گردد ، قطعه ساز بی‌کیفیت نابود باید گردد .
ایرانی: 1394/8/1217:29:03،
113
14
خبر توافق ننگین ایران خودرو و پژو رنو فرانسه حقیقت داره؟؟؟؟

آیا حقیقت داره برا حمایت از هم قرار شده بازار رو اتحصاری مدیریت کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واقعا ننگ داره
من: 1394/8/1217:33:53،
29
104
عزیزم یبار از این دست شعارها دادید نتیجه اش رو به عینه دیدید.
خسته نشدید از شعار دادن ؟؟؟
آریا: 1394/8/1221:36:50،
17
19
من جان ما ایرانیا خیلی وقته داریم شعار میدیم. دیگران دارن عمل میکنن و نتیجه درست رو هم اونا میبینن. امیدوارم این شعار دهندگان واسه حرف خودشون ارزش قائل باشن و از وام خودروئی استفاده نکنن. من با هر کی تو فامیل و دوستان صحبت کردم میگن منتظر اعلام وامن تا شیرجه بزنن واسه خرید. جالب اینه که خیلیاشون طومار تحریم خودرو صفر رو امضا کردن.
پوری: 1394/8/1217:06:07،
106
24
قطع شه این زنحیرت به حق نالهنفرینای خانواده های زخم خورده و عقل و شعور نسبتا بیدار شده ملت که فهمیدن راه گرفتن حق گردن کج کردن نیست،جواب های هویه
محمد از اصفهان: 1394/8/1217:10:44،
127
16
کیفیت خودرو اسیر زیاده خواهی خودروساز.
@-@: 1394/8/1217:11:31،
112
16
خبر خبر

شرکت رنو و پژو طی یک قرار با سایپا و ایران خودرو بازار ایران و کل ایران رو بصورت مستعمره خوشون در اوردن

توافق کثیف

ننگین ترین قرار داد کشور از اغاز تا کنون
کلنگ: 1394/8/1217:15:26،
81
25
بابا جان کیفیت بد فرقوناتون چه ربطی به سود بانکی داره؟ من طرفدار سود بالای بانکی نیستم ولی بعضی اظهار نظرها به ادم فشار میاره.
استاد: 1394/8/1218:04:32،
46
14
دقیقا، آدم از این می سوزه، اسم خودشم گذاشته استاد دانشگاه، والا خجالت می کشم با این همکارم...
فرزند جانباز: 1394/8/1217:19:08،
73
17
به خدا دیگه خسته شدیم
علی: 1394/8/1217:31:56،
59
23
کیفیت خودرو اسیر جاه طلبی ،بی لیاقتی،عدم هزینه کردن برای تحقیق و توسعه ،بیسوادی مدیران بخش صنعت،جیب گشاد مدیران صنعت خودرو و سو استفاده از تعرفه های بالا و نامردی حامیان این صنعت است و الا اگر قرار بود بعد از 40 سال خودروساز بشیم،شده بودیم.
علی: 1394/8/1217:43:35،
39
14
ساختار خودروسازی ما از ریشه خرابه و به راحتی هم نمیشه درستش کرد بهترین راه جمع شدنشونه چون دولت اجازه رقابت رو به خودروسازی دیگه نمیده
لینچان: 1394/8/1217:47:36،
55
23
باشما هستم هموطن گرامی اگه به فکرجون خودت نیستی به فکرجون زن وبچه خودت ودیگران باش خواهشآ ماشین بی کیفیت ایران خودرو و سایپا وخودرو چینی نخر . جونشون درخطر است.میفهمی جونشون پس تحریم کن تا کیفت بالا برود تحریم کنید لطفا.باتشکرازشما
من: 1394/8/1217:47:53،
39
14
توی ایران هر چی شرکت تامین کننده بزرگتر و طویل تر میشه, به همون نسبت کیفیت میاد پایین و قیمت میره بالا !!!
خیلی جالبه که این آقا اصل اولیه تولید رو که همون بالا رفتن کیفیت با وجود رقابته یادش رفته !!! وقتی یه کالایی 5 تا تولید کننده داره, همشون سعی می کنند با بالا بردن کیفیت و کم کردن قیمت با همدیگه رقابت کنند. حالا با این حرفی که شما میزنید که تامین کننده بشه 1 شرکت !!!!! باید فاتحه کیفیت رو خوند.
طراحی هم ربطی به قطعه ساز نداره. نکنه انتظار دارید ما قطعه سازها بیایم برای ایران خودرو ماشین طراحی کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایران خودرو ماشینش رو بسازه ما طبق نقشه های شرکت قالب ها رو می سازیم و قطعات تولیدی رو تحویلشون می دیم.
ناشناس: 1394/8/1218:37:56،
38
11
نگران نباش داداش مدلهای قدیمی رو کسی نمیخره مدلهای جدید هم اگه بیان گرون هستن بازم کسی نخواهد خرید مردم دیگه آگاه شدن. این قرار دادا دیگه مثله قراردادهای اول نیستند. یادمون نره ماشینهای کره ای و چینی هم هستند. مخصوصا چینی ها که روز به روز بهتر میشن. ببینین جک چقدر زیاد شده. دیگه پژو و رنو مثله سابق نمیتونه بتازونه.
آریا: 1394/8/1221:32:58،
13
22
ناشناس جون بزار استارت وام 25 میلیونی بخوره تمام نمایندگیها میشه صف. بجای این شعارهای الکی و پوچ که یه مشت باد هواست حقیقت رو چند روز دیگه خواهید دید.
امیدوارم شعار دهنده ها و تحریم کننده های محترم یه ذره مردونگی به خرج بدن و از این وام استفاده نکنن تا خائنین کمپین بتونن استفاده کنن.
قطعه ساز !: 1394/8/1218:57:25،
26
19
مشكل خودرو سازان ما نبود كنترل كيفيت است آنها به كنترل كيفيت واقعي خودرو و قطعات متصله اعتقاد ندارند هر چيزي كه سر جايش قرار گرفت درست است در حالي كه قطعه بايد مراحل ساخت آن در شرايط محيطي گرما + سرما + فشار + حرارت + عواملي محيطي شيميايي مثل بنزين + گازوئيل و روغن و ازون مقاومت داشته باشد و هر قطعه فلزي و غير فلزي سختي قطعه مورد توجه است كه در برابر فشار چقدر تحمل دارد در صورتي كه قطعات چيني فقط ظاهر را حفظ كرده اند و كاربرد آنها اصلا مورد توجه قرار نگرفته است خوب وقتي پوسته سيلندر استاندارد نباشد تمام قطعاتي كه به آن متصل مي گردد در زمان كوتاهي اثرات منفي را بجا ميگذارد و بدنه كه مهمترين اجزا خودرو است در برابر عوامل محيطي گرما و سرما و لايه محافظ رنگ قدرت حفظ بيشتري از خود نشان نمي دهد و در نهايت خودرو كيفيت لازم را بدست نمي آورد . بنابراين كالا بي كيفيت تحريم ميگردد - والسلام
يوسف: 1394/8/1219:51:49،
23
11
شرمنده دستم خورد منفي دادم حرفت اصوليه قبول دارم
بهمن: 1394/8/1219:11:56،
35
22
اعصاب خودتونو خورد نکنین فقط نخرین همینو بس
چرا باید این پولی که حق زن و بچه و زحمت خودتونه رو دو دستی بریزین تو حلق این مفت خورها مردم ایران شعورشون خیلی بالاست من نگمم خودشون میدونن
با تشکر از بچهای کمپین
اریو: 1394/8/1219:15:57،
27
21
کیفیت تولید قطعه ساز بستگی مستقیم به انتظارات و خواسته خودروساز داره ... اگه خودرو ساز استاندارد قطعات سفارش خودش رو اجباری کنه و از زد و بند و رفیق و اقازاده بازی بیاد بیرون قطعه ساز واقعی میاد تو گود و اشغال ساز و چینی فروش وارد زنجیره تامین نمی شود ... این استادای یک قرونی هم بیخود برای خودشون قصه درست نکنن .... کیفیت کنترل بدون اغماز با سخت گیرترین متدها رو پیاده کنین نتیجش رو خیلی زود خواهید دید هر چند مافیای قطعه و واردکننده چینی جات شما رو راحت نخواهند گذاشت .....اما هر کاری ریسک خودشو داره .... باید اساسی از چاپیدن مردم دست بردارید تا موفق شوید والا مرگ این صنعت بسیار نزدیک خواهد بود ....
من: 1394/8/1219:53:16،
23
8
عزیزم بیشتر از 1 ساله میلیاردها پول قطعه سازهارو نمیدن.
کیفیت کیلو چنده ؟
طرف از جیب خودش خرج کنه مواد نو و استاندارد بخره و کلی بازرسی کیفی انجام بده تا قطعه با کیفیت بده به شرکتی که طلبش رو نمیده ؟؟؟؟؟؟؟
محسن: 1394/8/1220:28:49،
11
21
زنجیره ی تامین هم اسیر زنجیره ی سوء مدیریت سراسری است .
فرغون نمیخایم: 1394/8/1221:54:28،
12
12
آقا باید قبول کنیم ما در صنعت خودروسازی به جایی نمیرسیم به جای تولید مونتاژ کنیم هم جوانهای مملکت فرصت شغلی بیشتری دارن هم میدونیم که حداقل قطعات خودروها اورجینال هست.همین فردا اگه شرکتی مثل تویوتا یا بی ام دبلیو بدونه ایران قصد مونتاژ خودروهاشون رو داره قول میدم هزینه میکنن کارخانه ایرانخودرو رو تا خود تهران امتداد میدن چون هم ایران کارگر ارزونه براشون هم موقعیت استراتژیک خوبی در خاورمیانه داره جهت پلی برای فروش هم برای ما ایرانی ها خوبه که خودروی مناسب سوار میشیم.ترکیه با این اقتصادش هنوز داره مونتاژ میکنه یه خودروی ملی هم نداره.یعنی ما از اونا هم عقب مونده تریم؟
امین: 1394/8/1222:23:13،
12
20
آخه تو این کشور جهان سوم چه چیز ما درسته که این همه از صنعت خودروسازی انتقاد میکنید این فرغون ها با دست ما ایرانیها ساخته میشه و خودمان هم استفاده میکنیم
( فلفل): 1394/8/1308:27:40،
12
11
به قول معروف هم پايين شما را ديديم هم بالا ، وقتي با چندين برابر كردن قيمت خودرو پول چاپ ميكرديد بفكر كيفيت نبوديد حالا افتاده يادتان كه نبود نقدينگي باعث بي كيفيتي شده آن همه پول ملت را چكار كرديد مگه جيب شما چقدر جادارد از خدا بترسيد اين همه بلا هاي طبيعي به شما گوش زد ميكند بس نيست از خشم خداوند بترسيد0
شاهین: 1394/8/1309:35:47،
10
11
بحث عرضه و تقاضا هستش
مردم گزینه ای نداشتن و ناچار به خرید بودن اونا هم گرون میکردن هم منت میزاشتن هم ی کیفیت میکردن تو پاچه مردم
حالا بعد مدتها بازار اشبا شده و هر خانواده متوسط یک تا دوتا خودرو داره
از طرفی دیگه ذاعقه مردم عوض شده دیگه کسی نمیخره

همین باعث شده خودروسازها به مرز نابودی برسن البته خیلی موارد دیگه هم دخیلیه ولی این مورد رو کمتر کسی بهش اشاره کرده بود
مجید: 1394/8/1310:01:03،
22
11
وقتی خودروساز قطعات را از قطعه ساز به قیمت مفت می خواد بخرد ( قیمت خرید گاهی به 10 درصد قیمت واقعی قطعه در بازار می رسد و حتی کفاف هزینه مواد اولیه برای تولید قطعه را ندارد) و پولشم را می خواد 6 ماه تا یکسال بعد پرداخت کند ، چه توقعی از قطعه ساز برای تولید قطعه با کیفیت می توان داشت ؟
قطعه ساز !: 1394/8/1311:19:25،
10
10
من قطعه ساز هستم و حرف شما قابل درك است اما قطعه ساز مثل يك پزشك كه قسم ميخورد در كمك به انسانها از هيچ چيزي اغماض نكند ما هم ميتوانيم در سفارش و توليد قطعه بي كيفيت خودداري كنيم البته با شرايط و قيمت مناسب = حال مثالي ميزنم من براي شركتهاي معتبر داخلي قطعه توليد مي كنم گاهي با عوض شدن مامور خريد و بازرگاني با درخواست قيمت پايين تر و كيفيت پايين تر را قبول دارند - اما من اينكار را نمي كنم چون سالهاست با زبان كيفيت محصول صحبت مي كنم و خودم را سرپا نگه داشتم و بارها شده خريدار رفته و دوباره برگشته چون كيفيت پايين قطعه خودش را در زمان كوتاهي نشان ميدهد و مسئولين كارخانه اصرار دارند هماني كه قبلا مصرف كرده اند دوباره خريداري شود ... متاسفانه مسئولين شركت مامورين خريد و بارزگاني را عوض ميكنند در حالي كه به عمق قضيه وارد نمي شوند . واقعا جاي تاسف دارد كه كاركردن صحيح و درست سختي و دشواري هاي .
آرش66: 1394/8/1311:09:22،
21
7
با ورود به خدمت وام 25 میلیونی، کمپین نخریدن شکست خورده و پراید و 405 بازهم سالها تولید خواهند شد. کمتر کسی است که از وسوسه ی خرید پراید به قیمت 4 م یا 405 به قیمت 6 میلیون بتواند بگذرد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما