کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات خودرو با کارت بازرگانی اجاره ای


کد خبر : ۱۶۸۶۹سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۵۶۴۷۸۰ بازدید

کسانی باید دارای کارت بازرگانی باشند که مالک زمین و آپارتمان بوده یا پروانه نمایشگاه به نام آنها باشد و بعد متقاضی دریافت کارت بازرگانی ...
واردات خودرو با کارت بازرگانی اجاره ایواردات خودرو با کارت بازرگانی اجاره ای

بر اساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت به غیر از شرکت‌های نمایندگی‌های خودروسازی خارجی، افراد دیگری نیز می‌توانند اقدام به وارد کردن خودرو کنند،اما به شرط اینکه با نمایندگی‌های مجاز آن شرکت در ایران برای دریافت خدمات پس از فروش بتوانند قرارداد ببندند و آن‌ها بحث خدمات پس از فروش را بر عهده گیرند. حال برخی فعالان بازار معتقد هستند نمایندگی‌های مجاز زیر بار این موضوع نمی‌روند، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌ها را مکلف به انجام این کار کرده است. به طور کلی واردات خودرو دچار مشکلات عدیده‌ای است.

اکبر نیکو کلام فعال صنعت خودرو و نمایشگاه‌دار خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه امر واردات خودرو یک کار پیچیده است، بیان کرد: این در حالی است که همگان گمان می‌کنند واردات خودرو کاری راحت است  و هرکسی می‌تواند مبادرت به این کار کند. به گفته این فعال صنعت خودرو، بازار خودرو در حال حاضر در رکود به‌سر می‌برد.

به نظر شما قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟
بله، قیمت‌های خودرو‌های وارداتی بالاست. آن کسی که از امارات خودرو وارد می‌کند باید یک سود معقول10،15 میلیون تومانی برای خود در نظر بگیرد، نه اینکه سود کلانی را به جیب بزند و اگر از این رقم بیشتر شود، در حق مصرف کننده اجحاف می‌شود. معمولا واردات خودرو از طرف اشخاص نسبت به واردات شرکت بین 30 تا 50 میلیون تفاوت قیمت دارد و قیمت‌های افراد غیر از شرکتی بسیار بالاتر است.

بسیاری از فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند افرادی که به تنهایی و خارج از چارچوب نمایندگی‌های مجاز خودروسازان اقدام به واردات می‌کنند، بازار خودروهای وارداتی را بر هم می‌زنند، تحلیل شما در این رابطه چیست؟ 
در حال حاضر عده‌ای که اهل این کار نیستند و خارج از نمایندگی‌های مجاز اقدام به واردات می‌کنند، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده‌اند و به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند. از طرف دیگر این عده با استفاده از کارت بازرگانی نفر ثالثی اقدام به واردات می‌کنند که این کارت از طریق یک ترخیص کار در اختیار واردکنندگان نابلد قرار می‌گیرد  و هیچ‌گونه مالیاتی در این زمینه به دولت پرداخت نمی‌کنند. به طور کلی در این شکل واردات حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود. واردکننده با این کارت یک تعدادی خودرو را در یک‌سال وارد می‌کند و سال بعد با کارت بازرگانی کسی دیگر این کار را انجام می‌دهد و در این بین یک رقمی نیز ترخیص‌کار و دارنده کارت بازرگانی به عنوان دستمزد می‌رسد. نهایت کار نیز دارنده کارت بازرگانی به دلیل عدم پرداخت حقوق دولتی ممنوع‌الخروج می‌شود که برای او اصلا این موضوع اهمیت ندارد، زیرا اکثرا این افراد در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و یک پولی نیز مثلا در حد 50 میلیون تومان دریافت می‌کنند.


 راهکار شما برای حل این موضوع چیست؟
کسانی باید دارای کارت بازرگانی باشند که ملک داشته باشند و پروانه نمایشگاه به نام آن‌ها باشد و بعد متقاضی دریافت کارت بازرگانی شوند. با این کار هم مالیات واردات را پرداخت می‌کنند و هم مالیات بردرآمد خود را می‌دهند شرکت‌ها نیز همین کار را می‌کنند. 


در این ایام بسیاری از خریداران خودرونسبت به دریافت خدمات گارانتی نارضایتی‌هایی دارند، آیا این نارضایتی‌ها به‌جا و درست است؟
در حال حاضر اکثر فروشندگان خود و واردکنندگان در حالی خودرو را با گارانتی به مشتریان خود می‌فروشند که من زمانی‌که از خریداران می‌پرسم خودروی شما پی دی آی( تایید گارانتی) شده است، آن‌ها جواب منفی می‌دهند و باید دید در این زمینه یک راه حل اساسی اندیشیده شود و فروشندگان در این زمینه باید اطلاعات کاملی در اختیار خریداران خود قرار دهند. 


بسیاری از کارشناسان معتقد هستند خودرو‌های چینی، باعث شده‌اند بازار خودرو‌های تولید داخل کساد شود و به نوعی خریداران دیگر خودرو‌های ساخت داخل را نخرند، آیا شما با این نظر موافقید؟ 
 خودروهایی که از چین وارد می‌شود هیچ گونه کیفیتی ندارد و موجب آسیب رساندن به شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز شده است. به علت ظاهری که دارند مردم ترجیح می‌دهند به جای خودروی داخلی که گاهی کیفیتی برتر نسبت به خودرو‌های چینی دارد، از خودرو‌های چینی استفاده کنند. به نظر بنده باید ورود خودرو‌های زیر 120 میلیون تومان را به کشور ممنوع کنند و اگر قرار است کالایی از خارج وار شود بهتر است برند آن وارد کشور شود، تا از این طریق هم محصولات داخلی به فروش برود و بازار آن دارای رونق شود و هم خودروی وارداتی برند و شناسنامه‌دار وارد کشور شود.


شما اشاره کردید واردکنندگان در اکثر موارد به خریداران آگاهی چندانی در رابطه با گارانتی خودرو‌های وارداتی نمی‌دهند، این کار در نهایت باعث بروز چه مشکل و معظلی می‌شود؟
 این روز‌ها آگاهی چندانی از سوی شرکت‌های واردکننده به خریداران خودرو داده نمی‌شود. این امر باعث آن می‌شود خریداران مرتکب اعمالی شوند که خارج از گارانتی است و شرکت‌ها به همین بهانه  خودروها را از گارانتی خارج می‌کنند.


  این روزها اخبار متعددی درباره تغییر تعرفه واردات خودرو شنیده می‌شود، شما به عنوان یکی از فعالان بازار خودرو معتقد هستید تعرفه واردات خودرو در چه جهتی تغییر خواهد کرد؟
بعید است تعرفه واردات خودرو کاهش یابد و اگر افزایش هم پیدا کند زیاد به حال خریداران فرقی نمی‌کند. این در حالی است که اگر تعرفه هم بالا برود،  قیمت خودروهای داخل بازار بعید است افزایش یابد، چراکه بازار خرید خودرو در رکود است و مشتری برای خرید وجود ندارد.


برخی مواقع شنیده می‌شود، تعدادی خودرو بالای 2500 سی‌سی که واردات آن‌ها ممنوع است وارد کشور می‌شود، این خودرو‌ها از چه طریقی به کشور می‌آیند؟
این خودرو‌ها در حجم‌هایی مثل 5 یا 10 دستگاه با مجوزهای خاص که به برخی اعضای جامعه داده می‌شود، به کشور می‌آیند. اشکال این نوع واردات این است که بحث خدمات پس از فروش این خودرو‌ها ابهام دارد و نمایندگی‌های این خودرو‌ها نیز زیر بار خدمات پس از فروش نمی‌روند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها