کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

منوريل منتفی شد،مترو به كرمان می‌رود


کد خبر : ۱۶۸۱۳دوشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۴۷۱۹۲۷ بازدید

اوايل تابستان سال 89 بود كه شهردار وقت كرمان در يك نشست خبري از ايجاد خط قطار شهري در اين شهر خبر داد. وي هدف از اجراي اين پروژه ...

اوايل تابستان سال 89 بود كه شهردار وقت كرمان در يك نشست خبري از ايجاد خط قطار شهري در اين شهر خبر داد. وي هدف از اجراي اين پروژه را كمك به حل معضل ترافيك اين شهر و ايجاد حمل و نقل عمومي ارزان قيمت اعلام كرد. با رفتن اين مسئول طي سال هاي بعد نيز بحث ايجاد قطار شهري بارها مطرح شد، اما به دليل بافت نامناسب خاك شهر كرمان، از ميان چهار گزينه مترو، ال. آر. تي، تراموا و منوريل دو گزينه آخر مورد تأييد قرار گرفت. اما اين پايان كار نبود چراكه چند سال بعد مسئولان جديد شهري ترجيح دادند كه به جاي اين دو گزينه، شبكه مترو ايجاد شود. 

با افزايش جمعیت شهري در سال هاي اخير، بحث حمل و نقل به یکی از مهمترين دغدغه هاي مديريت شهري تبديل شده است. از آنجا كه استفاده از خودروهاي عمومي مشكلات بسیاري از جمله آلودگي و ترافيك شهري را باعث مي شود، از اين رو استفاده از وسايل نقليه عمومي كه كمتر از انرژي هاي فسيلي استفاده كنند بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد. در اين بين استفاده از سيستم هاي متنوع حمل و نقل عمومي مطرح مي شود كه مي توان از گزينه هایی مانند مترو، ال. آر. تي، تراموا و منوريل استفاده كرد.

كرمان نيازمند حمل و نقل عمومي استان كرمان از جمله كلان شهرهاي كشور به شمار مي رود كه در سال هاي اخير با افزايش جمعيت شهري از لحاظ حمل و نقل عمومي با مشكلات بسياري مواجه شده است و اين موضوع سبب شده تا در دهه هاي اخير بارها مسئولان شهري سيستم هاي حمل و نقل عمومي را براي ايجاد در آن پيشنهاد كنند. اوايل دهه 80 بود كه مسئولان شهرداري و شوراي شهر اسلامي كرمان براي تسهيل در حمل و نقل عمومي اين شهر ايجاد سه پروژه مترو، تراموا و منوريل را پيشنهاد دادند كه در اين ميان ايجاد مترو به دليل نوع خاك كرمان و مشكلاتي همچون بالا آمدن سطح آب های سطحي كرمان، مورد تأييد قرار نگرفت و قرار شد تا يكي از دو پروژه تراموا يا منوريل ايجاد شود. از آنجايي كه مسئولان شهري براي ایجاد اين سیستم ها، موضع ثابتي نداشتند، لذا ايجاد اين سرويسهاي حمل و نقل عمومي تا سالهاي بعد به نتيجه نرسيد و تنها در برخي مواقع فقط به عنوان شعار از سوي برخي از مسئولان شهري مطرح مي شد و بعد هم مسكوت ميماند.

سرانجام سال 91 بود كه اعضاي شوراي سوم شهر كرمان، پيشنهاد ايجاد تراموا را مطرح كردند كه از سوي اعضاي شوراي شهر مورد تأييد قرار گرفت. در آن زمان مهاجري رئيس وقت شورا در اين باره گفته بود: با توجه به افزايش جمعيت، شهر كرمان نيازمند قطار شهري است كه بر اساس مطالعات انجام شده، اجراي تراموا به عنوان بهترين گزينه به دليل عدم ايجاد مشكلات زيست محيطي و قابليت استفاده در بافت قديم مورد موافقت اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمان قرار گرفت. پس از اين توافق، آخرين روز ارديبهشت 93 بود كه سيف اللهي شهردار وقت كرمان از قطعي شدن ايجاد خطوط تراموا به عنوان قطار شهري كرمان خبر داد و گفت: احداث تراموا در قالب طرح جامع حمل و نقل ترافيك شهر كرمان قطعي و اجرا ميشود.

سيف اللهي دليل قطعي شدن تراموا را هم وجود بافت تاريخي در كرمان عنوان كرده بود. وي در ارتباط با مسير احداث تراموا هم گفته بود: مقرر شده يك خط از فرودگاه تا ميدان شهدا و خط ديگر از پل ولايت در انتهاي خيابان شهيد رجايي تا پل فجر در ابتداي هفت باغ احداث شود. سرانجام آذرماه همان سال، رزم حسيني استاندار كرمان هم از آغاز كار اجرايي و مطالعات طرح منوريل شهر كرمان خبر داد و گفت: بايد هرچه زودتر كار اجرايي و مطالعات طرح منوريل شهر كرمان آغاز شود.

ورق برگشت در حالي كه مردم و برخي از مسئولان كرمان كار ايجاد تراموا يا منوريل را تمام شده مي دانستند، سيف اللهي و مويدي شهردار و رئيس وقت شوراي شهر كرمان در يك چرخش 180 درجه اي با رد تمامي دلايلي كه براي ايجاد مترو مطرح كرده بودند از انجام مطالعات متروي شهر كرمان از ميدان شهدا تا آزادي توسط مشاوران قرارگاه سازندگي خاتم االنبيا خبر دادند.

ابوالقاسم سيف اللهي در خصوص علت رد شدن انجام پروژه منوريل گفت: اين سيستم حمل و نقل نمي تواند جابه جايي مسافران را به صورت كامل انجام دهد و از طرفي به دليل ارتفاعي كه دارد موقع عبور از بافت قديم دچار مشكل ميشود. وي در خصوص مشكلات مطرح شده قبلي افزود : تكنولوژي ساخت در هر خاك و آبي وجود دارد و تنها ممكن است هزينه ساخت 10درصد افزايش يابد اما قابل اجراست.

سردار محمد ابراهيمي اصل، مشاور فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا كه قرار است اين پروژه توسط گروه قائم (عج) كه يكي از زيرمجموعه هاي اين قرارگاه است انجام شود در اين خصوص گفت: از آنجايي كه اين مجموعه تجربه ساخت خط 2 و 3 متروي مشهد، خط 2 متروي شيراز و خط يك متروي بغداد را دارد و هم اكنون نيز ايجاد متروهاي كرج، اهواز و كرمان نيز در مرحله واگذاري به اين مجموعه است لذا بدون كوچكترين مشكلي ميتوان اين سيستم را ساخت و راه اندازي كرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها