کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

منوريل منتفی شد،مترو به كرمان می‌رود

کدخبر:۱۶۸۱۳دوشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۴۷۱۷۳۱ بازدید

اوايل تابستان سال 89 بود كه شهردار وقت كرمان در يك نشست خبري از ايجاد خط قطار شهري در اين شهر خبر داد. وي هدف از اجراي اين پروژه ...

اوايل تابستان سال 89 بود كه شهردار وقت كرمان در يك نشست خبري از ايجاد خط قطار شهري در اين شهر خبر داد. وي هدف از اجراي اين پروژه را كمك به حل معضل ترافيك اين شهر و ايجاد حمل و نقل عمومي ارزان قيمت اعلام كرد. با رفتن اين مسئول طي سال هاي بعد نيز بحث ايجاد قطار شهري بارها مطرح شد، اما به دليل بافت نامناسب خاك شهر كرمان، از ميان چهار گزينه مترو، ال. آر. تي، تراموا و منوريل دو گزينه آخر مورد تأييد قرار گرفت. اما اين پايان كار نبود چراكه چند سال بعد مسئولان جديد شهري ترجيح دادند كه به جاي اين دو گزينه، شبكه مترو ايجاد شود. 

با افزايش جمعیت شهري در سال هاي اخير، بحث حمل و نقل به یکی از مهمترين دغدغه هاي مديريت شهري تبديل شده است. از آنجا كه استفاده از خودروهاي عمومي مشكلات بسیاري از جمله آلودگي و ترافيك شهري را باعث مي شود، از اين رو استفاده از وسايل نقليه عمومي كه كمتر از انرژي هاي فسيلي استفاده كنند بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد. در اين بين استفاده از سيستم هاي متنوع حمل و نقل عمومي مطرح مي شود كه مي توان از گزينه هایی مانند مترو، ال. آر. تي، تراموا و منوريل استفاده كرد.

كرمان نيازمند حمل و نقل عمومي استان كرمان از جمله كلان شهرهاي كشور به شمار مي رود كه در سال هاي اخير با افزايش جمعيت شهري از لحاظ حمل و نقل عمومي با مشكلات بسياري مواجه شده است و اين موضوع سبب شده تا در دهه هاي اخير بارها مسئولان شهري سيستم هاي حمل و نقل عمومي را براي ايجاد در آن پيشنهاد كنند. اوايل دهه 80 بود كه مسئولان شهرداري و شوراي شهر اسلامي كرمان براي تسهيل در حمل و نقل عمومي اين شهر ايجاد سه پروژه مترو، تراموا و منوريل را پيشنهاد دادند كه در اين ميان ايجاد مترو به دليل نوع خاك كرمان و مشكلاتي همچون بالا آمدن سطح آب های سطحي كرمان، مورد تأييد قرار نگرفت و قرار شد تا يكي از دو پروژه تراموا يا منوريل ايجاد شود. از آنجايي كه مسئولان شهري براي ایجاد اين سیستم ها، موضع ثابتي نداشتند، لذا ايجاد اين سرويسهاي حمل و نقل عمومي تا سالهاي بعد به نتيجه نرسيد و تنها در برخي مواقع فقط به عنوان شعار از سوي برخي از مسئولان شهري مطرح مي شد و بعد هم مسكوت ميماند.

سرانجام سال 91 بود كه اعضاي شوراي سوم شهر كرمان، پيشنهاد ايجاد تراموا را مطرح كردند كه از سوي اعضاي شوراي شهر مورد تأييد قرار گرفت. در آن زمان مهاجري رئيس وقت شورا در اين باره گفته بود: با توجه به افزايش جمعيت، شهر كرمان نيازمند قطار شهري است كه بر اساس مطالعات انجام شده، اجراي تراموا به عنوان بهترين گزينه به دليل عدم ايجاد مشكلات زيست محيطي و قابليت استفاده در بافت قديم مورد موافقت اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمان قرار گرفت. پس از اين توافق، آخرين روز ارديبهشت 93 بود كه سيف اللهي شهردار وقت كرمان از قطعي شدن ايجاد خطوط تراموا به عنوان قطار شهري كرمان خبر داد و گفت: احداث تراموا در قالب طرح جامع حمل و نقل ترافيك شهر كرمان قطعي و اجرا ميشود.

سيف اللهي دليل قطعي شدن تراموا را هم وجود بافت تاريخي در كرمان عنوان كرده بود. وي در ارتباط با مسير احداث تراموا هم گفته بود: مقرر شده يك خط از فرودگاه تا ميدان شهدا و خط ديگر از پل ولايت در انتهاي خيابان شهيد رجايي تا پل فجر در ابتداي هفت باغ احداث شود. سرانجام آذرماه همان سال، رزم حسيني استاندار كرمان هم از آغاز كار اجرايي و مطالعات طرح منوريل شهر كرمان خبر داد و گفت: بايد هرچه زودتر كار اجرايي و مطالعات طرح منوريل شهر كرمان آغاز شود.

ورق برگشت در حالي كه مردم و برخي از مسئولان كرمان كار ايجاد تراموا يا منوريل را تمام شده مي دانستند، سيف اللهي و مويدي شهردار و رئيس وقت شوراي شهر كرمان در يك چرخش 180 درجه اي با رد تمامي دلايلي كه براي ايجاد مترو مطرح كرده بودند از انجام مطالعات متروي شهر كرمان از ميدان شهدا تا آزادي توسط مشاوران قرارگاه سازندگي خاتم االنبيا خبر دادند.

ابوالقاسم سيف اللهي در خصوص علت رد شدن انجام پروژه منوريل گفت: اين سيستم حمل و نقل نمي تواند جابه جايي مسافران را به صورت كامل انجام دهد و از طرفي به دليل ارتفاعي كه دارد موقع عبور از بافت قديم دچار مشكل ميشود. وي در خصوص مشكلات مطرح شده قبلي افزود : تكنولوژي ساخت در هر خاك و آبي وجود دارد و تنها ممكن است هزينه ساخت 10درصد افزايش يابد اما قابل اجراست.

سردار محمد ابراهيمي اصل، مشاور فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا كه قرار است اين پروژه توسط گروه قائم (عج) كه يكي از زيرمجموعه هاي اين قرارگاه است انجام شود در اين خصوص گفت: از آنجايي كه اين مجموعه تجربه ساخت خط 2 و 3 متروي مشهد، خط 2 متروي شيراز و خط يك متروي بغداد را دارد و هم اكنون نيز ايجاد متروهاي كرج، اهواز و كرمان نيز در مرحله واگذاري به اين مجموعه است لذا بدون كوچكترين مشكلي ميتوان اين سيستم را ساخت و راه اندازي كرد. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

س: 1394/8/1116:11:34،
27
11
انشااله که به همه شهرهای ایران رسیدگی بشه و بدونیم که ایران فقط تهران نیست. هر چند که توی این 30 ساله به اکثر شهرها رسیدگی شده ولی باز هم باید بیشتر رسیدگی بشه
امیر: 1394/8/1122:18:32،
17
9
الان شاید به نظر بعضی ها زود باشه واسه کرمان مترو بزنن ولی اگر صبر کنن 5 سال دیگه با اضافه شدن جمعییت شهری و ترافیک خالی کردن محدوده های پر تردد برای ساخت مترو تقریبا میشه گفت غیر ممکن میشه
امین: 1394/8/1116:31:58،
46
26
کرمان؟ مترو؟ مگه چقدر بزرگه؟ بابا بخدا هر خط مترو حداقل 4000 میلیارد تومن هزینشه اول ببینید توجیه اقتصادی داره همش دنبال اسم در کردنن برا کرمانیای عزیز احترام قائلیم من خودمم تو شهری هستم که شاید از کزمان کوچیکتر باشه قصدم جسارت نیست ولی خدایی با 4000 میلیار تومن میشه کلی خیابونارو زیبا سازی کرد معابرو بزرگ تر کرد حتی تو کشوری مثل امریکا فقط شهرای بزرگش خطوط مترو دارن مطمن باشید بیشتر هزینشم از جیب هموطنای عزیز کرمانیمون میره که بعدا میبینن مترو در شرایط کنونی اصلا بدردشون نمیخوره
کرمان: 1394/8/1117:52:16،
29
15
چرا الکی منفی میدن ،امین کاملا درست میگه این کار غیر از حیف ومیل بین المال سردرگم کردن مردم سفره پهن کردن برا قرارگاه خاتم سود دیگه ای نداره .همین حالا چند نقطه از شهر برا تقاطع های غیر همسطح شروع بکارکردن اکثر نیروهاشون غیر بومی؟!
علی: 1394/8/1117:59:23،
21
34
امین اقا ظاهرا جدیدا" کرمونو ندیدی در حال حاضر کرمان تبدیل شده به یکی از کلانشهرها وبه دلیل بالا بودن جمعیت مشکلات ترافیکی بیشماری دارد وواقعا نیازمند مترو میباشد ممنون از اقای استاندار که پای قرار گاه خاتم را به کرمان کشانده تا شاهد دها طرح از سوی این قرارگاه در کرمان باشیم
...: 1394/8/1122:15:32،
17
17
شما زیاد غصه سرمایه های کرمانو نخور همین الانشم اگه کل در امدای کرمان خرج خودش شه یه شهر مدرن میشه، اصلا کاش کرمان و بوشهر و خوزستان یه ایالت مستقل بودن واسه خودشون بعد بهت مفهوم پیشرفتو میگفتم...
بهزاد: 1394/8/1116:42:05،
28
11
به خدا فقط برای خرج کردن پوله .مترو مشهد رو خیلیا حتما دیدن ایستگاههاش خیلی کوچیک و حدود 4تاواگن هم قطارشه همیشه هم خلوته.این یعنی چی یعنی دور ریختن پول و کار کاذب ایجاد کردن برای شرکتهای پیمانکاری بزرگ
ر.م: 1394/8/1116:47:25،
29
11
اگه کسی کرمانی باشه میدونه این طرح بیشتر از 15 سال طول میکشه.البته اگه مسوولین عوض نشه نظرشون .ماشالا الان یه بیشتر از ماهه میدان آزادی به همت همین دوستان قرارگاه خاتم مسدود شده ولی دست به سیاه وسفید نزدن
فرزاد: 1394/8/1200:05:19،
11
9
بله دقیقا همینجوره
تتتتتتتت: 1394/8/1117:18:05،
23
15
بابا بی خیال.
من خودم کرمانی ام.تو شهر ما 4تا پل روگذر و زیر گذر نمیتونن جمع کنن.گند زدن به شهر اون وقت مترو رو چیکار کنن خدا داند.بعدشم شهر ما ساعت 8 تمام مغازه ها بستن رفتن.دور تا دور شهر کرمان رو بخوای باماشیندور بزنی 20دقیقه طول میکشه اون وقت مترو..........
فرزاد: 1394/8/1200:08:16،
10
9
همین پل که میزنن کافیه دیگه مترو یک کار بیخوده فقط واسه اینه که خاتم جیبش پر تر شه ، شنیدن کرمان معدن زیاد داره مثل اهن ،مس و ... واسه همین اومدن استفادشو ببرن
اصفهانی: 1394/8/1117:37:19،
21
24
با هزینه مترو میشه یه کرمان ساخت ... کرمان و مترو!!!!!
کرمونی: 1394/8/1118:47:48،
30
16
کرمان بخاطر (قالی و پسته و معدن مس و مکان های تاریخی و اقلیم های عجیب مثل شهداد) دارای شهرت جهانیه و همینطور ثروتمند ترین استان ایرانه که البته بیشتر پولش خرج بقیه استان ها میشه.......

حالا بعد عمری میخوان یکم به شهر رونق بدن انقد نق نزنیم.....

اگه الان مترو بزنن بهتره تا 5 سال دیگه که تو شریعتی و جمهوری نشه تکون خورد....

البته امیدوارم به شهرستان ها هم رسیدگی کلی بشه چون هرچی داریم از اونا داریم....
فرزاد: 1394/8/1200:11:29،
9
11
مترو اخه واسه کرمانی که افزایش جمعیت تو ۴ سال گذشته نداشته یک هزینه الکی که از جیب منو شما رفته با این ۳۰۰۰ میللیاردی که می خوان هزینه کنن خیلی کارای زیبا تری میشه کرد مثل ساروج کرمان ، شهر هفت دروازه و ...
ارمان: 1394/8/1122:04:47،
18
10
بابا چرا همش کرمون کرمون میکنید آخه چی میشه اگه یه چیز تو این مملکت رشد کنه خدا کنه مترو راه بیفته ،اصلا تو دقوز آباد راه بیفته .ضمنا کرمان رو دست کم نگیرید حداقل 20 درصد اقتصاد مملکت از وجود این استانه .خلاصه خدا کنه این کشور آباد شه حالا از همه نظر
امین: 1394/8/1122:11:29،
18
8
دوستان من خودم کرمانیم هیچ اصراری هم ندارم که مترو یا تراموا یا هر چیز دیگه ای زده بشه فقط از دوستانی که با این طرح مخالفن عاجزانه درخواست میکنم بیایین هر طرحی برای حل مشکل ترافیک شهر من دارین به شورای شهر ارائه بدین مطمئنم از طرح هاتون استقبال میشه. باور کنین صبح ها که میخوام برم سر کار به یک باره کل شهر توی هم قفل میشه نمیدونم مشکل از کجاست هم عرض خیابونا جوابگو نیست هم ماشینا زیاد شده، صد رحمت به ترافیک تهران حداقل روونه اینجا میبینی بیست تا ماشین توی یه خیابون فرعی قفل شدن تکونم نمیخورن بازم ممنون ازتون
توجه: 1394/8/1200:04:14،
20
10
دومین معدن مس دنیا، اولین تولید پسته دنیا، مرغوبترین خرما و مرکبات دنیا، بیشترین باغات ایران، بهشت معادن ......=کرمان
sas: 1394/8/1203:15:46،
19
11
اینا هنوز نمیدونن چی میخوان بزنن یروز میگن تراموا یروز مترو یروز منو ریل .دارن براورد میکنن کدومشون بزنن بیشتر تو جیبشون میره .مردمم همه سرکارند....

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما