کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

نسبت کاهش نرخ تورم با قیمت خودرو

کدخبر:۱۶۸۰۱دوشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۸:۴۷۳۱۴۸ بازدید

براساس شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است تورم سالانه تولیدکننده خودرو در بهار و ...

براساس شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است تورم سالانه تولیدکننده خودرو در بهار و تابستان سال‌جاری روند کاهشی داشته است. این در حالی است که مقایسه تورم فصلی تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر در تابستان 94 نیز از روند نزولی نرخ تورم تا 1/ 0درصد در این صنعت خبر می‌دهد.

براساس این آمار قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته بدون تغییر بوده است که همسو با این موضوع، نرخ تورم «تولید وسایل نقلیه موتوری» نیز در فصل تابستان 94 نسبت به فصل تابستان سال 93 بدون تغییر بوده است. با این حال با توجه به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم خودرو در بهار و تابستان سال‌جاری روند کاهنده داشته است. این در حالی است که صنعت خودرو هم‌اکنون در رکود عمیقی به سر می‌برد و بازار خودرو نیز با مشکلات متعددی از جمله نبود تقاضا دسته و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که باعث تغییرات جدی در فضای بازار خودرو شده است؛ به‌طوری‌که درخواست افزایش قیمت محصولات که یکی از مطالبات اصلی خودروسازان از شورای رقابت بود، در حال حاضر مسکوت مانده و خودروسازان از هر گونه پیگیری افزایش قیمت به‌دلیل شرایط بازار دست نگه داشته‌اند. حال آنکه یکی از تاکیدات خودروسازان در طول چند سال‌ اخیر افزایش قيمت خودروهاي داخلي به‌دلیل رشد تورم نهاده‌های تولید بوده است. بر این اساس آنها درخواست افزایش قیمت خود را هر ساله بر مبنای درصد تغییرات رشد نرخ تورم از شورای رقابت مطالبه می‌کردند؛ زیرا این شاخص‌ها در فرمول شورای رقابت نیز گنجانده شده است.

هر چند در شرایط کنونی خودروسازان به‌دلیل نبود تقاضا و کاهش تولید از ابتدای سال‌جاری تاکنون، پرونده افزایش قیمت را فعلا بسته‌اند؛ اما در این شرایط شورای رقابت با طرح موضوع رقابتی شدن بازار خودرو از قیمت‌گذاری در این حوزه عقب‌نشینی کرده است بر این اساس به نظر می‌رسد در سناریوی جدید بازار خودرو در آینده نزدیک شاهد تغییرات قیمت خودرو بر مبنای بازار عرضه و تقاضا باشیم. حال آنکه دستورالعمل قیمت خودرو که شورا براساس آن قیمت را محاسبه می‌کرد برمبنای شاخص‌هایی چون نرخ تورم بخش خودرو، نرخ بهره‌وری و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان شرکت‌های خودروساز تعیین می‌شد. نرخ‌هایی که همیشه روند افزایشی داشته و خودروسازان با استناد به آنها زمینه صعود قیمت‌ها را ایجاد کردند. حال آمار کنونی مرکز آمار ایران خبر از کاهش نرخ تورم سالانه خودرو در بهار و تابستان سال‌جاری می‌دهد؛ به‌طوری‌که براساس این آمار نرخ تورم سالانه وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر در بهار سال‌جاری 3/ 5 درصد شده است، با این حال تورم سالانه بخش خودرو در بهار سال گذشته 7/ 35 درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه تولید وسایل نقلیه موتوری در تابستان سال‌جاری به عدد 5 رسیده است حال آنکه این رقم در تابستان سال گذشته 5/ 20درصد بوده است. بر این اساس تغییرات شاخص تولیدکننده بخش خودرو که نرخ تورم بر مبنای آن محاسبه می‌شود روندکاهشی داشته است. از سوی دیگر بررسی تغییرات نرخ تورم فصلی کل صنعت خودرو از فصل بهار سال 93 تاکنون با وجود آنکه نوسان داشته است، اما نشان از کاهش این نرخ در فصول میانی سال گذشته داشته است. بر این اساس در فصل بهار سال 93 نرخ تورم فصلی صنعت خودرو 4/ 3 درصد بوده است که با کاهش 3/ 3 درصدی در تابستان به 1/ 0 درصد رسید.

حال آنکه بررسی تغییرات نرخ تورم فصلی در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی مشابهی داشته است. به‌طوری‌که در بهار سال‌جاری نرخ تورم تولید بخش خودرو 3/ 4 بوده است و در تابستان سال‌جاری این نرخ به 1/ 0 رسیده است. با این حال بررسی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید وسایل نقلیه موتوری به تفکیک فصل از بهار سال 93 تاکنون با وجود آنکه نوسان بسیاری دارد اما روندی کاهشی را دنبال کرده است. به‌طوری‌که در بهار سال 93 نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید وسایل نقلیه موتوری 1/ 8 درصد بود حال آنکه این عدد درتابستان با کاهش یک درصدی به 1/ 7 درصد رسید. به دنبال همین موضوع در پاییز سال 93 نیز شاهد روندکاهشی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه صنعت خودرو بودیم به‌طوری‌که با کاهش 5/ 3 درصدی این نرخ در این فصل به 6/ 3 درصد رسید اما از زمستان سال گذشته تاکنون این عدد تا حدودی افزایش یافت به‌طوری‌که به 9/ 4 درصد رسید و در بهار سال‌جاری با افزایشی 9/ 0 درصدی به 8/ 5 درصد رسید، اما در تابستان سال‌جاری بدون تغییر قیمت شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه همچنان 8/ 5 مانده است. هر چند تورم نقطه‌به‌نقطه روند افزایشی داشته است، اما تورم نقطه‌به‌نقطه فصل بهار و تابستان 94 نسبت به فصل بهار و تابستان سال گذشته روند کاهشی داشته است. در حالی نرخ تورم سالانه، فصلی و نقطه‌به‌نقطه بخش خودرو طبق گزارش مرکز آمار به پایین‌‌ترین سطح خود رسیده است که خودروسازان تا یک‌ماه پیش با تاکید بر افزایش هزینه‌های تولید بار دیگر قصد افزایش قیمت را داشتند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که تولید‌کنندگان با نادیده گرفتن بهره‌وری، فروش و صادرات صنعت خودروی کشور تنها بر افزایش قیمت به عنوان آیتم اصلی برای پوشش هزینه‌های خود حساب باز کرده است. موضوعی که با توجه به روندکاهنده نرخ تورم نهاده‌های تولید در سال‌های آینده باعث از بین رفتن بهانه افزایش قیمت از سوی خودروسازان می‌شود و این سوال را ایجاد می‌کند که با از بین رفتن این بهانه آنها چه خواهند کرد؟ از سوی دیگر در صورت ادامه روندکاهشی نرخ تورم قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان با رفع رکود بازار چگونه خواهد شد؟


توقع اشتباه کاهش قیمت

با روی کار آمدن دولت یازدهم از اواسط سال 92 تاکنون شاهد کاهش نرخ تورم عمومی و از سوی دیگر نرخ تورم تولید در صنعت بوده‌ایم. هر چند تورم توليد وسایل نقلیه موتوری در كشور هنوز فاصله زيادي تا رسیدن به نقطه مطلوب دارد، اما این موضوع باعث امیدواری بیشتر مشتریان کالاهای مصرفی نسبت به ثبات یا در مواردی کاهش قیمت در کشور شده است. به خصوص مشتریان خودرو که در طول چند سال اخیر تاکید بسیاری بر کاهش قیمت خودرو داشته‌اند و افزایش انتظارات آنها به دنبال توافق هسته‌ای و کاهش قیمت خودروها موجب رکود عمیق بازار شده است. مشتریان همواره کاهش روند نرخ تورم تولید را به معنای کاهش قیمت‌های خودرو تعبیر می‌کنند. براین اساس این پرسش مطرح می‌شود که آیا با کاهش این نرخ می‌توان توقع کاهش قیمت خودروها را داشت؟ در حالی که مشتریان معتقدند همان‌طور که افزایش نرخ تورم صنعت خودرو موجب افزایش قیمت خودروها شده است کاهش این نرخ نیز باید در قیمت خودرو تاثیرگذار باشد. با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت محصولات نیست. براین اساس مشتریان نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن تایید این موضوع می‌گوید: متاسفانه این تعبیر مشتریان نادرست است و برمبنای علم اقتصاد نیست؛ زیرا کاهش نرخ تورم به معنای از بین رفتن تورم نیست، بلکه به معنای کاهش سرعت افزایش قیمت کالا است. وی می‌گوید: بنابراین زمانی که تورم صنعت خودرو به 1/ 0 درصد می‌رسد هر چند روند کاهشی بسیار زیادی داشته است اما به معنای آن است که کالاهایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند، رشد 1/ 0 درصدی داشته‌اند. وی با اشاره به اینکه این کاهش نشانه مثبتی است، می‌گوید: با توجه به اینکه روند کاهشی نرخ تورم تولید خودرو بسیار زیاد است؛ بنابراین در صورت ادامه این روند و منفی شدن آن مشتریان می‌توانند امید به کاهش قیمت خودرو را داشته باشند زیرا هزینه‌‌های تولید خودروسازان کاهش پیدا می‌کند.


آینده روشن

کاهش نرخ تورم تولیدکننده هر چند به‌دلیل بهبود شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و انضباط بیشتر در سیستم مالی کشور به وجود آمده است اما به اعتقاد برخی کارشناسان منجر به رکود در بازار نیز شده است . به اعتقاد آنها در شرایط رکودی به‌دلیل اینکه تغییرات خاصی در بازارهای مختلف صورت نمی‌گیرد بنابراین قیمت نهاده‌های تولید تغییر نمی‌کند و بعضا نیز باکاهش مواجه می‌شود. براین اساس در حال حاضر شاهد کاهش روند نرخ تورم تولید خودرو هستیم. با این حال برخی دیگر از کارشناسان چنین موضوعی را رد می‌کنند.

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید دارد نرخ تورم بخش تولید به رکود یا رونق بازار ارتباطی ندارد بلکه به هزینه‌های آن بخش که کاهش یا افزایش داشته است بستگی دارد. وی می‌گوید: بیشتر از یکسال است که قیمت خودرو به صورت اسمی تغییر نکرده است و از سوی دیگر تقاضایی برای خودروها در بازار وجود ندارد. این نشان می‌دهد که قیمت‌ ربطی به هزینه‌ها ندارد بلکه به تقاضا مرتبط است. وی تاکید می‌کند که تورم 5 درصدی سال‌جاری نسبت به 35 درصدی سال گذشته نشان‌دهنده آن است که قیمت خودروها نباید تغییر داشته باشند ضمن اینکه تقاضایی در بازار هم موجود نیست. آلبرت بغزیان نیز می‌گوید: امید به برداشته شدن تحریم‌ها و از همه مهم‌تر حذف واسطه‌ها در واردات برخی کالاها تاثیر جدی در شاخص تولید محصولات صنعتی دارد.

وی معتقد است کاهش نوسانات نرخ ارز و از سوی دیگر عدم افزایش در نرخ مواد اولیه، آب و برق وگاز نیز در کاهش این نرخ تاثیرگذار بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که افزایش هزینه‌های تولید تنها به‌دلیل دستمزد کارگران بوده است. در این میان اما مهم‌ترین پرسشی که برای مشتریان ایجاد می‌شود آن است که در صورت اینکه روند افت نرخ تورم بخش وسایل نقلیه موتوری ادامه دار باشد قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان با رفع رکود بازار چگونه خواهد شد؟ آلبرت بغزیان معتقد است در این شرایط هر نهادی که بر صنعت خودرو نظارت داشته باشد باید به این شاخص مهم دقت کند؛ زیرا همان‌طور که در گذشته افزایش یکباره قیمت محصولات، نرخ ارز و ... موجب گران شدن قیمت خودرو شد، کاهش آن و منفی شدن این نرخ نیز باید تاثیر جدی خود را بر قیمت‌ها بگذارد.
 

nvghf80ttvc4z19bezzl.jpg

همراه مکانیک



دیدگاه ها

فهیم: 1394/8/1106:28:24،
198
9
فقط این اقتصاد دانها به ما بگویند که چطور میشه تو کشوری مثل کره بانیروی کار گرانتر خودرو با کیفیت بالا وبه روز وبا قیمت درحدود قیمتهای ایران تولید میشه وبه کل دنیا صادرات دارن ولی ما تو کشور خودمون با بازار انحصاری نمی تونم بفروشیم (فکر نمی کنید مشکل از عدم وجود شعور ووجود رانت وبخور بخور باشد )
ممول: 1394/8/1108:35:35،
47
8
یه ضرب المثل مکزیکی هست که میگه:
انگشتای خودت رو از جلوی نور خورشید کنار ببر و گرنه سوختن چشمانت با مرهم درمون نمیشه
آرتان: 1394/8/1108:39:42،
67
8
به امید ورشکستگی فرغون سازها و ظهور شرکتهای متعهد که به جان مردم ارزش قایل می شوند
مطلع: 1394/8/1108:49:57،
56
7
بابا شما کجای کارید؟ اینا تو همین مدت که همه گذاشتنشون به حال خودشون قیمت 3 تا از آشغالاشونو اضافه کردن
405-slx و سمندef7 دوگانه هرکدام حدود700-800هزار تومان افزایش قیمت داشت.
اینا کاری به نرخ تورم و ... ندارن
باید بررسی بشه کدوم نهاد معلوم الحال پشتشونه که اینقد بخودشون مطمئنن
مهم: 1394/8/1109:46:22،
9
54
وام 25 تومنی = سود برای خریداران محترم خودرو.
شما میتونید با سپرده گذاریه پولتون ، قسطتون رو پوشش بدید و بعد از 7 سال صاحب ماشینتون و پولتون باشید.اگه تورم تو این 7 سال زیاد بود که ماشینتون ارزش پیدا میکنه.اگه هم تورم کم بود ارزش 25 تومنتون حفظ می مونه.
تکمیل مطلع: 1394/8/1111:04:41،
8
38
2 تا از مشینا گرون شده پس همشون کمکم گرون میشه

حالا هرکی ماشین لازمه تقلید اینایی که 3 تا ماشین دارن و پولشون زیاده و دنیال اینن تا ماشین 100 میلیونی مونتاژ بشه تا بخرن رو نکنه و برنه بخره تا گرونتر نشده
جواب مهم: 1394/8/1113:21:58،
19
6
هیچ وقت وام گیرنده ای که مصرف کننده باشه (کسی که وام رو میزنه تو تولید فرق داره) با وام گرفتن سود نمیکنه شما برو ماشینو نقد بخر همون قسطارم بریز توحساب خودت هم سرمایه گذاری کردی هم علاوه بر سود سرمایه گذاری خرد خرد پولت در بانک، 17 م ته 7 سال که قرار بود سود بدی بانک بخوره بره اومده رو تو جیب خودت ماشینتم هر وقت دوس داشتی می فروشی
*پس خواهشا جو به نفع مردم بودن ندیـــــــــــــــــــــــــــــــــــد*
مرد: 1394/8/1106:43:56،
109
8
مونتاژ کاران


بای

بای
رضا: 1394/8/1107:17:31،
108
9
مشکل قیمت نیست مشکل کیفیت و امنیت چرا باید پول یه ماشین 2015 رو بدیم برای یه ماشین با تکنولوژی 30 سال پیش دنیا
یکی: 1394/8/1112:52:14،
16
9
شما یه بار پیام خودتو بخون.
اولش میگی مشکل قیمت نیست ،بلافاصله میگی پول ماشین 2015 رومیدیم برا تکنولوِِژیه30سال پیش!!!!!
همون که آخرش گفتی درسته،هرچیزی قیمتی داره اگر پراید ایرانی رو بدن 5تا7 میلیون یا سایر ماشینای دنیا به قیمت خودش باشه،هرکی هرچی بخواد میخره،نه کمفروشیه نه دزدی و انحصار.
((قیمت فقط جهانی))
امین: 1394/8/1114:52:56،
19
7
دوست عزیز منظورش اینه که مردم پول دارن و بعضیا فکر نکنن که چون پول ندارن نمیخرن . مردم حاضرن پول بدن ولی پای جنس با کیفیت شما تویوتا 2015 بیار قیمت جهانیش 30 تومنه ببین چند میلون نفر میخرن پس مشکل بی پولی نیست مشکل بی کیفیتی و قدیمی بودن ماشیناس
بابک: 1394/8/1107:23:04،
104
9
دیشب تو ماهواره تبلیغ یه مدل رنو بود اینقد زیبا بود این ماشین و جالب اینکه قیمت مدل 2015 صفر 5 هزار دلار می شد حالا شما حساب کن یه مهندس معمولی تو کشورای غربی هم ماهی 5 هزار دلار درآمدشه حالا واقعا باید سوال کرد که کجا بلاد کفر؟اینجا یا اونجا؟
امیر: 1394/8/1107:44:16،
72
16
دوستان من نه میخوام ماشین بخرم نه مخالف کمپین هستم.2سال پیش یک ماشین تهیه کردم فعلا هم نه قصد فروش دارم نه خرید اما اطمینان دارم با این روند،این شرکتهای خودروسا ویران خودرو و سایپا چنان خیزی برداشتن تا هر بلایی که مردم این چند وقت سرشون آوردن تلافی کنند.شک ندارم اگه فقط بخش کوچکی از مردم فریب بخورن و دوباره مثل قبل به سمت این لگن سازا برن اونوقت دودش توی چشم بقیه میره.اونوقته که این عقده این چند وقتشونو به بهترین شکل ممکن سر همه ملت خالی میکنن...یکم فکر کنید بد نیست.مردم خیلی احساسی داریم
ذره بین: 1394/8/1107:44:21،
18
86
واقعا انتظار کاهش قیمت یک توقع صد در دصد اشتباه است که با هیچ منطقی سازگار نیست.
فهیم: 1394/8/1108:48:25،
22
11
لطفا شما جواب قانع کننده به کامنت اول بدید
پاسخ به فهیم: 1394/8/1113:23:54،
13
10
دوست عزیز فهییییییم
کدام فاکتور اقتصادی ، صنعتی ، اجتماعی و .... شبیه کشور کره و یا ژاپن ، اروپا ، آمریکا و ... است که توقع دارید خودرو سازیمان شبیه به آنها باشد؟
سالها ی سال است که کشور های دنیا به دلیل تحریم های اقتصادی حاضر به سرمایه گذاری وانتقال علم و تکنولوژی در ایران نیستند.
اگر پژو و رنو هم به ایران آمدند با هزار امتیاز خارج از عرف حاضر به سرمایه گذاری شدند آن هم با قرارداد هایی شبیه ترکمن چای

پس انتظار شما می باست منطقی باشد
آیا دستمزد شما هم به اندازه کارمند و کارگر کره ای است؟
علی جون: 1394/8/1107:44:26،
65
11
هر روز یه مطلب تحریک کننده که ما ماشین بخریم
ولی خر شدنمون نمیاد!
علی: 1394/8/1107:45:26،
52
12
به امید روزی که تمام صنعت پوسیده و مستهلک ایران نابود بشه تا کمتر شاهد ضرر و زیان ملت به بهانه مزخرف حمایت تولید داخلی باشیم.
رضا: 1394/8/1107:52:49،
39
9
شما توی 10 سالشو برو حساب کن چقدر حقوق کارگر اضافه شده !خودروساز تو شرایط انحصاری نباید به میزان تورم قیمتش بره بالا باید بر اساس حقوق کارکنان اضافه بشه در ضمن تورم برای اینه که جنسی سال به سال یه میزانی قیمتش اضافه بشه در صورتی که خودرهای ما هرسال از کیفیتش دزدیده شد
تحلیلگر: 1394/8/1107:53:27،
48
8
الان در ایران اکثر بازار ها اشباع است و نیازی به اینهمه تولید نیست فقط با صادرات بازار از رکود خارج می شود که آنهم با افزایش کیفیت و کاهش قیمت امکان پذیر است
لطفا"غلط نگویید: 1394/8/1107:55:31،
35
7
بجز محاسبه نرخ تورم،برای افزایش قیمت خودرو سالانه شورای رفاقت با خودروسازان طبق یک فرمول من درآوری کزایی خودشان 90 تا 100 درصد قیمت خودرو را افزایش داد! که باعث شد از سال 92 تا 94 و هممراه با روی کار آمدن دولت تدبیر ناامید قیمت پراید از 8میلیون به 21 میلیون برسد.. فقط یک راه برای مردم مظلوم و نجیب رباقی مانده است... خرید خودروی گران قیمت و بی کیفیت صفر چینی مونتاژ داخل ممنوع...
داريوش: 1394/8/1107:57:12،
51
7
فعلا تحريم تا واقعي شدن نرخ خودرو
kamal: 1394/8/1108:59:22،
25
9
فعلا تحريم تا واقعي شدن نرخ خودرو
آرش: 1394/8/1109:05:33،
24
8
گران فروشي خودرو بي كيفيت داخلي تا كي ادامه دارد ؟
ایرانی: 1394/8/1111:00:24،
28
7
هر روز می گن آل سعود بی کفایته اما جالبه بدونید آل سعود بی کفایت نه لبنیات روغن پالمی ، نه مرغ هورمونی ، نه روغن آشپزی پارافینی ، نه آب معدنی آلوده ، نه آب لیموی تقلبی ، نه سوسیس کالباس آشغال گوشت ، نه سبزی فاضلابی و نه خودروی آشغال به مردم عربستان نمی ده .
بگذاريد مزايده ؟: 1394/8/1112:01:45،
19
6
اگر واقعا خودرو داخلي خوبه چرا صادر نمي كنه ؟ مرگ روي پيشاني مردم ايران هميشه چيزي نوشته ؟ كه هرچي توليد شده بايد ايراني ها بخرند ؟

خوب مسلما با اين قيمت هيچ كسي توي دنيا اين ماشينهاي بي كيفيت و قديمي را نمي خره ؟ پس تحريم حق خودرو سازها است كه بخودشان بيايند كه دنيا در هر حال تغيير و تحول است و شما ساكن و بي تحرك بوديد به تعبيري آب يكجا بمونه ميگنده ... الان وقتشه كه خودرو كف پاركينگهاتون بمونه و شما هر روز گران كنيد و نتيجه ميگيرم تا دير نشده بگذاريد براي مزايده خارجي ببنيد چقدر قيمت ميخوره ؟

تحريم همچنان ادامه دارد ....دورد بر مردم آگاه موفق باشيد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل