کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پژو شروط ایران را پذیرفت


کد خبر : ۱۶۷۴۳شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱:۴۹۱۵۳۹۰ بازدید

مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود ...

مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. درواقع پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد. این صحبت‌ها با اشکال مختلف طی چند روز اخیر از سوی مدیران پژو اعلام شده است. همین گفته‌ها سبب شد برخی از کارشناسان توصیه کنند که خودروسازان نباید به سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی دل بسته وخوشبین باشند و باید بیش از گذشته روی پای خود بایستند. استادان دانشگاهی هم معتقدند، همکاری ایران خودرو با شریک قبلی اش کار اشتباهی است و نباید پژو به جایگاه قبلی خود بازگردد.مدیرعامل ایران خودرو نیز برای خاتمه دادن به صحبت‌های مدیران پژو در گفت‌و‌گوهایش اظهار داشت که هیچ خودرو‌سازی حق ندارد خط و نشان بکشد و حال نوبت ایران است که شروط جدید بگذارد.

ایران رجزخوانی نمی‌کند

بیوک علیمراد لو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را متهم به همکاری نکردن می‌کنند گفت:برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند لذا اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است.آنها هنوز تصور می‌کنند، صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.وی افزود:با توجه به گفته‌های اخیر مدیران پژو به مدیران خودروسازی توصیه می‌کنم که بهترین شریک را برای خود انتخاب کنند تا صنعت خودرو بتواند رشد قابل توجهی کند.وی تأکید کرد:تولید خودرو مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و خودروسازان باید به سمت و سویی بروند که تولید مشترک به معنای واقعی رخ دهد.ما نباید مصرف کننده خودروهای خارجی باشیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد:در سال 1404 ایران باید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو تولید کند لذا باید با شرکت‌های مختلفی همکاری و از بازارهای آنها برای توسعه صادرات محصولات مشترک استفاده کرد.در این صورت صنعت خودرو در مدت کوتاهی می‌تواند به اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز بیست ساله برسد.

رفتار پژو خارج از قواعد بین‌المللی است

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبت‌های اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانه‌ای خواهند کرد و اینکه تصمیم‌گیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمی‌گیرد به خبرنگار ما گفت:شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. ازاین رو پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.وی افزود:در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که خارج از قواعد بین‌المللی است.بدین جهت به  نظر می‌رسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند.یکه زارع اظهار داشت:شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند.در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانی‌که به کشور خود باز می‌گردند صحبت‌هایی می‌کنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.وی با بیان اینکه شرکت پژو از همکاری نکردن با ایران متضرر شد و اکنون نیز نگران آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی شریک اول ایران شوند تأکید کرد:از وقتی که مذاکرات گروه 1+5 به نتیجه رسیده است چندین شرکت برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند.بر این اساس اگر هر کدام از شرکت‌ها با چارچوب‌هایی که ما دنبال آن هستیم قرارداد ببندد آن مجموعه شریک اول ایران خودرو خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت:در حال حاضر مذاکرات ما با چندین خودروساز جهانی نهایی شده است.بر این اساس بعد از برجام، ایران خودرو با چند شرکت می‌تواند همکاری و یک شرکت را شریک اول خود کند.وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران صددرصد اتفاق خواهد افتاد گفت:صنعت خودرو ایران برای خیلی از کشورهای تولید کننده جذاب است، لذا نخستین صنعتی که سرمایه گذاران خارجی در آن حضور گسترده خواهند یافت بخش خودرو است.البته این حضور به معنای آن نیست که خودروسازان برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن کنند.شاید در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی رخ می‌داد اما با توجه به رشد صنعت خودروسازی ایران و تقاضاهای متعدد ما تعیین کننده نهایی خواهیم بود.مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسید دو  کشور برای شروع دوباره مذاکراتی خوبی انجام داده‌اند ولی به یکباره مدیر پژو سیتروئن تهدید کرد گفت: شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجدداً وارد بازار بزرگی چون ایران شود.حال ترس سهامداران از اینکه ایران را از دست بدهند باعث شد که موضع گیری‌های اینچنینی شکل بگیرد. یکه‌زارع  با بیان اینکه پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری 50 درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو،تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو،انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، لذا در شرایط جدید می‌توان همکاری برد- برد را دنبال کرد.

وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.

وی خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها