کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه از صاحبان برچسب‌های تبلیغاتی خسارت بگیریم؟


کد خبر : ۱۶۷۱۳پنجشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳:۲۸۱۰۸۱۵ بازدید

مردم از دست شرکتهای سرویس دهنده شکایت می کنند که چرا باعث تخریب در و پیکر منزلشان می شود. مشاهدات معمولی در کوچه و خیابان ...
چگونه از صاحبان برچسب‌های تبلیغاتی خسارت بگیریم؟چگونه از صاحبان برچسب‌های تبلیغاتی خسارت بگیریم؟

مردم از دست شرکتهای سرویس دهنده شکایت می کنند که چرا باعث تخریب در و پیکر منزلشان می شود. مشاهدات معمولی در کوچه و خیابان هم تایید می کند که برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار خانه و مغازه مردم جاخوش کرده اند و باعث اذیت و آزار شهروندان می شوند.

یکی از مخاطبان در این باره در سرویس مشکلات مردم نوشته: با سلام هر از چندگاهی درب منزل ما پر از تبلیغات تخلیه چاه می شود. پس از شکایت به شهرداری، ماموران پاکسازی به محل اعزام می شوند و با کاردک تمام برچسب ها و رنگ در منزل را می کنند.ما دوباره با هزینه زیاد در منزل را رنگ می کنیم. پس از چند روز دوباره روز از نو و روزی از نو . این اتفاق ۳ مرتبه برای ما اتفاق افتاده.

پیش از این در سرویس مشکلات مردم درباره جریمه اندک این متخلفان گزارشی منتشر شد.

ولی نکته مهم اینجاست که مردم چطور می توانند از کسانی که با نصب برچسب تبلیغاتی روی در و دیوار منزلشان باعث تخریب آنها می شوند، خسارت بگیرند؟

در این ارتباط با مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضاییه گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

چطور می شود از تخریب کنندگان اموال خصوصی مانند شرکتهایی که تبلیغاتی برچسبی دارند، مطالبه خسارت کرد؟
جنبه عمومی این جرم این است که اگر کسی به اموال عمومی و شهرداری ها آسیب بزند باید جبران کند و در قانون نیز جرم انگاری دارد و مجازات آن پرداخت ۱۰۰ تومان جریمه است. ولی اینکه به چه نحوی بخواهند مطالبه خسارت کنند، مردم باید به طرفیت کسی که این عمل غیرقانونی را انجام داده دادخواست تنظیم و تقدیم مرجع قضایی کنند و طرف مقابل احضار شود و با توجه به مستندات موجود و گزارش کارشناسی مبنی بر میزان صدمه و تخریب یا از بین رفتن در و دیوار یا هر شی دیگری مطالبه وجه کنند.

ولی می بینیم شرکتها بسیار زیاد هستند و مثلا روی یک در منزل، ۱۰۰ برچسب دو سانتی قرار گرفته. یعنی باید از ۱۰۰ تا شرکت شکایت کرد که هر کدام سهم اندکی در تخریب در دارند؟ اصلا شدنی است؟
جای خالی وضع قانون مناسب در این باره کاملا مشهود است و احساس می شود. باید قانونگذار طی یک لایحه قانونی به ماده ۹۲ قانون شهرداریها قانون مناسب را الحاق شود که طی آن باید مجازات افرادی که به این کار مبادرت می ورزند، تشدید شود و ضمانتهای اجرایی بابت وصول خسارتها چه اموال خصوصی چه اموال عمومی گرفته شود. اگر برچسبی با این مضامین خدمات تبلیغاتی و مانند آن باشد، ضمانت اجرایی قانونا قطع تلفن مربوطه یا وصول سریع خسارتهای مربوطه پس از قطع تلفن و بدون تشریفات آیین دادرسی باشد. چون در برخی از امور مانند جرایم راهنمایی و رانندگی این را داریم که جریمه کردن افسر راهنمایی و رانندگی مد نظر قانونگذار است و رعایت تشریفات آیین دادرسی مد نظر نیست. در اینجا نیز ماموران شهرداری که در برخی از امور مانند موارد مندرج در قانون پسماندها، ضابط دادگستری محسوب شوند می توانند اعمال قانون کنند. جای خالی این قانون درباره جریمه کردن مشهود است.

آیا راهی نیست که مردم خسارت دیده بدون مراجعه به دادگاه و شکایت، خسارت خود را بگیرند؟

* پارسینه



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها