کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی میان دو محبوب کره‌ای؟


کد خبر : ۱۶۷۰۸پنجشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳:۴۷۱۰۵۴۸ بازدید

وقتی بودجه بین 140 تا 160 میلیون تومان داشته باشید و قصد خرید یک خودروی سدان خانوادگی را کرده باشید، احتمال آن زیاد است که اول ...

وقتی بودجه بین 140 تا 160 میلیون تومان داشته باشید و قصد خرید یک خودروی سدان خانوادگی را کرده باشید، احتمال آن زیاد است که اول به دنبال خودروهای ژاپنی یا اروپایی بگردید. ولی با گذشت زمان متوجه می‌شوید که خرید این خودروها به این راحتی‌ها نیست و اگر دنبال برند معتبری هستید، حداقل باید 175 میلیون تومان هزینه بکنید که در کنار کیفیت، امکانات خوبی هم داشته باشید. به ناچار یا از روی علاقه می‌توانید گزینه‌هایی بین کره‌ای‌ها داشته باشید و احتمال آن زیاد است که همان اول بین خرید اپتیما و سوناتاLF گیر کنید. اگر اهل ماشین‌های با پرستیژ باشید، سریعا به‌خاطر ظاهر، سوناتا را انتخاب می‌کنید و اگر به دنبال حس و حال جوانی باشید، باز هم به خاطر ظاهر، اپتیما را برمی‌گزینید. واقعا این دو خودرو چقدر با هم فرق دارند و تا چه حد ظاهرشان به‌هم شبیه هستند؟ در این تست سعی شد تا در جوانب مختلف این دو خودرو شانه به شانه در کنار هم بررسی شوند تا نقاط کورشان، از مبهم بودن در بیاید.

2mi8i13ge377nrr6xv.jpg

سوناتا 30 ساله شد

هیوندای سوناتا، از سال 1985 میلادی به بازار جهانی عرضه شد. تا به امروز از این خودرو 7 نسل معرفی شده است که ما در ایران، با سه نسل آن آشنایی کامل داریم و نسل‌های قدیمشان را کم‌و‌بیش در بازار می‌بینیم. این روزها در خیابان‌های ما، هیوندای سوناتا NF که بین مدل‌های 2006 تا 2010 یافت می‌شود، در دو نسخه موتوری 3/3 لیتری شش سیلندر با گیربکس 5 دنده اتوماتیک و موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر با گیربکس 4 دنده اتوماتیک موجود است. نسخه شش سیلندر این ماشین مشخصات فنی مشابه با آزرا را دارد و بیشتر با مدل‌های 2006 و 2007 در بازار ایران یافت می‌شود. این نسل از سوناتا، در سال 2008 دچار تغییرات جزئی شد و با عنوان فیس‌لیفت نسل پنجم با مدل 2009 و 2010 به بازار عرضه شد. در ایران هم اکثر نسخه‌های معرفی شده از نسل پنجم سوناتا وجود دارند و این روزها بازار به نسبت خوبی در بین خودروهای کارکرده دارند.

در اواخر سال 2010 بود که نسل ششم این خودرو معرفی شد و چندی بعد به ایران آمد. جالب است بدانید این خودرو در اوایل عرضه در ایران، تنها 6 میلیون تومان از هیوندای جنسیس سدان ارزان‌تر بود. دلیل این قیمت و استقبال بخشی از جامعه برای خرید سوناتا YF این بود که ظاهری به مراتب جذاب و فضایی نسبت به بقیه ماشین‌ها داشت و برخی به خاطر ظاهرش او را CLS کره‌های می‌نامیدند که بعدها این لفظ کم‌رنگ شد. سوناتا YF در ایران با موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر 176 اسب‌بخاری و گیربکس 6 دنده اتوماتیک عرضه شد. در مناطق آزاد نسخه هیبرید این خودرو هم راه پیدا کرد. این خودرو در مدل 2013 با تغییراتی مواجه شد که تحت عنوان سوناتا YF فیس لیفت فروخته شد که امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک جلو، سردکن صندلی‌های جلو و زنون شور به خودرو اضافه شد. سال 2014 بود که شرکت هیوندای از نسل هفتم سوناتا رونمایی کرد و با مدل 2015 وارد بازار شد. این خودرو که نسبت به YF تغییرات زیادی کرده بود و به امکانات به روزی مجهز شده بود، به طور چشم‌گیری در نقاط مختلف جهان مورد استقبال قرار گرفت و امروز سوناتا LF در ایران به یکی از خودروهای محبوب سواری تبدیل شده است. مالکین این خودرو این ماشین را بیشتر به‌خاطر ظاهر رسمی ‌و امکانات زیاد خودرو انتخاب کرده‌اند و به گفته خودشان راضی هستند.

اپتیما، سریع جا باز کرد

کیا اپتیما که با نسل دوم خود به طور رسمی‌وارد ایران شد و در سال‌های 2009 و 2010 نتوانست فروش خوبی را تجربه کند، این روزها با نسل سومش، لقب یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار را به خود اختصاص داده است. نسل دوم با موتور 2.7 لیتری 6 سیلندر و گیربکس 5 دنده اتوماتیک عرضه شد. ولی به‌خاطر تبلیغات کم و ظاهری به نسبت خشک، هیوندای سوناتا بود که با موتوری ضعیف‌‌تر پیروز این رقابت شد. اپتیما در سال 2011 در ایران حضور پیدا نکرد و سال 2012 بود که کم کم ورودش به ایران شروع شد. این خودرو روزهای اول 74 میلیون تومان قیمت داشت که با سوناتا YF هم قیمت بود. در سال 2014 اپتیما نسل سه دچار تغییراتی شد که به زیباتر شدن خودرو کمک ویژه‌ای کرد. همین تغییرات باعث شده که امروز اپتیما فیس لیفت 2015 رقیب اصلی هیوندای سوناتا LF باشد و به‌راحتی در بازار با این خودرو رقابت کند.

ttzlzivbu7nn8g4kzvcx.jpg

چقدر شباهت؟!

همه ما به این مسئله آگاه هستیم که هیوندای و کیا دو شرکت هم‌پیمان هستند و این روزها اکثر محصولاتشان با یک مشخصه وارد بازار می‌شود. برای مثال فاصله محوری سوناتا LF، 2805 میلی متر است و برای اپتیما نسل سوم، 2795 میلی متر که نشان دهنده شباهت زیاد این دو خودرو در مسئله شاسی و اتاق است. جالب است بدانید که اپتیما نسل چهارم که با مدل 2016 به بازار معرفی شده است، فاصله محوری و طرح شاسی مشابه با سوناتا LF را دارد. وقتی که به زیر کاپوت می‌رویم، می‌بینیم که شباهت به اوج خود رسیده و هر دو خودرو، از موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر تِتا2 هیوندای-کیا استفاده می‌کنند. این خودروها فناوری پاشش سوخت رایج یعنی MPi را دارند و در برخی نسخه‌های بسیار محدود در کشور ما با فناوری پاشش سوخت مستقیم یا GDi وارد شده‌اند.

حال برخی سایت‌ها و نشریات خودرویی به اشتباه برای ذکر مشخصات فنی این موتورها اعداد و ارقام نسخه GDi را اعلام می‌کنند که کاری اشتباه است و خریداران را گمراه می‌کند. با مراجعه به سایت رسمی‌سازندگان خودرو می‌توانید به این اطلاعات برسید که نسخه MPi موتورهای تِتا2، 176 تا 178 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و عدد 190 و 200 اسب بخار برای نسخه GDi است. گشتاور این موتورها هم حدود 231 نیوتون‌متر است. گیربکس هر دو خودرو از نوع شش دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است. در اپتیما می‌توانید دنده‌ها را از پشت فرمان هم تعویض کنید، ولی در نسخه‌های سوناتاLF وارد شده به ایران این آپشن نصب نشده است. با کمی‌دقت متوجه می‌شوید که اپتیما و سوناتاLF، از نظر فنی کاملا مشابه هیوندای سوناتاYF هستند. مصرف سوخت این دو خودرو بسیار شبیه هم بوده و در صورت مراعات، در شهر عددی زیر صدی 2/9 لیتر را نشان می‌دهند و در جاده کمتر از صدی 6.2 می‌سوزانند. به خاطر وزن بیشتر سوناتاLF، اپتیما در شتابگیری از او پیشی می‌گیرید و برخی بخاطر همین مسئله اعتقاد دارند که اپتیما چالاک‌‌تر است. هندلینگ خودروها تا حدی شبیه به هم است. ولی به خاطر همان مسئله چالاکی، قدرت مانور اپتیما بهتر به چشم می‌آید. در مسئله ترمزگیری، دو ماشین مثل هم عمل می‌کنند و می‌توان گفت در هر شرایطی که بررسی کردیم، به یک میزان واکنش نشان دادند.

وقتی به کابین این اپتیما و سوناتا نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید به خاطر طراحی اسپرت گونه اپتیما، کمی‌در ظاهر احساس می‌شود که این خودرو فضای داخلی کمتری نسبت به سوناتا دارد. ولی با کمی ‌بررسی متوجه می‌شوید که زیاد هم فرق ندارد. البته به خاطر طراحی پرستیژ سوناتاLF، داخل خودرو به مراتب دل باز‌‌تر است و افراد سنگین وزن راحت‌‌تر روی صندلی‌های LF جای می‌گیرند. از نظر امکاناتی هم دو خودرو به هم نزدیک هستند. وجود گرمکن و سرکن صندلی‌های جلو، گرمکن عقب و گرمکن فرمان، حافظه صندلی راننده، صندلی برقی راننده و شاگرد، سقف پانارومیک، کروز کنترل، سیستم تهویه دوگانه، سیستم صوتی اینفینیتی با ساب‌ووفر، سنسور نور و باران، چراغ‌شور، زنون، استارتر، پرده عقب برقی، دیلایت، فرمان برقی با قابلیت تعویض حالت عملکرد و آینه تاشو برقی در هر دو خودرو، نشانی دیگر از شباهت دو ماشین است. البته نسخه اپتیمایی که ما در کنار سوناتا LF دادیم مدل 2013 بود و در مدل فیس‌لیفت آن، به غیر از تغییرات جزئی ظاهری، امکاناتی مثل ترمز پارک برقی با اتوهلد و سنسور پارک جلو هم به خودرو اضافه شده تا رقابت این خودرو با هیوندای سوناتاLF سخت نباشد. 

7x5kixhinpbfnw3sw16.jpg

kg7vsvtkreczi66te5yz.jpg


وقتی داخل خودرو هم به مدت طولانی نشستیم و بررسی کردیم، فهمیدیم که این ماشین‌ها از نظر نرمی‌ هم بسیار شبیه به هم هستند. در چند دست‌انداز با سرعت ثابت حرکت کردیم و دیدیم تقریبا واکنش مشابهی دارند. البته کمی‌ احساس می‌شد که سوناتاLF با توجه به طراحی به‌روزتر صندلی ها، نرمی ‌بیشتری را به سرنشینان، مخصوصا در ردیف عقب القا می‌کند. صدای موتور داخل ماشین‌ها به طور یکسان شنیده می‌شد. آن هم اگر تا ته گاز می‌دادیم این صدا به داخل اتاق می‌آمد. وگرنه آن چنان مسئله خاص و آزاردهنده‌ای نبود. پشت فرمان هر دو خودرو کمی ‌احساس پلاستیکی بودن به آدم دست می‌داد. احساسی که متریال استفاده شده در خودروها به ما تلقین می‌کند. کیفیت داخلی در حد قابل قبولی است. ولی اصلا قابل مقایسه با خودروهایی مثل رنو سفران، هوندا آکورد و تویوتا کمری نیست. چرم فرمان و صندلی در اپتیما بعد حدود 30 هزار کیلومتر کارکرد، براق شده بود که از زیبایی خودرو کاسته بود. در سوناتا هم افت کیفیت کم‌کم داشت مشهود می‌شود. فضای صندوق این دو خودرو هم مثل هم بوده و قابلیت جمع‌شوندگی صندلی‌ها را در دریف عقب دارد. یکی از نکات جذاب سوناتاLF این است که سقف پاناورمیک خودرو از داخل دید گسترده دارد که برای خیلی از مشتریان جذاب است. از طرفی وجود پرده جانبی عقب، باعث شده که این ماشین در باطن هم کمی‌ با پرستیژتر باشد. در بحث ایمنی هم این ماشین‌ها مثل هم هستند. به طوری که هر دو آنها به سیستم کنترل پایداری مجهز هستند و شش کیسه هوا ( که به اشتباه به‌خاطر شمارش پولکی ایربگ بجای محفظه ایربگ، 10 کیسه هوا در بازار شمرده می‌شود!) دارند. البته که سوناتاLF به رادار نقطه کور مجهز است که در حرکت به خوبی کار کرده و باعث می‌شود در اتوبان‌ها، خودروها و موانع در نقطه کور دید راننده، با صدای بوق و هشدار نورانی روی آینه‌ها، به راننده متذکر شود. این آپشن به صورت سفارشی در برخی اپتیما‌های نسل سه موجود است و در نسل چهارم به صورت پایه قرار دارد. همچنین بد نیست که بدانید، نسخه‌های فول آپشنی از سوناتاLF و اپتیما نسل چهارم وجود دارد که به رادار خطی، رادار فاصله، سیستم پیشگیری از تصادف، سنسور خواب و پارک اتوماتیک مجهز هستند.این را هم بدانید که دِیلایت در سوناتاLF به صورت آپشن بوده و روی اکثر نسخه‌ها نصب نیست. همچنین خیلی از نسخه‌های 5 گرمکن به حافظه صندلی مجهز نیستند. در اپتیما 2015 هو فول تعبیرهای مختلفی دارد و امکان دارد آپشنی مثل 5 گرمکن بودن به سختی در آن‌ها پیدا شود.

در نهایت کدام؟

هیوندای سوناتاLF 2015 این روزها در بازار آزاد بین 152 تا 159 میلیون تومان در نسخه فول‌آپشن قیمت دارد. اپتیما 2015 هم در نسخه فول قیمتی بین 146 تا 150 میلیون تومان را دارد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اپتیما صرف اقتصادی بیشتری دارد. ولی با توجه به اینکه سوناتا LF برخی امکانات جزیی را بیشتر دارد، شاید برای بعضی‌ها ارزنده‌تر باشد. طبق اعلام مرکز آماری J.D Power آمریکا، برند کیا به مراتب از هیوندای قابل اعتماد‌‌تر است. زیرا به خودروهای کیا از هیوندای کمتر به نمایندگی به خاطر خرابی مراجعه می‌کنند و رضایت مشتری بیشتری دارند. این سایت دلیل این مسئله را کیفیت بهتر خودروهای کیا نسبت به هیوندای می‌داند.

این نکته را هم توجه داشته باشید که اپتیما در سال 2015 و به طور خیلی محدود با این ظاهر در مدل 2016 عرضه می‌شود و تولید عمومی ‌شرکت کیا برای اپتیما 2016، بر پایه نسل چهارم است. در اصل از اولین روز سال 2016، کیا اپتیما نسل سوم از رده خارج حساب می‌شود و با ورود نسل چهارمش، گرایش به سمت نسخه به‌روز شده می‌شود و احتمال دارد که دیگر اپتیما 2015 آن چنان به چشم نیاید. با توجه به نکاتی که ذکر کردیم، شاید بهتر باشد کمی‌صبر کنیم تا اپتیما نسل جدید بیاید و هم مقایسه بهتری داشته باشید و هم گزینه‌ای مطلوب‌تر برای خرید. به هر حال تشابه این سوناتا و اپتیما آن قدر زیاد است که می‌شود گفت که سلیقه ظاهری است که باعث می‌شود که شما انتخابی داشته باشید. 

* حسین دلاور / دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها