کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پژو به دنبال افشای چه اسنادی درباره ایران خودرو است؟


کد خبر : ۱۶۶۹۶چهارشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳:۴۷۸۴۴۳ بازدید

همانگونه که تصور میشد و از مدتها پیش انتظار آن میرفت اکنون ماجرای درگیری های خودروساز فرانسوی و ایران خودرو به اوج و نقطه های حساس ...

همانگونه که تصور میشد و از مدتها پیش انتظار آن میرفت اکنون ماجرای درگیری های خودروساز فرانسوی و ایران خودرو به اوج و نقطه های حساس خود نزدیک میشود. دو خودروسازی که طی سالیان دراز با هماهنگی و زد و بند کاسبی خوبی در بازار خودروی ایران دست و پا کرده بودند اکنون مدتی است که میانه ایشان شکر آب شده و کار به جایی میرسد که سخن از افشاگری به میان آمده است و دو طرف در حال شاخ و شانه کشیدن برای هم هستند.

به گزارش تابناک، البته ماجرا برای مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی موضوع تازه ای نیست و به اندازه کافی از سوی هر دو این شرکت ها در حق مصرف کنندگان ایرانی ظلم و جفا روا داشته شده است و چه بسا هر دو این شرکت ها اکنون تاوان شراکت های منفعت محور سالیان گذشته خود را پس میدهند.

داستان کمی ریشه دار تر از صرف مذاکرات اخیر ایران خودرو و پژو است و ماجرا از آن روزهایی آغاز شد که توافق هسته ای و بحث رسیدن به راه کاری برای حل معضل هسته ای ایران به شکل جدی در دستور کار بین المللی قرار گرفت و نشانه هایی از موفقیت این مذاکرات به چشم دیده شد. از همان زمان شرکت فرانسوی که زمانی با تبختر بساط خود را از ترس تحریم از ایران جمع کرد زمزمه های بازگشت به ایران را سر داد. موردی که البته از همان زمان با واکنش های شدید افکار عمومی و رسانه ها و حتی کارشناسان مواجه شد.

حال اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات و باز شدن درب های تجارت خارجی به روی ایران و از سوی دیگر با تمایل شرکت های بزرگ خودروسازی جهان برای ورود به بازار تشنه خودروی ایران، پژو به شدت خود را در تنگنا میبیند و در آستانه از دست دادن یکی از پر سود ترین تجارت های خود با یک شریک تجاری مانند ایران خودرو که دستی قوی در سرکیسه کردن مشتریان ایرانی داشته و دارد، به هر چوب خشکی برای بازگشت به ایران متوسل میشود، حتی اگر این چوب خشک ریختن پته شریک سابقش به روی آب باشد.

مدیر عامل پژو هفته گذشته تهدید کرده است که جزئیات مذاکره با ایران خودرو را علنی میکند و برخی اسناد در این رابطه را افشا میکند تا هم پاسخ رسانه های داخلی ایران را داده باشد و هم شرکت ایرانی را بهشدت تحت فشار قرار دهد. اما سوال اساسی این است که آنچه پژو به دنبال افشای آن است، چیست و آیا برای مصرف کنندگان ایرانی حائز اهمیت است یا نه؟
 

rhv8zptigxhn0ddq4iv.jpg


به خوبی میتوان حدس زد که نقطه حساسی که پژو بر روی آن دست گذاشته، به احتمال بسیار زیاد تخطی ایران خودرو از حق برند پژو و تولید محصولات این شرکت در ایران تحت نام پژو و با آرم و لوگوی این شرکت، اما بدون نظارت کیفی و کنترل مستقیم شرکت پژو است.

همکاری پژو با ایران در اوایل سال 2012 در پی تحریم های بین المللی قطع شده است، در حالی که این شرکت تا 2014 با ایران خودرو قرارداد رسی داشته است. در کمال شگفتی بعد از این قطع همکاری تولید خودروهای پژو در ایران نه تنها متوقف نشده است، بلکه در مقاطعی افزایش نیز داشته و این در حالی است که نه قطعات مربوط به محصولات این شرکت از سوی پژو در اختیار ایران قرار گرفته است و نه قاعدتا نماینده ای از پژو در ایران حضور داشته تا نظارت های کیفی و تاییدات نهایی تولید این محصولات را بر عهده داشته باشد.

در یک کلام، ایران خودرو طی این مدت به شکل سر خود اقدام به تولید محصولات پژو در ایران با همین نام و لوگو و با استفاده از قطعات متفرقه که اغلب آنها تولید شرکت های چینی بوده است کرده. این موضوع دستاویزی برای پژو است تا ایران خودرو را به محاکم بین المللی کشیده و به دلیل سوء استفاده از نام ولوگوی این شرکت و از بین بردن اعتبار پژو در بازار ایران گوشمالی شدیدی بدهد.

بدون هیچ تعارفی باید قبول کرد که اگر این پرونده در یک دادگاه صالحه بین المللی و با توجه به قوانین فعلی تجارت بین الملل مطرح شود ایران خودرو باید غرامت سنگینی به پژو پرداخت کند. هرچند بهانه مقامات ایران خودرو این است که پژو باید به قرارداد خود وفادار میماند اما این به هیچ وجه نافی حقوق پایمال شده پژو، طبق قوانین تجارت بین الملل نیست. باز شدن این پرونده در دادگاه های بین المللی به معنی شکست سنگین ایران خودرو و غرامت سنگین این شرکت است.

آنچه پژو به دنبال افشا سازی آن است احتمالا به همین مورد باز میگردد. تهدید مدیر عامل پژو به این معنی است که میخواهد رسانه ها و افکار عمومی ایران را در جریان این موضوع قرار دهد که ایران خودرو طی چند سال گذشته به نام پژو خودروهای بی کیفیت و با قطعات چینی را به دست مشتریان سپرده است. احتمالا هدف تهدید پژو افشا کردن این مورد با جزئیات دقیق و جالب توجه است.

اما سوال اینجا است که مگر مصرف کنندگان ایرانی برای اولین بار است که با این موضوع مواجه میشوند؟ به عبارت دیگر آیا آنچه اکنون پژو به دنبال افشای آن است، همان موضوعی نیست که از چند سال قبل تبدیل به یک طنز برای ایرانیان شده؟ و اگر این چنین است، افشاگری های پژو ه خاصیتی برای مصرف کننده ایرانی دارد و اصلا چه دردی را دوا میکند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها