کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در شرایط فعلی، امیدی به سرمایه‌گذاری خارجی نیست


کد خبر : ۱۶۶۷۱سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴:۴۴۲۳۳۶ بازدید

سعید لیلاز معتقد است که تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضعیت فعلی، آزادسازی اقتصادی است. این اقتصاددان تصریح می‌کند که در شرایط سیاسی ...

سعید لیلاز معتقد است که تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضعیت فعلی، آزادسازی اقتصادی است. این اقتصاددان تصریح می‌کند که در شرایط سیاسی فعلی ایران نباید به سرمایه‌گذاری خارجی "امید واهی" داشت.

سعید لیلاز در نشست راهبردهای اقتصاد ایران که روز سه‌شنبه پنجم آبان (27 اوت) در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با اشاره به تورم 23 درصد گفت که سیاست پولی دولت روحانی در شرایط حاضر انقباضی نیست.

 این اقتصاددان با بیان اینکه متوسط مصرف مواد غذایی در 10 سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است، افزود: «امروز به‌طور متوسط هر شهروند ایرانی در هر ۱۱ روز یک لیتر شیر مصرف می‌کند.»او بحران اقتصادی اخیر را ناشی از "فروپاشی طرف تقاضا" دانست و گفت: «در سال 1390 معادل 119 میلیارد صادرات نفتی و 100 میلیارد واردات کالا به کشور داشتیم اما ۱۱ درصد قدرت خرید کارگران نسبت به دستمزد‌شان کاهش پیدا کرده است.»

لیلاز با بیان اینکه شواهد آماری نشان می‌دهد ریشه بحران اقتصادی در ایران به پیش از اعمال تحریم‌ها با می‌گردد، افزود در این شرایط صنعت خودروسازی با از دست دادن عمده تقاضا از اقشار متوسط به پایین، دچار بحران شده است.

به گفته این اقتصاددان مدافع بازار آزاد، هم‌اکنون 100 میلیون مترمربع مسکن شهری بدون مشتری به ارزش 200 هزار میلیارد تومان در ایران وجود دارد که به این زودی‌ها مصرف نخواهد شد و رونقی را حداقل تا چهار سال آینده ایجاد نخواهد کرد. او با بیان اینکه مشکل اقتصاد ایران در حال حاضر قدرت خرید مردم است، گفت: «با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است بین 35 تا 40 درصد نسبت به سال 1389 قدرت خرید پایین‌تر آمده است.»

این کارشناس اقتصادی رکود فعلی را "اولین رکود درون‌زا" در اقتصاد ایران دانست.

امیدهای "واهی" و خصوصی سازی

سعید لیلاز در بخش دیگری از سخنان‌اش گفت: «امیدی که به سرمایه‌گذاری خارجی بسته‌ایم واهی است، چراکه با اوضاع سیاسی فعلی اتفاق نخواهد افتاد.»
به گفته این اقتصاددان اگر تا یک دهه آینده دولت قادر نباشد که بدون درآمد‌های نفتی، اقتصاد را اداره کند بخش خصوصی در ایران تبدیل به یک موضوع می‌شود.
او خصوصی‌سازی در ایران در ۲۰ سال گذشته را یک ژست دانست و افزود: «اما وضعیت فعلی را باید فرصتی برای بخش خصوصی بدانیم. امروز نقطه امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود، بخش خصوصی است.»

لیلاز تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضعیت فعلی "آزاد‌سازی اقتصادی" دانست و اضافه کرد: «آزادسازی که باید منسجم و همگن باشد. این یک گزینه برای اقتصاد ایران نیست بلکه یک اجبار است.»

انتقاد از نامه چهار وزیر به روحانی

این اقتصاددان با بیان اینکه ماهیت بحران اقتصادی در ایران به درستی شناخته نشده تصریح کرد: «نامه‌ای که اخیرا از سوی چهار وزیر منتشر شد یکی از نشانه‌های فهم نادرست اقتصادی است.»

شهریور ماه امسال علی طیب‌نیا، محمدرضا نعمت‌زاده، علی ربیعی و حسین دهقان، وزیران اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به رکود شدید بازار سرمایه هشدار دادند: «اگر به صورت ضرب‌الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود.»

سعید لیلاز پیش از این نیز در یادداشتی که هفته‌نامه "صدا" در ایران منتشر شد، از نامه این چهار وزیر انتقاد کرد ان را "یک بی سلیقگی" بزرگ خواند که از نظر محتوایی نیز از عمق بالایی برخوردار نیست.

او در بخشی از یادداشت خود، نوشت: «این نامه را فریاد بورژوازی رانت‌خوار برای رسیدن به روزهای خوش و رویاهای شیرین سال های ۸۴ تا ۹۲ است نه هشدار دلسوزانه ۴ وزیر كابینه برای حل مسائل اقتصاد ایران.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها