کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

لیفان 720 و 820 حداقل تا دوماه آینده رونمایی نمی‌شوند


کد خبر : ۱۶۶۳۵سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۸:۴۷۶۶۹۵ بازدید

مدت‌هاست بازار خودرو در بازار رکود و رخوت به‌سر می‌برد، بر همین اساس است که دولت میزان وام خودرو را ابتدا از 7 به 15 میلیون تومان افزایش ...
لیفان 720 و 820 حداقل تا دوماه آینده رونمایی نمی‌شوندلیفان 720 و 820 حداقل تا دوماه آینده رونمایی نمی‌شوند

امیرحسین یزدانی، معاون بازاریابی و فروش کرمان موتور در گفت‌و‌گو با روزنامه دنیای‌خودرو معتقد است رکود بازار خودرو به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، این در حالی است که در ایام پایانی سال بخصوص سه ماه آخر بازار رونق می‌گیرد، اما به‌زعم معاون بازاریابی و فروش کرمان‌موتور در سال‌جاری و به‌خصوص ایام پایانی سال میزان خرید ماشین مانند دو سال گذشته نخواهد بود.

 مدت‌هاست بازار خودرو در بازار رکود و رخوت به‌سر می‌برد، بر همین اساس است که دولت میزان وام خودرو را ابتدا از هفت به 15میلیون تومان افزایش داد و بعد از این نیز قرار بر این شد در بسته جدید دولت خودروهای ساخت داخل تا سقف 25 میلیون تومان وام اعطا شود. این در حالی است که بسیاری از خودرو‌های خودروسازان داخلی در پارکینگ در حال خاک خوردن است و باید دید آیا واقعا با دادن این وام بازار خودرو از رکود خارج خواهد شد یا خیر. امیرحسین یزدانی، معاون بازاریابی و فروش کرمان موتور در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» معتقد است رکود بازار خودرو به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، این در حالی است که در ایام پایانی سال بخصوص سه ماه آخر بازار رونق می‌گیرد، اما به‌زعم معاون بازاریابی و فروش کرمان‌موتور در سال‌جاری و به‌خصوص ایام پایانی سال میزان خرید ماشین مانند دو سال گذشته نخواهد بود.

یزدانی همچنین اعلام کرد بر اساس همین رکود حاکم بر بازار خودرو، شرکت کرمان موتور که قرار بود دو خودروی لیفان 720 و 850 را در نمایشگاه خودروی تبریز رونمایی کند، از این اقدام منصرف شده و این اقدام منوط به رصد بازار و همچنین شرایط دیگر شده است.

 با توجه به اینکه روند تصویب برجام به پایان رسیده و بزودی روند اجرایی آن آغاز خواهد شد، بسیاری از خودرو سازان داخلی طی این مدت مشغول مذاکره با همتایان اروپایی خود بوده اند، شرکت کرمان موتور در این زمینه چه اقداماتی را صورت داده است؟
  در حال حاضر بحث توسعه خودروهای  چینی یکی از استراتژی‌های  اصلی شرکت کرمان‌موتور است و ما قصد نداریم فعالیت خود را با دو شرکت لیفان و جک قطع کنیم و با آن‌ها ادامه خواهیم داد. در مورد شرکای اروپایی نیز ما به این همکاری از زمانی‌که زمزمه توافق هسته‌ای وجود داشت، فکر کردیم ولی این موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبود، این در حالی است که ما در گذشته با شرکت‌های اروپایی کار کرده‌ایم.

شرکت‌های چینی از چه فاکتور‌هایی برخوردار هستند که شما قصد دارید، فعالیت اصلی خود را روی تولیدات آن‌ها متمرکز کنید؟
سرعت رشد آن‌ها در کیفیت و طراحی بسیار  بالا رفته است و این موضوع دیگر به مانند گذشته نیست، بلکه کیفیت خودرو‌های چینی بسیار ارتقا یافته و این خودرو‌ها به کشورهای اروپایی نیز وارد شده است.

یعنی ممکن است شرکت کرمان موتور در کنار این دو شرکت چینی جک و لیفان که در حال حاضر جوینت ونجر کرمان موتور هستند، یک شرکت اروپایی نیز به عنوان جوینت ونچر به تولید در ایران بپردازد؟
همکاری با شرکت‌های چینی و اروپایی به طور همزمان با یکدگیر هیچ‌گونه منافاتی ندارد و ما می‌توانیم این اقدام را صورت دهیم.

شما در خلال صحبت‌های خود اشاره کردید، در گذشته با یک شرکت اروپایی همکاری می‌کردید، نام این شرکت چیست؟ 
در گذشته هلدینگ کرمان خودرو با شرکت آلمانی فولکس واگن به همکاری می‌پرداخت، ولی قدری همکاری با آن‌ها سخت است از آن جهت که استاندارد‌ها و نحوه همکاری سختی دارند، ولی در مقابل یه تعهداتی که دارند صورت کامل عمل می‌کنند.

 ظرفیت تولید کرمان موتور چه میزان بوده است و پیش بینی شما از تولید امسال چه میزان است؟
ما در سال گذشته 44 هزار دستگاه تولید کردیم  و قصد افزایش تولید را داریم. همچنین در فاز فعلی تا دو برابر از این تعداد 44 هزار دستگاه افزایش تولید می‌توان داد. ذکر این نکته ضروری است که بنای شرکت کرمان موتور در سال جاری بر افزایش تولید است، اما با توجه به رکود بازار خودرو طی این چند ساله ما مجبور هستیم سرعت رشد تولید را کاهش دهیم. اما گفتنی است ما تولید سال گذشته را محقق خواهیم کرد.

شما قرار بود در نمایشگاه خودروی تبریز لیفان 720 و 820 را رونمایی کنید، علت عدم انجام این کار چه بوده است؟
لیفان 720 و 820 قرار بود در نمایشگاه تبریز رونمایی شود اما به دلیل رکود شدید بازار خودرو و محیا نبودن شرایط خرید از سوی مردم حداقل برای دو ماه آینده این رونمایی منتفی است و در آن زمان نیز باید شرایط را سنجید و بعد تصمیم گیری کرد

شما به رکود بازار خودرو اشاره کردید، به نظر شما این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
قطعا تا پایان سال رکود ادامه خواهد داشت و در پایان سال رکود نسبت به سال‌های 92 و 93 شدید‌‌تر خواهد شد. رکود فقط مربوط به بازار خودرو نیست و مشکل نقدینگی است. نقدیگی به دلیل کنترل و کاهش تورم از دست مردم خارج شده است. این در حالی است که مردم نیاز به خرید خودرو دارند اما نقدینگی کافی برای خرید آن وجود ندارد، به عبارت دیگر دیگر در حال حاضر مشتریان نیاز به خودرو دارند، اما به دلیل نداشتن پول این خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

 در حال حاضر بسیاری از خودروسازان از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و در این زمنیه معتقد هستند دولت باید به صنعت خودروسازی نقدینگی تزریق کند، نظر شما در این‌باره چیست و آیا اصولا شما حمایتی از طرف دولت مشاهده کرده‌اید؟
 در طی این مدت ما به عنوان خودروساز حمایتی از دولت ندیدیم،  در حال حاضر چیزی که خودروسازان نیاز دارند حمایت است، این در حالی است که خواسته ما به عنوان بخش خصوصی این است که رانت‌های دولتی باعث نشود امکانات از دست خودروسازان خصوصی خارج شود.  از طرف دیگر در حال حاضر وضعیت نقدینگی شرکت ما خراب است و در پرداخت هزینه‌های پرسنلی خود دچار مشکل هستیم و پروژه‌های جدید نیز متوقف شده است.  همچنین اگر شرایط اقتصادی سروسامان گیرد و برای خودرو سازان دست انداز درست نکنند و اگر بگذارند بازار عرضه و تقاضا به روند طبیعی خود حرکت کنند، بازار خودرو به حالت تعادل باز خواهد گشت.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی شما در زمنیه تولید چیست؟
  گفته شده است که باید داخلی‌سازی خودرو به  چهل درصد برسد و اگر این موضوع تا پایان سال میسر نشود،  این امکانات اولیه را نیز از ما به عنوان خودروساز می‌گیرند. این در حالی است که ما توانایی تولید موتور گیربکس را خودمان داریم.

 بسیاری از خودروسازان معتقد هستند مکانیزم تعیین قیمت از طرف شورای رقابت اساسا غلط است و باید قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، نظر شما در این‌باره چیست؟
بنده نیز اعتقاد دارم، اگر هر شرکتی هر قیمتی که بخواهد بتواند عرضه کند، آن وقت کیفیت افزایش پیدا می‌کند و آن زمان مشتری است که خودرو را انتخاب می‌کند و قیمت‌ها رقابتی خواهد شد. در این میان اگر شرکتی یک قیمت پرت دهد خودرو به فروش نخواهد کرد و آن شرکت متحمل خسارت‌های فراوانی خواهد شد.

شما به کمبود نقدینگی شرکت کرمان موتور اشاره کردید، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در بورس حضور دارند و از این طریق نقدینگی خود را تامین می‌کنند، آیا کرمان موتور قصد حضور در بورس را ندارد؟
 در حال حاضر ما گرفتار مشکلات زیادی هستیم و اگر بتوانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم، قدم بزرگی را برداشته‌ایم. به طور کلی تا دو سال آینده نمی‌توان در مورد به بورس فکر کرد.

* رامین بیات



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها