کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قفل 1500 ميليارد تومانی بال‌ ايرلاين‌ها


کد خبر : ۱۶۶۲۰دوشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۴۷۲۱۶۰ بازدید

بدهي ايرلاين‌ها به همه حالا صداي اعتراض دستگاه‌ها را در آورده است؛ از شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي گرفته تا شركت فرودگاه‌هاي كشور كه ...

بدهي ايرلاين‌ها به همه حالا صداي اعتراض دستگاه‌ها را در آورده است؛ از شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي گرفته تا شركت فرودگاه‌هاي كشور كه يكي ايرلاين‌ها را تهديد به قطع سوخت‌رساني مي‌كند و ديگري مي‌گويد تا بدهي‌تان را صاف نكنيد مجوز تردد صادر نمي‌شود. 

بدهي ايرلاين‌ها همچنان روند صعودي خود با كمترين پرداختي را طي مي‌كند؛ شركت ملي پخش به عنوان اصلي‌ترين طلبكار ايرلاین‌‌ها تا امروز چندين بار از اين وضعيت «سيم آخر» را آزمايش و سوخت‌رساني را متوقف كرد كه با «ريش سفيدي» و «پا در مياني» مديران ارشد اجرا ختم به خير شد. 

صاحبان خطوط هوايي تا به امروز بيش از 870 ميليارد تومان بدهي را به شركت پخش ثبت كرده‌اند؛ اختر اسماعيليان مدير مالي اين شركت با بيان اينكه بدهي شركت‌هاي هواپيمايي از سال ٩٢ تا كنون، ٦٢ درصد افزايش يافته است، اظهار كرد: بدهي اين شركت‌ها به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ٥٣٧ ميليارد تومان بود كه روز به روز بر اين ميزان بدهي، افزوده شده است. 

وي درباره شركت‌هاي هواپيمايي بدهكار به شركت ملي پخش گفت: ماهان با ٣٤٨ ميليارد تومان، آسمان با ٢٥٣ ميليارد تومان، ايران اير(هواپيمايي جمهوري اسلامي) با ٢٢٠ميليارد تومان، همچنين ايران ايرتور با ٥٤ ميليارد تومان، از جمله شركت‌هاي مهم بدهكار به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هستند. اسماعيليان در گفت و گو با شانا تصريح كرد: ١٣٣ ميليارد تومان از بدهي شركت هواپيمايي ماهان مربوط به شركت سرمايه‌گذاري صنعت نفت (پيمانكار سوخت رسان در فرودگاه امام خميني(ره) ) است. 

 
بدهي به شركت فرودگاه‌ها

از سوي ديگر ايرلاين‌ها بيش از 600 ميليارد تومان بدهي معوق به شركت فرودگاه‌هاي كشور دارند. معاون برنامه‌ريزي و نظارت شركت فرودگاه‌هاي كشور با بيان اينكه تمام ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌ها بدهي دارند، گفت: هيچ محدوديتي براي پروازهاي برنامه‌اي شركت‌هاي هواپيمايي در فرودگاه‌ها ايجاد نمي‌شود اما در صدور مجوز براي انجام پروازهاي فوق‌العاده توسط برخي شركت‌هاي هواپيمايي سختگيري‌هاي بيشتري توسط سازمان هواپيمايي كشوري مي‌شود. 

غلامحسين باقريان درباره روند پرداخت بدهي ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌هاي كشور بابت استفاده از خدمات فرودگاهي اظهار كرد: پيگيري‌هاي لازم براي وصول مطالبات شركت فرودگاه‌هاي كشور از شركت‌هاي هواپيمايي ادامه دارد كه اين پيگيري‌ها تشديد شده است. 

وي با بيان اينكه پرداخت بدهي ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌ها روند كندي دارد، درباره نحوه ارائه خدمات فرودگاه‌ها به ايرلاين‌هاي بدهكار افزود: شركت فرودگاه‌ها هيچ خدماتي به ايرلاين‌ها را به دليل بدهي محدود نكرده است فقط در خصوص ارائه مجوز براي انجام پروازهاي فوق‌العاده براي برخي ايرلاين‌ها توسط سازمان هواپيمايي كشوري سختگيري‌هاي بيشتري صورت مي‌گيرد و به راحتي براي برخي ايرلاين‌ها مجوز پروازهاي فوق‌العاده صادر نمي‌شود. 

باقريان ميزان بدهي ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌هاي كشور بابت خدمات فرودگاهي را حدود ۶۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و به پايگاه خبري وزارت راه افزود: تمام ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌ها بدهي دارند اما ميزان بدهي برخي ايرلاين‌ها كم است اما ايرلاين بدون بدهكار به شركت فرودگاه‌ها نداريم. 

عضو هيئت مديره شركت فرودگاه‌هاي كشور گفت: ايرلاين‌ها براي پرداخت بدهي‌هاي جاري خود از زمان دريافت صورت حساب تا زمان پرداخت حدود ۴۵ روز تا دو ماه فرصت دارند؛ همچنين درباره بدهي ۶۰۰ ميليارد توماني معوق نيز توافقي حدود سه ماه گذشته صورت گرفته تا اين بدهي‌ها به صورت ماهانه و به صورت منظم پرداخت و در نهايت تا بهمن‌ماه اين بدهي‌هاي معوق تسويه شود اما با توجه به روند كند پرداخت بدهي‌ها بعيد است تا زمان تعيين شده بدهي‌ها تسويه شود. 

 
خواسته ايرلاين‌ها

مشاور وزير راه و شهرسازي در صنعت هواپيمايي اما معتقد است: آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيما مي‌تواند وضعيت اقتصادي ايرلاين‌ها را بهبود بخشيده و نسبت به افزايش توان آنها در بازار‌هاي پساتحريم تأثيري مثبت داشته باشد. 

محمدعلي ايلخاني در گفت‌وگو با ايسنا، با ابراز اميدواري به اجرايي شدن طرح آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيما تأكيد كرد: اين طرح مي‌تواند به عنوان مقدمه‌اي مناسب براي بالا‌بردن رقابت‌ها در بازار‌هاي داخلي باشد و البته در راستاي آن وضعيت درآمدي ايرلاين‌ها نيز تغيير كند. 

وي با بيان اين‌كه در سال‌هاي گذشته بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي داخلي از نظر اقتصادي در شرايط سختي قرار داشتند، اظهار كرد: اين موضوع كه از يكسو به دليل مشكلات و مسائل اقتصادي داخلي و از سوي ديگر فشار تحريم‌ها به وجود آمد باعث شد درصد قابل توجهي از ايرلاين‌ها از نظر درآمد افت كرده و لااقل در پروازهاي داخلي درآمد چنداني نداشته باشند. 

مشاور وزير راه و شهرسازي در صنعت هواپيمايي اضافه كرد: اين شرايط باعث شد ايرلاين‌ها نه تنها در حوزه خريد هواپيما‌هاي جديد نتوانند عملكرد قابل توجهي از خود به جاي بگذارند كه حتي در هزينه‌هاي جاري مانند خدمات فرودگاهي و نرخ سوخت هواپيما نيز با مشكلات جدي روبه‌رو شوند. 

ايلخاني با اشاره به چشم‌انداز مثبت صنعت هواپيمايي كشور در روزهاي پس از تحريم اظهار كرد: در اين روزها مي‌توان با مديريت درست منابع نسبت به خريد هواپيماهاي جديد اقدام كرد به شرط آنكه اوضاع درآمد ايرلاين‌ها بهبود يابد كه شايد يكي از نخستين راهكارها براي بهبود آن اجرايي كردن طرح آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيماست.  وي ادامه داد: در اين راستا طرح سازمان هواپيمايي كه قصد آزاد‌سازي نرخ بليت تا پايان امسال را دارد مي‌تواند هم به افزايش درآمد ايرلاين‌ها كمك كند و هم با رقابتي‌كردن بازار‌هاي داخلي مقدمات وارد كردن هواپيماهاي جديد را به وجود بياورد. البته نحوه‌ اجراي اين برنامه نيز در نوع خود اهميت بالايي دارد و ما اميدواريم بتوانيم در قالب آن وضعيت درآمدي ايرلاين‌ها را در شرايط بهتري ببينيم. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها