کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کیفیت بد عامل رکود در بازار خودرو شد ، نه شرایط اقتصادی


کد خبر : ۱۶۵۸۹یکشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰:۴۷۵۵۷۲ بازدید

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه ...

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه آغاز لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند. 

به گزارش تابناک، البته ابراز تمایل برخی ‌خودرو‌‌سازهای آلمان و فرانسه نیز در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است؛ اما به هر حال برای جبران وضعیت موجود، دولت در بسته اقتصادی جدید خود، شرایطی ایجاد کرده تا به خودروسازی ها کمک کند تا از این وضعیت رهایی یابند.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع گفت: بنا بر قانون موجود در کشور، خودرو‌سازی‌های کشور خصوصی هستند؛ اما متأسفانه دخالت‌ها‌ و سایه دولت در این بخش به وفور دیده می‌شود، ولی اگر خارجی‌ها بخواهند در خودرو کشور مشارکت کنند، نباید زیر بار دخالت دولت در خودروسازی بروند.

وی گفت: ‌بنابراین در مرحله نخست باید این بخش اصلاح شود تا خودرو‌سازی‌های خارجی در ایران مشارکت داشته باشند. در مورد قیمت هم باید گفت، ‌چند عامل باعث خواهد شد تا قیمت خودرو کاهش یابد؛ نخست اینکه باید تنوع زیاد‌‌ و پس از آن فضای رقابتی ایجاد شود تا قیمت‌ها متعادل شود؛ اما بحث ارز نیز مسأله تأثیرگذار دیگری است که در حال حاضر خودروسازی ها آن را دستاویز خود قرار داده اند و بالا بودن آن را دلیل عدم کاهش قیمت ها می دانند.

این نماینده مجلس همچنین افزود: اما به هر ترتیب با ورود خودرو‌سازی‌های خارجی، قیمت تمام شده خودرو در ایران کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، هم اکنون قیمت مواد اولیه در کشور تا حد زیادی کاهش داشته، به طوری که در برخی موارد، از جمله آلومینیوم و آهن قیمت ها تا نصف هم کاهش دارد؛ بنابراین، باید خودروسازی ها در قیمت گذاری خود این موارد را مد نظر داشته باشند.

بیاتیان در‌باره اظهارات نعمت زاده راجع به عدم کاهش قیمت خودرو‌های داخلی حتی در دوران پسا تحریم نیز گفت: هم‌‌اکنون به دلیل دخالت دولت در خودرو‌سازی، قیمت تمام شده خودرو در ایران بالاست و دلیل آن هم این است که برخی ملاحظات سیاسی و روابط سیاسی خودرو‌سازی، باعث منفعل شدن آن است. در کشور ما خودرو در یک جا ساخته می‌شود و قطعات آن در جاهای دیگر و تنها 30 درصد از قیمت تمام شده آن بابت هزینه‌های انتقال هدر می‌رود.

وی در‌باره خودرو‌های چینی و سرنوشت آنها نیز گفت: ادامه واردات خودروهای چینی باعث خواهد شد تا آلت قتاله دهه آینده، خودرو‌های چینی باشد. این خودروها هم جان انسان ها را خواهند گرفت و هم به یکی از عمده ترین عوامل رکود صنعت در کشور تبدیل خواهند شد. بیشتر این خودرو‌ها بی کیفیت هستند، ولی سود زیادی برای واردکننده‌ها دارد و تنها با اندکی بزک و برخی آپشن‌های ظاهری، تبدیل به بلای جان مردم و صنعت کشور شده اند.

این نماینده مجلس گفت: دولت در بسته جدید خود راهکارهایی برای خروج از رکود پیشنهاد داده که بخشی از آن نیز مربوط به بخش خودرو می شود. وام 25 میلیون تومانی پیش بینی می شد تا حدود زیادی گره از کارخودروسازی باز کند و امکان دارد، بازار خودرو بعد از مدتی آرامش را به خود ببیند، ولی شرط دوام این وضعیت در صورتی است که خودروسازی ها از این فضا استفاده کرده و محصولات خود را ارتقا دهند.

بیاتیان در پایان یادآور شد: عمده مطالبه مردم برای نخریدن خودرو علاوه بر قیمت بالا کیفیت پایین محصولات بود. خودروسازی ها باید بعد از اجرایی شدن بسته اقتصادی دولت و لغو تحریم ها، خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند، در این صورت خریداران بار دیگر به طرف بازار داخلی بازخواهند گشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها