کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
دلینو
فروشگاه اینترنتی مدیسه
نیسان
تاپیک شاپ

بسترن B50 F در مقابل هیوندای النترا 2013

کدخبر:۱۶۵۸۱یکشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۴۷۱۳۳۱۹ بازدید

حتما زمانی‌که سئوال بالا را خواندید با خودتان گفته‌اید: «خب معلوم است، اگر پولمان برسد النترا!». ما هم قبول داریم که چینی‌ها هنوز تا رسیدن ...

دنده 6 : حتما زمانی‌که سئوال بالا را خواندید با خودتان گفته‌اید: «خب معلوم است، اگر پولمان برسد النترا!». ما هم قبول داریم که چینی‌ها هنوز تا رسیدن به خودروسازان کره‌ای راهی دست‌کم 10 ساله در پیش دارند اما همیشه برند در تمامی بازارها حرف نخست را نمی‌زند. گاهی در برخی بازارها با پرداخت دوسوم یا حتی کمتر از بهای یک خودرو محبوب و پرفروش از برندی مطرح در عرصه جهانی، می‌توان خودرویی با همان امکانات و توان از یک برند ناآشنا یا کمتر شناخته‌شده سراغ گرفت. موردی که تا یک‌دهه پیش درخصوص برندهایی چون هیوندای و کیا در بازار آمریکای شمالی در برابر ژاپنی‌های مدعی و حتی آلمانی‌ها مطرح می‌شد، با کمی ارفاق در حق بسترن این‌بار در کشورمان گریبان هیوندای را گرفته، البته در جایگاهی عکس آمریکا. این‌دفعه هیوندای آن خودروساز مطرح است و یک چینی جویای نام و ناشناس آمده تا ثابت کند فاصله قیمت 30 تا 45 میلیونی با النترا 2016 تنها زمانی موجه است که عاشق هیوندای باشید.
 

023hdhighvayez3q0gxp.jpg


بسترن B50 F در برابر هیوندای النترا

در یک صبح جمعه گرم و تابستانی میزبان این 2 آسیایی میان‌رده بازار بودیم تا پاسخی درخور به پرسش بالا بدهیم.

هیوندای صاحب‌سبک یا بسترن سردرگم؟

سبک و فرم کلی بدنه محصولات هیوندای در کشورمان آنقدر طرفدار دارد که چندان جایی برای ایراد باقی نمی‌گذارد اما نکته آزاردهنده درخصوص این سبک، اغراق بیش از اندازه در نماهای مختلف است که در برخورد نخست خودرو را در حد یک کانسپت و به قول ما ایرانی‌ها «فضایی» بالا می‌برد و پس از گذشت تنها چند ماه و مشاهده چند نمونه در خیابان کاملا عادی و حتی شلوغ به‌نظر می‌رسد، این موردی است که خود هیوندای هم با عرضه نسل جدید سوناتا با کد ال‌اف بر آن صحه گذاشته. اما به‌طور خاص مدل‌های النترا و اکسنت در کشورمان یک برگ برنده دارند و آن‌هم طرحی به‌غایت نزدیک به برادران بزرگ‌تر و پرطرفداری چون سوناتا وای‌اف و آزراست که برای یک بیننده عام تفاوت چندانی ندارد و این خودروها را هم‌رده نشان می‌دهد! همین شباهت ظاهری، خصوصا در مورد النترا ارزش این خودروها را در برابر رقم پرداختی حتی در بازار آشفته ایران تا حد قابل قبولی بالا می‌برد.

lsicjm0qx4d5c7p5qh1.jpg


بسترن B50 F در برابر هیوندای النترا

اما اوضاع در آن‌سوی میدان چگونه است؟ در طرف دیگر آسایی ایستاده که فیس‌لیفت مختصری از آن نمونه‌ای است که قرار بود در سال 91 عرضه شود و اگر انصاف بدهیم شسته‌رفته‌تر و جذاب‌تر از قبل شده. در نگاه کلی طراحی بسترن بی‌50 یا آسا، استایلیش، ساده و دلپذیر است اما باز هم شباهت چراغ‌های جلو با نسل قبلی ب‌ام‌و سری5 و چراغ‌های عقبی که شبیه به خودروهای آمریکایی چون لینکلن است اصالت طراحی‌اش زیر سئوال می‌برد. علاوه بر این ناهماهنگی این 2 طرح در جلو و عقب خودرو، سبک طراحی آن‌را تا حدودی سردرگم نشان می‌دهد.
 

gi2dchll9p9aldwfjbf.jpg


بسترن B50 F در برابر هیوندای النترا

اما در مقام مقایسه النترا را باید برخوردار از یک طراحی صاحب‌سبک و به‌روز دانست که  دست‌کم یک پله بالاتر از آسا می‌ایستد، اما طراحی آسا نیز برای خودرویی در این رده قیمت دلچسب، ساده و حتی در مواردی ماندگارتر از النتراست. اگر هم بخواهیم جزء‌به‌جزء طرح 2 خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، النترا در زمینه طراحی چراغ‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی و بسیاری موارد دیگر از رقیب چینی به غایت برتر است خصوصا که مدل مورد آزمایش از انواع به اصطلاح Old Face بود و زمانی‌که پای گونه New Face به میدان باز شود دیگر قطعا آسا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
 

cjd9x4xvniwylz3rg56.jpg


هیوندای النترا

کابین، نقطه قوت آسا
 

در ابتدا پشت فرمان آسا نشستیم. به محض ورود، کیفیت متمایز از سایر چینی‌ها و بویی دلچسب که نمایان‌گر کیفیت مناسب قطعات کابین بود نظرمان را جلب کرد. روی صندلی نرم و راحت راننده نشستیم و آن‌را به‌صورت برقی با سرعتی لاک‌پشتی تنظیم کردیم. دید اطراف مناسب بود و طراحی داشبورد که ترکیبی از محصولات نیسان، ب‌ام‌و و هیوندای است حس دلچسبی به راننده انتقال می‌داد. اما ناهمگونی کیفیت برخی قطعات و فراموشی ظرافت‌های خاص مثل سانروف کوچک و کم‌کیفیت یا طراحی فرم و محل قرارگیری فندک، چهره قدیمی و بی‌کیفیت دستگیره‌های سقفی، دور فرمان لاغر و استخوانی که روی کیفیت فرمان‌گیری خصوصا حین دور زدن اثرگذار است و از همه مهم‌تر اهرم تعویض دنده نه چندان کارآمد با حاشیه کرومی رنگ که نور خورشید را در برخی شرایط بازتاب می کند و به خوبی نشان می دهد که چینی‌ها هنوز به یک نظام هماهنگ و قدرتمند در تولید خودرو ارزان اما کیفی و ارگونومیک نرسیده‌اند. از حق نگذریم نشیمن صندلی‌ها و فضای سر و پا در بخش‌های مختلف کاملا راحت و مناسب است و دوخت چرم صندلی‌ها اگرچه در سطح محصولات ژاپنی و کره‌ای‌های رده‌بالا نیست اما قابل‌قبول و از هموطنان خود برتر است.
 

1hk78z69sgbeh2b395qr.jpg


فضای دخلی بسترن بی 50
 

در طرف دیگر، یعنی هیوندای النترا، کیفیت کلی کابین یک رده از آسا بالاتر است اما کاربرد زیاد پلاستیک تیره (البته در نمونه‌های فول‌آپشن) و قطعات خشک پلاستیکی، شیب زیاد سقف که فضای سر سرنشینان عقب را بسیار محدود می‌کند، به علاوه نشیمن سفت صندلی‌ها در جزئیات آزاردهنده به‌نظر می‌رسد. هر چند طرح پخته و هیجانی هیوندای که یک سبک مشخص را دنبال می‌کند در کنار نشان‌دهنده‌های زیبا و اهرم تعویض دنده خوش‌دست که در هر 2 مدل اولدفیس و نیوفیس خوش‌دست و ارگونومیک است رقیب چینی را کاملا بازنده معرفی می‌کند. البته اگر بخواهیم در مجموع فضای 2 کابین را مقایسه کنیم باید بگوئیم کابین آسا گرم‌تر و خانوادگی‌تر از النتراست.
 

76fves1dkzrp2zlkfixf.jpg


بسترن بی 50

پشت فرمان آسا
 

رانندگی با آسا شاید هیجان‌انگیز، جذاب یا هر واژه مانند اینها نباشد اما به‌هیچ عنوان کسالت‌بار و آزاردهنده نیست. دنده را با تردید میان حالت D و S و با نگاهی به نشان‌گر برای حصول اطمینان از اینکه در حال D قرار دارد مهیای حرکت می‌کنیم. فرمان آن‌گونه برخلاف آنچه از غربیلک زیبای آن انتظار می‌رود چندان نرم نیست، به طوری برای چرخاندن آن با یک‌دست اندکی دچار مشکل خواهید شد. زمانی هم که پا را بر پدال گاز می‌فشارید عکس‌العمل گیربکس 6 سرعته و موتور چندان هماهنگ نیشان نمی‌دهد و صدای آزاردهنده موتور از هیجان رانندگی می‌کاهد. البته اگر قصدتان از خرید چنین خودرویی یک رانندگی شهری و اقتصادی باشد، آسا کاملا فراتر از انتظارتان نشان خواهد داد.
 

fuzi0o4va6poervqlza5.jpg


هیوندای النترا

سیستم تعلیق آسا در جلو طبق دوبل مجهز به میل موج‌گیر و فنر لول و در عقب چند بازویی E شکل همراه با میل تعادل و فنر لول است که حین مانورهای نسبتا سنگین حتی با وجود لاستیک‌های غیرقابل اطمینان وطنی عملکردی درخور احترام دارد و حتی از رقیب کره‌ای برتر و مطمئن‌تر نشان می‌دهد. ترمزهای چهارچرخ دیسکی نیز عملکردی قابل دفاع دارند و حتی از النترای مورد آزمایش که در عقب از ترمز کاسه‌ای‌ بهره می‌برد نمایش برتری داشتند اما با نمونه‌های چهارچرخ دیسکی النترا در یک سطح به نظر می‌رسد.
 

3bpsqp45vn47x4xxhn10.jpg


هیوندای النترا

پیشرانه 1800 سی‌سی آسا، 142 اسب‌بخار در 6500 دوربردقیقه قدرت و 172 نیوتن‌متر گشتاور روانه چرخ‌های جلو می‌کند و گروه بهمن مدعی است این خودرو از پلت‌فرم مزدا6 بهره می‌برد، هر چند عملکرد کلی خودرو چه از نظر هماهنگی جعبه‌دنده و پیشرانه و چه از نظر توان کلی نه‌تنها در سطح محصولات گذشته مزدا نیست حتی در برابر هیوندای النترا با عملکردی کاملا متوسط در عمل حرف چندانی برای گفتن ندارد.
 

p8pkv0h1s96z4bcymkvf.jpg


بسترن بی 50

پشت فرمان النترا

پشت فرمان النترا که قرار می‌گیرید خود را در محلی پائین‌تر و دلچسب‌تر از آسا خواهید یافت. غربیلک فرمان هیوندای گرچه خوش‌دست است اما از نظر کیفی خصوصا در زمینه چرم دور فرمان یک رده از فرمان آسا پایین‌تر به چشم می‌آید هر چند از نظر عملکرد نرم‌تر و هماهنگ‌تر است.

سردنده خوش‌دست النترا را روی حالت درایو قرار داده و با فشردن پدال گاز به اصطلاح اتوبوسی این خودرو حرکت را آغاز می‌کنیم. سیستم تعلیق خشک النترا که در جلو مک‌فرسون مستقل برای هر چرخ و در عقب مولتی‌لینک است به شکل محسوسی در برابر آسا خشک می‌نماید و با کوبش‌های ناگهانی و انتقال پستی‌بلندی‌های مسیر به کابین و سرنشینان، در برابر نرمی و آسایش کابین آسا بازنده خواهد بود، خصوصا که انحراف آن در مانورهای نسبتا سنگین در قیاس با آسا بیشتر است البته رینگ‌های 17 اینچی و فاق کوتاه لاستیک‌های النترا به همراه وزن کمتر خودرو در این مورد بی‌تاثیر نیست. ترمزها نیز همان‌گونه که ذکر شد در نمونه مورد آزمایش چندان عملکرد قابل دفاعی ندارند و حتی سامانه ABS این خودرو با ورود زودتر از موعد به مدار کمی موجب آشفتگی راننده جهت کنترل خودرو در مسیرهای لغزنده خواهد شد.
 

rmpbgxfeycl6q6v5374.jpg


هیوندای النترا

پیشرانه 1800 سی‌سی النترا قادر به تولید 148 اسب‌بخار قدرت در دور 6500 و 178 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4700 خواهد بود. این پیشرانه هماهنگی کم‌نظیری با گیربکس 6سرعته تیپ‌ترونیک این خودرو دارد و شتاب‌گیری آن کاملا درخور توجه است. گیربکس النترا اگرچه در این کلاس از بهترین‌ها نیست و عملکردش در پس ژاپنی‌هایی چون مزدا3 قرار می‌گیرد، اما لذت رانندگی با این خودرو را تا حد زیادی بالا برده و کاستی‌های فنی آن‌را جبران می‌کند. بنابراین در برابر نمونه به‌کارگرفته شده در آسا برنده بی‌چون‌وچرای میدان است.
 

i5mnv2mnzcpaufiw8r1.jpg


هیوندای النترا

تجهیزات ایمنی و رفاهی

النترا در ایران تیپ‌های بسیار متنوع و گیج‌کننده‌ای دارد و از طرفی تعداد نمونه‌های پایه‌ای که در دبی یا کشورمان با قطعات افترمارکت تحت عنوان به‌اصطلاح فول‌آپشن به فروش رسیده و می‌رسند کم نیست. اما در بخش امکانات، نمونه‌های فول آپشن با تجهیز به امکاناتی چون فرمان سه‌حالته، سانروف برقی، 3 تا 5 گرمکن (یک گرمکن مربوط به دورفرمان است)، 2 تا 6 ایربگ، ESP، اتولایت، برف‌پاکن خودکار، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور پارک، مانیتور 6 یا 7 اینچی، هندزفری‌ بلوتوث، دوربین دید عقب و… لیست نسبتا کاملی از تجهیزات را در این رده قیمتی ارائه می‌دهند که برای بازار امروز بسیار قابل قبول و وسوسه‌انگیز است.
 

zbys10dl6swnbtratg9e.jpg


هیوندای النترا

اما در آن طرف میدان، آسا با اختلاف قیمتی فاحش و امکاناتی چون، 4 ایربگ، سانروف برقی، سنسور پارک، هندزفری بلوتوث، سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، رینگ اسپرت و… به نسبت در سطح مناسبی قرار دارد اما نبود یک سیستم مولتی‌مدیا به‌صورت فابریک و دوربین دید عقب برای خودرویی در این سطح با وجود رقیبی چون جیلی اتوماتیک کمی جای سئوال و تعجب برای مصرف‌کننده باقی می‌گذارد.


نتیجه گیری

اکنون زمان اعلام برنده است. باور کنید بسیار دلمان می‌خواهد آسا را برنده بدانیم اما ناهماهنگی کلی طراحی و عملکرد این خودرو ضعف بسترن در برابر کمپانی بزرگی چون هیوندای را با غلظتی بیش از آنکه در انتظارش بودیم به رخمان کشید. واقعیت این است که پرداخت رقمی قریب به 80 میلیون تومان برای یک خودرو چینی حتی در بدترین شرایط بازار هم اندکی جای تامل دارد و اگر نظر ما را بخواهید می‌گوئیم دل را به دریا بزنید بروید به دنبال خودروهای دست‌دوم کره‌ای و ژاپنی. قبول داریم که بعضی‌هایشان اندکی از مد افتاده شده‌اند اما بپذیرید با صرف کمی وقت بیشتر و یافتن یک به‌عنوان مثال مزدا3 و با صرف هزینه بیشتر مدل نیو با کارکرد پائین و شرایط کارکرد مناسب می‌توان خودرویی قابل اطمینان‌تر خریداری کرد.
 

hd93ztno03474mtm0uhm.jpg


بسترن بی 50

هیوندای النترا بدون‌تردید بهترین خودرو در کلاس بین‌المللی نیست اما در بازاری چون ایران ارزش بالایی خصوصا در مدل‌های کم‌کارکرد 2014 برای خرید دارد و اکنون نمونه‌های نیمه‌فول مدل این سال را در حدود 95 میلیون می‌توان خریداری کرد. برنده این رقابت از نظر ما النترا خواهد بود اما به جرات باید بگوئیم اختلاف میان عملکرد این دو خودرو فاحش نیست و در قیاس بخش به بخش گاه آسا از رقیب کره‌ای پیشی می‌گیرد.در واقع اگر به خرید خودرو دست دوم حساسیت دارید و یا بودجه کافی برای خرید نمونه های سالم النترا یا سایر خودروهای دست دوم تمیز کره ای و ژاپنی در این رده را ندارید، باید اعتراف کرد که بسترن B50 F چندان هم از بزرگان بازار عقب نیست و می توانید با کمی اغماض و چشم پوشی از خرید این خودرو رضایت نسبی داشته باشید.

در خاتمه توجه شما را به مشاهده نکات مثبت و منفی در کنار جداول مشخصات فنی و امتیازی دو خودرو جلب می‌کنیم.


بسترن B50 F

مثبت: طراحی داخلی عامه‌پسند و طراحی خارجی کپی برداری نشده و قابل قبول، استفاده از پلت‌فرم مزدا 6، سیستم تعلیق مناسب، کابین بزرگ، لذت رانندگی قابل‌قبول، عملکرد مناسب ترمز و سیستم TCS، ایمنی مناسب، عملکرد دینامیکی قابل قبول

منفی: سر‌وصدای اضافه جلوبندی و قطعات درونی کابین، سیستم تهویه مطبوع نه‌چندان قدرتمند، ایرادات جزئی طراحی در فضای درونی کابین، عدم ارائه تجهیزات آپشن فابریک از سوی سازنده، مونتاژ نه‌چندان مناسب، کیفیت رنگ ضعیف، نفوذ نسبتا زیاد صدای پیشرانه به درون کابین


هیوندای النترا

مثبت: طراحی ظاهری و داخلی مدرن، تجهیزات رفاهی مناسب، دوام مناسب فنی در شرایط ایران، کیفیت ساخت خوب، گستردگی مراکز خدمات‌دهی و قطعه فروشی، هماهنگی بالای گیربکس و موتور، بازار دست دوم عالی، ایمنی نسبتا بالا، مصرف سوخت اقتصادی، شتاب‌گیری قابل قبول، دید و تسلط مناسب حین رانندگی و پارک خودرو

منفی: استفاده زیاد از پلاستیک تیره در فضای داخل کابین، سقف کوتاه و فضای نسبتا کم سرنشین ردیف عقب، تعلیق نه‌چندان پیشرفته و سواری نسبتا خشک، کیفیت رنگ و مونتاژ متوسط ، سیستم ترمز نسبتا ضعیف در نمونه های محور عقب کاسه ای (عموما مدل های 2013)

 

مشخصات فنی

 

هیوندای النترا

بسترن B50 F

آرایش پیشرانه

L4

L4

حجم (لیتر)

1.8

1.8

قدرت ( اسب بخار )

148 @ 6500 RPM

142 @ 6500 RPM

گشتاور (نیوتن متر)

178 @  4700 RPM

172 @  4000 RPM

نسبت وزن به توان

(کیلوگرم به ازای اسب بخار)

8.44

9.8

محور محرک

جلو

جلو

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک +

تیپ ترونیک

6 سرعته اتوماتیک +

تیپ ترونیک

بنزین مورد نیاز

معمولی/سوپر

معمولی/سوپر

طول Xعرض X ارتفاع (میلی‌متر)

1435 X 1775 X4530

1435 X 1785 X 4615

فاصله بین دو محور (میلی‌متر)

2700

2675

وزن خالص (کیلوگرم)

1250

1395

سایز تایر

215/45 R17

205/55 R16

شتاب 0 تا 100 (ثانیه) – رسمی

10.4

11.5

شتاب 0 تا 100 (ثانیه) – آزمایش

12

12.5

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

202

195

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

8.5

9

حجم صندوق عقب (لیتر)

420

485

قیمت

کارکرده 2013 حدود 80 میلیون تومان

صفر حدود 76

 

جدول امتیازی (حداکثر امتیاز در هر بخش 10)

 
 

هیوندای النترا

بسترن B50 F

طراحی ظاهری

9

7

پیشرانه

8

6

جعبه دنده

8

7

مصرف سوخت

8.5

8.5

طراحی داخلی

8

6

کیفیت قطعات داخلی کابین

8

7

امکانات رفاهی

9

8

عملکرد فنی

8

6

فضای کابین

8

9

لذت رانندگی و هندلینگ

8

8

عملکرد سیستم تعلیق

6

7

مشخصات ایمنی و سیستم ترمز گیری

8

7

سازگاری با بنزین ایران

7

8

کیفیت خدمات پس از فروش

6

7

گستردگی مراکز خدماتی در سطح کشور

7

6

ارزش در مقابل رقم پرداختی (نسبت به شرایط بازار)

8

8

جمع امتیازات

124.5

115.5




دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
کانال رسمی تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا