کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونمایی از گوشی‌های سونی Z5 در ایران


کد خبر : ۱۶۴۷۶چهارشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹:۴۳۹۰۵۵ بازدید

سونی در مراسمی از جدیدترین گوشی‏های سری Z5 خود به ایران رونمایی کرد. تلفن ‏های هوشمند سری Xperia Z5 مجهز به قابلیت ‏هایی مانند ...

سونی  در مراسمی از جدیدترین گوشی‏های سری Z5 خود به ایران رونمایی کرد. تلفن ‏های هوشمند سری Xperia Z5 مجهز به قابلیت ‏هایی مانند دوربین 23 مگاپیکسلی با حسگر بزرگ‌تر نسبت به مدل‏های قبلی، سرعت فوکوس سریع و همچنین نمایشگر 4K در صفحه نمایش (نسخه Z5 پریمیوم) هستند.

 Xperia Z5 Compact، Xperia Z5 Dual وXperia Z5 Dual Premium سه گوشی معرفی شده هستند. این گوشی‏ها همچون مدل‏های قبلی خود به قابلیت ضدآب بودن و عمر باتری برای دو روز استفاده مجهزند. به گفته رودیگر اودنباخ، قائم‌مقام خاورمیانه و آفریقای سونی موبایل، این تلفن‌ها از آبان‏ماه در بازار ایران عرضه خواهد شد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «بازار ایران یکی از بزرگ‌ترین و مهم‏ترین بازارهای منطقه برای سونی موبایل است و کاربران ایرانی از فناوری‏های پیشرو و قابلیت‏های متمایز دستگاه‏های Xperia استقبال چشمگیری کرده‏اند. به همین دلیل است که ایران جزو نخستین کشورهای منطقه خواهد بود که سری Xperia Z5 را در آن عرضه خواهیم کرد.»


برسی سونی اکسپریا z5 :

به گزارش سایت جی اس ام ، با بزرگ و بزرگ‌تر شدن اندازه گوشی‌های هوشمند، کاربرانی که به گوشی‌های کوچک‌تر علاقه دارند در انتخاب گوشی مناسب دچار مشکل شدند؛ از این رو شرکت‌های تولیدکننده به فکر تولید مدل‌هایی به نام مینی افتادند که در اندازه زیر 5 اینچ تولید می‌شوند. اما معمولا مدل‌های مینی پرچم‌داران چندان دل کاربران را به دست نمی‌آورند، چون، علاوه بر اندازه کوچک‌تر، از سخت‌افزارهای ضعیف‌تری نسبت به مدل اصلی بهره می‌برند. در این بین سونی با زد5 کامپکت نشان داد که می‌تواند این معادله را به هم بزند.

امسال سونی با سری گوشی‌های زد5 پا به میدان رقابت گذاشت و علاوه بر معرفی دو گوشی زد5 و زد5 پریمیوم در اندازه 5.2 و 5.7 اینچی، مدل 4.6 اینچی کامپکت را از یاد نبرد. اگرچه زد5 کامپکت از نظر اندازه کوچک‌ترین عضو خانواده به حساب می‌آید، قادر است پابه‌پای پرچم‌داران اصلی بازار حرکت کند. در این مطلب به بررسی سومین نسل از گوشی‌های کامپکت سونی می‌پردازیم؛ دستگاهی که لقب غول کوچولو برازنده‌اش است!

 

محتویات بسته‌بندی
 

بسته‌بندی زد5 کامپکت، مانند خود دستگاه، کوچک و جمع‌وجور است. روی جعبه مقوایی، که رنگ سفید و روکش نرم دارد، تصویری از  پشت زد5 کامپکت چاپ شده است تا تاکید طراح بر دوربین و اسکنر اثر انگشت مشهود باشد. در پشت جعبه، زد5 کامپکت را در 4 رنگ سیاه، سفید، زرد و قرمز می‌بینید و زیر آن هم ویژگی‌های اصلی دستگاه همچون ضدآب بودن، دوربین 23 مگاپیکسلی و طول عمر 2 روزه باتری ذکر شده است.
درون جعبه، علاوه بر خود دستگاه، شارژر و کابل USB، کاغذهای راهنما و هدفون‌های معمولی سونی قرار گرفته‌اند که احتمالا از این هدفون‌ها استفاده‌ای نخواهید کرد!
 

طراحی

سونی در سری زد5 سعی کرده است با اعمال تغییراتی کوچک، علاوه بر دور نشدن از طراحی همیشگی سری اکسپریا، دستگاه‌های جدیدش را زیباتر کند؛ تلاشی که شاید در مدل کامپکت، به‌اندازه زد5 و زد5 پریمیوم، خیلی خوب جواب نداده باشد.زد5 کامپکت، برخلاف نامش، چندان باریک و کامپکت نیست. این گوشی ابعادی برابر 127 در 65 در 8.9 میلی‌متر دارد که تقریبا برابر با ابعاد زد3 کامپکت است، اما وزنش از 129 به 138 گرم رسیده که برای گوشی 4.6 اینچی اندکی زیاد به نظر می‌رسد.
 

در جلو دستگاه همه‌چیز ساده به نظر می‌رسد، حتی ساده‌تر از زد3 کامپکت. تنها چیزی که در این قسمت می‌بینید نمایشگر، دوربین دوم و لوگوی سونی است. حتی ممکن است در نگاه اول متوجه اسپیکرهای استریو دستگاه نشوید که با ظرافت در لبه بالایی و پایینی نمایشگر قرار گرفته‌اند.
 

استفاده از طراحی ساده در پشت بدنه نیز تکرار شده است. لنز دوربین و چراغ فلاش مانند همیشه در گوشه چپ بالای دستگاه جا داده شده‌اند. به‌کار بردن شیشه مات یکی از تغییرات جدید سری زد5 سونی است که به زیباتر شدن دستگاه کمک بسیار کرده، اما دیدن نوار پلی کربناتی دور گوشی ممکن است کمی شما را ناامید کند. با اینکه این نوار پلی کربناتی اصلا جنس بدی ندارد، به‌دلیل یک دست نبودن آن با شیشه دو طرف بدنه، شبیه بامپر دور گوشی است.

نوار سمت راست گوشی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در زد5 کامپکت تغییر کرده. در این بخش دکمه پاور، به‌دلیل در بر داشتن قابلیت اسکن اثر انگشت، از دایره کوچک به بیضی کشیده تغییر شکل پیدا کرده و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و شاتر دوربین به نیمه پایینی منتقل شده‌اند. هرچقدر که جای دکمه پاور خوب انتخاب شده، محل جدید دکمه‌ راکر صدا نامناسب است. به همین دلیل ممکن است کمی طول بکشد تا به جای جدید این دکمه‌ها، که در اکثر گوشی‌ها در نیمه بالایی بدنه قرار دارند، عادت کنید. نرمی بیش از حد دکمه شاتر مورد دیگری است که هنگام عکاسی کردن باید با آن کنار بیایید.
 


(برای نمایش در اندازه بزرگ روی عکس‌ها کلیک کنید)

در لبه سمت چپ شکاف نصب سیم‌کارت و کارت حافظه، لوگوی اکسپریا و محلی برای گره زدن بند محافظ دیده می‌شود. در بالا جک 3.5 میلی‌متری و میکروفون دوم و در لبه زیری پورت microUSB و میکروفون اصلی جای گرفته‌اند.
اگرچه ممکن است زد5 کامپکت گوشی‌ای نباشد که در نگاه اول چشمتان را بگیرد، کمی که با آن کار کنید، متوجه طراحی دلنشینش می‌شوید. این گوشی کوچک بسیار خوب و محکم در دست می‌نشیند و گوشه‌های تیز دستگاه، به‌دلیل جنس پلی‌کربناتی نرمی که دارد، اذیت‌کننده نیست. همچنین، برخلاف اکثر گوشی‌هایی با بدنه شیشه‌ای، شیشه مات به‌کاررفته در آن جاذب اثر انگشت نیست.

 

قبل از اینکه فراموش کنم، بهتر است به داشتن تاییدیه IP68 نیز اشاره کنم که معنی آن مقاوم بودن دستگاه در برابر نفوذ گردوغبار و نفوذ آب (30 دقیقه در عمق 1.5 متری) است. البته شرکت سونی به‌تازگی به کاربران خود در مورد استفاده از محصولات این شرکت در زیر آب هشدار داده و گفته است که این کار موجب باطل شدن گارانتی دستگاه می‌شود.

 

نمایشگر
 

اندازه و کیفیت نمایشگر زد5 کامپکت نسبت به زد3 کامپکت تغییری نکرده است و این شاید اصلی‌ترین نقطه ضعف گوشی باشد. این غول کوچک نمایشگر 4.6 اینچی از جنس IPS و با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل و تراکم 323ppi در اختیار دارد که در حدواندازه سایر سخت‌افزارهای قدرتمند آن نیست. با وجود این تصاویر و نوشته‌ها در صفحه نمایش زد5 کامپکت کاملا شارپ و خوانا دیده می‌شوند و زاویه نمایش خوبی دارد.

عملکرد نمایشگر دستگاه زیر نور مستقیم خورشید بسیار خوب است و به‌راحتی امکان دیدن رابط کاربری و نوشته‌ها را دارید. بهره‌گیری از موتور پردازش تصویر X-Reality اختصاصی سونی به نمایش بهتر رنگ‌ها کمک بسیار می‌کند و سبب می‌شود تصاویر را به‌صورت زنده‌تری مشاهده کنید.

 

عملکرد و رابط کاربری

یکی از مزیت‌های زد5 کامپکت نسبت به نسل پیش از خود استفاده از همان پردازنده‌ای است که مدل استاندارد زد5 از آن استفاده می‌کند؛ یعنی اسنپدراگون 810. قطعا همه شما با این پردازنده آشنایید و می‌دانید سال گذشته چه مشکلاتی برای مدل +Z3 سونی به وجود آورد. با این وجود این شرکت ژاپنی تصمیم گرفته دوباره از اسنپدراگون 810 در پرچم‌داران خود استفاده کند؛ تصمیمی که، با توجه به سابقه داغ کردن غیرعادی این پردازنده، تامل‌برانگیز است.
 

زد5 کامپکت در تست‌ Antutu توانست امتیاز 63815 به دست ‌آورد؛ امتیازی که آن را بالاتر از اکسپریا زد4 و وان‌پلاس 2 قرار داد! امتیاز به‌دست‌آمده برای این دستگاه در بنچمارک Geekbench 3 برای حالت تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب برابر 1199 و 3636 بوده است.
 

از 2 گیگابایت حافظه رمی که زد5 کامپکت در اختیار دارد حدود 690 تا 710 مگابایت آن خالی است و حدود 880 مگابایت آن را سیستم اشغال کرده است. همچنین حدود 20 گیگابایت از حافظه ذخیره‌سازی 32 گیگابایتی گوشی به‌صورت آزاد در دسترس شماست که خوشبختانه، با پشتیبانی این دستگاه از کارت حافظه microSD، مشکل خاصی نخواهید داشت.
و اما داغ کردن پردازنده! هرچند شک‌وشبهه زیادی در این مورد وجود دارد، باید بگوییم داغی آن را بیشتر از سایر گوشی‌ها ندیدیم و به مشکل بسته شدن برنامه‌ها برنخوردیم. آنچه ممکن است داغ شدن این گوشی را نسبت به سایر گوشی‌ها بیشتر جلوه دهد داغ شدن سرتاسر پشت بدنه گوشی‌ است؛ مشکلی که تنها در بخشی از بدنه گوشی‌های دیگر احساس می‌شود.
 

زد5 کامپکت از نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید استفده می‌کند و سونی قصد دارد به‌زودی آن را به نسخه 6 آپدیت کند. این شرکت سعی کرده رابط کاربری زد5 کامپکت را تا جای ممکن نزدیک به اندروید خالص نگه دارد، به همین دلیل انتظار دیدن ویژگی‌ها و امکانات اضافی همچون تاچ ویز سامسونگ را نداشته باشید. با این حال برنامه‌های پیش‌فرض متعددی می‌توانید در آن پیدا کنید که عموما کاربردی هم برای کاربران ندارند. کار خوبی که سونی در این نسخه انجام داده فراهم ساختن امکان حذف بعضی برنامه‌های از پیش نصب‌شده است؛ اقدامی که جا دارد سایر شرکت‌ها هم، برای احترام به سلیقه کاربران، از او یاد بگیرند.


اسکنر اثر انگشت

 

زد5 کامپکت جزو اولین گوشی‌های شرکت سونی است که به اسکنر اثر انگشت مجهز شده‌اند. ادغام اسکنر اثر انگشت و دکمه پاور و قرار دادن آن در لبه کناری دستگاه بسیار هوشمندانه انجام شده است. با دست گرفتن گوشی اسکنر اثر انگشت به‌راحتی زیر انگشت شست (برای چپ‌دست‌ها زیر انگشت میانی) شما قرار می‌گیرد.
عملکرد این اسکنر بسیار سریع است. اگر با اسکنر اثر انگشت سایر گوشی‌ها کار کرده باشید، این مورد را کاملا متوجه می‌شوید. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر دستتان خیس باشد، دستگاه قادر نیست اثر انگشت را اسکن کند.


دوربین

 

قدرت و کیفیت دوربین بیش از هر چیز دیگری در پرچم‌داران سونی اهمیت دارد؛ دوربینی که همیشه جزو برترین‌های بازار بوده است. سونی امسال با تجهیز گوشی‌های سری زد5 به لنز 23 مگاپیکسلی و سرعت فوکوس فوق‌العاده بالا چشم‌ها را به خود خیره کرد. این دوربین در حال حاضر بالاترین رزولوشن را میان گوشی‌های موجود در بازار دارد و خوشبختانه زد5 کامپکت نیز، همچون دو عضو دیگر این خانواده، از آن بهره می‌برد. به‌جز دوربین اصلی، دوربین جلو دستگاه نیز ارتقا یافته و کیفیتش از 2.2 به 5 مگاپیکسل رسیده است.
در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته‌شده با دوربین زد5 کامپکت را در حالات مختلف مشاهده کنید.

 

 

قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 4K ویژگی‌ای است که در پرچم‌داران قبلی این شرکت هم وجود داشت، اما دیگر از محدودیت 5 دقیقه‌ای خبری نیست. در تست‌های ما زد5 کامپکت توانست بدون هیچ مشکلی بیش از 20 دقیقه به‌صورت 4K فیلم‌برداری کند که بسیار تحسین‌برانگیز است. اگرچه در طول مدت فیلم‌برداری اندکی پشت بدنه داغ شد، شدت آن به حدی نبود که موجب از کار افتادن عملیات و بسته شدن اپلیکیشن شود. دوربین زد5 کامپکت فاقد لرزشگیر اپتیکی تصویر و فیلم‌برداری با سرعت 240fps است، اما از قابلیت فوکوس پیوسته در فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند که هنگام فیلم‎برداری از سوژه‌های متحرک بسیار کارآمد است.
 

رابط کاربری دوربین زد5 کامپکت با مدل‌های قبلی خیلی متفاوت نیست و مجموعه‌ای از گزینه‌ها و تنظیمات دستی و خودکار را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید از قدرت دوربین این گوشی بیشترین استفاده را بکنید.

صدا

این محصول جدید سونی از دو اسپیکر استریو استفاده می‌کند که به‌شکل ماهرانه‌ای در بالا و پایین نمایشگر مخفی شده‌اند. بلندی صدای این اسپیکرها را می‌توان هم‌اندازه صدای +Z3 ارزیابی کرد که البته حداکثر وضوح را به گوش شما نمی‌رساند، اما وقتی فیش هدفون را به گوشی وصل کنید، همه‌چیز فرق ‌می‌کند و می‌توانید از موسیقی نهایت لذت را ببرید. در بخش تنظیمات اپلیکیشن Music گزینه‌هایی وجود دارد که فعال کردن آنها تا حد زیادی به بهبود صدا و کیفیت پخش کمک می‌کند. درضمن بهتر است خیلی روی هدفون‌های موجود در جعبه گوشی حساب نکنید و به فکر خرید هدفون حرفه‌ای خوبی باشید.

 

باتری
 

کوچک‌ترین عضو خانواده زد5 باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی غیرقابل تعویض دارد که ظرفیت آن برای گوشی 4.6 اینچی بسیار عالی است. گوشی‌های اکسپریا، مخصوصا مدل‌هایی که در چند سال اخیر وارد بازار شدند، امتحان خود را از نظر طول عمر پس داده‌اند. گوشی مورد بررسی ما نیز در مدت زمانی که با آن کار کردیم مصرف شارژ بسیار خوبی داشت.برای آزمایش عملکرد باتری، دستگاه را در حالت Airplane قرار دادیم و فیلمی Full HD با حداکثر صدا و روشنایی به مدت یک ساعت پخش کردیم. در طول این مدت 13 درصد از شارژ باتری کسر شد.
 

البته عملکرد خوب باتری زد5 کامپکت به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. در بخش تنظیمات دستگاه گزینه‌ای به نام Power Management وجود دارد که امکان فعال کردن سه حالت مختلف را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌تناسب هریک دستگاه مدت زمان بیشتری می‌تواند از شارژ باتری استفاده کند.
با اینکه زد5 کامپکت از ویژگی Quick Charge 2.0 برخوردار است، شارژری که در جعبه دستگاه گذاشته شده شارژر معمولی است که حدود 70 دقیقه طول می‌کشد تا شارژ باتری را از 0 به 60 درصد برساند. اما اگر از شارژر سریع برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید، مدت زمانی که طول می‎کشد شارژ آن از 0 به 60 درصد برسد 45 دقیقه است.

جمع‌بندی

 

کوچک‌ترین پرچم‌دار سونی یکی از بهترین دستگاه‌های 4.6 اینچی اندرویدی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. این گوشی اگرچه اندازه‌ای کوچک و ظاهری اعلا ندارد، با داشتن پردازنده قدرتمند و دوربین باکیفیت، می‌تواند هم‌رده اکثر پرچم‌داران حال حاضر بازار قرار بگیرد. از میان خصوصیات بسیار خوب این گوشی هوشمند نباید از مصرف باتری‌اش به‌سادگی گذشت؛ نکته‌ای که این روزها برای کاربران بسیار باارزش است. تنها موردی که شاید اندکی از رتبه زد5 کامپکت کم کند نمایشگر HD آن است که می‌توانست باکیفیت‌تر از این باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها