کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3300 تومان نرخ مناسبی برای تک نرخی کردن دلار است ؟


کد خبر : ۱۶۴۷۳سه شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹:۳۵۳۳۴۱ بازدید

یک کارشناس بازار مالی در رابطه با اظهار نظر ارزی اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفت: سخنان دکتر سیف مبنی بر کاهش نرخ ارز با تفاسیر خاصی ...

یک کارشناس بازار مالی در رابطه با اظهار نظر ارزی اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفت: سخنان دکتر سیف مبنی بر کاهش نرخ ارز با تفاسیر خاصی مبنی برا افزایش نرخ دلار مبادلاتی و کاهش نرخ ارز آزاد برای دستیابی به ارز تک نرخی دور از ذهن نیست، اما کاهش نرخ ارز به شدت به ضرر صادرات و تولید داخلی است.

به گزارش اقتصادنیوز، شب گذشته در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار  رئیس کل بانک مرکزی و به عنوان مرد اول بازار مالی کشور از ارزان شدن نرخ ارز خبر داد، این اظهار نظر سیف در حالی مطرح شد که کارشناسان بر این باورند که نرخ ارز به واسطه کاهش قیمت نفت باید افزایش یابد تا دولت دچار کسری بودجه نشود.

همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که بازار به سمتی حرکت کرده که در صورت بهبود و ناخوشی اقتصاد نرخ دلار همواره روند افزایشی در پس بگیرد.

در این مورد رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در رابطه با نرخ ارز، درآمد  نیمی از بودجه دولت از فروش ارز محقق می‌شود، از این رو قیمت ارز در تحقق بودجه دولت اجتناب‌ناپذیر است.

مسعود گلشیرازی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز همواره به این موضوع متذکر بوده‌اند که بحث تک نرخی ارز در اوایل سال آینده اتفاق خواهد افتاد، این گفته همراه با این پیام است که ارز تک نرخی میانگینی از نرخ ارز مبادلاتی و نرخ ارز بازار آزاد خواهد بود.

او با بیان این که نرخ ارز واحد در محدوده 3300 تومان خواهد بود، ادامه داد: سخنان آقای سیف مبنی بر کاهش نرخ ارز با تفاسیر بیان شده دور از ذهن نیست، اما کاهش نرخ ارز به شدت به ضرر صادرات و تولید داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ ارز قدرت رقابت کالاهای تولید داخلی را در بازارهای صادراتی تضعیف می‌کند، دو دیدگاه در بازار ارز برای نرخ آن وجود دارد که حال باید دید که جوانب اقتصادی یا مسائل سیاسی و اجتماعی بر دیگر غالب می‌شود.

این کارشناس بازار پولی و مالی گفت: اگر دامنه نوسان نرخ دلار را 330 تا 3700 برای یکساله آینده در نظر بگیریم قابل برنامه‌ریزی بوده و دور از ذهن نیست.

او در پاسخ به این سوال که در سال‌های 90 و 91 افزایش نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم و این افزایش راه‌گشا برای تولید و صادرات نبود، حال چگونه است که بخش خصوصی در چند وقت اخیر به دنبال افزایش نرخ دلار هستند، تاکید کرد: افزایش یکباره و همراه با جهش مد نظر نیست و تجربه سال‌های نه چندان دور نشان داده که افزایش یکباره سمی برای اقتصاد و تولید است.

گلشیرازی با بیان این که افزایشی تدریجی نیز در برنامه‌های اقتصادی کشور است، تصریح کرد: نرخ ارز باید به صورت برنامه‌ریزی شده و تدریجی افزایش یابد، افزایش هیجانی سوداگری در بازار و افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها