کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دل پر درد خریداران از خودروهای صفر


کد خبر : ۱۶۲۸۶چهارشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۴۳۱۶۳۹۹ بازدید

نمایندگی‌‌های خدمات پس از فروش خودروسازان روزانه شاهد مراجعه مشتریان خودروهای صفر کیلومتر هستند،در حالی‌که با گذشت 46 سال از عمر ...

نمایندگی‌‌های خدمات پس از فروش خودروسازان روزانه شاهد مراجعه مشتریان خودروهای صفر کیلومتر هستند،در حالی‌که با گذشت 46 سال از عمر صنعت خودروسازی هنوز خرید مطمئن از غول‌های خودروساز ایرانی آروزست.

46 سال از عمر صنعت خودروسازی در ایران می‌گذرد اما با وجود حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت‌ها از این صنعت که عمدتا نیر به بهانه حفظ اشتغال،صورت گرفته توسعه و بازدهی مورد انتظار مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که در صنایع خودروسازی دنیا که همزمان با ایران شروع کرده‌اند، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد.

خدمات پس از فروش خودروسازان طی سالیان گذشته دغدغه جدی مشتریان دو غول خودروسازی کشور بوده است و دست بر قضا طی سال‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف مانند تحریم صنایع خودروسازی با صعود توامان قیمت‌ها و نزول کیفیت مواجه شده‌اند.

بنابراین، دو غول خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا با تولید مدل‌های مونتاژی نه تنها به سمت افزایش کیفی متناسب به شیب افزایش قیمت نرفتند،که با تغییراتی جزئی از شکل ظاهری بدنه گرفته تا چراغ‌ها و غیره مدل‌های بی‌کیفیتی را روانه بازار کرده‌اند که داستان‌های خود را دارند.

این روزها علاوه بر نارضایتی از قیمت‌های نجومی خودرو در بازار با وجود رکود سنگین حاکم بر بازار، نارضایتی‌های از کیفیت خودروهای صفر به مشکل حادی تبدیل شده است تا جایی که خودروهای ی صفر به محض ترخیص ترخیص مستقیم به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند.

با بررسی‌هایی که خبرنگار فارس از خریداران بازار خودروهای صفر کیلومتر انجام داد، تقریبا تمام خودروهای صفر کیلومتر خریداری شده، دارای اشکالات و ایرادات فنی بسیار از رگلاژ درب‌ها گرفته تا گیربکس دنده‌ها هستند.


* مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت: کیفیت خودرو از قیمت جاماند

در این باره، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود حمایت بسیار از صنعت خودرو در 30 سال گذشته، کیفیت خودرو همچنان پایین است و شاهد افزایش قیمت نیز هستیم، اظهار داشت: خودروسازان حداقل نیازهای مشتریان را در حوزه کیفیت تأمین نکرده‌اند و در این باره از ابتدای سال برنامه کوتاه‌مدتی برای ارتقا کیفیت متناسب با قیمت انجام شده است.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت با تأکید بر اینکه خرید خودرو برای مشتریان باید با اطمینان انجام شود، گفت: در این حوزه باید طوری عمل کنیم که مردم با اطمینان خاطر نسبت به خرید خودروی داخلی تمایل پیدا کنند و حداقل انتظارات آنان برطرف شود.

به گزارش فارس، این اظهارات مدیر خودرویی وزرات صنعت در حالی مطرح می‌شود که نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروساز‌ها روزانه شاهد مراجعه تعداد زیادی از مشتریان خودروهای صفر کیلو متر است که اکثرا به دلایلی همچون عدم رگلاژ درب خودرو و میزان فرمان و دور موتور خودرو که شرایط خطرناکی را برای راننده می‌آفریند، مراجعه کرده‌اند.


* مشتریان درباره خودروهای صفر کیلو متر خود چه می‌گویند؟

یکی از مشتریان به نام رضا صادقی که سال 93 یک دستگاه خودروی تیبا خریداری کرده است؛می‌گوید: پس از کمتر از یک ماه از خرید خودرو کمک فنر لاستیک سمت راست شکست که پس از چند بار مراجعه به نمایندگی موفق به تعویض آن شدم.

وی با بیان اینکه دقیقا سه ماه بعد دهانه جعبه فرمان نیز باز شد، این طور روایت می‌کند که میزان فرمان به هم خورد و تا حد زیادی لاستیک‌ها ساییدگی پیدا کردند.

مشکلات فقط اینها نبود بلکه از همان ابتدا نه تنها قفل درب‌ها بر روی هم به درستی قرار نمی‌گرفتند بلکه لاستیک‌های دور درب پس از چند روز از بدنه خودرو جدا شد.


* چراغ بنزین خودرو هم یکسره روشن بود

خانمی که خریدار یک خودروی صفر تیبا است نیز به خبرنگار فارس: می‌گوید از ابتدای خرید درب‌ها نیاز به رگلاژ داشتند و دنده و کلاج هم به سختی کار می کردند.

علاوه بر این چراغ بنزین ماشین هم به طور دائمی روشن بود و با وجود صفر کیلومتر بودن خودرو کولر بسیار ضعیف کار می‌کرد.

این خریدار خانم که خود را مهدوی معرفی می‌کند از بدقولی شرکت‌ سایپا نسبت به بازگردان مبلغ بستانکاری گلایه مند است و ادامه می‌دهد: در زمان تحویل اعلام کردند که 500 هزار تومان بستانکار شدیم در حالی که پس از گذشت نزدیک به دو سال همچنان خبری از مبلغ اضافی پرداخت شده در حسابم نیست.


* اشکال فنی خطرناک در خودروی سایپا هاچ‌بک 111

 خانم فلاح هم یکی دیگر از خریداران خودروی صفرکیلومتر در تهران است که از اشکال فنی خطرناک در خودرو خبر می‌دهد. خودروی وی طبق مراجعه به نمایندگی اشکال در سنسورهای دور موتور اعلام می‌شود.

این خریدار می‌گوید که پس از حرکت در مسیر با سرعت 80 کیلومتر خودرو به حال نیمه خاموش در می‌آید و به قولی ریپ می‌زند و در صورتی که دور موتور از یک بالاتر باشد خودرو به سختی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه اخیراً که در اتوبان خودرو با سرعت 80 کیلومتر خاموش شد افزود: مجبور به پایین‌ پریدن از خودرو شدم و هیچ اطیمنانی به ایستادن خودرو نبود.پس از مراجعه به نمایندگی اعلام کردند که برای تعویض سنسورهای دور موتور هاچ‌بک 111 فراخوان زدند در حالی که هیچگونه پیامک و یا تماسی از سوی شرکت با بنده نشده بود.

فلاح می‌گوید این سنسور 26 هزار و 500 تومان قیمت دارد که به طور رایگان در نمایندگی تعویض می‌شود؛ این اشکال در تمام خودروهای سایپا 111 مدل سال 94 وجود دارد.

وی با اشاره به دیگر اشکالات خودرواش نسبت به عدم رگلاژ درب‌ها انتقاد کرده و اینطور می‌گوید که خرید خودروی صفرش واقعا پشیمان کننده بود.


* ماجرای نظرسنجی از رضایتمندی از خودرو

نمایندگی‌های سایپا در کنار تعویض قطعات بی‌کیفیت با قطعات جایگزین نظرسنجی‌هایی را از مشتریان انجام می‌دهد که میزان رضایتمندی آنها را بسنجند.

در این باره یکی از خریداران به خبرنگار فارس گفت: که تنها از روی ناچاری برای خرید از سایپا رضایت دادیم و هدف از خرید خودرو رضایتمندی نبود بلکه ناچاری بود.


* تعویض جلوبندی خودروی تیبا 2 صفر پس از 2 ماه

محمدی یکی دیگر از خریداران خودروی صفر از شرکت خودروسازی سایپا است که می‌گوید 4 ماه پیش از سایپا یک خودروی تیبا 2 صفرکیلومتر خریداری کردم که پس از 2 ماه خودرو تکان می‌خورد و پس از مراجعه متوجه شدیم مشکوک به یاتاقان زدن است.

در نهایت خودروی صفر کیلومتر در قسمت جلوبندی نیازمند تعمیرات شد و علاوه بر آن دور موتور هم در همین مدت تعویض شد و این اقدامات نزدیک به دو هفته از وقت اداری من را گرفت.

وی می‌گوید درب‌های خودرو هم رگلاژ نبود و پس از 2 بار مراجعه اشکال را برطرف کردند علاوه بر این در باک بنزین با شاسی در نظر گرفته شده در داخل اتاق باز نمی‌شود و برای باز کردن آن از سوئیچ استفاده می‌کنم که این اقدام منجر به خراب شدن سوئیچ شد.


* دنده 3 و 4 پس از 60 روز خراب شد

ظاهرا خرابی‌های قطعات خودروی صفر کیلومتر تمامی ندارد و مشتریان نسبت به تمام قطعات ابراز نارضایتی می‌کنند در این باره علیرضا محمدیاری با اشاره به اینکه دنده 3 و 4 در اتوبان پس از گذشت 60 روز از خرید خودرو جا نرفت، می‌گوید پس از مراجعه به نمایندگی مجبور شدم قطعه گریبکس را تعمیر کنم.

وی می‌گوید با وجود اینکه خودروی صفر باید کولر روشن و شارژ شده داشته باشد اما با هزینه شخصی 60 هزار تومانی آن را شارژ کردم.

محمد علی‌محمدی می‌گوید: فرصت به خودروسازان برای بهبود کیفیت کم نبوده است.شاید باید در سیاست‌های کلان حمایت از خودروسازان تجدید نظر کرد، شاید اگر خودروسازان خود را در فضای رقابتی ببینند، برای حفظ بقای خود بیشتر تلاش کنند و این تنها عامل ماندگاری این صنعت خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها