کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزينه 1500 ميليارد دلاری فساد در جهان


کد خبر : ۱۶۲۶۲سه شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰:۴۷۱۴۰۳ بازدید

صندوق بين‌المللي پول در ليما پايتخت پرو تشكيل شده بود، اعلام كرد. وي در عين حال تصريح كرده كه رقم ارائه شده فقط هزينه‌هاي مستقيم فساد را ...

صندوق بين‌المللي پول در ليما پايتخت پرو تشكيل شده بود، اعلام كرد. وي در عين حال تصريح كرده كه رقم ارائه شده فقط هزينه‌هاي مستقيم فساد را شامل مي‌شود و در اين محاسبه نوآوري‌ها و بهره‌وري‌هاي تلف شده لحاظ نشده است. نتايج اين مطالعات نشان مي‌دهد كه استفاده نكردن از افراد مستعد و باكيفيت در فعاليت‌هاي مرتبط با توليد و نوآوري در كشورهايي كه از ديرباز از پديده فساد رنج مي‌برند، براي اين كشورها و در نهايت براي اقتصاد جهان بسيار گران تمام مي‌شود. اما بر عكس كشورهايي كه با فساد و مظاهر متعدد آن مبارزه مي‌كنند و براي تقويت برتري قانون مي‌كوشند، در درازمدت نتيجه تلاش‌هاي خود را با افزايش قابل توجه ميزان درآمد سرانه خواهند گرفت.

كوفمن گفته است كه اين كشورها با تلاش در اين زمينه مي‌توانند ميزان مرگ‌ومير كودكان خود را نيز كاهش دهند و سطح آموزش ملي خود را نيز بالا ببرند. طبق نتايج تحقيقات موسسه مديريت منابع طبيعي، كشورهايي كه در مهار فساد موفق عمل كرده‌اند، توانسته‌اند عملكرد خود را در زمينه كسري يا مازاد بودجه در درازمدت 5درصد ارتقا دهند. كوفمن با توجه به نتايج حاصل شده در اين مطالعه بر ضرورت ارائه تعريف جديدي از فساد تاكيد كرده است. وي با اشاره به اينكه فساد يك تعامل ساده ميان دو طرف نيست، آن را ماليات تحميلي به فقرا و طبقه متوسط اجتماع كه نابرابري‌هاي شديدي را در جامعه به وجود مي‌آورد، توصيف كرده است.

وي گفته است كه فساد شبكه‌ها و سازمان‌هاي متعددي از قبيل فدراسيون بين‌المللي فوتبال (فيفا) را تحت تاثير قرار داده است. اين نوع فساد كه ريشه‌هاي عميق و گسترده‌يي دارد از انواع ديگر فساد به مراتب زيانبارتر است. دانيل كوفمن در شرايطي از فساد در فيفا ياد كرده، كه ابعاد پرونده فساد در فيفا هر روز گسترده‌تر مي‌شود. همزمان با تمركز رسانه‌هاي جهان روي كيفرخواست «سپ بلاتر»، رييس فدراسيون جهاني فوتبال، در دادگاه فدرال سوييس، يكي ديگر از نامزدهاي جانشيني او به فساد متهم شده است. بنا بر گزارش رسانه‌هاي خبري، چون مونگ‌جون به فساد و پولشويي متهم و ۱۵سال از فعاليت‌هاي ورزشي محروم شده است. وي اتهامات مالي را نپذيرفته و مدعي شده است كه ميشل پلاتيني، رييس فرانسوي فدراسيون فوتبال اروپا، براي دور كردنش از صندلي رياست فيفا، عليه او توطئه كرده است. اتهامات اين ميلياردر كره‌يي به اعطاي حق ميزباني بازي‌هاي جام جهاني فوتبال در سال‌هاي 2018 و 2022 مربوط مي‌شود. مونگ‌جون سابق بر اين معاون رييس فيفا بود.

 

 فاسدترين‌هاي جهان

سازمان شفافيت بين‌الملل هر سال فهرستي از كشورهاي كه در سال پيش از آن بيشترين فساد را داشته‌اند، تهيه مي‌كند. بر اساس گزارش اين سازمان كره شمالي و سومالي، افغانستان، سودان و سودان جنوبي، افغانستان به ترتيب در صدر فهرست فاسدترين كشورهاي جهان قرار دارد. عراق، افغانستان و اريتره نيز از جمله كشورهايي هستند كه بيشترين فساد را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. در گزارش اخير سازمان شفافيت بين‌المللي با اشاره به بحران سياسي و امنيتي عراق آمده است كه آينده اين كشور بسيار نامطمئن است و احتمال بسياري وجود دارد كه اين كشور تجزيه شده و به سه كشور مجزا تبديل شود. فين هاينريش، يك پژوهشگر سازمان شفافيت بين‌الملل گفته است كه فساد اداري و اقتصادي قبل از همه كشورهاي فقير را هدف قرار مي‌دهد.

سازمان شفافيت بين‌الملل در گزارش خود آورده است كه ميانمار (برمه) از جمله كشورهايي است كه به‌دليل تغييرات دموكراتيك در نظام سياسي و تعهد در رعايت شفافيت، وضعيت بهتري نسبت به سال‌هاي قبل پيدا كرده است. طبق اين گزارش دانمارك، نيوزيلند، فنلاند، سوئد و نروژ، سالم‌ترين كشورهاي جهان به حساب مي‌آيند. سازمان شفافيت بين‌المللي كه مقر آن در شهر برلين آلمان قرار دارد، نهادي است عام المنفعه كه با هدف مقابله با فساد در نهادهاي دولتي كشورهاي مختلف جهان تشكيل شده است. اين سازمان طرفدار رعايت استانداردهاي اخلاقي در مناسبات قدرت و تحكيم پيوندهاي سالم ميان دولت، با بخش اقتصاد و جامعه مدني بوده و از اين رو شاخص‌هاي مختلف سنجش فساد را مطرح كرده و متون تحقيقاتي درباره فساد و گزارش‌هايي درباره اقدامات ضد فساد منتشر مي‌كند. سازمان شفافيت بين‌المللي ميانگين نمره شاخص درك فساد در جهان را 43 اعلام كرده است و بر اساس ارزيابي‌هاي اين سازمان 69 درصد كشورها در محدوده نمره 50 تا 100 قرار دارند. ميانگين نمره شاخص درك فساد در آفريقا 33، در خاورميانه و آفريقاي شمالي 38، در آسيا و اقيانوسيه 43، در آسياي مركزي و اروپاي شرقي 33 و در اتحاديه اروپا و اروپاي غربي 66 اعلام شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها