کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افت 55 درصدی واردات خودروهای سواری


کد خبر : ۱۶۱۶۵جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰:۴۷۳۲۹۰ بازدید

براساس آمار ارائه شده از سوی « بخش مطالعات بازار خودرو امروز» در 5 ماه نخست سال‌جاری در مجموع 17 هزار و 540 دستگاه انواع ...
افت 55 درصدی واردات خودروهای سواریافت 55 درصدی واردات خودروهای سواری

براساس آمار ارائه شده از سوی « بخش مطالعات بازار خودرو امروز» در 5 ماه نخست سال‌جاری در مجموع 17 هزار و 540 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای اس‌یووی و کراس اوور) وارد ایران شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ افت ۵۵درصدی داشته است.

در مرداد سال‌جاری در مجموع ۳ هزار و ۴۳۴ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده که نسبت به ماه پیش از آن افت اندکی داشته اما در مقایسه با آمار واردات بیش از ۶ هزار دستگاه در خرداد سال‌جاری، افت واردات در مرداد بسیار شدید بوده است. ضمن آنکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در میان ۱۰ نشان(برند) نخست بازار ایران تنها سانگ‌یانگ توانسته شاهد افزایش واردات باشد و باقی نشان(برند)ها با افت در واردات خودرو به ایران مواجه شده‌اند. همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم واردات خودرو به ایران در 5 ماه نخست سال‌جاری متعلق به نشان(برند) هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.


برترین‌های بازار واردات در 5 ماه نخست سال

در دوره مورد بررسی، در مجموع ۷ هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده و به این ترتیب این نشان(برند) توانسته به‌تنهایی سهم ۴۱/۲۹ درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات ۲هزار و ۹۷۱ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و نزدیک به ۱۷درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به‌دست آورده است. پس از این خودرو، هیوندای ایکس۳۵ با واردات هزار و ۵۰۵ دستگاه و با اختلاف تنها یک خودرو آی۲۰، در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. نکته قابل توجه در این میان، افت شدید واردات هیوندای سوناتا است که تا سال گذشته یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بوده اما در سال‌جاری با واردات تنها ۲۷۵ دستگاه، در رتبه پایین‌تر از رقبای خود در بازار جای گرفته است و در میان محصولات هیوندای الانترا جایگاه پایین‌تری دارد. 

در خانواده محصولات کیا، مدل اسپورتیج پیشتاز است و با واردات هزار و ۳۷۴ دستگاه، به‌تنهایی بیش از ۴۵درصد از واردات محصولات کیا به ایران را شامل می‌شود. ضمن آنکه بیش از ۷درصد واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این خودرو، مدل سدان اوپتیما نیز در رتبه دوم ایستاده و سراتو و پیکانتو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند. در این میان بیش از هر چیز افت واردات اوپتیما در مرداد در قیاس با ماه پیش از آن چشمگیر است. در مردادماه تنها ۴۶ دستگاه کیا اپتیما از گمرک‌های کشور ترخیص شده و در این در حالی است که ماه پیش از آن ۲۸۲کیا اوپتیما وارد کشور شده بود. شاسی‌بلند سورنتو که پس از مدتی غیبت، بار دیگر در فهرست واردات «کیا» جای گرفته، از ابتدای سال تاکنون آمار چشمگیری نداشته و تنها ۱۰۲ دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است. هرچند پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، شمار واردات این خودرو افزایش یابد، امری که می‌تواند بر واردات سانتافه تاثیرگذار باشد.

پس از این ۲ شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین نشان(برند)های وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در ۲ ماه نخست سال شروع قدرتمندی داشت و توانست جایگاه دوم کیا را از آن خود کند اما رفته‌رفته محصولات کیا توانستند رتبه دوم را از تویوتا پس‌بگیرند. تویوتا البته در مرداد عملکرد موفقی داشت و توانست با واردات ۴۵۶ دستگاه خودرو، آمار وارداتی بیشتری از کیا داشته باشد، هرچند درمجموع آمار واردات ۵ماه نتوانست کیا را مغلوب کند. تویوتا آرآوی۴ محبوب‌ترین مدل تویوتا در این مدت بوده و با واردات هزار و ۶۲ دستگاه، بیش از ۴۰درصد مجموع تویوتاهای وارد شده به کشور را شامل می‌شود. پس از این خودرو مدل‌های کرولا، یاریس و کمری در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند. در ۵ ماه نخست سال‌جاری شاهد بازگشت «جیلی» به صحنه واردات بودیم و درمجموع ۹۲۸ دستگاه از خودروهای این شرکت از گمرکات کشور ترخیص شده است. 
هرچند بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، این خودروها از محل واردات پیشین بوده که پس از مدتی انتظار از گمرک ترخیص شده‌اند. در این میان بیشترین سهم با ۹۰۰ دستگاه به مدل ایکس۷ اختصاص داشته است.

 

«ب‌ام‌و» پیشتاز واردات نشان(برند)های لوکس به ایران

در میان نشان(برند)های لوکس وارد شده به کشور، خودروهای «ب‌ام‌و» با مجموع واردات ۹۰۰ دستگاه در ۵ ماه نخست سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که سهم عمده‌ای از این بازار در اختیار محصولات ب‌ام‌و است و تعداد خودروهای وارد شده از این نشان(برند) بیش از مجموع رقبا است. ب‌ام‌وهای وارد شده به کشور تنوع بالایی دارند اما در ۵ ماه نخست سال، بیشترین سهم به مدل تازه‌وارد ایکس۴‌ اختصاص داشت که با واردات ۳۲۶ دستگاه، به‌تنهایی ۳۶درصد از ب‌ام‌وهای وارد شده به کشور را شامل می‌شود و پس از آن مدل‌های ایکس۳، سری۵ و سری۴ در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. در مرداد البته ورود ایکس۴‌ اندکی کاهش داشت. انواع مدل‌های سری۵ توانستند سهم بیشتری از بازار را به‌دست آورند، ضمن آنکه ورود کم‌شمار سری۳ در این میان قابل توجه است.

در مدت مورد بررسی همچنین ۳۸ دستگاه «آی۸‌» وارد کشور شده است. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، نشان(برند) مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۴۶۴ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در ۵ ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شده‌اند که در این میان مدل‌های ای کلاس نزدیک به ۸۵درصد از واردات مرسدس بنز به ایران را شامل می‌شود و پس از آن اس کلاس و سی کلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند. «لکسس» دیگر بازیگر این بخش از بازار است که البته همچون همیشه به رتبه سوم قناعت کرده است. در ۵ ماه نخست سال درمجموع ۱۷۰ دستگاه انواع لکسس وارد کشور شده است که در این میان مدل «ای‌اس» بیشترین سهم را از آن خود کرده است. در ۵ ماه نخست سال‌جاری همچنین ۲۰ دستگاه پورشه ماکان وارد کشور شده تا نشان(برند) پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی را از آن خود کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها