کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

محور اهر- تبريز حادثه خيزترين جاده كشور در انتظار بازسازی


کد خبر : ۱۶۱۱۶دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۴۷۲۱۹۳ بازدید

اهر در فاصله 90 كيلومتری تبريز قرار دارد و اهالی بخش هاي مختلف اين منطقه و هزاران روستاي اطراف براي انجام امور خود، رفت وآمد زيادی به ...

اهر در فاصله 90 كيلومتری تبريز قرار دارد و اهالی بخش هاي مختلف اين منطقه و هزاران روستاي اطراف براي انجام امور خود، رفت وآمد زيادی به مركز استان دارند. به طور متوسط از اهر تا تبريز روزانه 25 هزار خودرو تردد ميكند از اين رو براي ساكنان اين منطقه اين جاده اهميت زيادي دارد. اما از منظري ديگر اين جاده يكي از خطرناك ترين و حادثه خيزترين جاده هاي كشور است و از نظر آمار تصادفات و كشته ها جزو اولين هاست. اين شرايط باعث شد كه مسئولان استان به فكر راه اندازي جاده اي مناسب براي اين محور بيفتند و در شهريورماه 87 كلنگ ساخت بزرگراه اهر- تبريز زده شد. از آن زمان تاكنون چشم مردم اين منطقه به بهره برداري از اين بزرگراه است اما هنوز خبري از فاز دوم و سوم اين محور نيست و با نگراني و دلهره بايد در جاده قديم رفت وآمد كنند

جاده اهر- تبريز مقام اول تصادفات منجر به فوت در آذربايجان شرقي را داراست و طبق آمار به طور متوسط سالانه بيش از يكصد كشته دارد. آمار بالاي مجروحان و كشتهشدگان كه هر سال نيز بيشتر ميشود، باعث شده كه مسئولان نيز در اين خصوص ابراز ناراحتي و نگراني كنند تا جاييكه آمار بالاي تصادف در اين محور بارها از سوي نماينده اهر و هريس در مجلس هفتم، هشتم و نهم در صحن مجلس شوراي اسلامي مورد تذكر قرار گرفته است.

در واقع مي توان به صراحت بيان كرد كه تاكنون هيچ جاده اي به اندازه اهر- تبريز مورد صحبت مسئولان استان نبوده است و بارها نسبت به كندي و پيش نرفتن عمليات ساخت بزرگراه اعتراض كرده اند.

در سال 89 مسعودي ريحان، نماينده اهر و هريس در مجلس هشتم با اعلام تذكر درباره جاده اهرـ تبريز گفت: اين محور سالانه قريب 200 نفر كشته ميدهد كه برابر با كشته هاي كشور 10 ميليوني سوئد است و صدها نفر زخمي شده و ميلياردها ريال خسارات بر مردم منطقه وارد ميشود با اين حال با اين اعتبارات تخصيصي شايد 20 سال طول بكشد كه اين جاده احداث شود.

سال گذشته نيز ارسلان فتحي پور نماينده كليبر و هوراند در مجلس با اشاره به اينكه مردم نام محور اهر- تبريز را جاده مرگ گذاشته اند، گفت: مردم ديگر بايد چگونه صداي خود را به گوش مسئولان برسانند؟ آبان ماه سال قبل در پي تصادف دلخراش اين جاده كه پنج نفر در آتش سوختند، عباس فلاحي ديگر نماينده استان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در تذكر شفاهي اعلام كرد تصادفي در جاده حوزه انتخابيه من رخ داد كه پنج نفر در آتش سوختند، شما را قسم ميدهم كه به داد اين ملت برسيد.

اين درحالي بود كه در آذر ماه 93 پليس راه آذربايجان شرقي اعلام كرد: طي هشت ماه گذشته محور تبريز - اهر با 71 نفر كشته خطرناكترين و حادثه خيزترين محور استان بوده است. در حالي كه نماينده اهر و هريس گفت: اين جاده سالانه 147 كشته ميگيرد و جاده مرگ لقب گرفته است. در همين خصوص استاندار آذربايجان شرقي هم گفت: متأسفانه زماني كه اعتبارات كافي وجود داشت به جاده اهرـ تبريز توجهي نشد و ساماندهي اين جاده امروز جزو اولويت هاي عمراني استان است؛ چراكه با جان انسانها سر و كار دارد. كندي در ساخت بزرگراه عمليات اجرايي بزرگراه اهر ـ تبريز براي احداث در سه فاز شامل اهر تا گويجه بئل (20 كيلومتر)، گويجه بئل تا خواجه (40 كيلومتر) و خواجه تا تبريز )20 كيلومتر( شروع شد و قرار بود تا پايان سال 90 دو فاز از اين بزرگراه به بهره برداري برسد.

براي راه اندازي وعده خرداد 92 داده شد اما پس از گذشت پنج سال تنها 20 كيلومتر از اين بزرگراه به بهره برداري رسيده و فاز دوم نيز به پيمانكار واگذار نشده بود. هركدام از اين زمانها سر ميرسيدند اما خبري از راه اندازي فاز اول نيز نبود. جالب اينكه طرح بزرگراه اهر ـ تبريز به فهرست پروژه هاي مهر ماندگار دولت دهم در آذربايجان شرقي اضافه شد ولي هيچ تأثيري در تسريع احداث آن نداشت. در اين هفت سال بزرگراه 90 كيلومتري اهر - تبريز تازه به مرحله دوم رسيده است و طبق گفته رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان اهر تاكنون تنها 20 كيلومتر از باند دوم اين محور شامل 12 كيلومتر از فاز اول و 8 كيلومتر از فاز سوم به بهره برداري رسيده و فاز دوم هنوز به پيمانكار واگذار نشده است.

آخرين وعده ها و اقدامات به دليل آمار بالاي تصادفات در اين محور، نمايندگان مجلس اين استان از رئيس جمهور تقاضاي كمك كردند. طبق اعلام رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان اهر بهره برداري از باند دوم بزرگراه اهر- تبريز علاوه بر 450 ميليارد ريال اعتبار سال قبل، 600 ميليارد ريال اعتبار ديگر نيز نياز دارد و اميدواريم طبق قول رئيس جمهوري اين طرح تا پايان سال آينده به اتمام برسد.

رئيس جمهور در سفر به استان آذربايجان شرقي صراحتا اعلام كرد احداث بزرگراه تبريزـ اهر با اختصاص 90 ميليارد تومان تا پايان سال 95 به اتمام ميرسد. استاندار آذربايجان شرقي در اسفندماه گذشته اتمام اين پروژه را تا پايان دولت روحاني وعده داد اما معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي سال 95 را زمان اتمام پروژه بزرگراه اهر - تبريز اعلام كرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها