کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اسپورتیج 2010 یا سوزوکی 2.4 مدل 90 ؟


کد خبر : ۱۶۱۱۲پنجشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۴۷۱۸۴۴۴ بازدید

بررسی و مقایسه دوخودروی سوزوکی و اسپورتیج- یکی ژاپنی مونتاژ شده در ایران و دیگری کره ای- از آن جهت که هردو در رده Mini SUV یا ...

بررسی و مقایسه دوخودروی سوزوکی و اسپورتیج- یکی ژاپنی مونتاژ شده در ایران و دیگری کره ای- از آن جهت که هردو در رده Mini SUV یا SUV های کوچک، طیف قابل توجهی از خریداران خودرو در کشورمان را به سوی خود جذب کرده اند، اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

کیفیت ساخت، قدرت موتور، میزان مصرف سوخت، استهلاک، هزینه های نگهداری و... همگی از جمله مواردی هستند که در مقایسه این دو خودرو مورد بررسی قرار گرفته اند. سوزوکی ویتارا با حجم موتور 2.4 لیتر با 4 سیلندر و 169 اسب بخار در مقابل کیا اسپورتیج با حجم موتور 2.7 لیتر با 6 سیلندر و 175 اسب بخار، در توان خروجي چیزی حدود 6 اسب بخار و در شتاب اولیه صفر تا 100 تقريبا 2 ثانیه از رقیب خود عقب است.

ir4pogot6mcqg0blb43h.jpg

شتاب اولیه سوزوکی در بدو حرکت به طور محسوسی کمتر از اسپورتیج است و در اندازه گيري شتاب صفر تا صدش عدد 12ثانیه را به ثبت میرساند. معمولا میزان مصرف سوخت اعلام شده از سوی کارخانجات خودروسازی با آنچه در واقعیت به دست می آید، کمی متفاوت است. موضوعی که در مورد این دوخودرو نیز صادق است. شرکت کیا، مدل اسپورتیج خود را با سوخت ترکیبی 10لیتر عرضه می‌کند و حال آن‌که این عدد برای سوزوکی 9 لیتر اعلام شده است. در شرایط واقعی میزان مصرف سوخت به دست آمده، اعداد دیگری را نشان میدهد. مقدار مصرف سوخت شهری سوزوکی حدود 12-11لیتر و جاده ای آن در حدود 7.5 الی 8.5 ليتر می باشد که در ترکیب عدد میانگین 10 حاصل میشود و این یعنی تنها 1 لیتر اختلاف با ادعای سازنده! اما محصول کیا با مصرف شهری 14-13 لیتر وجاده ای 10.5- 9.5 لیتر، نتیجه میانگینی در حدود 12لیتر مصرف سوخت را به دست ميدهد که نشان از اختلاف بیشتری دارد. به دید نگارنده، کیفیت ساخت این دو محصول با توجه به ژاپنی بودن سوزوکی حداقل تا این زمان شانس برنده شدن را از رقیب گرفته است.  هرچندکه مونتاژ و داخلی سازی برخی از قطعات، تامل بیشتری را در بیان این موضوع می طلبد. البته ناگفته نماند که این داخلی سازی ها بیشتر برای ادوات و قطعات داخلی کابین بوده و بخش فنی خودرو یعنی موتور، گیربکس و دیفرانسیل دست نخورده باقی مانده اند.

d8blpofp65af9wdpjdg6.jpg

با این حساب از لحاظ داخل کابین با توجه به کیفیت متریال و وجود صندلی های چرمی برتری از آن اسپورتیج است. البته توجه داشته باشید که نرمی نشیمن گاه و کمر در صندلی سوزوکی مناسب تر از اسپورتیج بوده و این خشکی در اسپورتیج حتی از هیونداي توسان بیشتر است. از موارد مهم دیگر در انتخاب برای خرید خودرو، توجه به لیست امکانات و لوازم موجود بر روی محصولات میباشد که باز هم این سوزوکی است کهاز رقیب خودپیشی میگیرد.

باوجود آن‌که برخی از امکانات چون سانروف، گیربکس تیپ ترونیک، چراغ خودکار، آینه الکتروکرومیک، صندلی چرم و سیستم ESP که در اسپورتیج دیده میشود در سوزوکی وجود ندارد اما سوزوکی لیستی از امکانات منحصر به فرد دیگری همچون درب لمسی، استارت بدون‌کلید، مسیر‌یاب، دوربین و سنسور عقب، ارتفاع سنج، مانیتور، بلوتوث، گرم‌کن برای صندلی های جلو و ماساژور برای صندلی راننده، LCD برای پشت سریهای صندلی، سیستم تنظیم‌کننده صدا بر روی فرمان، گرم‌کن آینه های کناری و...را ارائه ميكند که در اسپورتیج وجود ندارند. از نظر میزان امنیت برای سرنشینان، هر دو خودرو دارای 6 ایربگ و ترمزهای دیسکی هستند ولی اسپورتیج از سیستم هوشمند ESP برای کنترل پایداری بهره میبرد که سوزوکی فاقد آن میباشد. با این‌که در تست جاده ای نبودن این سیستم بر روی سوزوکی آنچنان به چشم نمي آيد و هندلینگ تقریبا" یکسانی درهر دو مدل دیده میشود اما به نظر میرسد که اضافه کردن آن به لیست تجهیزات این خودرو از ضروریاتی است که می بایست بدان توجه کرد. ارتفاع کلی هر دو خودرو برابر است ولی فاصله کف اسپورتیج از سطح زمین بیشتر بوده و سپر و رکاب بالاتري نسبت به سوزوکی دارد که باوجود اينكه برای سوار و پیاده شدن کمی مشکل ساز است اما در عبور از مکان های صعب العبور يك برتری محسوب می گردد. هزینه های نگهداری هر دو خودرو تاحدودی نزدیک به هم بوده و حتی قیمت برخی قطعات در اسپورتیج از سوزوکی پائین تر است.

قیمت بالای قطعات سوزوکی ویتارا علی رغم تعداد بیشتر نمایندگي ها و خدمات پساز فروش سوزوکی نسبت به سایر هم رده ها، یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می آید که با توجه به مونتاژ داخلی بودن آن، نمود بیشتری دارد. قیمت سوزوکی ویتارا کلاس 8 مدل 90 و اسپورتیج مدل 2010 هم اکنون در بازار ایران قیمتی بین 90 تا 95 میلیون تومان دارند.

tkv3qe5gqnauzthk4b.jpg

از نظر ظاهری باوجود این‌که نسل جدید اسپورتیج در رده خود یکی از زیباترین های این کلاس است، اما باید معترف بود که ویتارای موجود در بازار چهره ای به مراتب جذابتر از اسپورتیج فعلی دارد. با این حساب از نظر منطقی نیز شاید سوزوکی با چهره زیباتر وامکانات بیشتر گزینه برتر باشد، اما به این نکته هم توجه داشته باشید که تعداد زیاد این خودرو و مونتاژ آن در کشور برای افرادی که به این موضوع توجه دارند، چهره اش را یک نواخت و تکراری کرده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها