کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صعود 9 پله‌‌ای ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد


کد خبر : ۱۶۰۲۹یکشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۵۷۱۱۷۵ بازدید

براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ایران با رسیدن به رتبه 74 از میان 144 کشور دنیا، 9 پله صعود کرد.

اقتصاد ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری در میان 144 کشور دنیا، رتبه 74 را به‌دست آورد تا 9 پله صعود را نسبت به سال گذشته تجربه کرده باشد.

جديدترين گزارش مجمع جهاني اقتصاد از شرايط رقابت‌پذيري در اقتصاد كشورهاي دنيا نشان مي‌دهد که ايران در اين زمينه پيشرفت كرده؛ هرچند هنوز به رتبه ‌خود در گزارش 3 سال پيش نرسيده است. در گزارشي كه سال 2012 منتشر شده بود، ايران رتبه 66 دنيا را از نظر رقابت‌پذيري داشت اما در سال 2013 يكباره 16 پله سقوط را در اين جدول تجربه كرد تا در سال 2013 به رتبه 82 برسد.

رتبه ايران از نظر رقابت پذيري در گزارش سال 2014 نيز 83 بود اما در گزارش اخير كه به‌عنوان گزارش سال 2015-2016منتشر شده، رتبه ۷۴ براي ايران به‌دست آمده است. ميانگين امتيازها در اين جدول كه سوئيس صدرنشين آن است، براساس بررسي ۱۱۲ متغير محاسبه شده است. كشور اول امتياز ۵.۷۶ را به‌دست آورده و كشور گينه به‌عنوان آخرين كشور حاضر در اين جدول امتياز 2.84 را كسب كرده است.

امتياز ايران كه در ميانه‌هاي اين جدول قرار دارد، 4.09 برآورد شده است. امتياز ايران در گزارش سال قبل 4.03 و در گزارش قبل از آن 4.07 بود. گزارش 3 سال پيش هم امتياز ايران را 4.22 اعلام كرده بود كه اين امتياز رتبه ۶۶ را براي ايران به همراه داشت.

براساس گزارش اخير مجمع جهاني اقتصاد، پس از سوئيس، سنگاپور با امتياز ۵.۶۸ و آمريكا با امتياز 5.61 در رتبه‌هاي دوم و سوم از نظر رقابت پذيري اقتصاد قرار گرفته‌اند. اين 3 كشور رتبه سال گذشته خود را حفظ كرده‌اند. آلمان، هلند، ژاپن، هنگ‌كنگ، فنلاند، سوئد و انگليس در رتبه‌هاي بعدي اين شاخص قرار دارند. كشور هلند توانسته است از رتبه هشتم خود در گزارش اخير مجمع اقتصادي جهان به رتبه پنجم دست يابد.

همچنين كشور هند توانسته است با صعودي 16 رتبه‌اي از جايگاه قبلي خود با ايستادن در رتبه‌۵۵ فهرست به‌خوبي از نگاه اقتصادي بدرخشد. از طرفي ديگر كشور برزيل با سقوط جايگاه پيشرفت اقتصادي از رتبه 18 به رتبه 75 رسيده و عنوان بدترين بازيگر اقتصاد جهاني در گروه كشورهاي بريكس (گروهي به رهبري قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور متشكل از برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) لقب گيرد.

چين در اين جدول رتبه 28 را به‌خود اختصاص داده است و تركيه هم در جايگاه 51 قرار دارد. در ميان اقتصادهاي منطقه كشور قطر بهترين رتبه را دارد و چهاردهمين اقتصاد رقابت‌پذير دنيا لقب گرفته است. طبق اين گزارش، كشورهاي منطقه وضعيت بهتري نسبت به ايران در اين جدول دارند اما جايگاه بهبوديافته ايران از 83 به 74 بالاتر از ۵ كشور مسلمان الجزيره، تونس، لبنان، مصر و پاكستان است.در اين گزارش كشورها براساس «شاخص رقابت پذيري جهاني» يا  رتبه بندي مي‌شوند. اين شاخص براساس بررسي 112 متغير مختلف تعيين مي‌شود. فاكتورهايي كه براي تعيين شاخص رقابت‌پذيري مورد بررسي قرار مي‌گيرند به 12 گروه تقسيم مي‌شوند.

اين گروه‌ها به اين ترتيب هستند: «اركان رقابت‌پذيري» اعم از «نهادها»، «زيرساخت‌ها»، «محيط اقتصاد كلان»، «بهداشت و آموزش ابتدايي»، «آموزش عالي و حرفه‌اي»، «كارايي بازار كالا»، «كارايي بازار نيروي كار»، «پيشرفته‌بودن بازار مالي»، «آمادگي تكنولوژيك»، «اندازه بازار»، «پيشرفته‌بودن بنگاه‌هاي تجاري» و «نوآوري».نمره هر كشور با بررسي اين فاكتورها برآورد مي‌شود و هرقدر اين نمره بيشتر باشد، اقتصاد آن كشور از رقابت‌پذيري بيشتري برخوردار است.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها