کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اینترنت رایگان ماهواره‌ای صحت دارد


کد خبر : ۱۶۰۱۹یکشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴:۲۹۱۲۱۴۳ بازدید

سازمان فضایی ایران نهاد جوانی است که از ‌سال 83 ایجاد شده است. سازمانی که شاید بتوان گفت یکی از منزوی‌ترین سازمان‌های ایران است و ...

سازمان فضایی ایران نهاد جوانی است که از ‌سال 83 ایجاد شده است. سازمانی که شاید بتوان گفت یکی از منزوی‌ترین سازمان‌های ایران است و تنها اخباری که گهگاه از آن منتشر می‌شود خبرهایی مربوط به پرتاب ماهواره‌هاست.

اخباری که حالا محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران، آن را چندان جذاب نمی‌داند و معتقد است تکرار این رویداد، پرتاب ماهواره‌ها را تبدیل به اخباری کسالت‌آور کرده است، همین مسأله باعث شده است که این سازمان امسال در آستانه هفته جهانی فضا برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام دهد تا کارکردهای سازمان فضایی را برای عموم مردم بیشتر توضیح دهد.

او در نشست خبری که دیروز برگزار شد به "روزنامه شهروند" توضیح داد: تکنولوژی جهان آینده بر مبنای ظرفیت‌های دانش فضایی است، این درحالی است که رسانه‌های ما تنها از پرتاب ماهواره‌ها می‌نویسند و از سایر ظرفیت‌های اقتصادی و استراتژیک دانش فضایی و اهمیت آن غافل مانده‌اند. به‌عنوان مثال درحال حاضر جهان بحث اینترنت ماهواره‌ای را مطرح کرده است که می‌تواند بدون محدودیت و با سرعت بالا و قیمت بسیار ارزان دیتا را در اختیار کاربران قرار دهد.  او ادامه داد: به جز این تمام عملیات‌های سنجش از راه دور، اکتشاف پهنه‌های معدنی و زمین‌شناسی، تلفن‌های بین‌الملل، تلویزیون‌های پخش ماهواره‌ای و ارتباط تلفنی با نقاط صعب‌العبور و دوردست که فیبر نوری مخابرات جواب نمی‌دهد، عملیات ارتباط در شرایط بحران مانند زلزله، سیل که زیرساخت‌های ارتباطی آسیب دیده است، همه و همه ازجمله فعالیت‌های سازمان فضایی است که به اندازه کافی پیرامون آن اطلاع‌رسانی نشده است.

 او همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ارایه اینترنت وایرلس رایگان به کاربران سرتاسر زمین به "شهروند" توضیح داد: این فناوری ایجاد شده است و بعید نیست عملیاتی شود اما این‌که با چه کیفیتی و چگونه در اختیار کشورها قرار گیرد معلوم نیست، اما ایران نیز به محض تجاری شدن این فناوری برای جزییات بکارگیری آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.  بهرامی با بیان این‌که سازمان فضایی ایران نیز مانند سایر نهادهای دولتی مشکلاتی در زمینه بهره‌وری پایین دارد تاکید کرد: در عین حال انجام پروژه‌های فضایی بسیار زمانبر و پیچیده و فنی است و نیاز به بودجه‌های کلانی دارد که گاهی عدم کفایت این بودجه‌ها توسعه دانش فضایی ایران را به تعویق می‌اندازد.

او درباره پروژه‌هایی مانند اعزام انسان به فضا نیز توضیح داد: این پروژه یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های فضایی کشور است که درحال حاضر به دلیل محدودیت بسیار زیاد منابع مالی این سازمان و هزینه سنگین پروژه، اعزام انسان به فضا در سال‌های نزدیک ممکن نیست. رئیس سازمان فضایی ایران همچنین با تاکید بر این‌که در‌ سال‌جاری هیچ پرتاب ماهواره‌ای نداریم، گفت: برای ‌سال‌جاری پرتابی در دستور کار نداریم و پرتاب‌های ‌سال آینده نیز نیاز به هماهنگی‌هایی دارد.  بهرامی همچنین از مذاکره با ایتالیا برای بازپس‌گیری ماهواره ایرانی مصباح که در این کشور بلوکه شده، خبر داد و تصریح کرد: به علت تحریم‌ها، ماهواره ایرانی مصباح از ٣‌سال گذشته تاکنون در مصادره ایتالیا قرار دارد که درحال مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره هستیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها