کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عکس‌العمل رئیس گمرک به افزایش هزار درصدی تعرفه خودرو


کد خبر : ۱۵۹۸۶پنجشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲:۴۲۲۰۰۶۷ بازدید

چند روز پیش نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داده و گفته ...

چند روز پیش نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داده و گفته بود: هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم. همچنین قاضی‌پور در گفت‌وگو ایسنا اظهار کرده بود: این طرح که در راستای حمایت از صنعت خودرو تدوین شده افزایش تعرفه واردات خودرو تا هزار درصد و ممنوعیت واردات قطعات خارجی را پیش‌بینی کرده است.

به نظر می‌رسد گفته‌های قاضی‌پور با دیگر نمایندگان مجلس همخوانی ندارد و نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن از مخالف این طرح هستند. در همین حال رئیس کل گمرگ نیز نسبت به گفته‌های اخیر قاضی‌پور توضیحات قابل توجهی را بیان کرد.

مسعود کرباسیان در این مورد به اقتصادنیوز گفت: در مورد خودرو ما باید تکلیف خود را معلوم کنیم. ما در سال 1363 صادرکننده خودروی رنو5 به ترکیه بودیم. اما امروز، دنبال این هستیم که آیا آنها به ما مگان رنو تولید خود را می‌فروشند یا نه. شاید دوران تحریم امکان مانور را به ما نداده است.

او افزود: در عین حال، نمی‌توانیم همه مباحث را به تعرفه مرتبط کنیم. در حال حاضر وضعیت تولید به گونه‌ای است که حاشیه سود بسیار پایینی دارد. دلایل زیادی در به وجود آمدن این وضع اثر گذار بوده است.امروز بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی از دوراهی تولید یا سپرده بانکی گذر کرده‌اند.دیگر کسی تردید ندارد که سپرده‌گذاری در بانک‌ها حاشیه سود بیشتری از فعالیت تولیدی دارد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: چه کسی حاضر است دارایی مالی خود را به بخش تولید ببرد که سالانه، هزینه‌های آن افزایش می‌یابد؟ اما از آن سو، می‌تواند این دارایی مالی را در بانک سپرده‌گذاری کند و 20 تا 25 درصد سود بگیرد و مالیات هم ندهد. گرفتار مشکلات کارگری و تأمین اجتماعی هم نیست.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: یادمان نرود، زمانی می‌گفتند، واردکننده باید 135 درصد پول بلوکه کند تا بتواند گشایش اعتبار کند. در دنیا می‌گویند، برو پولت را هر طور که خودت با فاینانس و یوزانس مایل هستی خرج کن و جنس خودت را نسیه بیاور.توجه کنید به مجلس پیشنهاد کردیم که حاضریم به صورت موقت از حقوق گمرکی و عوارض دولت چشم پوشی کنیم تا تولید کننده مواد و تکنولوژی مورد نیاز خود را وارد کند و بعد که تولید انجام شد، بگوییم چقدر در پایان سال تولید کرده‌اید و آخر سال حقوق گمرکی را دریافت کنیم. 

کرباسیان ادامه داد: مشکل وضع تعرفه و افزایش تعرفه، فقط برای تولید نیست که بگوییم تنها تولیدکننده متضرر می‌شود.بلکه مصرف‌کننده هم بهایش را می‌دهد.با این وضع تعرفه یعنی ما به مصرف‌کننده می‌گوییم، شما باید کالای خارجی را گران تر بخری برای اینکه ما می‌خواهیم تولید کشور را حمایت کنیم.

او تصریح کرد: اگر کالایی بدون تعرفه وارد شود به منزله آن است که مصرف‌کننده بدون هیچ افزایش قیمتی آن را خریده است اما اگر همان کالا با تعرفه 100 درصدی وارد کشور شود، یعنی دو برابر پول آن کالا، باید هزینه کند تا ما می‌خواهیم تولید داخلی را حمایت کنیم. 

کرباسیان عنوان کرد: موضوع این است که می‌خواهیم از جیب مصرف‌کننده، تولید را حمایت کنیم. در حالی که اگر می‌خواهیم این حمایت را انجام دهیم، فقط از جیب مصرف‌کننده نباید حمایت کنیم.از جیب سایر بخش‌های دیگر هم باید حمایت کنیم. بنابراین ناگزیریم اینها را در یک بسته سیاستی ببینیم.

وی خاطر نشان کرد: چرا تعرفه خودرو بالاست؟ چون در این بخش قاچاق نمی‌تواند به راحتی انجام شود. چون باید خودرو پلاک شود، برگ سبز داشته باشد. آن وقت برگ سبز گمرکی به راهنمایی و رانندگی برود و آنجا شماره شود. پروانه سبز برگردد.قاچاق خودرو خیلی مشکل است و فرد نمی‌تواند خودرو را زیر بغل بگیرد و حقوق دولت را نپردازد. برای همین است که می‌توانیم در این بخش هر گونه مقرراتی وضع کنیم. ایکاش همه کالاها مثل خودرو بودند.یعنی همه تولید کشور مثل خودرو بود و مثلا پوشاک هم این وضعیت را داشت تا دیگر شاهد قاچاق گسترده پوشاک نبودیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها