کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با 10 ميليون تومان برق‌ساز شويم!


کد خبر : ۱۵۹۰۸سه شنبه، ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴:۴۶۶۲۱۷ بازدید

صادرات برق در دهه‌هاي اخير افزايش چشمگيری داشته است. براساس آماری كه از سوی بانك مركزی و با توجه به اسناد وزارت نيرو منتشر شده ...

صادرات برق در دهه‌هاي اخير افزايش چشمگيری داشته است. براساس آماری كه از سوی بانك مركزی و با توجه به اسناد وزارت نيرو منتشر شده است، ايران در سال 92، 11409 ميليون كيلووات ساعت برق به كشورهاي همسايه صادر كرده است كه بيشترين اين صادرات به كشور عراق بوده است. ايران همچنین از بين دیگر كشورهاي همسايه به افغانستان، پاكستان، ارمنستان، آذربايجان و تركيه نيز برق صادر مي‌كند. ميزان صادرات برق در دو سال اخير افزايش داشته است، به گونه‌اي كه خرداد امسال اعلام شد: حجم صادرات برق ايران به عراق با افزايشي 2.5 برابري از يك ميليارد كيلووات ساعت به بيش از 2.5 ميليارد كيلووات ساعت در سال افزايش يافته است. 
 
در حالي در سال‌هاي اخير صنعت برق توانسته است جايگاه ويژه‌اي در ميان صنایع صادرکننده کالا پيدا كند كه با وجود پيشرفت‌هايي كه در اين حوزه اتفاق افتاده است، مسئولان عنوان مي‌كنند حفظ جايگاه فعلي و افزايش ميزان صادرات نيازمند نوسازي تكنولوژي‌ها در اين زمينه است. شهريور امسال معاون وزير نيرو اعلام كرد كه تاكنون مردم از وزارت نيرو برق خريداري مي‌كردند، ولي اكنون مي‌توانند ضمن تامين برق مصرفي خود، فروشنده برق به وزارت نيرو باشند. در حال حاضر حدود 95 درصد از برق مصرفي كشور از طريق سوخت‌هاي فسيلي در نيروگاه‌هاي حرارتي تامين مي‌شود. هم‌اكنون مشتركان خانگي برق مصرفي خود را از قرار هر كيلووات ساعت كمتر از 60 تومان از دولت خريداري مي‌كنند. از راه‌هاي توليد برق توسط مردم استفاده از نيروگاه‌هاي خورشيدي است كه متقاضيان مي‌توانند با سرمايه‌گذاري كمتر از 10 ميليون تومان چنین نيروگاه‌هایی راه‌اندازی كنند و برق توليدي را از قرار هر كيلووات ساعت حدود 970 تومان به وزارت نيرو بفروشند. نصب سلول‌هاي فتوولتاييك در هر واحد ساختماني كمتر از 10 ميليون تومان هزينه در بر خواهد داشت كه وزارت نيرو 50 درصد اين هزينه را به عنوان تسهيلات بلاعوض به متقاضي پرداخت مي‌كند. با نصب اين مولدهاي خورشيدي روي پشت‌بام، هر آپارتمان مي‌تواند براي خودش يك مولد خورشيدي داشته باشد و به این ترتیب، مردم مي‌توانند در راستاي حفظ محيط زيست و توليد انرژي پاك و با سرمايه كم وارد عرصه توليد برق شوند. 

 تاثير آب و برق بر كيفيت زندگي

چندي پيش وزير نيرو اعلام كرده بود كه امكان ذخيره‌سازي براي آب وجود دارد و ممكن است چند ساعتي را بتوان با ذخيره آب گذراند، ولي براي برق اين امكان وجود ندارد و نبود آن كاملا احساس مي‌شود. با افزايش جمعيت و كارخانجات در كشور ميزان توليد و مصرف برق سر به سر شده است، چنانكه پيك مصرف در تابستان امسال از 50 هزار مگاوات نيز گذشت. اين در حالي است كه توليد بيشتر از مصرف يا بالعكس آن مي‌تواند به شبكه‌هاي برق در كشور آسيب برساند. خدمات آب و برق در كنار افزایش كيفيت و رفاه در زندگي مردم، در عملکرد زيرساخت‌هاي كشور نيز موثر است و تمامي بخش‌هاي صنعتي، كشاورزي، خدماتي، اقتصادي و... نيز از این خدمات منتفع خواهند شد. 

 مشكلات صنعت آب و برق

وزير نيرو شهريور امسال عنوان كرده بود كه هزينه توليد هر كيلو وات ساعت برق در كشور بدون احتساب هزينه سوخت نيروگاهي حدود 80 تومان است كه دولت آن را به قيمت هر كيلو وات ساعت 60 تومان در اختيار هموطنان قرار مي‌دهد و از اين ميزان، به ازاي هر كيلوات ساعت، 10تومان نيز به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌پردازد. به گفته حميد چيت‌چيان همچنين توليد هر مترمكعب آب شرب نيز براي وزارت نيرو يك هزار تومان هزينه در بر دارد كه اين وزارتخانه آب مذكور را نيز به قرار هر متر مكعب 330 تومان در شهرها و 100 تومان در روستاها در اختيار هموطنان قرار مي‌دهد. همین مابه‌التفاوت قیمت‌ها باعث می‌شود وزارت نيرو با كمبود منابع مالي مواجه شده و از اهداف خود باز بماند. با توجه به قرار داشتن كشور در منطقه خشك و كم‌آب و خشكسالي‌هاي اخير، ميزان متوسط بارش در كشور 250 ميلي متر است كه اين رقم در ساير كشورها به 750 ميلي متر می‌رسد. با این حساب، كشور ما از يك سوم نزولات جوي نسبت به دیگر نقاط جهان برخوردار است. در چنين شرايطي فرهنگ صحيح مصرف مي‌تواند براي برون‌رفت از این چالش به ما كمك كند. البته نباید از یاد برد که بيش از 95 درصد نيازهاي آب كشور و 90 درصد نياز‌هاي برق كشور در داخل تامين مي‌شود. در بخش برق، پيشرفته‌ترين نيروگاه‌ها و تجهيزات در داخل ساخته مي‌شود، به طوري كه در تجهيزات نيروگاهي از بسياري كشورهاي صنعتي جلوتر هستيم و حتي كشور چين نيز تكنولوژي ساخت توربين‌هاي ما را ندارد. 

 آموزش قدم مهم براي پيشرفت

آموزش پيمانكاران و كنترل آنان در صنعت آب و برق مي‌تواند به پيشرفت اين صنايع بينجامد. خرداد امسال علي اكبر مهاجراني معاون وزير نيرو گفته بود كه بايد از ظرفيت‌هاي بيشتري استفاده كنيم و نظارت عمومي تقويت شود تا راهگشاي حضور مردم در اين عرصه باشد. همچنين وزير نيرو يكشنبه اين هفته اعلام كرد كه كشور متخصصان خوبي را در اين حوزه دارد، اما عدم پيشرفت در انرژي‌هاي تجديد‌پذير، هوشمندسازي، مديريت يكپارچه حوضه آبريز و كاهش تلفات به دليل نداشتن علم و فناوري كافي است. تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بايد درگير اين موضوع باشند، چرا كه اگر مديران عالم نباشند، هيچ توسعه‌اي اتفاق نمی‌افتد. او تصريح كرد كه در سال 1393، 92 درصد صادرات خدمات فني و مهندسي در صنعت آب و برق صورت گرفت كه براي رسيدن به حدنصاب‌هاي بالاتر بايد تلاش‌هاي بيشتري مدنظر قرار گيرد و دانش‌هاي جديد در اين زمينه در كشور فراگرفته شود تا صنعت آب و برق ایران به صنعتي پويا در جهان تبديل شود. برای مثال، اگر در توسعه انرژي‌هاي تجديد‌پذير با وجود داشتن مهندسان كارآمد پيشرفتي نداشته‌ايم، به جهت نبود علم بوده است. زماني كه با محدوديت منابع آبي روبه‌رو هستيم، نياز بيشتري به آموزش پيدا مي‌كنيم و بايد سرمايه‌گذاري بيشتري در اين حوزه انجام دهيم تا به بهره‌وري لازم برسيم. 

 استفاده از سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي

يك عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در اين زمينه مي‌گويد: در حال حاضر مشكل ما در حوزه آب به مديريت منابع آب برمی‌گردد. بر این اساس، قبل از اينكه نگاه صنعتي يا توسعه‌اي به بخش سخت‌افزاري آب داشته باشيم، بايد نگاهي به بخش نرم‌افزاري و تامين مديريت منابع آب داشته باشيم. مديريت بخش آب، مديريت منابع است و ما براي این مديريت نياز به سرمايه‌گذاري داريم. حسين اميري خامكاني ادامه مي‌دهد: با توجه به منابع محدود دولت و خشكسالي مالي بايد از فاينانس و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي براي توليد و كيفيت‌بخشي صنعت آب استفاده كرد. امروزه مشكل صنعت آب، مديريت منابع است؛ هم در توليد و هم در مصرف. براي حل این مشکل در كوتاه‌مدت باید به استفاده بهينه آب رو بیاوریم و در بلندمدت براي آبياري حرفه‌اي در كشاورزي از توان‌هاي بخش خصوصي استفاده كنيم. او مي‌افزايد: در صنعت برق بايد از توان‌هاي داخلي و خارجي استفاده كنيم و تكنولوژي نيروگاه‌ها را طوري تنظيم كنيم كه از توربين‌هایی با بازدهی بالاي 60درصد استفاده كنيم. بازدهی نيروگاه‌هاي ما در مجموع پايين است و باید از نيروگاه‌هايي با بازدهی بالاتر استفاده كنيم. لازم است از سيكل‌هاي تركيبي نيروگاه‌هاي گازي و بخار در اين صنعت استفاده شود تا افزايش بازدهی داشته باشيم. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها