کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دامپینگ چینی‌ها در تولید لاستیک


کد خبر : ۱۵۷۰۵دوشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۴۷۲۴۲۴ بازدید

دبیر انجمن صنعت تایر ایران گفت: با توجه به افزایش تولید تایر در چین و عرضه آن به بازارهای هدف با کمتر از قیمت جهانی (دامپینگ)، این کشور هم ...

دبیر انجمن صنعت تایر ایران گفت: با توجه به افزایش تولید تایر در چین و عرضه آن به بازارهای هدف با کمتر از قیمت جهانی (دامپینگ)، این کشور هم اکنون با کاهش قیمت ها هر کیلوگرم لاستیک را به نرخ 1.5 دلار در بازار عرضه می کند.

خسرو محمودیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: هم اکنون هر کیلوگرم لاستیک در جهان 5 دلار به فروش می رسد، اما کشور چین به علت تولید بیش از اندازه و گسترش بازار خود، هر کیلوگرم از آن را 1.5 دلار بفروش می رساند.

وی خواستار جلوگیری از واردات بی رویه لاستیک های چینی به کشور شد و اظهار داشت: از آنجا که این کشور با افزایش تولید، محصولات خود را با هدف خارج کردن رقبا با قیمت پایین تر عرضه می کند، برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات تایر از چین اصلاح شده و افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دو حلقه لاستیک چینی 315 آر پیشتر 240 دلار قیمت داشت اما بعد از مدتی آن را 140 دلار و در نهایت نرخ آن را تا 120دلار کاهش دادند تا بتوانند این تایر را در بازار بدون رقیب عرضه کنند.وی اظهار داشت: برای مقابله با دامپینگ(تجارت مکارانه) چینی ها در بخش لاستیک دولت باید تعرفه ها را افزایش دهد تا نه تنها مانع از واردات بی رویه تولیدات نامرغوب چینی به کشور شود بلکه بتواند زمینه واردات لاستیک های با برند معتبر جهانی را فراهم کند.

محمودیان با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر هم اکنون در 10 کارخانه لاستیک سازی کشور مشغول کار هستند و 3 هزار نمایندگی در سطح کشور محصولات داخلی را به مشتریان عرضه می کنند، گفت: واردات بی رویه لاستیک سبب شده که هم اکنون بیشتر کارخانه های تولیدکننده با ظرفیت پایین تر کار کنند و یا در آستانه تعطیلی قرار گیرند که این امر نیز در نهایت سبب افزایش بیکاری خواهد شد.

دبیر انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به ضرورت تخصیص ارز مبادله ای به کارخانه های لاستیک سازی، اظهار داشت: تا 6 ماه پیش وارد کنندگان لاستیک به سهولت می توانستند ارز مبادله ای دریافت کنند، اما کارخانه های لاستیک سازی برای خرید مواد اولیه خود از خارج باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کردند و این مساله باعث شده تاکنون 2.5 میلیون دلار از ارز برخی از کارخانه داران در راه انتقال به خارج مفقود شود.

به گفته این مقام مسئول، همچنین چون بسیاری از کارخانه های لاستیک سازی کشور قیمت تایر خود را کاهش داده اند تا مشتریان ترغیب به خرید تولیدات آنها شوند، در حال حاضر برخی از کارخانه های لاستیک سازی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند و تداوم آن نیز شرایط را بدتر خواهد کرد.

دبیر انجمن صنعت تایر ایران از نبود آمار دقیق از میزان لاستیک های وارداتی در انبارهای واردکنندگان انتقاد کرد و افزود: این مساله سبب شده تولیدکنندگان داخلی نتوانند برای تولید 6 ماهه دوم سال جاری برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.وی اظهار داشت: طبق تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است تا افق 1404 تولید لاستیک کشور به 700 هزار تن در سال افزایش یابد در حالی که هم اکنون طبق برخی از آمارها میزان تولید لاستیک کشور 350 هزار تن است، آمار تولید واقعی لاستیک 10 کارخانه سازنده حدود 250 هزار تن در سال برآورد می شود.
|
محمودیان افزود: برای توسعه صنعت لاستیک در افق 1404 قرار است که 19 درصد توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این بخش سرمایه گذاری و 81 درصد باقیمانده آن توسط بخش خصوصی عملی شود، لذا با توجه به سابقه فعالیت چند ساله 10 کارخانه داخلی حمایت دولت از آنها برای افزایش سرمایه گذاری در این بخش ضروری است تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از تسهیلات و حمایت های دولتی در توسعه صنعت لاستیک کشور ایفای نقش کنند.دبیر انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: در طول جنگ تحمیلی تنها 3 کارخانه لاستیک سازی در کشور فعال بودند و تمام نیازهای داخلی و جنگ تحمیلی را تامین می کردند و طی 22 سالی که انجمن تشکیل شده، هم اکنون تعداد کارخانه های لاستیک سازی به 10 واحد تولیدی افزایش یافته، ضمن آنکه کیفیت این محصولات حتی با برخی از برندهای معتبر جهانی رقابت می کند.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه کشورهای غربی علیه ایران، یادآور شد: تحریم های ظالمانه صنعت لاستیک را در شرایط سختی قرار داد به طوری که سازندگان نتوانستند خود را با تکنولوژی رادیال روز جهان تطبیق دهند و حتی برخی از کارخانه ها همچنان به تولید لاستیک نخی گذشته ادامه داده و می دهند.

محمودیان در پایان افزود: 5 نهاد دولتی به صورت مستمر میزان تولید کارخانه های داخلی را رصد می کنند و سهام همه این 10 کارخانه نیز در بازار سرمایه کشور به صورت شفاف عرضه می شود و این نشان از عملکرد شفاف این کارخانه ها در کشور دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها