کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آقای طیب‌نیا این گرانی دلار نگرانی ندارد ؟


کد خبر : ۱۵۵۷۸چهارشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰:۴۷۳۹۴۵ بازدید

در حالی كه كارشناسان افزايش قيمت دلار در بازار ارز را غير‌منطقی و عامدانه مي‌دانند و پر‌رنگ‌ترين دليل را دخالت دولت در اين بازار عنوان ...

در حالی كه كارشناسان افزايش قيمت دلار در بازار ارز را غير‌منطقی و عامدانه مي‌دانند و پر‌رنگ‌ترين دليل را دخالت دولت در اين بازار عنوان مي‌كنند طيب‌نيا هر‌گونه ارتباط ميان كسري بودجه دولت را با افزايش نرخ ارز در بازار آزاد رد مي‌كند و اين نوسانات را عادي دانسته و مي‌گويد: نگراني از آن ندارد ! 

‌برخي از كارشناسان به استناد آمار واردات و صادرات كالا‌هاي غير‌نفتي معتقدند با كاهش درآمدهاي نفتي تقاضا براي واردات هم كم شده و اين كاهش به دليل ركود عميق و كاهش قدرت خريد در قياس با ميزان صادرات كشش بازار ارز را كم مي‌كند و لذا به دنبال مقصر يا عوامل ديگري هستند.  بنا بر ‌اين گزارش آن طور كه مجيد‌رضا حريري نايب رئيس اتاق ايران و چين گفته است، آمارهاي واردات و صادرات نشان مي‌دهد كه ميزان واردات كمتر از صادرات بوده و لذا دليلي بر تحريك تقاضا وجود ندارد. با اين حال برخي ديگر از افراد معتقدند كه واردكنندگان به دليل پيش‌بيني اوليه از تصويب برجام و رفع برخي موانع اقدام به پيش‌خريد كالاهاي خارجي كرده و مانند هيئت‌هاي خارجي براي افزايش واردات و سفارش كالا به شركت‌هاي خارجي پيش‌قراردادهايي را امضا و براي آن به دنبال تأمين منابع هستند. 

اما دلالان و تحليلگران بازار پولي – بانكي نيز بر خلاف اين نظريه كه دولت قيمت دلار‌ها را براي جبران كسري بودجه و تأمين منابع پرداخت يارانه‌ها استفاده مي‌كند دلايل ديگري هم مد‌نظر خود دارند.  به عبارت ديگر براي پيش‌بيني وضعيت آتي بازار ارز تنها به اظهارات هوشمندانه طيب‌نيا توجه نمي‌كنند و عوامل ديگري را جست‌وجو مي‌كنند كه از جمله آنها افزايش تدريجي قيمت ارز مبادله‌اي (‌دولتي)، ‌كاهش قيمت نفت در بازار‌هاي جهاني، ركود عميق در تمام بازارهاي مختلف در ايران و تمايل به سفته‌بازي است. 

علي طيب‌نيا روز گذشته در حاشيه نخستين همايش سنگ آهن و فولاد در ايران در جمع خبرنگاران در ارتباط با چرايي افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و تشديد نوسانات ارزي، اظهار داشت: نوسانات اين روزهاي قيمت دلار در بازار آزاد طبيعي است و نگران‌كننده نيست.  وي با بيان اينكه در دو سال اخير نوسانات قيمت ارز در بازار محدود بوده است، تصريح كرد: البته نوسانات قيمت ارز در هر اقتصادي در حد محدود وجود دارد و امري طبيعي است. وزير امور اقتصادي و دارايي البته اين را هم گفت كه علت نوسانات اخير بازار ارز را از رئيس كل بانك مركزي بپرسيد زيرا هر كسي بايد در حوزه تخصصي خود صحبت كند. 

البته نوسانات و رشد اخير نرخ دلار در بازار آزاد و مركز مبادلات ارزي در حالي به طور كم‌سابقه‌اي در مقايسه با دو سال گذشته ثبت شده كه رئيس كل بانك مركزي معتقد است بازار كشش افزايش نرخ را ندارد. 

رشد 150 توماني دلار درچند روز اخير كه به نوعي در دو سال گذشته نادر بوده دلار را در بازار آزاد به مرز 3500 تومان نزديك كرده در عين حال هر چند كه تغييرات در مركز مبادلات ارزي تدريجي بوده اما افزايش قيمت‌ها قابل ملاحظه است به گونه‌اي كه نرخ دلار مبادله‌اي هم به طور قابل ملاحظه و بي‌سابقه‌اي در چند ماه ابتدايي امسال حدود 250 تومان افزوده شده و به مرز 3000 تومان رسيده است. 

به اين ترتيب و در حالي كه انتظار مي‌رفت بعد از تدوين برجام شاهد كاهش قيمت‌هاي ارز و قدرت گرفتن نسبي پول ملي باشيم در عمل برعكس تصور عمومي رخ داده و اكنون حدود 8 درصد نيز از اول سال قدرت پول ملي كاهش يافته است و تأسف‌بار‌تر آن كه فاصله بين ارزهاي آزاد و مبادلاتي بر خلاف وعده‌هاي انجام شده از حدود 280 تومان به حدود 500 تومان رسيده است. قولي كه به بهانه آن نرخ ارزهاي مبادله‌اي را آرام‌آرام بالا برد و نه فقط محقق نشده بلكه معكوس سياست‌هاي كلامي نيز بروز يافته است. 
بنا بر اين گزارش مقامات بانك مركزي دلايل متفاوتي را براي افزايش نرخ ارز در مدت اخير عنوان مي‌كنند به طوري كه صمد كريمي - مدير اداره صادرات بانك مركزي- تأكيد دارد افزايش تقاضاي واقعي، افزايش تقاضاي سفته‌بازي، احتياطي، تبديل دارايي و افزايش حجم معاملات فردايي و شناوري كه توسط بازارسازان غيررسمي انجام مي‌شود، كاهش قيمت نفت، كاهش قيمت سهام، افزايش تقاضاي ارز مسافرتي و حجاج، آربيتراژ اسكناس دلار و همچنين افزايش نرخ درهم از جمله عواملي است كه موجب افزايش نرخ ارز در بازار شده است. 

البته برخي از فعالان بازار نيز تصميم اخير بانك مركزي براي ساماندهي فعاليت صرافي‌ها و پايان اولتيماتوم اين بانك به صراف‌هاي غير‌مجاز را بي‌ارتباط با تشديد نوسانات اخير نرخ ارز نمي‌دانند.  با اين حال رئيس كل بانك مركزي معتقد است «به دليل تخليه حباب‌هاي قبلي موجود در نرخ ارز، اين بازار كشش افزايش نرخ را ندارد و ثبات فضاي اقتصاد كلان و مشخص بودن راهبردها و رويكردهاي دولت در ايجاد اين آرامش در بازار ارز نقش مهمي داشته، ليكن به طور مستقيم بانك مركزي دخالتي در تعيين نرخ ارز در دوسال اخير نكرده است. نهايت تلاش اين بانك جلوگيري از ايجاد هيجان‌هاي ناپايدار در بازار بوده و در اين زمينه نيز خوشبختانه از حمايت‌هاي ارزشمند دولت و شخص رئيس‌جمهور برخوردار بوده است.» آيا بانك مركزي خواهد توانست باوجود عوامل محرك و كنترلي در بازار ارز موفق به حفظ دامنه تغييرات قيمتي شود يا نگراني از آينده و نقدينگي در شرايط ركود عميق فعلي شكار خود را يافته است؟‌

* جوان آنلاین



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها