کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار ظريف به نقض برجام در آمريكا


کد خبر : ۱۵۵۱۸دوشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۴۷۷۸۶۶ بازدید

ايران برای اولين بار آژير خطر نقض برجام از طرف امريكا را به صدا درآورد ؛ آژير خطری كه محمد جواد ظريف سرپرست تيم مذاكره كننده هسته‌ای آن ...

ايران برای اولين بار آژير خطر نقض برجام از طرف امريكا را به صدا درآورد ؛ آژير خطری كه محمد جواد ظريف سرپرست تيم مذاكره كننده هسته‌ای آن را به صدا درآورده است. طي روز‌هاي گذشته گزارش‌هاي مختلفي درباره رويارويي كنگره امريكا با برجام منتشر شده است.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي برزيلي خود گفت: «ايران، امريكا را مسئول اجراي برجام مي‌داند و هرگونه اقدام خلاف برجام توسط كنگره بايد توسط دولت اين كشور متوقف شود، در غير اين صورت نقض برجام شده است.» ظريف در پاسخ به سؤالي درباره تصويب طرحي براي ممانعت از رفع تحريم‌ها عليه ايران تا ژانويه 2017 گفت: «در خصوص تصميماتي كه در امريكا اتخاذ شد، ما از ابتدا گفتيم كه دولت امريكا را مسئول اجراي برجام مي‌دانيم و هرگونه اقدام خلاف برجام توسط كنگره امريكا از نظر ما بايد توسط دولت امريكا متوقف شود وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.» بر اساس ماده (21) توافق 1+5 با ايران، امريكا موظف شده «همزمان با اجراي اقداماتِ توافق شده مرتبط با هسته‌اي توسط ايران» تحريم‌هاي خود را متوقف كند.

به گزارش جوان، مقام‌هاي امريكايي پيش بيني كرده‌اند روند توقف تحريم‌ها از ابتداي سال 2016 خواهد بود ولي روز جمعه مجلس نمايندگان متن طرحي را تصويب كردكه بر اساس آن، رئيس‌جمهور نمي‌تواند درباره برداشتن تحريم‌ها تا 21 ژانويه 2017 ميلادي اقدام كند. ظريف دراين باره گفت: « اين موضوعات از ديد ما جزو موضوعاتي است كه هيچ تأثيري بر مسئوليت دولت امريكا و رئيس‌جمهور اين كشور براي اجراي تعهد بين‌المللي آنها ندارد و اين دولت و دولت‌هاي بعدي امريكا در صورتي كه برجام اجرايي شود، موظفند آن را اجرا كنند و هر نقضي به هر بهانه و هر شكلي نقض برجام است و هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند آن را توجيه كند.» به گفته وزير امور خارجه دولت يازدهم، پس از اينكه اعلام شد آمادگي اجراي برجام وجود دارد، گروهي در منطقه ما به خصوص رژيم صهيونيستي و گروهي جنگ‌طلب در امريكا با هر توافقي مخالف بودند زيرا منافع خود را در درگيري، خشونت و تنش جست‌وجو مي‌كنند و به رغم سرمايه‌گذاري وسيع، اين گروه نتوانست به توفيقاتي كه تمايل داشت برسد. 

پيش از طرحي كه روز جمعه مجلس نمايندگان امريكا تصويب كرد، برخي ديگر از سناتورها نيز اعلام كردند قصد دارند در صورت تأييد توافق هسته‌اي 1+5 با ايران، طرح‌هاي جايگزيني براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به جريان بيندازند. سايت «المانيتور» نيز پنج‌شنبه قبل از پيش نويس 35 صفحه‌اي طرحي خبر داد كه بن كاردين، سناتور ارشد دموكرات آن را تهيه كرده كه به گفته كالين كال، قائم مقام دستيار اوباما و مشاور امنيت ملي جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور امريكا، «تفسيرهايي بسيار مسئله‌ساز درباره جنبه‌هاي توافق هسته‌اي» ارائه كرده كه «با نص صريح اين توافق در تضاد است.» «ويليام برنز» معاون سابق وزير خارجه امريكا كه مسئول مذاكرات محرمانه امريكا با ايران درباره برنامه هسته‌اي كشورمان، در عمان و سوئيس در سال‌هاي 2008 و 2013 بوده گفته كه با اجراي توافق مي‌توانيم بيش از گذشته در كار ايران مانع‌‌تراشي كنيم. او در گفت‌وگو با پي بي‌اس مي‌گويد: « من معتقدم ما مي‌توانيم اقداماتي شديد را در همكاري با ديگر كشورها صورت دهيم تا مانع از انتقال سلاح به حزب‌الله در لبنان و حوثي‌ها در يمن شويم. به اعتقاد من هم‌اكنون كه به اجراي توافق هسته‌اي با ايران نزديك مي‌شويم در موضعي قدرتمندتر قرار داريم و مي‌توانيم اين اقدامات را نيز صورت دهيم.»
   

تل‌آويو به دنبال مرحله پسا‌توافق 

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل گزارش كرده كه اكنون كه توافق هسته‌اي ايران به تأييد كنگره امريكا رسيده، به نظر مي‌رسد امريكا و اسرائيل قصد دارند روابط خود را ترميم كنند و به همين منظور بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل قرار است آخر اين ماه با جان كري، وزير امور خارجه و اوايل ماه نوامبر با باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا ديدار كند. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه خبر ديدار اوباما و نتانياهو را اعلام كرد و گفت رئيس‌جمهور چندين بار تمايل خود را براي آغاز رايزني با متحدان اسرائيلي در زمينه تعميق همكاري‌هاي دو جانبه اعلام كرده است. مقامات اسرائيلي و امريكايي نيز به هاآرتص گفته‌اند كه مذاكرات غيررسمي درباره مسائل امنيتي در هفته‌هاي آينده به مباحث سطح‌ بالا بين طرفين تبديل خواهد شد و در ماه نوامبر هنگام ديدار نخست وزير اسرائيل و رئيس‌جمهور امريكا در واشنگتن به اوج خود خواهد رسيد. به نوشته «هاآرتص»، مذاكرات اسرائيل - امريكا درباره «روز بعد از توافق» از مدتي قبل شروع شده و هفته گذشته با سفرچند روز قبل «جرمي ايساچاروف» به واشنگتن براي گفت‌وگو درباره ايران و همكاري امنيتي ميان اسرائيل و امريكا وارد مرحله‌اي تازه شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها