کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امنیت برقرار است، گاز صادر کنید


کد خبر : ۱۵۴۲۱جمعه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۲۵۱۵۲۱ بازدید

10 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت صادرات گاز ایران به عراق افزوده شد. این در حالی است که بهترین و سودآورترین گزینه شرکت ملی گاز برای ...

10 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت صادرات گاز ایران به عراق افزوده شد. این در حالی است که بهترین و سودآورترین گزینه شرکت ملی گاز برای مدیریت حجم گازی که از منطقه پارس استخراج می‌شود، صادرات آن نخست به متقاضیان منطقه خاورمیانه و سپس به کشورهای خارج از این منطقه است.

به گزارش صمت، البته مقوله تامین خوراک گازی واحدهای پتروشیمی و صنعتی در کشور اولویت نخست شرکت ملی گاز است، اما به هر حال نمی‌توان منکر سودآوری کلان صادرات گاز برای کشور شد. آن هم در شرایطی که بخش قابل توجهی از یارانه پرداختی به مردم باید از درآمدهای گازی این شرکت تامین شود. از سویی دیگر هر روز شاهد توسعه، افتتاح و بهره‌برداری از بخش دیگری از پروژه عظیم برداشت گاز از منطقه پارس جنوبی هستیم. این در حالی است که حجم صادرات گاز به عراق در قالب یک الحاقیه به قرارداد اصلی به 35 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.شانا گزارش داد که عزیزالله رمضانی، مدیر بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران در زمینه حجم گاز صادراتی ایران به عراق می‌گوید: بر اساس قرارداد اصلی صادرات گاز ایران به عراق، ایران باید روزانه ۲۵میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کند که این مقدار با امضای الحاقیه به ۳۵میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت. براساس توافق انجام شده میان ایران و عراق حجم صادرات گاز به عراق در ۵ ماه گرم سال افزایش یافته و این الحاقیه پس از امضای طرفین اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه براساس قرارداد، ارسال گاز به عراق با حجم روزانه ۴میلیون مترمکعب آغاز شده و به‌تدریج براساس برنامه زمان‌بندی تا ۲۵میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد، گفت: صادرات گاز به عراق در آینده نزدیک آغاز می‌شود و صدور گاز به این کشور منافع ۲ کشور را در پی خواهد داشت.

به گفته رمضانی، آموزش نفرات فنی، مالی و اجرایی کشور عراق توسط طرف ایرانی از دیگر موارد مورد مذاکره طرفین است.این در حالی است که مدیر بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران پیش‌تر از تنظیم و نهایی شدن پیش‌نویس قرارداد عملیاتی صادرات گاز به عراق در مذاکرات ۴ روزه هیات عراقی و ایرانی خبر داده بود. بر پایه این گزارش، این قرارداد برای امضای مقامات عالی‌رتبه ۲ شرکت ارسال شده و پس از امضای آن و با توجه به آمادگی سیستم مبادله گاز ۲ کشور، تحویل گاز به عراق آغاز می‌شود. حال باید با دید جامع‌تری به موضوع صادرات گاز ایران به عراق نگریست. با توجه به اینکه عراق درحال‌حاضر از امنیت کافی برخوردار نیست، به نظر می‌رسد حاشیه امن ایران برای سرمایه‌گذاری در هرگونه امر تجاری و اقتصادی کاهش یافته چنانچه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده این نکته است که میزان صادرات ایران در قالب‌های متفاوت کالایی به عراق کاهش یافته است. از طرفی باید دید هزینه‌کرد ایران برای تولید تجهیزات مورد نیاز صادرات گاز به این کشور مقرون به صرفه است یا خیر؟

رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه درحال‌حاضر ایران توانایی کامل برای تامین تجهیزات مورد نیاز به منظور صادرات گاز به عراق را دارد، در گفت‌وگو با صمت گفت: براساس طرحی که برای صادرات گاز ایران به عراق در نظر گرفته شده، حجم اولیه صادرات گاز محدود به ۵میلیون مترمکعب در روز می‌شود که این نرخ به‌تدریج و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به ۷، ۸، ۱۰، ۱۲ تا ۲۵میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که براساس گفته مدیر بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران قرار است با الحاقیه‌ای سقف 25 میلیون مترمکعبی به 35 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. البته این طرح هنوز اجرایی نشده است.وی افزود: این حجم گازی که عراق از ایران خریداری می‌کند مستقیم به نیروگاه تولید برق در بغداد انتقال داده می‌شود. گفتنی است که با وجود صادرات 35 میلیون مترمکعب گاز به عراق، این کشور همچنان ظرفیت دریافت حجم بیشتری از گاز را دارد. در حاشیه این صادرات، برنامه‌ای برای مبادله و اشتراک‌گذاری فناوری و توان فنی مهندسی بین ۲ کشور ایران و عراق تهیه شده که امیدواریم مثمر واقع شود.پدیدار ادامه داد: تامین گاز مورد نیاز برای صادرات به عراق از طریق خط لوله‌ای که از سمت استان ایلام وارد خاک عراق شده و به نزدیکی بغداد می‌رسد، انجام می‌شود.

مراحل ساخت این خط لوله رو به پایان بوده و تهران برای صادرات گاز به بغداد اعلام آمادگی کرده است. همزمان با تکمیل و نهایی شدن این خط لوله به منظور انتقال گاز به خاک بغداد، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران برای ساخت هرگونه تجهیزات مورد نیاز به منظور اجرایی شدن این پروژه اعلام آمادگی کرده و این درحالی است که عمان، کویت و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و البته سایر همسایگان ایران برای خرید گاز ایران ابراز علاقه کرده‌اند.نکته قابل توجهی که پدیدار به آن اشاره کرد طبیعی شدن روند صادرات گاز ایران به ترکیه با نرخ ۴۵۰۰ریال در هر متر مکعب است. چراکه چندی پیش شاهد قطع روند صادرات گاز ایران به ترکیه به دلیل پاره‌ای از مشکلات امنیتی- سیاسی در خاک ترکیه بودیم. 

حبیب آقاجری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه صادرات گاز به متقاضیان منطقه و خارج منطقه باید انجام شود به صمت گفت: با تکمیل و توسعه روزافزون فازهای پارس‌جنوبی باید برنامه‌ریزی به منظور اداره این حجم از گاز داشته باشیم.اولویت نخست تامین نیاز واحدهای صنعتی در داخل کشور و البته گازرسانی به مناطق محروم است و گام بعدی صادرات گاز به متقاضیان این سوخت پاک است که تا حد زیادی در هر ۲ بخش تامین و صادرات گاز موفق بوده است.وی اظهار کرد: درست است که عراق درحال‌حاضر امنیت کامل را برای دریافت گاز از ایران ندارد، اما تمام تلاش خود را می‌کند تا حداقل امنیت لازم در محدوده خط لوله انتقالی گاز از ایران را به وجود آورد. این در حالی است که مسیر خط لوله انتقال گاز ایران به بغداد تا حد قابل توجهی امن است. تمامی این دلایل روشن و بدیهی است اما نباید مانع ادامه روند صادراتی گاز ایران به بغداد باشد. از طرفی دولت عراق تعهدات لازم را برای تامین امنیت این لوله صادراتی داده است. براساس این گزارش می‌توان گفت، صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه اصلی گریزناپذیر است. به عبارتی دیگر برای تامین منافع ملی و البته بالابردن ضریب امنیتی در منطقه از طریق ایجاد منافع مشترک باید صادرات خود را به کشورهای منطقه خاورمیانه به‌ویژه کشورهای همسایه توسعه دهیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها