کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كشور بی‌صاحب نيست كه تهديد می‌كنيد


کد خبر : ۱۵۳۷۳چهارشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۴۴۶۳۸۴ بازدید

وزرای كابينه روزهای پرالتهابی را مي‌گذرانند. آنقدر تنش‌ها بالا گرفته است كه وزير هميشه آرام وزارت جهادكشاورزی در سخنرانی خود ...

وزرای كابينه روزهای پرالتهابی را مي‌گذرانند. آنقدر تنش‌ها بالا گرفته است كه وزير هميشه آرام وزارت جهادكشاورزی در سخنرانی خود وقتی به ياد ماجرای كمپين نخريدن سويا از سوي توليدكنندگان روغن افتاد، آرامش هميشگي‌اش را از دست داد و خطاب به گروه روغني‌ها گفت: «بي‌خود مي‌كنيد كه نمي‌خريد؛ مگر كشور بي‌صاحب است كه چنين تهديدهايي مي‌كنيد. نخريد تا ببينيد چه اتفاقي در كشور خواهد افتاد.»

gdw9gbmfy56whz3vw9ym.jpg


روزنامه اعتماد نوشت ، بعد از كمپين‌هاي مختلف خودرويي، تب نخريدن خودرو به بخش‌هاي ديگر هم سرايت كرده است. اگر اين مصرف‌كنندگان خودرو بودند كه تصميم گرفتند اين كالا را تا افزايش نيافتن كيفيت نخرند، اين‌بار توليدكنندگان روغن تهديد كردند كه دانه‌هاي روغني را نمي‌خرند مگر كالاي‌شان گران شود. درخواست افزايش قيمت روغن در حالي از سوي توليدكنندگان مطرح مي‌شود كه قيمت روغن در بازارهاي جهاني كاهش يافته اما آنها مي‌گويند خريدهاي‌شان مربوط به دوره پيش از كاهش قيمت جهاني است و با استناد به اين دليل، خواستار افزايش ١٥ درصدي قيمت هستند. اخبار ضد و نقيضي در اين حوزه منتشر شد تا اينكه دولت آب پاكي را روي دست آنها ريخت و تاكيد كرد اجازه افزايش قيمت روغن را نمي‌دهد. حالا وزير جهاد كشاورزي كه عصبانيتش از تهديدهايي مبني بر نخريدن دانه‌هاي روغني توليد داخل را آشكار ساخته از رانتي پرده‌برداري مي‌كند كه در واردات روغن نباتي وجود دارد.

 

مقام معظم رهبري به من گفت مراقب واردات باش

او در سومين گردهمايي سراسري مديران وزارت جهادكشاورزي توضيح داد: چهار ميليارد دلار واردات صورت گرفته است كه به همين ميزان سرمايه‌هاي بين نسلي از‌جمله نفت را فروخته‌ايم و دانه روغني وارد كرده‌ايم. از سوي ديگر تهديد مي‌كنند كه از امروز سويا توليد داخل نمي‌خريم، بي‌خود كرديد كه نمي‌خريد. وزير جهادكشاورزي در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اينكه گوشي به اين حرف‌ها و تهديدها نخواهيم سپرد، گفت: در اين زمينه توليد كلزا هم در تناوب، تقويت خاك، تامين نياز كشور و حمايت از زنجيره توليد بايد توسعه يابد اما مشكلاتي به علت رانت در واردات بوده و هست كه بايد مراقبت كرد، چرا كه مقام معظم رهبري هم به شخص من فرمودند كه «مراقب واردات باش». حجتي تاكيد كرد: اگر مراقبت نكنيم توليد روي دست‌مان مي‌ماند. وضعيت بازار روغن خام در جهان با توجه به كاهش قيمت نفت و سر ريز دانه‌هاي روغني در بازار مصرف مستقيم كه در سوخت‌هاي بيو مورد استفاده قرار مي‌گرفت باعث افت قيمت روغن خام شد؛ به گونه‌اي كه با وجود افزايش نرخ ارز براي واردات از ١٢٢٤ به ٢٩٠٠ تومان، قيمت اين محصولات نسبت به گذشته كاهش يافت كه اين وضعيت مشكلاتي در داخل كشور ايجاد كرده است.

 

سامانه ثبت، محصولات را قابل رهگيري مي‌كند

در همايش روز گذشته از يك اتفاق نيز رونمايي شد و آن، نخستين ثبت كود و رونمايي از آن بود. ثبت كود و سم از آنجا اهميت پيدا مي‌كند كه در سال‌هاي گذشته كودهايي به كشاورزان فروخته شده بود كه در واقع كود نبود. ماجراي كودهاي تقلبي كه عمدتا مارك كشور چين را بر خود داشت، سبب شد مسوولان به فكر اصلاح سيستم ورود كود و سم به مزارع بيفتند. در اين راستا نيز ثبت كودهاي عرضه شده با بازار يكي از اقدامات مهم تلقي مي‌شود. بر اين اساس حجتي متذكر شد: استانداردسازي توليد، واردات و مصرف انواع كود و سم در كشور به عنوان دو عنصر موثر در توليد محصولات كشاورزي سالم كه در گذشته مغفول مانده بود در دولت يازدهم مورد توجه قرار گرفت و ثمره آن افزايش توليد محصولات كشاورزي به ويژه محصولات راهبردي بوده است. وزير جهاد كشاورزي اظهار كرد: درآمدهاي دولت وضعيت خوبي ندارد، چرا كه درآمدها يا از ماليات تامين مي‌شوند يا از نفت؛ در زمينه نفت كه دو سال گذشته دو‌و‌نيم ميليون بشكه نفت ١٠٠ دلاري صادر مي‌كرديم و امروز يك ميليون بشكه نفت ٤٠ دلاري. البته همه اين منابع هم در اختيار دولت قرار نمي‌گيرد؛ بنابراين ميزان درآمدهاي دولت نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار كاهش يافته است. حجتي اظهار اميدواري كرد در يك دوره منطقي مشكلاتي كه وجود دارد بتوانيم پشت سر بگذاريم و زمينه منابعي را از خارج تامين كنيم و از طريق قانون خروج از ركود به اين مهم برسيم. در زمينه تورم نيز اميدواريم بتوانيم آن را تك‌رقمي كنيم و با حل اين مشكلات، بهره‌وري را افزايش دهيم و با افزايش تقاضا بتوانيم رونق را به كشور بازگردانيم. حجتي تاكيد كرد: در آينده نزديك بايد هر كودي را كه گواهي و نظارت نداشته باشد به عنوان قاچاق و تخلفي كه آثار سوئي كه براي محيط زيست و مردم دارد مورد پيگرد قرار داد و نبايد سم و كودي وارد يا در كشور توليد شود كه گواهي‌ها و تاييديه‌هاي لازم را نگرفته باشد، اما در اين دو بخشي كه اشاره شد خيلي عقب هستيم و بايد آن را جبران كنيم و از خودمان يادگار جا بگذاريم كه آيندگان ما را دعا كنند.

 

خوداتكايي گندم تا چهار سال ديگر

در اين همايش معاون وزير جهاد كشاورزي نيزصحبت‌هايش را روي گندم متمركز كرد. او خبر مهمي درباره توليد گندم داد و گفت تا چهار سال ديگر به خوداتكايي گندم دست مي‌يابيم. خودكفايي‌اي كه در دولت نهم با شدت در چند محصول دنبال مي‌شد امروز به لفظ خوداتكايي تغيير كرده است. با بازي با الفاظ مسوولان مي‌خواهند هرجا توليد به پاي مصرف نرسيد، واردات براي‌شان قبح نداشته باشد. حال عباس كشاورز از برگزاري جشن خوداتكايي گندم تا چهار سال آينده مي‌گويد و درباره مشكلات بخش كشاورزي به ويژه توليد گندم و روغن توضيحاتي مي‌دهد. او توضيح داد: با اجراي برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي ميانگين عملكرد گندم آبي از ٧/٢ تن به ٢/٣تن در هكتار افزايش يافته است. وي ضريب خود اتكايي در توليد گندم در ايران را حدود ٨٥ درصد عنوان كرد و افزود: اگر كشوري در توليد يك محصول به ضريب خوداتكايي ٩٠ درصد برسد مي‌توان گفت آن كشور در زمينه توليد آن محصول خودبسنده است. كشاورز گفت: گندم تاثير بسياري در بخش كشاورزي دارد، چرا كه اين محصول استراتژيك ٤٢ درصد در تامين پروتيين مصرفي و ٤٠ درصد در تامين كالري مصرفي كشور تاثيرگذار است.

 

افزايش توليد دانه روغني به 35 درصد

معاون زراعت وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: عملكرد برداشت گندم در كشور به‌شدت سقوط كرده است؛ به گونه‌اي كه به ازاي هر متر مكعب آب حدود ٥٠٠ گرم توليد داريم در حالي كه در دنيا اين ميزان حدود ٨٠٠ گرم به ازاي هر متر مكعب آب است و در كشورهايي مانند مصر به حدود ٤/١ تا ٩/١ كيلوگرم نيز مي‌رسد. كشاورز با بيان اينكه مي‌توان به عملكرد بالاتري در توليد گندم رسيد، گفت: منابع مورد نياز و صندوق بذر گندم و جو بايد تشكيل و فراهم شود و طرح گرم نيز بايد در كشور اجرايي شود. وي عنوان كرد: با اجراي برنامه افزايش توليد دانه‌هاي روغني طي پنج سال ميزان خوداتكايي كشور در توليد دانه‌هاي روغني از ٦درصد به ٣٥ درصد افزايش مي‌يابد كه البته اين ميزان طي سال‌هاي ١٣٧٤ تا ١٣٩٣ در بهترين حالت ١٢ درصد بوده است. كشاورز يادآور شد: ما چند مشكل اساسي در بخش كشاورزي داريم كه سهم بالاي سطح زير كشت گندم و جو، كاهش عملكرد توليد اين دو محصول و همچنين بهره‌وري پايين آب است. وي افزود: سال ٩٢ بهره وري آب نزديك ٥٠٠ گرم در هر مترمكعب بود، اما اكنون بهره‌وري آب در هر مترمكعب حدود ٨٠٠ گرم است كه ما بايد در پنج سال آينده بهره‌وري آب را در هر مترمكعب به ٩٠٠ گرم برسانيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها