کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا همراه اول، ایرانسل و رایتل یکباره وای‌فای شهری دادند؟


کد خبر : ۱۵۲۱۹شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱:۲۲۵۷۲۲ بازدید

چرا اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل برخلاف دریافت مجوز ورود به نسل‌های جدید ارتباطی که سرعت اینترنت را به شکل چشم‌گیری ...

چرا اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل برخلاف دریافت مجوز ورود به نسل‌های جدید ارتباطی که سرعت اینترنت را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد به یکباره اقدام به راه‌اندازی وای‌فای شهری کردند.

 

تب رقابت اپراتورهای موبایل ایران برای ارائه وای‌فای شهری یا به عبارتی اینترنت بی‌سیم عمومی به اندازه‌ای بالا گرفته که ممکن است این سوال را به ذهن متبادر سازد چرا به یکباره همراه اول، ایرانسل و رایتل به سراغ وای‌فای آفلودینگ می‌روند و ظرف یک هفته از خدمات این حوزه پرده بر می‌دارند؟

پیش از هر چیز باید گفت که وای‌فای شبکه‌ای بی‌سیم است که با استفاده از امواج رادیویی امکان اتصال پر سرعت به اینترنت یا شبکه را فراهم می‌سازد. اکسس پوینت‌ها  (Access Point)مبنای شبکه‌های بی‌سیم هستند و سیگنال را در شبکه منتشر می‌کنند.

کلیه تجهیزات رایانه‌ای و دیجیتال نیز در صورت داشتن مجوز برای دریافت این سیگنال‌ها از طریق همان اکسس پوینت به شبکه وصل می‌شوند. البته رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند باید دارای تجهیزاتی نظیر کارت شبکه بی‌سیم برای اتصال به APها باشند.حال در شرایطی که تمام اپراتورهای موبایل ایران اجازه ارتقای نسل به 3G و 4G را با بالاترین استاندارد سرعت حال حاضر شبکه‌های موبایل دارند، چرا باید برای استفاده از اینترنت در اماکن شهری نظیر پارک، خیابان، سینما و بخش‌های تفریحی از وای‌فای اپراتورها استفاده کنیم؟

بیش از هر چیز سرمایه‌گذاری در بستر نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی بسیار هزینه‌بر است و اپراتورها ترجیح می‌دهند که به جای سرمایه‌گذاری یکباره در این بستر، با راه‌اندازی سایت‌های وای‌فای شهری که هزینه چندانی طلب نمی‌کند و بسیار هم ساده‌تر است، خدمات اصلی را به مرور توسعه دهند.

در حال حاضر برخی باندهای فرکانسی پایین با پوشش فراگیر که مطلوب خدمات نسل چهارم ارتباطی است در اختیار اپراتورها نیست؛ به عنوان مثال باند 700 مگاهرتز علی‌رغم دیجیتال شدن شبکه‌های تلویزیونی تنها برای یکی دو شبکه آنالوگ در اختیار برودکست است و صداوسیما هم رغبتی به آزادسازی آن ندارد.

گجت‌های بسیاری در دنیا تولید شده که قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت را نداشته و تنها شیوه برقراری ارتباط فرکانسی آن در قالب وای‌فای است؛ لذا این فناوری برای این قبیل دستگاه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود و دیگر نیازی نیست که برای اتصال به اینترنت در اماکن عمومی دنبال فناوری‌هایی چون وایمکس یا APهای شخصی باشیم.

موضوع دیگر عدم پشتیبانی تمامی گوشی‌های هوشمند از فناوری نسل چهارم ارتباطی (4G) است. کاربران بسیاری هستند که علی‌رغم تمایل به استفاده از اینترنت با سرعت بالاتر اما قدرت خرید گوشی پشتیبانی کننده از نسل‌های جدید ارتباطی را ندارند اما می‌توانند با استفاده از امکان وای‌فای گوشی ساده خود، به سرعت‌های بالاتر دسترسی داشته باشند.

فناوری وای‌فای در برابر 3G، عمر باتری را می‌افزاید. البته این به معنای زیاد شدن شارژ دستگاه هوشمند نیست بلکه به معنی استفاده بهینه‌تر از شارژ و مصرف بهینه‌تر است.
ایرانسل اولین اپراتور ارتباطی بود که از ارائه خدمات وای‌فای عمومی خود در قله توچال به صورت رایگان خبر داد و گفت: قرار است به زودی این خدمت در پارک ارم و نمک‌آبرود نیز راه‌اندازی شود.

همراه اول هم تقریبا هم‌زمان با اپراتور دوم ارتباطی از ارائه این خدمت خود پرده برداشت و گفت: شبکه وای‌فای ما قادر است تا 300 مگا بیت بر ثانیه پهنای باند به صورت رایگان در اختیار مشترکان قرار دهد و فعلا در ساختمان همراه اول، فرودگاه و راه‌آهن شهر مقدس مشهد راه‌اندازی شده است.رایتل هم دیگر اپراتوری است که این خدمت را در قالب یک پلان و به صورت آزمایشی انجام می‌دهد و قرار است خدمات این حوزه را به 10 مکان در تهران افزایش دهد.

* تسنیم



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها