کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شناسايی پردرآمدهای يارانه‌‌بگير در قانون جديد ماليات


کد خبر : ۱۵۱۷۲پنجشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۲۴۳۸۱۳ بازدید

دولت براي سامان دادن به وضعيتي كه نحوه پرداخت يارانه نقدي ايجاد كرده كه به تعبير مسوولان مصيبت دولت است، روش‌هاي مختلف را ...

دولت براي سامان دادن به وضعيتي كه نحوه پرداخت يارانه نقدي ايجاد كرده كه به تعبير مسوولان مصيبت دولت است، روش‌هاي مختلف را همزمان پيش مي‌برد تا بلكه يكي از راه‌ها جواب داده و بتواند دست آخر پرداخت يارانه نقدي را فقط به مستحقان محدود كند.

به گزارش اعتماد، پس از تست راهكارهايي مانند خود انصرافي، سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي و نهايتا راهكار حذف اجباري، اين‌بار دولت از طريق قانون مالياتي درصدد شناسايي افراد پردرآمد است. اين شناسايي ولي چندان راحت نيست و نياز به قانوني جامع دارد. بنابراين در اصلاحيه قانون ماليات‌ها قرار است ابعاد مختلف اين قضيه ديده شود.

رييس سازمان امور مالياتي معتقد است بايد براي شناسايي پردرآمدها ابتدا يك بانك اطلاعاتي كامل داشته باشيم. بر اين اساس مي‌توانيم اطلاعات افراد را طي زمان گردآوري كرده و در راستاي سياست‌هاي دولت چه سياست‌هاي مالياتي و چه يارانه‌اي از آن بهره بگيريم. ايجاد بانك اطلاعاتي نيز در قانون جديد ماليات‌ها ديده شده و همزمان با ابلاغ قانون، قابليت اجرا پيدا خواهد كرد.

علي عسكري، رييس سازمان امور مالياتي در حاشيه نخستين جشنواره فرهنگ مالياتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در لايحه پيشنهادي دولت براي اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم ماده‌اي براي تشكيل بانك اطلاعاتي مالياتي نسبت به شناسايي و حذف ثروتمندان يارانه‌بگير پيش‌بيني شده بود، علت حذف آن چيست؟ بيان داشت: اين ماده حذف نشد و مفاد آن اصلاح شد، اكنون نظام‌مندي در چارچوب اصلاح قانون وجود دارد، اطلاعاتي كه نظام مالياتي در پايگاه خود دارد، بر اساس حكم قانون اگر دستگاه‌هاي حاكميتي نياز به اطلاعات داشته باشند، با تصويب دولت مي‌توان در اختيار آنها قرار داد، بنابراين مفاد اين ماده در قانون وجود دارد.

 

بيشترين فرار مالياتي در تهران

عسكري با اشاره به اينكه بيشترين درآمد ماليات در تهران است، گفت: طبيعي است بيشترين فرار مالياتي هم در تهران باشد كه به خاطر گستردگي فعاليت اقتصادي در تهران است. اين مقام مسوول در مورد تغيير يكي از معاونت‌هاي سازمان مالياتي و ارتباط آن با فشار اصناف، بيان داشت: اين موضوع ارتباطي با بحث‌هاي اخير نداشت و وي يكي از بهترين معاونت‌هاي ما بود و چندين ماه پيش چنين درخواستي داده بود كه به تعويق انداختم، اما به نقطه‌اي رسيد كه نمي‌شد بيشتر از اين به تعويق انداخت و ارتباطي با مسائل حاشيه‌اي نداشت و او يكي از نيروهاي زبده در نظام مالياتي بود.

 

امسال ٢٥ هزار ميليارد تومان ماليات گرفته‌ايم

وي با بيان اينكه حدود ٢٥ هزار ميليارد تومان وصول درآمدهاي مالياتي تاكنون بوده است، گفت: اين ميزان نسبت به پنج ماهه، ٨٤ درصد محقق شده است. رييس سازمان مالياتي با بيان اينكه اجراي قانون اصلاح شده ماليات‌هاي مستقيم، از اول سال جاري بوده است، عنوان كرد: موضوع ماليات اجاره و خانه‌هاي خالي و اظهارنامه‌ها از سال بعد خواهد بود. اين مقام مسوول در مورد ماليات شركت‌هاي دانش‌بنيان بيان داشت: اين شركت‌ها در چارچوب قانون و آيين‌نامه از ماليات معاف هستند و سازمان نيز از آنها ماليات نمي‌گيرد، مگر اينكه خارج از چارچوب قانون و آيين‌نامه عمل كنند.

وي با اشاره به اينكه لايحه ماليات ارزش افزوده در دولت بررسي مي‌شود، يادآور شد: كساني كه مشمول ماليات ارزش افزوده هستند، بايد گواهي دريافت اين ماليات را داشته باشند و مصرف كنندگان نيز مي‌توانند اين گواهي را از فروشنده طلب كنند. معاون وزير اقتصاد در مورد اخذ ماليات از شركت‌هاي ليزينگ اظهار داشت: ليزينگ‌ها نيز خدمات مي‌دهند و نسبت به همان خدمات بايد ماليات پرداخت كنند و فقط يك بار ماليات ۹ درصدي ارزش افزوده در بخش ليزينگ خودرو از شركت توليد كننده مي‌گيريم و اين شركت‌ها نسبت به خدماتي كه ارايه مي‌دهند، ماليات پرداخت مي‌كنند.


رفتن وكيلي ربطي به اعتراض اصناف نداشت

رييس سازمان امور مالياتي در ادامه در پاسخ به اينكه آيا درخواست بازنشستگي زود هنگام وكيلي، معاون ماليات‌هاي مستقيم اين سازمان ارتباطي با اعتراض اصناف داشته است؟ ضمن رد اين مساله، تصريح كرد: وي يكي از نيروهاي كارآمد سازمان بود كه از چند ماه قبل درخواست خود را براي بازنشستگي زودهنگام به من داده بود اما من آن را به تعويق انداخته بودم ولي ديگر چاره‌اي جز پذيرفتن نداشتم.

عسكري همچنين با اشاره به وصول ٢٥ هزار ميليارد تومان ماليات طي پنج ماه نخست سال جاري و تحقق ٨٤‌درصدي ماليات‌ها در اين مدت عنوان كرد: قانون ماليات‌هاي مستقيم از سال آينده اجرايي خواهد شد و مشمولان قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز گواهي مربوط به دريافت اين ماليات را دارند. معاون وزير اقتصادي و دارايي در ادامه درباره‌ وضعيت دريافت ماليات بر ارزش افزوده از شركت‌هاي ليزينگ در اعتراض اين شركت‌ها به اين مساله تصريح كرد: ليزينگ‌ها بابت فروش خودرو ماليات بر ارزش افزوده نمي‌دهند بلكه بابت خدمات‌شان اين ماليات را مي‌دهند.

رييس سازمان امور مالياتي در اين باره اظهار كرد: ما ٩ درصد ماليات بر ارزش افزوده اتومبيل را از كارخانه‌ها مي‌گيريم و اگر ليزينگ‌ها بابت اتومبيل ماليات بر ارزش افزوده مي‌گيرند، به ما گزارش دهند. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مساله‌ ايجاد بانك اطلاعاتي از سوي سازمان امور مالياتي براي تشخيص پردرآمد‌ها در اصلاحيه قانون ماليات مستقيم حذف شده است؟ گفت: اين ماده حذف نشده بلكه مفاد آن اصلاح شده است و در چارچوب نظام‌مندي در قانون جديد سازمان مالياتي موظف است اطلاعات نظام مالياتي را در پايگاه خود ثبت و نگهداري كند.

عسكري خاطرنشان كرد: دستگاه‌هايي كه نقش حاكميتي دارند مي‌توانند در صورت داشتن حكم از اين پايگاه اطلاعاتي استفاده كنند.


ماليات، تنبيه اجتماعي نيست

رييس سازمان امور مالياتي تاكيد كرد: بايد اين نگاه كه ماليات دادن، تنبيه اجتماعي است، تغيير كند چراكه ماليات فرصت را براي نسل‌هاي آينده جهت فعاليت و اشتغال ايجاد مي‌كند. عسكري اظهار كرد: نظام مالياتي ايران از نظام تركيه ٢٠ سال و از نظام‌هاي مالياتي كشور‌هاي دنيا ٤٠ سال عقب‌تر است كه دليل آن عدم برنامه‌ريزي و فرهنگ سازي مالياتي است.

وي با اشاره به ايجاد زيرساخت‌هاي لازم، نرم‌افزارهاي مالياتي، اصلاح فضاي اداري و افزايش نيروي انساني در سال‌هاي اخير عنوان كرد: اين كارها در راستاي بهبود نظام مالياتي صورت گرفته است اما يك نظام كارآمد، فرهنگ مالياتي مي‌خواهد. رييس سازمان امور مالياتي با بيان اينكه هنوز فرهنگ قديمي ماليات ندادن به حكومت در جامعه تغيير نكرده است، ادامه داد: بايد اين نگاه كه ماليات دادن تنبيه اجتماعي است تغيير كند، چراكه ماليات فرصت را براي نسل‌هاي آينده جهت فعاليت و اشتغال ايجاد مي‌كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها