کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا کشاورزان زمین‌های خود را آتش می‌زنند؟


کد خبر : ۱۵۱۰۶سه شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۴۱۴۳۲۷ بازدید

چندی پیش، علیرضا شعبان‌نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه به کشاورزان توصیه شده است تا کاه و کلش‌های مزارع را بسته‌بندی ...

چندی پیش، علیرضا شعبان‌نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه به کشاورزان توصیه شده است تا کاه و کلش‌های مزارع را بسته‌بندی کنند و به فروش برسانند اظهار کرد: باور غلطی در میان شالیکاران وجود دارد مبنی بر اینکه برای از بین بردن آفت کرم ساقه‌خوار برنج باید آن را آتش زد. آنها همچنین کاه و کلش زمین‌های خود را آنش می‌زنند در حالی که این کار باعث می‌شود حاصلخیزی خاک از بین برود و زمینه نابودی عناصر و موجودات زنده فراهم شود. در این عمل ظرفیت نگهداری آب از بین می‌رود، رطوبت خاک کم شده و فرسایش خاک افزایش می‌یابد.

در این راستا، مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: وجود کاه و کلش در زمین‌های کشاورزی بسیار مفید است، چون می‌توانند به عنوان علوفه مورد استفاده دام قرار گرفته و هم می‌تواند در تولید کود موثر باشد و همچنین برای مبارزه با کرم ساقه‌خوار نیز راه‌های متعددی وجود دارد. 

او افزود: در این زمینه به کشاورزان استفاده از کودهای سیلیس و سلنیوم توصیه می‌شود که خصوصا در تولید برنج بسیار موثر واقع می‌شوند. به این ترتیب هم به رشد برنج کمک می‌کند و هم در مقاوم‌سازی ساقه برنج در برابر انواع آفت موثر است. همچنین برای مقابله با کرم ساقه‌خوار می‌توان از ضدعفونی کردن در زمان کشت استفاده کرد.

عضو انجمن خبرگان کشاورزی همچنین بیان کرد: اگر به وضعیت کشاورزی در کشورهایی که در تولید غلات موفق هستند مثل برزیل نگاه کنید متوجه می‌شوید که در این کشورها، از سیلیس و سلنیوم در تولید غلات استفاده می‌شود.

او یادآور شد: روش آتش زدن ساقه‌ها و کاه‌ها و کلش‌ها اصلا روش مناسبی نیست، چون ضمن آلودگی‌های زیست‌محیط، باعث می‌شوند که از ظرفیت کلش‌ها و کاه‌ها برای اینکه مورد استفاده دام قرار بگیرند و از آن برای تولید کود استفاده شود، بی‌بهره بمانیم. ولی متاسفانه اکنون کشورزان از این روش استفاده می‌کنند چون به این ترتیب می‌توانند ارزان‌تر نسبت به هزینه‌های انجام این کار فائق آیند و می‌توانند راحت‌تر زمین خود را برای کشت دوباره آماده کنند. به نظرم کشاورزان در این زمینه نیاز به حمایت دارند تا بتوانند نگاه‌ منطقی به پروسه کاشت، داشت و برداشت داشته باشند و در نتیجه فعالیت‌های آنها بتوانیم استفاده حداکثری از محصولات زمین کرده و آسیب کمترب به منابع طبیعی وارد کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها