کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دستگيری شايعه‌پراكن‌هايی كه بازار را ترساندند


کد خبر : ۱۵۰۹۳سه شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۶:۴۷۱۴۰۴ بازدید

دولت چين تصميم گرفته به تلاش‌هايش برای ثبات بازار سهامش از طريق توزيع و فروش سهام پايان دهد و در مقابل به‌دنبال پيدا كردن افرادی ...

دولت چين تصميم گرفته به تلاش‌هايش برای ثبات بازار سهامش از طريق توزيع و فروش سهام پايان دهد و در مقابل به‌دنبال پيدا كردن افرادی بگردد كه موجب «بي‌ثبات ‌كردن بازار» شده‌اند. 

به گزارش فايننشال تايمز، در طول دو ماه، يك تيم وابسته به صندوق و موسسات سرمايه‌گذاري دولتي تلاش كردند با تزريق 200ميليارد دلار به بازار آن را سر پا نگهدارند در شرايطي كه اين بازار همچنان 37درصد پايين‌تر از تراز ماه ژوئن است. ماه ژوئن نقطه اوج فعاليت‌هاي بازارهاي سهام چين بود. «شانگهاي» و «شنزن» دو بازار بورس اصلي چين در شرق و جنوب اين كشور هستند اما نوسانات زيادي را در ماه اخير تجربه كرده‌اند. شاخص سهام اين دو بازار هفته گذشته به‌ترتيب 8.5 و 7.2درصد سقوط كرد كه طي 6ماهه گذشته در اين كشور بي‌سابقه بوده است. 

در اين ميان رهبران چين احساس مي‌كنند كه با اجازه ورود بيش از حد اطلاعات به جامعه، كنترل بازار را ازدست داده‌اند. سقوط بازارهاي سهام در هفته گذشته بازارهاي جهاني را لرزاند. بسياري، دولتمردان چين را به‌خاطر علني كردن تصميم‌شان مبني بر نخريدن سهامي مي‌دانند كه در ماه جولاي منتشر كردند. 

در طول اين يك هفته دولت سعي كرد در حاشيه نظاره‌گر بازار باشد اما شايد به‌دليل تاثيرات گسترده‌يي كه فعاليت بازار چين روي بازارهاي بورس جهان بر جاي نهاد و نيز به اين دليل كه بازخورد كسادي بازار در جهان روي فعاليت چين هم تاثير مي‌گذارد، در روز پنج‌شنبه ناگهان تصميم گرفت با خريد اوراق قرضه در مقياس بزرگ تغييرات اساسي در بازار ايجاد كند. اين موضوع كمك كرد تا سهام شانگهاي در مقياس كوچكي از روند ضررش جلوگيري شود. روز جمعه درنتيجه اين امداد دولتي بازار 5درصد ارتقا پيدا كرد. دولت چين بيش از 120ميليارد دلار به طرق مختلف و از صندوق‌هاي بازنشستگي و بانك به اين بازار تزريق كرده اما هنوز شرايط آن عادي نشده است. بسياري از معامله‌گران و مقامات معتقدند كه اين نوع از مداخله دولت در بازار به‌خاطر ايجاد يك روند مثبت در بازار خريدوفروش است. درواقع مقصود اصلي دولت اين است كه بازار را براي رژه بزرگ نظامي در هفتادمين سالگرد پيروزي چين بر ژاپن آماده كند. 

به اعتقاد مقامات ارشد تنظيم بازارهاي مالي چين، سقوط اين بازار يك ناهنجاري بود و با همين استدلال، از خريد اوراق قرضه دولتي در مقياس بزرگ كه اقدامي متعارف براي تنظيم بازار به‌شمار مي‌رود، خودداري كرده است. در عوض مقامات به‌دنبال آن هستند تا تمركز خود را روي افرادي افزايش دهند كه موجب آشفتگي بازار شدند. اواخر هفته گذشته يكي از مقامات ارشد تنظيم بازار اوراق بهادار در چين 19نفر از اعضاي كارگزاري‌ها، مبادلات و انجمن‌هاي صنعتي تحت كنترل دولت را احضار كرد و از آنها خواست فعاليت‌هاي نظارتي‌شان را بر بازار افزايش دهند. 


 موج دستگيري شايعه‌پراكن‌ها

در همين زمينه يكي از مقامات تنظيم بازار اعلام كرد كه 22پرونده درنتيجه «دستكاري و رواج شايعه در بازار» تشكيل شده است. روز سه‌شنبه پس از سقوط 22درصدي بازار كه بدترين افت بازار سهام براي نزديك به 20سال گذشته بود پليس چين 11نفر را به جرم فعاليت‌هاي غيرقانوني مشكوك در بازار دستگير كرد. هفت نفر از آنها مديران يكي از شركت‌هاي معروف در بازار سهام، يك نفر از آنها بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار بانك‌هاي چين و دو نفر از آنها از مقامات كميسيون تنظيم مقررات اوراق بهادار چين بودند. يك نفر باقي‌مانده هم يكي از روزنامه‌نگاران نشريه معروف «چاي‌جينگ» چين بود. روزنامه «چاينا ديلي» نوشت كه اين افراد ازجمله كساني هستند كه اقداماتي عمدي ازجمله شايعه‌پراكني براي آشفته كردن بازار انجام داده و اطلاعات نادرستي به رسانه‌ها مي‌دادند. خبرنگار مجله «چاي‌جينگ» چين كه يكي از افراد دستگير شده در اين پرونده محسوب مي‌شود، اعتراف كرده كه يك گزارش ساختگي درباره بازار بورس چين تهيه و منتشر كرده است. به گفته پليس مطلب تهيه شده توسط او در نشريه باعث هراس بسياري از مردم و سرمايه‌گذاران و خروج آنها از بازار شده است. 

برخي افراد ديگري كه دستگير شده‌اند تلاش كرده‌اند تا مشخصا به بعضي شركت‌هاي خاص براي سود بردن از نابساماني بازار سهام و اوراق بهادار چين كمك كنند. 

خبرنگار ديگري به‌نام «شو لو» كه براي ماهنامه معروف سايجين كار مي‌كند نيز بعدها دستگير شد. به گزارش سي‌ان‌ان، جرم او گزارش كردن اين مطلب بود كه دولت آماده مي‌شود با خارج كردن برخي سرمايه‌هاي خود، به مداخله‌اش در بازار سهام خاتمه دهد. دولت به‌شدت اين خبر را تكذيب كرد اما بازار از اين خبر تاثير منفي پذيرفت. از اين رو دولت اين خبرنگار را عامل چنين تاثيري مي‌داند. اين خبرنگار با ظاهر شدن در تلويزيون به ايجاد نگراني در مردم اعتراف و از اين اقدام عذرخواهي كرد. 


   مقابله با نيروهاي خارجي

يكي از سيگنال‌هاي نگران‌كننده براي سرمايه‌گذاران خارجي اين است كه مقامات به‌شدت دنبال سركوب «نيروهاي خارجي» هستند چراكه معتقدند اين مساله در بي‌ثباتي بازار تاثيرگذار بوده است. سرمقاله‌يي در روزنامه دولتي در چين درباره نحوه كنترل اين بازار نوشته بود كه «اگر مردم ما با همكاري نيروهاي خارجي براي تضعيف بازار وارد عمل شده‌اند و به‌دنبال آسيب رساندن به امنيت ملي بودند پس اقدامات بايد براي به زانو درآوردن چنين نيروهايي به‌كار گرفته شود.»

در حال حاضر سرمايه‌گذاران جهاني تنها نظاره‌گر اين فعاليت‌ها هستند و بيشتر به‌دنبال آن هستند تا بفهمند اين شيوه پيگيري ازسوي دولت براي آنها در آينده چه معني خواهد داشت و بر فعاليت‌هاي آنها چه تاثيري خواهد گذاشت. 

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها