کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توليد نوبتی كارخانه‌های سيمان !


کد خبر : ۱۵۰۵۹دوشنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸:۴۰۱۶۰۷ بازدید

امروز ايران با توليد نزديك به 70 ميليون تن سيمان در جايگاه سوم اين صنعت قرار دارد، اما صادرات بالغ بر 18.5 ميليون تني سال گذشته موجب ...

امروز ايران با توليد نزديك به 70 ميليون تن سيمان در جايگاه سوم اين صنعت قرار دارد، اما صادرات بالغ بر 18.5 ميليون تني سال گذشته موجب شد، كشورمان جايگاه نخست را از اين نظر به دست آورد. اين در حالي است كه طبق گفته توليدكنندگان سيمان در كشور 20 ميليون تن مازاد بر مصرف وجود دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت براي سال جاري دستيابي به رقم 72 ميليون تن سيمان را هدف گذاري كرده كه اين ميزان افزايش پنج ميليون تني را نسبت به سال گذشته، در برنامه پيش بيني كرده است. ميزان توليد سيمان بيش از 70 كارخانه كشور در سال 92 حدود 69.5 ميليون تن ثبت شد كه نسبت به عملكرد سال 91 كاهش 0.9 درصدي داشت. سال گذشته توليد سيمان به رقم 67‌ ميليون تن رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سال 92 كاهش چهار درصدي نشان مي‌دهد.

معاون یک  كارخانه سيمان در گفت‌وگو با آرمان با بيان اينكه   مهم‌ترین موضوعي كه در حال حاضر مورد توجه است بحث بازار فروش است، گفت: ما در حال حاضر با مازاد 20ميليون تني توليد سيمان مواجه هستيم يعني همين الان 18 ميليون تن كلينكر در كف كارخانجات است و به همين دليل دستور داده اند توليد كارخانه‌ها به مدت دو ماه متوقف شود، اگر اين اتفاق بخواهد ادامه پيدا كند ما تا پايان سال نزديك 20 ميليون تن مازاد سيمان و كلينكر خواهيم داشت. در رابطه با قيمت هم بايد گفت در ايران قيمت سيمان بسيار پايين‌تر از قيمت جهاني آن است، چون‌كه مازاد توليد زياد است و عرصه اقتصادي ما تنگ شده و كارهاي عمراني ما پيشرفتي كند دارد؛ بنابراين سيمان با قيمت بسار كمي عرضه مي‌شود.

محمد پناه با اعلام اينكه كارخانه‌هاي سيمان را به توليد نوبتي مجبور كرده اند، گفت: طي اين سه دهه اخير سرمايه‌گذاري زيادي در صنعت سيمان شده و ظرفيت توليد از 5 ميليون تن به 70 ميليون تن رسيده. به هر حال اين همه مازاد توليد را نمي‌شود با توافق كارخانجات به شكل كنوني مديريت كنيم تا به‌صورت نوبتي هر كارخانه‌اي چند ماه تعطيل كند. بهترين كاري كه مسئولين بايد بكنند اين است كه با برنامه‌ريزي بازارهاي هدف را گسترش دهند، پروژه‌ها و بودجه‌هاي عمراني را افزايش دهند و همچنين مصارف سيمان را عمومي‌تر كنند. وقتي امكان مصرف اين محصول در جاده سازي هست، چرا برويم از آسفالت وقير كه بيشتر هزينه بر هستند استفاده كنيم. وي با اشاره به اينكه مصرف سيمان بستگي به رشد كلي اقتصاد كشور دارد، افزود: مصرف سيمان در حال حاضر خودش يكی از شاخص‌های رشد محسوب مي‌شود، يعني شما اگر بخواهيد رشد اقتصادي يك كشور را بسنجيد با سرانه مصرف سيمان در هر سال مي‌توان آن را ارزيابي كرد.

اكنون وضعيت سيمان ما در حال ركود است. اين يعني اكثر پروژه‌ها متوقف هستند، چه پروژه‌هاي مسكوني چه عمراني. حالا فقط بحث ساختمان نيست، سيمان را مي‌شود در بسياري از امور زيربنايي مانند راه سازي و. . . استفاده كرد. معاون این شركت افزود: سيمان با قيمت بسار كمي عرضه مي‌شود؛ اكثر شركت‌ها پايين‌تر از آن قيمتي كه انجمن براي آنها مصوب مي‌كرد عرضه مي‌كردند. وي گفت قبلا انجمن صنفي سيمان يك قيمت ساليانه را مشخص و اعلام می‌كرد ولي چون امسال با ركود سيمان مواجه هستيم رقباي ما با قيمت‌هاي پايين‌تر مي‌فروشند. البته اكنون چند روزي است كه قيمت سيمان آزاد شده است. در عین حال، دبیر انجمن صنفی سیمان با اشاره به اينكه براساس مصوبه هجدهمين جلسه ستاد هدفمندي يارانه‌ها‌، سيمان در رده ساير كالاها قرار گرفت كه براين اساس شامل قيمت گذاري نمي‌شود، اظهار كرد: بر اين اساس براي تعديل قيمت نيازي به اخذ مجوز نيست؛ چراكه براساس عرضه و تقاضا قيمت سيمان مشخص مي‌شود.

بدرالرضا شیخان در مورد استقبال كارخانه‌هاي سيمان از افزايش قيمت گفت: براساس مصوبه مذكور ديگر انجمن سيمان دخالتي در امر قيمت‌گذاري ندارد‌، بلكه تنها كارخانه‌ها تعديل قيمت را به انجمن اعلام مي‌كنند كه تا اين لحظه موضوعي اعلام نشده است. وی در مورد كشش بازار براي افزايش قيمت با تاكيد بر اينكه در برخي نقاط امكان افزايش قيمت با توجه به ميزان عرضه و تقاضا وجود ندارد، گفت: در برخي مناطق بازار كشش افزايش قيمت را دارد و كارخانه‌ها مي‌توانند تا سقف حداكثر 17 درصد قيمت‌ها را افزايش دهند. دبير انجمن صنفي سيمان با اشاره به اينكه مصوبه ستاد هدفمندي يارانه‌ها مربوط به 20 تير ماه است‌، گفت: ابلاغيه‌ اين مصوبه در هفته آخر مرداد ماه به انجمن رسيد و از آن موقع تا كنون شرايط بازار تغيير نكرده و تعديل قيمت نداشتيم.

وي در مورد عرضه سيمان در سال جاري گفت: در چهار ماهه نخست امسال به دليل ركود اقتصادي و ساخت و ساز، ميزان عرضه سيمان كاهش پيدا كرده است. معمولا در فصل گرما تقاضا بيشتر مي‌شد اما با توجه به اينكه جوازهاي ساختماني جديد صادر نشده‌اند و بودجه‌هاي عمراني ابلاغ شده اما اجرايي نشده‌اند تغييري دربازار به وجود نيامده است. دبير انجمن صنفي سيمان در مورد ميزان صادرات سيمان با اشاره به اينكه مانند گذشته صادرات سيمان انجام مي‌شود، اظهار كرد: در چهار ماهه نخست سال صادرات سيمان نيز حدود 19 درصد كاهش پيدا كرده است اما نسبتا وضعيت صادرات بد نبود. در زمان مورد بحث سه ميليون و 900 هزار تن سيمان و پنج ميليون و 200 هزار تن سيمان كلينكر صادر شده است.

دبير انجمن صنفي سيمان همچنين در مورد قيمت سيمان در بازار جهاني يادآورشد: نرخ سيمان تغيير چنداني نداشته است. اعضاي انجمن صنفي سيمان پيش از اين خواهان افزايش قيمت تا 17 درصد با توجه به بالا رفتن نرخ حامل‌هاي انرژي، حقوق و دستمزد و قيمت آب و برق بودند كه براساس مصوبه‌ ستاد هدفمندي يارانه‌ها، پس از اين كارخانه‌هاي سيمان مي‌توانند با توجه به عرضه و تقاضا، خودشان قيمت سيمان را تعيين كنند. 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها