کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید لوازم‌خانگی کره‌ای در ایران


کد خبر : ۱۵۰۲۶یکشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴:۰۹۴۸۶۰ بازدید

چندی پیش ووتائه‌هی، معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی در دیدار با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - کره با بیان اینکه قبول داریم شرکت‌ ...
تولید لوازم‌خانگی کره‌ای در ایرانتولید لوازم‌خانگی کره‌ای در ایران

چندی پیش ووتائه‌هی، معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی در دیدار با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - کره با بیان اینکه قبول داریم شرکت‌های بزرگ کره‌ای در زمینه تولید خودرو و لوازم خانگی از سرمایه‌گذاری در ایران سرباز می‌زنند، تصریح کرد: برندهای مطرح کره‌ای بین‌المللی شده‌اند و دیگر در کنترل دولت ما نیستند اما برای توسعه سطح همکاری میان 2 کشور تلاش می‌کنیم به این شرکت‌ها تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه کنیم.

ولی‌‌الله افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست پیشنهاد راه‌اندازی خط تولید خودرو و لوازم خانگی مطرح کره‌ای در ایران را ارائه و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این خواسته ایران محقق شود. افخمی‌راد با اشاره به حجم تجارت خارجی میان 2 کشور اظهار داشت: در سال 2014 حجم تجارت ایران و کره‌جنوبی 2/4 دهم میلیارد دلار بوده است که سهم عمده آن مربوط به واردات ایران از کره است. او پیشنهاد مشارکت 2 کشور برای راه‌اندازی خط تولید برندهای مطرح کره‌ای در زمینه لوازم خانگی و قطعات خودرو در داخل کشور را ارائه کرد و گفت: ایران یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌ای در زمینه لوازم خانگی است. بنابراین، شرکت‌های کره‌ای می‌توانند خط تولید این محصولات را در ایران راه‌اندازی کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به پیشرو بودن کره در برخی رشته‌های صنعتی یادآور شد: ایران با توجه به تحریم‌های اقتصادی در برخی موارد نتوانسته به پیشرفت‌های مورد نظر برسد. اکنون رویکرد ما این است کاستی و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. او با بیان اینکه در برخی رشته‌های صنعتی از جمله تولید لوازم خانگی و خودرو با تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم، خاطرنشان کرد: فاصله ایران با کشورهای توسعه‌یافته در صنایع پیشرفته با فناوری بالا نسبت به برخی رشته‌های صنعتی مانند تولید لوازم خانگی و خودرو کمتر است.

افخمی‌راد با پیشنهاد کره‌ای‌ها برای راه‌اندازی دوباره کمیسیون مشترک اقتصادی میان 2 کشور و برگزاری کنفرانس مشترک سرمایه‌گذاری در ایران موافقت کرد. با ورود هیات تجاری کره‌ای به ایران که رئیس آن معاون وزارت تجارت، صنعت و انرژی این کشور بوده است، چراغ سبز این هیات برای تولید لوازم خانگی کره‌ای در ایران روشن شد که البته این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای تولیدکنندگان داخلی باشد. در حال حاضر برخی برندهای مطرح کره‌ای در ایران کارخانه دارند اما این انتقاد از سوی تولیدکنندگان داخلی به آنها وارد است که به جای تولید لوازم خانگی تنها به مونتاژ مشغول‌ هستند و این موضوع بیشتر شبیه واردات است تا تولید. به‌طوری که در حال حاضر و حداقل در بازارهای بزرگ لوازم خانگی خارجی در فروش، گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند. در عین حال به طور کلی به گفته فروشندگان لوازم خانگی، بازار این بخش دچار کسادی شده است. اما آنچه در سطح بازار دیده می‌شود این است که به طور کلی اقبال مردم نسبت به کالاهای خارجی بیشتر بوده و تولیدکنندگان نیز در این زمینه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. در دیدار هیات تجاری ایران و کره طبق گفته افخمی‌راد، فاصله ایران با کشورهای توسعه‌یافته در صنایع پیشرفته با فناوری بالا نسبت به برخی رشته‌های صنعتی مانند تولید لوازم خانگی و خودرو کمتر است.

اما تلاش برای برقراری ارتباط اقتصادی بیشتر ایران با کشورهای دیگر که پس از توافق هسته‌ای شدت بیشتری گرفته است، به نظر می‌تواند با نتایج خوبی همراه باشد، چراکه هیات تجاری کره‌ای نیز از این پیشنهادات استقبال کرده و ایجاد تسهیلات از سوی دولت کره برای سرمایه‌گذاری در ایران را مطرح کرده است. بنابراین با توجه به این اظهارات می‌توان برداشت کرد شرایط برای ورود تولیدکنندگان کره‌ای لوازم خانگی به ایران فراهم شده و با توجه به قدرت این تولیدکنندگان و تکنولوژی بالای آنها، قطعا تولیدکنندگان ایرانی که در سال‌های گذشته بیشتر در پوشش محافظ تحریم‌ یا تعرفه‌های واردات قرار داشتند وارد آزمونی سخت خواهند شد و باید به فکر افزایش کیفیت محصولات خود باشند. البته ورود برندهای معتبر لوازم خانگی کره‌ای که امروزه بازار لوازم خانگی در دنیا را دست خود گرفته‌اند از 2 جهت می‌تواند فرصت ایجاد کند؛ اول اینکه با تولید محصولات با کیفیت بالا و تکنولوژی روز جذابیت بیشتری برای خرید از سوی مردم و رونق بازار ایجاد خواهد شد، در عین حال این فرصت به تولیدکنندگان داخلی داده می‌شود که بتوانند خود را برای رقابت‌های بزرگ‌تر جهانی آماده کنند.

ورود سرمایه‌گذار‌ خارجی بدون برنامه‌ریزی تولید داخلی را نابود می‌کند

در همین باره رئیس هیات مدیره انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی به «وطن امروز» گفت: ورود هیات تجاری خارجی به کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع و لوازم خانگی چنانچه بدون حساب و کتاب و برنامه‌ریزی باشد به زیان تولید ملی و افت سرمایه‌گذاران داخلی منجر می‌شود. دیانی با بیان اینکه اکنون سرمایه‌گذاری در داخل ایران در بخش لوازم خانگی به اندازه کافی انجام شده است، افزود: ما مشکل سرمایه‌گذاری در این بخش نداریم. اما چنانچه سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کنند و بخواهند کالاهای نهایی را با برند خود در ایران بسازند نه‌تنها به زیان صنعت کشور است بلکه سرمایه‌گذاری‌های قبلی در این بخش را نیز از بین می‌ٌبرد. وی افزود: البته ورود سرمایه‌گذاران به داخل کشور اگر به نفع تولید باشد و به افزایش ارزآوری و اشتغالزایی منجر شود کسی با آن مخالف نیست ولی اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها باید با رعایت اصول و مقررات خاص همراه با مجوزهای قانونی صورت گیرد.

دیانی اضافه کرد: ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت قطعات در بخش‌های مختلف صنعتی به تولید و به صنعت کشور ضربه نمی‌زند اما اگر خطوط تولید همراه با مونتاژکاری آن هم بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات ایجاد شود بی‌تردید چنین رویکردی تولید داخل را سرنگون می‌کند. وی تصریح کرد: در صورتی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران اثربخش خواهد بود که اولا آن شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران داخلی کنند سپس تعهد صادرات از آنها گرفته شود و در نهایت در انجام امور شفافیت مالیاتی و عوارض داشته باشند نه اینکه از یک جریان قاچاق و از مزایای مناطق آزاد سوء‌استفاده کرده و آزادانه اقدام به فعالیت کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها