کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اظهارات وزیر نفت ایران در کاهش قیمت‌ها مؤثر بود


کد خبر : ۱۴۸۶۷سه شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵:۴۷۳۹۳۷ بازدید

نفت وارد کانال 30 دلاری شد تا به ارزان‌ترین نرخ خود در 78 ماه اخیر برسد.

نفت وارد کانال 30 دلاری شد تا به ارزان‌ترین نرخ خود در 78 ماه اخیر برسد.

با ادامه کارشکنی تولیدکنندگان بزرگ نفت و انفعال سایر تولیدکنندگان در برابر کاهش شدید نرخ نفت موجب شد روند کاهشی نرخ نفت شتاب بیشتری در یک ماه اخیر بگیرد. خبرگزاری‌ها روز گذشته گزارش دادند قیمت نفت آمریکا وارد کانال 30 دلاری شده و با قیمت 38 دلار و 92 سنت معامله شده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۲۰ سنت کاهش به 43 دلار و 7 سنت رسید. به گزارش رویترز، پس از آنکه بازارهای بورس چین بزرگ‌ترین افت یک‌روزه خود از زمان بحران مالی جهانی را تجربه کردند و نگرانی‌ها از چشم‌انداز جهانی تقاضا برای نفت تشدید شد، قیمت نفت دیروز به پایین‌ترین رقم‌ در 6 سال و نیم اخیر رسید.

به گزارش وطن‌امروز، قیمت نفت خام آمریکا هم که دیروز تا رقم 38 دلار پایین آمده بود، با یک دلار و 15 سنت، معادل 8/2 درصد افت به 38 دلار و 92 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا اکنون حدود 17 درصد نسبت به قیمت ابتدایی ماه جاری کاهش یافته و قیمت نفت برنت نیز بیش از 10 درصد نسبت به ابتدای ماه افت داشته است. کاهش قیمت‌های شدید 2 شاخص مهم نفتی تاکنون نتوانسته تولید‌کنندگان بزرگ نفت را تشویق به کاهش تولید کند. اما بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفت، برگزاری نشست اضطراری اوپک می‌تواند در تثبیت قیمت نفت «موثر» باشد. الجزایر نیز اوایل ماه جاری درخواست مشابهی را مطرح کرده بود اما دیگر اعضای اوپک می‌گویند هیچ نشستی قرار نیست برگزار شود.

موسسه‌ ای‌ان‌زد روز دوشنبه در یادداشتی نوشت: «اخبار مربوط به بخش عرضه همچنان عامل اصلی تغییرات قیمت در بازار است... پس از آنکه وزیر نفت ایران گفت که کشورش طرح‌هایی برای افزایش تولید به هر قیمت ممکن دارد، نگرانی‌ها از سرازیر شدن نفت ایران به بازار احتمالا شدت خواهد گرفت». بانک ‌ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کرد: اخبار بخش عرضه همچنان بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. نگرانی درباره افزایش عرضه نفت ایران نیز پس از سخنان وزیر نفت این کشور مبنی بر اینکه ایران به هر قیمتی تولید خود را افزایش خواهد داد، بالا گرفته است. زنگنه همچنین افزود: کره‌جنوبی با افزایش خرید نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها موافقت کرده است. مقامات دولتی و تجاری کره‌جنوبی برای امضای قراردادهایی در بخش نفت و گاز به ایران سفر کرده‌اند. موسسه تحقیقاتی بی‌ام‌ای که بخشی از آژانس رتبه‌بندی فیچ است، اعلام کرد: هرچه به سپتامبر نزدیک می‌شویم بی‌ثباتی بیشتری در بازار جهانی نفت از جمله میزان تقاضای نفت چین، انعطاف تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا و عمق و سرعت روند کاهش فصلی در تولید پالایشگاه‌ها ایجاد می‌شود. شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی 2 دکل حفاری دیگر را به دکل‌های فعال اضافه کردند که بیانگر فشار بیشتر روی بازار اشباع کنونی است.

با اذعان کارشناسان انرژی، انفعال کشورهایی مثل ایران، سقوط قیمت نفت را تسریع می‌کند. زنگنه به عنوان ژنرال نفت ایران در 2 سال اخیر عملکرد خاصی در جلوگیری از بحران سقوط نفت انجام نداده و حتی با نظر کارشناسان اظهارات وی به ارزان شدن قیمت نفت کمک کرده است! بانک «ای‌ان‌زد» در گزارش خود مستقیما به این مساله اشاره کرده و نوشته اظهارات زنگنه درباره افزایش تولید نفت ایران یکی از دلایل سقوط قیمت نفت بوده است. مشخص نیست چرا زنگنه در بحبوحه سقوط قیمت نفت و افزایش عرضه و کاهش تقاضا، چنین اظهاراتی را عنوان کرده و در نامه به دبیرکل اوپک از سرازیر شدن نفت ایران سخن گفته اما چیزی که مشخص است اینکه وزیر نفت ایران با وجود تلاش بسیار، نتوانسته خود را به عنوان بازیگر فرعی مهم انرژی جهان هم مطرح کند.

سقوط شدید قیمت نفت به جای اینکه وزارت نفت ایران را مجبور کند تدبیری بیندیشد فقط از پیشنهاد سایر کشورها استقبال می‌کند اما بعید می‌داند سایر کشورها موافق باشند!  زنگنه در حاشیه دیدار با وزیر خارجه انگلستان گفت که ایران با برگزاری نشست اضطراری اوپک موافق است و مخالفتی با آن ندارد. بعید می‌دانم بعضی از کشورها که در پس ذهنشان اهداف سیاسی برای کاهش قیمت‌ها دارند به سادگی با این کار موافقت کنند. وزیر نفت درباره افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، با بیان اینکه مهم‌ترین بحث درباره کاهش قیمت نفت در حال حاضر مشکلات اقتصاد جهانی است، تصریح کرد: پیش از این، بحث افزایش عرضه در بازار به دلیل تولید شیل اویل و شیل‌گس که همراه آن میعانات گازی تولید می‌شود، مطرح بود اما هم‌اکنون کمبود تقاضا در کشوری مثل چین وجود دارد. چین در حال حاضر با بحران اقتصادی مواجه شده که این موضوع نیز سبب ایجاد مشکل در تقاضا شده است. زنگنه اظهار کرد: وضع بازار نفت به گونه‌ای است که باید تولید نفت مدیریت شود و اوپک باید به سهم خود در این جریان ایفای نقش کند، بویژه کسانی که در سال‌های گذشته مقادیر زیادی نفت تولید کردند و درآمدهای سرشاری از این بابت به‌دست آوردند. فضای سیاسی درون اوپک و بویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فضای ناآرامی است و هنوز فضای مناسبی برای مذاکره در اوپک وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا در این شرایط افزایش تولید نفت ایران منطقی است، اظهار کرد: به هر قیمتی تولید نفتمان را افزایش می‌دهیم و راهی جز این نداریم؛ این سیاست وزارت نفت نیست و سیاست دولت است. اگر افزایش تولید نفت ایران بموقع انجام نشود ما برای همیشه سهممان را در بازار از دست خواهیم داد و برای هر ١٠ هزار بشکه باید خواهش کنیم.  اظهارات روز گذشته زنگنه مبنی بر افزایش تولید به سرعت تاثیر خود را گذاشت و با ادامه روند مشکلات اقتصادی چین موجب کاهش قیمت نفت شد. زنگنه دلایل سقوط قیمت نفت را تشریح کرد اما هنوز نگفته که ایران به عنوان یک تولیدکننده نفت، چه تدبیری برای جلوگیری از بحران مفت شدن نفت اندیشیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها