کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهای سکه و دلار در روز گذشته / نمودار


کد خبر : ۱۴۸۶۲سه شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰:۴۷۲۳۳۴ بازدید

شاخص بازار ارز روز گذشته تحت‌تاثیر هیجان ایجاد شده توسط معامله‌گران غیررسمی قرار گرفت تا دلار اولین افزایش خود در هفته جاری را تجربه کند و ...

شاخص بازار ارز روز گذشته تحت‌تاثیر هیجان ایجاد شده توسط معامله‌گران غیررسمی قرار گرفت تا دلار اولین افزایش خود در هفته جاری را تجربه کند و با 5 تومان افزایش به قیمت 3360 تومان برسد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، دسته‌ای از معامله‌گران غیررسمی در روزهای گذشته در محدوده قیمتی پایین‌تری به خرید دلار پرداختند و از آن رو که آنها انتظار داشتند ارز خود را در محدوده قیمتی 3380 تومان یا بالاتر به فروش برسانند. در سه روز ابتدایی هفته برای بردن بهای دلار به سطوح بالاتر، فشار زیادی وارد کردند. انتظار افزایشی این بخش از معامله‌گران بیشتر به آغاز اعزام زائران خانه خدا و افزایش سفرهای تابستانی مربوط است؛ هر چند نیرویی که در روز گذشته به آنها برای افزایش فشار بیشتر کمک کرد، هیجان ناشی از کاهش قیمت نفت بود. این گروه با تشدید هیجان روانی پیرامون کاهش قیمت طلای سیاه، فشار افزایشی را بالا بردند و موفق شدند، قیمت دلار را کمی رشد دهند. این در حالی است که به گفته فعالان در صورتی که در روزهای آینده قیمت به محدوده مورد نظر این معامله‌گران وارد نشود، آنها ناچار خواهند شد به دلیل اعتباری بودن خریدهای خود، ارز دپو شده را به فروش برسانند؛ عاملی که دلار را در مسیر کاهشی قرار خواهد داد.

روز دوشنبه جدا از دلار، یورو نیز یک روز افزایشی را پشت‌سر گذاشت و با 70 تومان رشد به قیمت 3900 تومان رسید؛ رقمی که بالاترین قیمت این ارز در سال 94 بود. عامل اصلی رشد یورو به تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار مربوط بود.با وجود افزایش دلار، روز دوشنبه، قیمت سکه همسو با افت بهای اونس (تا ساعت 3 بعدازظهر) حرکت کرد و با 10 هزار تومان کاهش به قیمت 933 هزار تومان رسید.


اثر پایان یکشنبه

روز دوشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را تحت‌تاثیر نوسان‌گیری معامله‌گران غیررسمی در ساعات پایانی روز یکشنبه آغاز کرد. به گفته فعالان، این معامله‌گران در آخر وقت یکشنبه با بالا بردن خریدهای آتی و معاملات پشت خطی، قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند. نتیجه تلاش‌های آنها، بالا رفتن نرخ فروش دلار در سمت معاملات آتی تا 3380 تومان بود. با ایجاد هیجان در بازار، قیمت نقدی هم در ساعات انتهایی روز به 3373 تومان رسید تا بازار روز دوشنبه نیز معاملات خود را با همین نرخ آغاز کند.در سومین روز هفته، دلار تا ساعت یک بعدازظهر نوسان چندانی نداشت و عمدتا در بازه قیمتی 3368 تا 3373 تومان نوسان کرد. البته در مقطع کوتاهی، قیمت به 3377 تومان هم رسید؛ اما این ارز کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نداد. این رشد بیشتر ناشی از افزایش فشار معامله‌گران غیررسمی و ایجاد هیجان پیرامون کاهش قیمت نفت بود.

با وجود تغییر مسیر کوچک کاهشی، معامله‌گران بزرگ به فروش ارز خود تمایلی نشان ندادند تا قیمت، افت چندانی را تجربه کند. این در حالی است که برخی اعتقاد دارند که آنها در صورت عدم رشد دلار در روزهای آینده، ناچار خواهند شد، ارز خود را به فروش برسانند.به گفته فعالان، در دو روز ابتدایی هفته معامله‌گران غیررسمی خریدهای ارزی خود را به امید افزایش قیمت بیشتر افزایش دادند. با این وجود بهای دلار مطابق انتظار آنها رشد نکرد. به گفته یکی از فعالان، اگر در روز آینده قیمت دلار از مرز 3380 تومان عبور نکند، احتمال ریزش قیمتی در بازار ارز وجود دارد. به گفته او معامله‌گرانی که انتظار رشد بیشتر را داشتند، در صورت ماندن دلار در این سطح، بیش از این صبر نخواهند کرد و ارز خود را به فروش خواهند رساند. احتمال دارد فروش ارزهای دپو شده آنها منجر به کاهش سطح قیمتی فعلی شود.

 

از نفت تا سفر

در حالی که برخی فعالان انتظار کاهش دلار را دارند، برخی دیگر از آنها از افزایش بیشتر قیمت‌ها سخن گفته‌اند. پایین آمدن قیمت نفت مهم‌ترین عاملی است که از سوی این گروه برای رشد بیشتر قیمت عنوان می‌شود. روز دوشنبه معامله‌گران تحت‌تاثیر این عامل نوسان‌گیری کردند. به اعتقاد برخی فعالان، پایین آمدن قیمت نفت به زیر 40 دلار و احتمال کاهش بیشتر آن تا 30 دلار اثرات روانی افزایشی را میان معامله‌گران بازار ارز ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که گروه دیگر اعتقاد دارند که اثرات روانی کاهش قیمت نفت مقطعی است و بازار برای رشد بیشتر نیاز به تقاضای واقعی دارد.

دلیل دوم فعالان برای بالا رفتن قیمت، آغاز اعزام زائران به حج تمتع از اول شهریورماه و افزایش سفرهای مسافرتی در آخرین ماه تابستان است. به گفته آنها، افزایش تقاضای واقعی این دو دسته موجب خواهد شد که سمت تقاضا بیشتر تقویت شود و احتمال رشد دلار بیشتر شود. معامله‌گران غیررسمی نیز زمانی که تقاضای واقعی وارد بازار می‌شود با تحرکات خود زمینه رشد بیشتر را فراهم می‌کنند.


کاهش سکه پس از 8 روز

در سومین روز هفته، قیمت سکه اولین کاهش خود پس از 8 روز را تجربه کرد. سکه که از 25 مرداد در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز گذشته 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 933 هزار تومان رسید.

این افت یک درصدی بیشتر ناشی از واکنش معامله‌گران سکه به افت اونس بود. به گفته یکی از فروشندگان، روز یکشنبه تقاضای معامله‌گران سکه تحت‌تاثیر انتظار افزایشی آنها برای رشد اونس در روز دوشنبه بالا رفت؛ اما کاهش اونس در ساعات ابتدایی روز پیش‌بینی آنها را نقش بر آب کرد تا فلز گران‌بها مسیر قیمتی خود را تغییر دهد.این اتفاقات در روند قیمتی روز دوشنبه نیز مشخص بود. سکه که در ابتدای روز با قیمت 937 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرده بود، با آغاز کاهش اونس مسیر خود را تغییر داد و نهایتا به کانال قیمتی پایین‌تر رفت.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها