کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار داغ وام‌های فوری و آسان


کد خبر : ۱۴۸۰۰یکشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵:۰۹۴۹۳۸ بازدید

سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام به متقاضیان زمینه فعالیت شرکت‌های خصوصی پرداخت‌کننده وام را مهیا کرده است .
بازار داغ وام‌های فوری و آسانبازار داغ وام‌های فوری و آسان

 این روزها سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام به متقاضیان، زمینه فعالیت شرکت‌های خصوصی پرداخت‌کننده وام را مهیا کرده است. به طوری که علاوه بر صفحات نیازمندی‌های روزنامه‌ها، آگهی‌های آنها روی دیوارهای سطح شهر به وفور دیده می‌شود.

به گزارش ایران، گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد، ایرانی‌ها در دریافت وام و قرض از تمام کشورها سبقت گرفته‌اند و همین خصلت باعث شده است تا برخی از شرکت‌ها از نیاز بالای خانوارهای ایرانی برای تأمین نیازهای خود از طریق وام سوء‌استفاده کنند و با دریافت سودهای بالا پول کلانی به جیب بزنند. بر اساس گزارش توسعه مالی بانک جهانی در سال 2014، ایرانی‌ها رتبه نخست وام گیرندگی (شاخص کل)، رتبه نخست وام گیرندگی از مؤسسات مالی، رتبه 2 وام یا قرض گیرندگی از صاحب کار، رتبه ۶ قرض گیرندگی از خانواده و دوستان و رتبه 28 وام گیرندگی از اشخاص خصوصی را داشته‌اند.

اما با وجود کسب این رتبه‌های حیرت آور میان کشورها، همچنان ایرانی‌ها در دریافت وام از بانک‌های مجاز کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، چراکه اغلب بانک‌ها ترجیح می‌دهند به جای تقبل دردسرهای پرداخت وام‌های خرد، سود انتظاری خود را با پرداخت چند فقره وام کلان به دست آورند.  این درحالی است که هرچه به سختگیری بانک‌ها برای پرداخت وام افزوده می‌شود، جولان شرکت‌های خصوصی که هیچ‌گونه نظارتی روی آنها نیست، بیشتر می‌شود.

پرداخت وام در یک ساعت!

برهمین اساس هرروز بر تعداد شرکت‌های خصوصی که اقدام به پرداخت وام می‌کنند اضافه می‌شود و انواع و اقسام شرکت‌هایی که سود را در فعالیت‌های بانکی و پرداخت وام دیده‌اند، طی سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند. به طوری که تعدادی از شرکت‌ها به عنوان کارچاق کن فعالیت می‌کنند و از طریق سند ملکی یا خودرو  و با استفاده از روابط برای متقاضیان وام دریافت می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز خود رأساً به جای بانک نشسته‌اند و با دریافت سود‌های بالا اقدام به پرداخت وام می‌کنند.  برای اطلاع از جزئیات و نحوه پرداخت وام خصوصی با یکی از شرکت‌هایی که این روزها آگهی آن در سطح شهر دیده می‌شود، تماس می‌گیریم. در آگهی این شرکت با فونت درشت جمله«پرداخت وام به بازنشستگان و کارمندان دولت با چک» توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند که البته همان‌طوری که در این آگهی درج شده مدت زمان پرداخت این وام تنها در یک ساعت انجام می‌شود.

اشغال بودن طولانی خط‌های تلفنی که در آگهی این شرکت درج شده نشان می‌دهد تعداد متقاضیان یا حداقل کنجکاوان این نوع وام خیلی زیاد است. سرانجام خانمی پاسخ تماس‌های مکرر ما را می‌دهد، اما از آنجا که تعداد زنگ‌های تلفن زیاد است تنها به گفتن چند جمله کوتاه بسنده می‌کند. بدین ترتیب پس از چند بار تماس از جزئیات و شرایط دریافت این وام مطلع می‌شویم.  براساس گفته‌های منشی این شرکت تنها کارکنان رسمی دولت که دارای دسته چک باشند می‌توانند از این وام استفاده کنند. همچنین 5 برابر خالص دریافتی هر کارمند شاغل و بازنشسته وام پرداخت می‌شود. یعنی در صورتی که فردی ماهانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، می‌تواند 5 میلیون تومان وام دریافت کند.

شرایط و مدارکی که برای دریافت این وام باید ارائه کرد نیز جای سؤال بسیاری دارد، چرا که تنها با ارائه چک(هرفقره چک به ازای دو قسط) و حکم کارگزینی کار تمام می‌شود و پس از امضای قرارداد در همان محل وام به متقاضی پرداخت می‌شود.  اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این شرکت خصوصی که به گفته منشی یک سرمایه‌گذار خصوصی است، چگونه از این محل سود دریافت می‌کند. وقتی از منشی درباره نرخ سود این وام سؤال می‌کنیم، نرخ سود را ماهانه 5/2 درصد اعلام می‌کند که پس از اصرارهای فراوان سود سالانه را 30 درصد اعلام می‌کند. یعنی نرخ سودی که از شبکه بانکی بالاتر است. درواقع کمتر کسب و کاری در کشور وجود دارد که سالانه 30 درصد سود خالص داشته باشد.

نظارت بانک مرکزی الزامی است

براساس قوانین و مقررات هر شرکت و مؤسسه‌ای که در زمینه بازار پول و پرداخت تسهیلات فعالیت کند باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد، این درحالی است که این گونه شرکت‌ها به دور از هرگونه نظارتی به فعالیت می‌پردازند.  به نظر می‌رسد پس از شکل‌گیری مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که دردسرهای بسیاری برای نظام بانکی و اقتصاد ملی ایجاد کرده‌اند، اکنون نوبت به شرکت‌های مشاوره بانکی و مؤسسات خصوصی پرداخت‌کننده وام رسیده است که البته این نوع سوم هم بدون هیچ مجوزی اقدام به فعالیت می‌کنند.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی البته بارها به مردم هشدار داده است فعالیت شرکت‌های مشاوره وام بانکی به هیچ عنوان مورد تأیید بانک مرکزی نیست و مردم نباید فریب این شرکت‌ها را بخورند، اما با وجود این کماکان شرکت‌های مشاوره وام بانکی به فعالیت خود می‌پردازند و براحتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سطح شهر تبلیغ می‌کنند.
این درحالی است که این شرکت‌ها بدون توجه به مقررات و قوانین به فعالیت خود ادامه می‌دهند و متأسفانه همواره کسانی نیز هستند که به دلیل نیاز به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها