کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

مقصر کیفیت پایین خودروهای وطنی چه بخشی است؟

کدخبر:۱۴۷۷۱شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۴۷۷۸۰۵ بازدید

بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌گذرد. شرکت ایران ناسیونال که فعالیتش را با ساخت اتاق‌های اتوبوس در ‌سال ...

بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌گذرد. شرکت ایران ناسیونال که فعالیتش را با ساخت اتاق‌های اتوبوس در ‌سال ١٣٤١ آغاز کرده بود از ‌سال ١٣٤٦ بود که وارد صنعت خودروسازی در ایران شد و این‌گونه بود که پیکان به‌عنوان اولین خودروی سواری ایران در ‌سال ١٣٤٦ در شرکت کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال و تحت لیسانس شرکت تالبوت انگلستان ساخته و وارد بازار شد.

آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند. صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌طوری که هم‌اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.  درحالی این روزها کره به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید خودرو در جهان به شمار می‌آید که صنعت خودروسازی در ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار درحال درجا زدن است. حال آن‌که مقایسه قیمت خودروهای تولیدی داخلی با خارجی‌ها نیز از وضع رضایت‌بخشی برخوردار نیست. همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌دهند. وعده‌ای که براساس گزارش‌های رسمی (سازمان بازرسی کیفیت خودرو) تاکنون محقق نشده است.

اما افت کیفیت خودرو درحالی سالیان ‌سال است که کاسه صبر مشتریان داخلی را لبریز کرده که خود خودروسازان نیز بر آن صحه گذاشته و آن را تایید می‌کنند، به‌طوری که یکی از فعالان این صنعت از تعبیر تخم‌مرغ‌شانسی برای خودرو استفاده می‌کند. نایب‌رئیس انجمن خودروسازان با بیان این‌که خودرویی خوب باشد یا بد به شانس افراد بستگی دارد، می‌گوید: ممکن است در خودرویی ٤٠ قطعه دارای نقص فنی باشد و در خودرویی دیگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. اما سوال این‌جاست که به راستی مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست. از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها،دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آن‌که هیچ‌کدام‌شان زیر بار این موضوع نمی‌روند.

 به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز ٩٠‌درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسئول ١٠‌درصد باقیمانده هستند. از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز تأکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارد، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چراکه آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «شهروند» با تأکید بر این‌که تولید قطعات براساس خواسته و سفارش خودروساز صورت می‌گیرد، اظهار داشت: خودروسازان حتی مواداولیه مصرفی در تولید قطعه را خود مشخص می‌کنند. در چنین شرایطی نمی‌توان مدعی بود که قطعه‌ساز از کیفیت تولیدات خود می‌زند. او که توانایی و مهارت قطعه‌سازان را مثال‌زدنی می‌داند، معتقد است: قطعه‌سازان حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد. وی افزود: با توجه به بررسی‌هایی که قبل از تحویل کالا از سوی تولیدکنندگان انجام می‌شود، در صورت غیرکیفی بودن تولید، خودروساز می‌تواند از دریافت قطعه امتناع کند. عضو انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: سوال این‌جاست که اگر قطعه‌ساز مقصر اصلی افت کیفیت خودرو در ایران است چرا این مشکل در خودروهایی همچون تندر ٩٠ رخ نمی‌دهد. در این بین از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. درواقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.

کپی‌کار داریم نه قطعه‌ساز

از سوی دیگر «میرخانی رشتی» نایب‌رئیس انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «شهروند» نظر کاملا متفاوتی دارد. وی با بیان این‌که قطعه‌سازان در کشور ما تنها کپی‌کار هستند، نه قطعه‌ساز، ادامه داد: از آن‌جایی که فعالان در این صنعت اطلاعات فنی را از قطعه‌ساز اصلی دریافت نکرده‌اند روی قطعه مهندسی معکوس انجام داده و قادر به تولید قطعه براساس استاندارد تعریف شده نیستند.

خودروسازی را با ژاپن و کره شروع کردیم

نایب‌رئیس انجمن خودروسازان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که قطعه‌سازان در گذشته نسبت به خرید اطلاعات فنی تولید اقدام می‌کردند ولی درحال حاضر این امر صورت نمی‌گیرد، اشاره‌ای به روند تولید قطعه در کشورهای دیگر داشت و ادامه داد: نباید فراموش کرد که خودروسازان کشورهایی همچون ژاپن، کره و هند هم از این مرحله شروع کردند، اما پشتوانه مهندسی را تقویت کرده و امروز موفق به انجام اقدامات مهندسی هستند حال آن‌که ما ٣٥‌سال است که کپی‌کاری ناقص انجام می‌دهیم. میرخانی رشتی فرسودگی ماشین‌آلات در کشور را از دیگر دلایل افت کیفیت قطعات تولیدشده در کشور دانست و افزود:

به دلیل مشکلات ارز و نقدینگی اکثر قطعه‌سازان نسبت به خرید ماشین‌آلات دست دوم از رده خارج‌شده در کشورهای اروپایی اقدام می‌کنند.

درجا زدن قطعه‌سازی

وی با بیان این‌که ساختار قطعه‌سازی در ایران نتوانسته به موازات صنعت خودروسازی در حرکت باشد، افزود: ما درحال حاضر در کشور با قطعه‌سازانی کوچک، با ظرفیت تولید محدود، تکنولوژی فرسوده و بدون دانش فنی مواجه هستیم که طی ٣٠‌سال گذشته درجا می‌زنند. این فعال صنعت خودرو درحالی قطعه‌سازان را در پیشرفت و ارتقای کیفی محصولات ناکام می‌داند که سخنی از میزان پیشرفت صنعت خودروسازی که به اذعان خود همزمان با قطب‌های فعلی تولید‌کننده خودرو در دنیا شروع به کار کرده است، نگفت. مشاور دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته فضای مناسبی برای ایجاد مجموعه‌های بزرگ قطعه‌سازی در کشور ایجاد نشده که یکی از علت‌های اصلی آن قوانین و مقرراتی است که مانع از ایجاد مجموعه‌های بزرگ تولیدی و قطعه‌سازی می‌شود؛ به همین دلیل درخصوص کیفیت و قیمت تمام‌شده نمی‌توان کاری انجام داد. وی با بیان این نکته که صنعت قطعه‌سازی متناسب با خودروسازی رشد نکرده است، ادامه داد: واحد‌های قطعه‌سازی ما عمدتا کوچک هستند درحالی‌که ما به قطعه‌سازان بزرگ نیاز داریم تا برخورد خودرو‌ساز با قطعه‌ساز به دلیل نبود این تناسب حالت ارباب رعیتی به خود نگیرد.

ماشین نگو، بگو تخم‌مرغ شانسی

مشاور انجمن خودروسازان با بیان این‌که ماشین مثل یک تخم‌مرغ شانسی است، افزود: در برخی موارد خودرو خریداری‌شده فاقد هرگونه عیب و نقصی است اما هستند
خودرو‌‌هایی که در آنها بر حسب اتفاق١٠ قطعه موجود دارای مشکل و نقص فنی است درحالی‌که کیفیت قطعات تولیدی در کشور باید پایدار و تفاوت کیفی قطعات باید ناچیز باشد. اما میرخانی رشتی نایب‌رئیس انجمن خودروسازان در خصوص این اظهارنظر عضو هیأت‌مدیره انجمن خودروسازان مبنی بر تولید کیفی قطعات تندر ٩٠ این‌گونه پاسخ می‌دهد: براساس قراردادی که برای ساخت تندر ٩٠ با شرکت رنو منعقد شد این شرکت موظف به انتقال دانش فنی خود به ایران شد، همین امر موجب شده که این خودرو کیفی‌ترین محصول تولیدی در کشور باشد.وی در پاسخ به این سوال که مگر هنگام تحویل قطعه، استاندارد آن مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، افزود: حجم قطعات به کار رفته در خودرو بسیار بالاست و ما نمی‌توانیم استاندارد تک‌تک آنها را چک کنیم.

خودروسازان مقصرند یا خیر؟

این فعال صنعت خودرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که سهم خودرو از افت کیفیت حاصل شده در تولیدات چقدر است، تلویحا آنها را بی‌تقصیر دانست و افزود: باید توجه داشت که ٨٥‌درصد خودرو در بیرون از کارخانه تولید می‌شود که هر نوع خلأ و نقص در آنها منجر به افت کیفیت می‌شود. وی تصریح کرد: البته خودروسازان نیز به نوعی در این ساختار غلط مقصرند چرا که هیچ کمکی به اصلاح ساختار نمی‌کنند ضمن این‌که باید از خرید قطعه از قطعه‌ساز خرد نیز خودداری کنند.میرخانی با بیان این‌که جامعه صنعتی ما هنوز به بلوغ لازم نرسیده است این‌گونه توضیح داد: بلوغ یعنی این‌که خودروساز و قطعه‌ساز بزرگ سر یک میز به صورت هم‌تراز با هم معامله کنند.

نوسان بسیار زیاد قطعات ایرانی

مشاور انجمن خودروسازان بر این باور است که کیفیت قطعات تولیدی در ایران از نوسان بسیار زیادی برخوردار است حال آن‌که برای داشتن کیفیت پایدار باید دانش فنی را از سایر خودروسازان مطرح دنیا خریداری کرد که این مهم در شرایط نامساعد سیاسی اصلا امکان‌پذیر نیست و در شرایط مساعد باید هزینه بسیاری صرف آن شود. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال باید همانند کشور ترکیه دانش فنی را از خودروسازان اروپایی خریداری کنیم، به‌طوری که وقتی وارد کارخانه ترکیه می‌شوی تمام بخش‌ها همانند کارخانه آلمانی است. فارغ از اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد که دود کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای داخلی بر چشم مصرف‌کنندگان می‌رود. صنعتی که حدود نیم قرن از فعالیتش سپری می‌شود و قدمت آن به قطب‌های تولید خودرو در جهان می‌رسد، نه‌تنها نتواسته حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد بلکه در بازارهای داخلی نیز رضایت مشتریان را جلب نکرده است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

نوید: 1394/5/3111:44:37،
571
20
دقیقا عین تخم مرغ شانسی. دربهترین وضعیت آشغاله.
رضا: 1394/5/3112:13:44،
393
16
وقت اوج آپشن و افتخارشون "كيسه هواي راننده و سرنشين" و "ترمز absدو چرخ" هست
خودت تا آخرشو بخون
اينا ديگه ملزومات اوليه ماشين هستن مثل چهار چرخ تازه اونم ناقص چون تو ماشينهاي به روز 10 تا كيسه هوا دارن و چهار چرخ abs , ebd
ديگه رفتن تو كار ضد لغزش و كنترل ماهواره اي و ...
اي خنگهاي وطني
محمد: 1394/5/3112:16:54،
335
17
فرقی نداره که خودرو ساز مقصره یا قطعه ساز مهم اینه که دیگه باید جمع بشن جفتشون، تموم شد. به قول رئیس جمهور سابق اون .....رو لولو برد
ببخشید مجبور بودم از سخن بزرگان استفاده کنم
لانه: 1394/5/3112:21:52،
247
12
کشور در تصرف عده ای مونتاژکننده است
محمد شهاب: 1394/5/3112:35:03،
279
12
دنبال مقصر نگردید .
مقصر اصلی ما مردم هستیم که در مقابل زورگویی یه عده ساکت نشستیم و روز به روز باعث پر رو شدن این عده شده آیم و جلوی پیشرفته این مملکتو گرفتیم.
II: 1394/5/3112:42:09،
171
10
30 سال دیگه هم مونتاژ کار خواهند بود چون هیچ وقت بقا رو در کیفیت ندیدن و چون خیلی حمایت شدن بازار مفت و انحصاری داشتن خودشونو هم به زحمت نمی اندازن
باب: 1394/5/3112:42:25،
143
10
انگار آب افتاده تو لونه ی مورچه ها
چه جونی دارن میکنند تا از این مصیبت دربرند
چه مفلوک شدند که از صبح تا ظهر امروز 5، 6 تا خبر و مقاله برای تحریم خودرو نوشتند و عذر و بهانه تراشیدند خوب آدمای ناحسابی ایناییکه گفتید همه عذر بدتر از گناهه که
فاروق: 1394/5/3112:43:33،
144
11
خیلی باحالن عزیزان خودرو ساز:
گفته:
حجم قطعات به کار رفته در خودرو بسیار بالاست و ما نمی‌توانیم استاندارد تک‌تک آنها را چک کنیم.

بعد میدیم دست مردم عیباش معلوم میشه
من: 1394/5/3112:44:15،
94
63
ببخشید شمایی که انتظار داری ایران خودرو و سایپا براتون ماشین بسازن مثل آئودی و بیمر, میشه یک سازمان, یک ارگان, یک شرکت ای در این دولت عریض و طویل به من نشون بدید که در حد شرکت های جهانی چینی ( آلمانی و آمریکایی و ... هم نمی خواد, در حد همون چین ) بازده و نوآوری داشته باشه ؟؟؟؟؟
چطوری انتظار دارید در یک اقتصاد و کشوری در حد آنگولا, یکهو ! یه شرکت پیدا بشه که در سطح آئودی و بنز کار کنه ؟
همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد دیگه عزیز من.
سوشا : 1394/5/3112:46:41،
120
12
تنها خودرو سازها مقصر نیستن. راهنمایی رانندگی و اداره ی استاندارد گناهشون از خودرو سازها و قطعه سازا ببشتره. اینو فراموش نکنیم
.: 1394/5/3112:53:35،
141
13
مقصر اصلی مردم که می خرن
بیب: 1394/5/3112:58:52،
93
15
مقصر مردم اند حتما!
ايليا: 1394/5/3113:02:29،
96
7
مقصر اين وضعيت فقط و فقط مديريت ادم هاي بي سواد هست.نه تنها تو اين زمينه بلكه تو همه زمينه ها مثل ورزش بخصوص فوتبال،سينما،دانشگاه و... مديريت ادمهاي سياسي و بي سواد باعث اينهمه افت كيفي در جامعه شده.ما امثال پرفسور سميعي كم نداريم،،چرا تو ايران نيستند!!!!!!
جیمی: 1394/5/3113:26:48،
79
10
مقصر دستگاه های نظارتی و مسءولین محترمی هستند که فقط حق و حساب خودشونه که اهمیت داره، عامل بی کیفیتی صرفا مسءولین دزد و نالایق دهستند
آرش: 1394/5/3113:31:42،
89
10
بهترین کار اینه که در خودرو ساز های وطنی را گل بگیرید...
آرش: 1394/5/3113:34:03،
90
11
تحریم - تحریم - تحریم تا پیروزی
خدایش یه بار برای همیشه اینا رو آدم کنیم
بوئينگ: 1394/5/3113:48:51،
53
11
به اميد خدا ، هر چه زودتر اين لگن سازا ورشكست ميشن و حق ما مردم مظلوم پايمال نخواهد شد. خريد هر خودروي صفر مساويست با خيانت فرد به اين سرزمين. نخريد اين لگن هارو
ارش: 1394/5/3114:03:30،
47
12
اصلا به کیفیت کاری ندارند...همینه که هست..دوستداری بخر دوست نداری نخر..انحصاری که هست ..واردات هم که با تعرفه بالا...خوب یه باره بگین مصرف کننده کیلویی چنده؟ولی ایندفعه بالا برین پایین بیایین دوزاری همه افتاده نمیخریم...اگه راست میگن...همینظوری تو کارخونه انبار کنند شاید امداددی چیزی به دادشون برسه.وسلام
محمد: 1394/5/3114:12:44،
46
8
مقصر اصلي نظام اقتصادي حاكم بر خودرو كشوره كه با باند بازي و رانت و انحصار اداره ميشه اگه طي ٣٥ سال گذشته خودروسازا تو فضاي رقابتي كار ميكردند مثل همه جاي دنيا كه هر خودرو ساز چ وارداتي چ داخلي مجبور باشه بالاترين كيفيت و اپشن رو به پائينترين قيمت وارد چرخه بازار بكنه الان ديگه ماشينهاي چيني نه واسه مشتري ارزو بود نه واسه خودرو سازا رقيب و حتي خودروهاي با كيفيت ايراني تو كشورهاي ديگه سلطان جاده ها بودند و پيشنهادم به خودروسازا اينه كه به جاي رو در رو شدن با مردم از خواسته هاي به حقشون در راستاي پيشرفت خودروسازي كشور گام بردارند و رويكردي جديد در جهت ارتقاي كيفيت و قيمت مناسب و به روز بودن محصولات در پيش بگيرن
ارسلان: 1394/5/3114:52:53،
44
8
اولا كه خودرو ساز نيستيم. ثانيا مونتاژكار خوب هم نشديم. فقط فرقون سازهاى خوبى شديم. از اين گذشته ايراد اصلى كار كاملا معلومه. دولتى بودن صنعت خودرو+ انحصارى بودن اين صنعت+ تعرفه هاى بالاى واردات خودرو+ حمايت هاى بسيار و بى دليل از صنعتى كه شصت ساله صنعت نشده و هيچ وقت هم نميشه.
مهدی: 1394/5/3114:59:30،
44
7
مقصر دولته که با حمایت بی قید و شرط از این لگن سازا دستش به خون هزاران نفر از هموطناننمان غشته شده. اخه پرایدی که یک‌ترمز معمولی میگیری ده متر خط ترمز میندازه ، چطور باید تولید شه ؟ حالا کیفیت چرت بدنه و هزاران مشکل دیگش بماند و همینطور بقیه لگنای تولیدی
راننده تاکسی: 1394/5/3117:50:10،
10
15
ایرانجیب قیمت خودر. ها را بروز نمیکند .بنظر شما علت چیه
بی نام: 1394/5/3118:34:59،
13
12
مقصر منم حالا میخواید چیکار کنید
مهدی: 1394/5/3123:36:13،
10
11
مقصر پایین بودن کیفیت خودرو دولت و مسئولان هستند با انحصاری کردن خودرو داخلی که همش مونتاژ کاری هست و واقعا نامردی که خودروی مونتاژی و به عنوان تولید ملی بخریم

مقصر دیگه مسئولان ویران خودرو و سایپا لگن ساز هستند . شما یک سال گمرکی و صفر کنید اگر ما خودرو کاملا ایرانی در حد کمپانی های امریکایی نساختیم دولت باید به مردم حق انتخاب بده . دو تا بختک به سرمایه ملی حق الناس افتادن و دارن حروم میکنن یکی خودروسازان لعین و دیگری باشگاه های مزخرف پیروزی استقلال سپاهان ذوب اهن نفت و... همه باشگاه های ما یا مستقیم دولتی یا غیر مستقیم دولتی اند متاسفانه . خدای بوجه ما از امریکا خیلی بیشتر اگه واقعا حساب کنیم
آرش : 1394/5/3111:46:47،
170
11
تخم مرغ شانسی :-)))))))))
دمت گرم زدی به هدف ...صنعت تخم مرغی تعطیل بشه بهتره ....
فرهاد: 1394/5/3121:59:35،
18
9
آخه برادر من مگه زوره!! نمیتونید تولید نکنید...
چه دلیلی داره جواب ناتوانی و ندونم کاریا ، جنگ زرگری و متهم کردن یکی و بیگناه نشون دادن اون یکی و ایجاد مغلته رو مردم بینوا با ناقص شدن یاخدای نکرده از دست دادن جون عزیزانشون ،پس بدن!!
چرامثل بختک افتادین به جون مملکت و دارین سرمایه هاشو هدر میدین!! حیف اون موادی که واسه لگناتون استفاده میشه و نمیزارین لاقل صادرشه بره اونطرف کافرای باوجدان تبدیل به احسنش کنن برگرده تو کشورمون!!
هرکشوری تو ی چیزایی توانایی داره و تو ی چیزایی نه!! برید دنبال اونایی که تواناییشودارین خوب'' هسته و اتم و کشورای دوست و همسایه!!!!!!
بخواییم بزارین مام مثه انسان زندگیمونوبکنیم ، چیز زیادیه!?????????
بابی: 1394/5/3111:48:24،
134
11
اونی که دنبال سود 15 میلیونی از خودرو 29 میلیونیه حتما باید از راه نا مشروع دزدی از قطعات اقدام کنه
اگه قیمت یه قطعه (دقت کن 1 قطعه !یک خودرو بالای 300 قطعه داره ) 10000 تومن واسش کمتر در بیاد (البته 100% اونی که 10000 ارزونتر میفروشه هم از سر و تهش زده ) توی 300 قطعه چقدر میشه؟؟؟؟
ارش: 1394/5/3111:55:30،
161
13
مقصر 1 : مسولین بی کفایت که حمایت بیجا میکنند
مقصر 2 : مردم مظلوم که اسیر جنایتکاران داخلی شدند
کیانوش: 1394/5/3111:51:12،
174
13
فقط تحریم .تحریم .تحریم.
علی: 1394/5/3111:51:24،
107
11
انحصار انحصار انحصار
مهران 1: 1394/5/3117:17:21،
16
8
با تمامه این انحصار اگه یه نفر پیدا بشه که جربزه داشته باشه دوتا از اقایونه مسول را بندازه تو تنور انوقت شاهده جهشه کیفیت خواهیم بود امان از بی صاحبی و عدمه جوابگوی اخره مقاله چی شد کی جواب داد مشکل بی صاحبیه اقایون
علی: 1394/5/3111:53:51،
93
10
انحصار ناحقی که دارن
در کنار تقاضای بالا که داشتن موجوب شده بود تا هیچ وقت فکر پیشرفت نباشن
شهرام: 1394/5/3111:56:34،
112
10
مقصر فقط خود ما مردم هستیم که تو این همه سال اشغالای اینارو میخریدیم اگه اون موقع سال یک میلیون تولید ایرانخودرو رو ما نمیخریدم الان کیفیت در حد عالی بود بعدشم مگه زوری میشه بگی ما خودروسازیم اقا ما صنعت خودرو نداریم جمعش کنید همه خلاص شن دیگه انفدر که این ماشینا تو تصادف کشته دادن ما تو جنگ انقدر شهید ندادیم
نمیخریم: 1394/5/3111:58:33،
78
12
قیمت باید نصف شود
دوست: 1394/5/3112:04:41،
80
13
خدا لعنت کنه بایسبانیشو ++++++++
مسعود: 1394/5/3112:08:49،
87
9
دولت یکبار و برای همیشه باید تصمیم بگیرد عطای این صنعت ننر و دردانه را به لقایش ببخشد و از طریق کاهش تعرفه واردات خودرو، اجازه بدهد مردم بین خودروهای داخلی و خارجی انتخاب آزادانه داشته باشند. در عین حال قیمت گذاری نیز از شمول شورای رقابت خارج شود و خودرو ساز هر قیمتی که مایل است روی خودرو بگذارد و ببیند که باز هم می تواند با خودروی خارجی که تعرفه معقولی دارد رقابت کند؟
و گرنه هزار سال هم که بگذرد، نتیجه ی انحصار و حمایت بی منطق از تولید کنندگان داخلی منجر به رشد و توسعه کمی و کیفی تولید نخواهد شد.
من: 1394/5/3118:04:40،
12
17
اگه قرار به این وضعیت باشه دولت برای یکبار باید کلا عطای خودش رو هم به لقایش ببخشد ! میدونید چرا ؟
چون نه صنعت ساختمان ما قابلیت رقابت با شرکت های خارجی رو داره, نه فولاد, نه کفش, نه تولید لوازم خانگی, نه حتی تولید برق و گاز و نفت و ...
اگر قرار به رفتار این مدلی باشه, باید یا کلا مملکت رو از بیخ ببوسیم بزاریم کنار, یا بریم پی کارمون شرکت های خارجی بیان اینجا همه کارمون رو بکنن.
خريد خودرو صفر ممنوع !: 1394/5/3112:09:21،
89
12
بابا خيلي ساده است مردم ايران چيز زيادي نميخوان : خودروي روز دنيا _ به قيمت همه دنيا - مثل همه مردم دنيا
حسن: 1394/5/3112:11:09،
24
53
ولی با این همه باید گفت دست احمدی نژاد درد نکنه که دروغ همه لگن سازانی که سالیان سال می گفتند تولید خودرو تا 90درصد داخلی است رارو کرد
آرش: 1394/5/3112:11:24،
78
12
مقصر اصلي مردم هستند كه اين ماشينهاي بي كيفيت را با قيمت بالا ميخرند
کوروش از کانادا: 1394/5/3113:45:55،
33
8
پس چی؟ میخواهیم با اسب و کالسکه این ور و اونور بریم!!! پس چطوری به دنیا وانمود کنیم که در این 35 سال پیشرفت کردیم!
(حکایت کبه که سرش را زیر برف کرده)
تا زمانی که بازار خودرو انحصاری باشه و مدیران بیسواد با مدارک ابکی صنعت کشور رو اداره کنند همینی که هست ... حالا هی بریم تو خیابان داد بزنیم مرگ بر این و اون ...
امیرخان: 1394/5/3112:19:49،
58
13
خیلی عجیبه که امروز برای هر خبری که در مورد کیفیت پایین خودروهای داخلی و یا مونتاژ آن بوده ، تصاویری از محصولات کرمان موتور را استفاده کرده اید! حتی برای خبر ایران خودرو!
کرمان موتور که تولید کننده نیست ، قطعات هم از چین وارد می کند. اگر به آنها معترض هستید ، تیتر را در مورد خودرو های چینی بزنید!
رامین: 1394/5/3112:26:00،
55
11
آفرین بر ملت فهیم ایران
اگه از همون ابتدا این خودروسازای از خدا بی خبر رو تحریم میکردیم الان مجبور نبودیم خودروهای بی کیفیتشونو به قیمت خودروهای آلمانی و ژاپنی خریداری کنیم. خواهشم از ملت اینه که همچنان بر تحریم این محصولات بی کیفیت اصرار بورزند تا بلکه این خودروسازا یه فکری به حال این آشغالایی که به دست ملت میدن بکنن. یا علیمدد. به امید پیروزی ملت بر خودروسازان (فرغون ساز)
کورش: 1394/5/3112:38:35،
48
11
ترا بخدا به این وضع خاتمه بدهید آبروی صنعت خودرو سازی را برده آید دیه بسه مردم شما را باور ندارند
پوریا: 1394/5/3112:45:20،
48
8
همین نایب ریس انجمن خودروسازان(میرخانی رشتی) خودشان از
عوامل عقب ماندگی صنعت خودرو هستند بعد صحبت از کره و ژاپن
می کنند. در سالیان دور وقتی مدیرعامل ایران خودرو بودید چه کار
مفیدی در ایران خودرو کردید!!؟ بعد که به طور وراثتی قطعه ساز
شدید قطعات تولیدی شما چه کیفیتی داشتند!!؟ می بینید که همه
حرف می زنند بدون تعهد و کیفیت و نتیجه اش سالها این خودروهای
عقب افتاده بی کیفیت است.
ناشناس: 1394/5/3112:46:20،
65
11
ایران خودرو از اولشم مال قصبی بود که از محمود و احمد خیامی به زور و بدون دلیل گرفتند.زمان اونها چه طور پیشرفت میکرد و چه ماشینهایی تولید میکرد الان چطور!!!
مجید : 1394/5/3112:53:54،
32
12
مشکل در این است که خودرو ساز قطعه نمی خواهد پورسانت عال را فقط مد نظر قرار می دهد هر چه بیشتر بهتر
آرش: 1394/5/3113:09:05،
49
14
خیلی زور داره. بیشتر قطعات فنی خودروهای داخلی شده ساخت چین. مثل پمپ بنزین، اوپل پمپ، سرسیلندر، واشرآلات، سوپاپ، کمپرسور کولر، تایرها، گیرباکس و ... حتا ایران خودرو پس از سال 91 یک موتور هندی که شبیه به TU5 پژو هست رو به نام TU5 اصلی روی بیشتر ماشین هاش مثل پارس ال ایکس، 405 SLX، رانا و 206 می بنده که بی کیفیت ترین موتور ماشین های ایران خودرو محسوب میشه و بر خلاف نمونه فرانسویش، مستعد سوزوندن واشر سرسیلندر و خرابی های متعدد سنسورها هستش؛ ضمن اینکه سر و صداش هم بیشتر از نمونه فرانسویش هست، مصرف سوختش هم بالاتره.
رضا: 1394/5/3114:10:10،
13
38
داداش شما هم دیگه خیلی پیاز داغش رو زیاد کردی
مردم : 1394/5/3113:09:49،
52
10
اگه راست میگن تعرفه واردات خودرو رو صفر کنن تا ببینن چی میشه..
نادان: 1394/5/3114:52:33،
33
9
ایول وقتی خودروساز هرچی درست کنه بتونه بفروشه انتظار داری کیفیت بالا ببره (هرروز فکراشغال کردن تولیداتشه )اکه کره جنوبی هم مثل ما گمرک داشتن الان فرقون هم درست نکرده بودن!!!!!!!!!
خودرو صفر=خیانت به ملت و صنعت خودروی ایران
یه مدل 80داشتم دادم تعمیر کنن سوارشم؟؟؟؟؟
من: 1394/5/3118:07:42،
19
13
هیچ ربطی به گمرک نداره.
یکبار مسافرت به کره برید می بینید که اصولا اخلاق و منش و طرز زندگی کره ای ها قابل قیاس با ما نیست !!! مگه فقط صنعت خودروی ماست که مشکل داره ؟ کل صنایع, کل کشور از بیخ مشکلات ساختاری عمده داره, و بیشترش هم برمیگرده به طرز فکر مردم خودمون.
از اون مردم, اون کشور در میاد.
از مردم ما هم این کشور.
رضا1346: 1394/5/3113:55:23،
42
9
اگه بجاي خودرو ، بز پرورش ميداديم تا حالا بزرگترين صادر كننده بز جهان بوديم


ناشناس: 1394/5/3113:56:14،
25
9
پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟!!!!!!!!!!!!
علی: 1394/5/3114:10:58،
29
7
دوستان تا زمانی که دولت ذینفعه همینه
هر روز به یه بهانه جدید مردم را گول میزنند.
مردم نخرند چکار کنند این هم تحمیلیه حق انتخاب نیست اعتراض وارد نیست بدبختی بیداد میکنه مردم حتی نمیتونند خودروسازا را به دادگاه بکشانند.
حالا بگید مقصر کیه ؟
معلوم نیست که ما از کجا آمدیم ما که ایرانی نیستیم .
حمید: 1394/5/3114:19:51،
29
8
وارد کردن دستکاههای چهل سال قبل روسی با بول بیت المال خیانت قطعه سازانه که کمتر از خیانت زنجانی نیست من دیدم با تعویض بلاک دستکاهها چند دفعه وام میگیرند
محمد: 1394/5/3114:37:04،
29
10
تمام اینها از طمع مدیران(البته اگه بشه گفت) حاصل میشه ، وقتی که فقط و فقط به سود خودشون فکر میکنن تا پاداش های نجومی بگیرن از این بهتر نمیشه .
هنوز یادمون هست که پمپ بنزین های چینی رو روی پژو گذاشتن و تعدادی از هموطنانمون رو به کشتن دادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خشایار: 1394/5/3115:32:48،
31
9
آقا جون بوگاتی ورشکست شد گروه فولکس واگن خریدش
لامبورگبنی ورشکست شد گروه بی ام دبلیو خریدش
رنجروور ورشکست شد گروه تاتا خودرو هند خریدش
شما لگن سازها که گنده تر نیستید
جمع کنید یکی پیدا میشه شرکت شما بخره و یه سروسامانی بهش بده
دست از سر این ملت بدبخت بردارین
ما رو خدا زده شما دیگه ولمون کنید
رضا: 1394/5/3115:50:16،
28
12
خودرو نیز بایستی مثل موبایل و کولر و تی وی و ..... وارد بشه تا رقابت باشه
فرشاد: 1394/5/3115:52:50،
16
10
چرا نظر من نيست ؟ صبح اظهار نظر كردم !؟؟؟؟؟؟؟؟
امیرحسین: 1394/5/3115:54:42،
27
11
دقت کردین انداختنش گردن قطعه سازا من نمیدونم قطعه ساز بدنه ماشینو طراحی میکنه(سمند) یا امکانات در حد توی غار میده (پژو ۴۰۵و۲۰۶)قطعه سازه که ایینه برقی کرده اپشن ۵۰۰هزار تومنی قطعه سازه با فرانسه دوباره قرار داد مینویسه تازه همین مشکل قطعاتم گردن خودشونه به عینه دوست ۲۰ساله من امروز تراش کاری زد بایه رشوه کوچک پارتی قطعاتی که میخواد دستشو راه بندازه شده ۱۰هزار سگ دست فرمون !!! ای قطعه سازای بد
حسین: 1394/5/3116:25:30،
19
9
خب وقتی اوضاع اینجوری هست خودروسازی رو تعطیل کنند و دنبال تولید محصول مشترک با کشورهایی مثل آلمان و ژاپن باشند. مطمئن هستم با این روندی که پیش میرود ما توان تولید خودروهای با کیفیت و بروز و رقابت با خودروسازان مطرح دنیا را نداشته و نخواهیم داشت و بالاخره پس از ورشکستگی مجبور به تعطیلی کا خانجات خو روسازی خواهیم شد.مگر اینکه مانند کشورهای بلوک شرق دور کشور دیوار بکشیم!
محمد: 1394/5/3116:29:07،
15
11
یادش بخیر سال 84 یک سمند صفر خریدم ، روز دوم درب سمت راننده بسته شد و باز نمیشد، بردیم نمایندگی اونا هم نتونستن بازش کنن آخر با چکش و آچار و ...افتادن به جوون در بعد از 6 ساعت تونستن بازش کنن ، شاید باورتون نشه ولی دو روز بعد دوباره بسته شد خخخخ
بردم بیرون یه تعمیرگاه ظرف چند دقیقه عین روز اولش شد.

یکی از خاطرات من در ایران خودرو
رضا: 1394/5/3117:01:54،
16
9
مقصراونایی هستندکه به خودروسازهابعنوان منبع درامدبی انتهانگاه میکنندوانتظاردارندهمیشه براشون درامدانچنانی داشته باشه خب اونم ازجیبش نمیده ازملت بیچاره میگیره
محمد: 1394/5/3117:12:10،
14
11
طرف وانت اریسان پزو خریده 18تومن الان اگهی داده 21تومن زیرقیمت
کسی نیست بگه مرد حسابی این 10تومن قیمتش
مثل وانت پراید مثل دمپایی حموم
نخرید نخرید اقا
من خودم نیاز دارم نمیخرم
BIP: 1394/5/3117:33:24،
16
9
بیشترین تقصیر گردن روزنامه نگاران و روزنامه ها م همچنین نشریات خودرویی هست. واقعا مزایای خودرو کم حجم کم مصرف و پر قدرت و کم استهلاک و البته با خدمات و گارانتی پس از فروش وافعی. مطلبی است که هر روز و هر ساعت در موردش بنویسند باز هم کمه.
ناشناس: 1394/5/3117:51:56،
23
9
فکر میکنید پژوی فرانسه مونتاژ مدل 307 از رده خارجو به ایرانخودرو پیشنهاد داده؟ نه سخت در اشتباهین. ایران خودرویی ها رفتن از پژو تقاضا کردن که یه ماشین به ما بدین 7 میلیون تومن ساختش خرج برداره که ما بتونیم 25 میلیون تومن بفروشیم اونا هم گفتن خوب بیایین 307 رو بردارین برین که از رده خارجه. وگرنه برای پژو هیچ فرقی نمیکنه که 307 بفروشه یا 308 یا 508 یا هرچی دیگه. مشکل اینجاست دوستان و مشت نمونه خرواره دیگه چقدر بدبختی که خودروسازی بهمن لند مارکو میاره که سه سال پیش تو چین از رده خارج شده بود.
m.j: 1394/5/3118:38:24،
17
11
دکتر شریعتی:تنها قومی خوب سواری می دهد که احساس انسان بودن از آن گرفته شود.واین سرنوشت ملت ماست
مجتبی: 1394/5/3119:38:30،
14
10
به نظر من تنها علت عقب ماندگی صنعت خودروسازی کشور انحصار در این صنعت و عدم وجود رقابت می باشد که در سایه رانت های اقتصادی و صنعتی شکل گرفته است.
متین: 1394/5/3121:26:47،
15
10
با این رکود عظیمی که کشور به آن گریبانگیر است ، خودروسازان نفسی های آخر را می کشند.
بهمن: 1394/5/3121:51:17،
18
8
خخخخ کیفیت پایین خخخ مگه کیفیت هم توش بکار رفته که پایین باشه
دزد جلوشون شرف داره
ایران خودرو سایپا جم کنین برین اگه من از مسعولین بودم در این دو کارخونه فساد رو تخته میکردم اگه ی دکه بود خوب تخته میکردین چی شده نکنه از خودتونن چرا تخته نمیکنین این منبع فسادو مرگو
نا علاج: 1394/6/107:48:20،
19
8
ای آقا ما مزدا 3 جدید خریده ایم با قیمت گران زاپاسش زاپاس گاری است ، ضبط اصلی ندارد حتی بی انصافها سر فندک را هم بلعیده اند خدا میداند از بقیه ماجرا خلاصه ادم کورو پشیمان میشود
هادی: 1394/6/115:51:28،
11
8
والا تو این سیستم مدیریت که تو این 35 سال اخیر داشتیم، هر تولید کننده قهاری هم از هر جای دنیا می اومد بدبخت می شد.
هادی: 1394/6/115:52:05،
8
8
والا تو این سیستم مدیریت که تو این 35 سال اخیر داشتیم، هر تولید کننده قهاری هم از هر جای دنیا می اومد بدبخت می شد.
دلسوز: 1394/10/2911:43:07،
10
8
دولت ومسعولین رده بالا مقصر اصلی تولید خودروبی کیفیت هستند بامحیط زیست وجان مردمبازی کردند فقط به جیبشون فکر کردند مردم پیش انها فقط درروزهای سخت مردم هستند مثل جنگ نزاع هسته ای وغیره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما