کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهای نفت به پایین‌ترین حد خود در 6 سال و نیم اخیر رسید


کد خبر : ۱۴۷۳۶جمعه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶:۴۷۲۴۳۲ بازدید

کاهش قیمت نفت ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد روند سقوط بهای آن به این زودی‌ها متوقف شود. دلایل این کاهش قیمت را باید در وضعیت دو کشور ...

کاهش قیمت نفت ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد روند سقوط بهای آن به این زودی‌ها متوقف شود. دلایل این کاهش قیمت را باید در وضعیت دو کشور جستجو کرد: چین و آمریکا.
 
قیمت یک بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت (دبلیو.تی. آی) در پایان وقت بازار معاملات نیویورک (چهارشنبه ۲۸ مرداد/۱۹اوت) با بهایی معادل ۸۰ /۴۰ دلار به پایین‌ترین حد خود در شش سال و نیم اخیر رسید. این بها حتی مدتی نیز به ۴۶ /۴۰ دلار رسید.نفت برنت دریای شمال نیز در بازار معاملات لندن به ۱۶ /۴۷ دلار رسید و ۶۵ /۱ دلار نسبت به روز قبل از آن کاهش داشت؛ کاهشی که از یک سال پیش شروع شد و هم‌چنان ادامه داد.حدود یک سال پیش بود که نفت دریای شمال برای اولین بار زیر ۱۰۰ دلار برای هر بشکه معامله شد. اما نه تنها بهای نفت، که سایر مواد خام صنعتی مانند مس و سنگ آهن نیز پایین آمده است.

دلایل کاهش بهای نفت

یکی از مهم‌ترین دلایل پایین آمدن بهای نفت، میزان حیرت‌انگیز ذخایر نفت آمریکاست که به گفته وزارت نیروی این کشور در هفته‌های گذشته افزایش یافته است. کارشناسان برآورد می‌کننند که بهای نفت همچنان کاهش یابد و به زیر ۴۰ دلار سقوط کند.یکی دیگر از دلایل این کاهش افت رشد اقتصاد چین است که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. کشوری که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام صنعتی مانند نفت و مس به شمار می‌رفت.در کاهش بهای نفت هم‌چنین عرضه بالای نفت کشورهای عضو اوپک و توافق هسته‌ای با ایران موثر است. یکی از عوامل پایین آمدن تقاضای نفت نیز بالا بودن نرخ دلار در مقایسه با سایر ارزهاست که قیمت نفت را علیرغم کاهش آن برای حوزه معاملاتی ارزهای دیگر گران می‌کند.

اوپک و بهای نفت

اوپک قصد دارد در سال آینده میلادی فاصله میان عرضه و تقاضا را کم‌تر کند و "عدم تعادل" میان این دو را به تدریج کاهش دهد. ۱۲ کشور عضو اوپک یک سوم نفت جهان را تولید می‌کنند.در سال‌های گذشته کشورهای عضو اوپک همیشه در مقابل کاهش بهای نفت، تولید خود را پایین آورده‌اند تا جلوی سقوط قیمت آن را در بازارهای جهان بگیرند. اما اوپک از این روش فاصله گرفت و سال گذشته تصمیم گرفت که علیرغم کاهش شدید بهای نفت، تولید خود را به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز ادامه دهد.در پایان ماه ژوئیه نیز عبدالله بدری، دبیرکل اوپک در سفرش به مسکو اعلام کرد که اوپک هم‌چنان قصد پایین آوردن تولید نفت خود را ندارد.

بهای نفت در گذر زمان

در گذشته بهای نفت زیر ۵۰ دلار برای هر بشکه امری عادی بود. ابتدا در سال ۲۰۰۴ میلادی بود که بهای هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسید. تا پایان سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که بحران جهانی بازارهای مالی شروع شد، بهای هر بشکه به ۵۰ /۱۴۷ دلار هم رسید.به‌ویژه تقاضای بیش از حد چین موجب این افزایش عجیب شد. کشوری که در دهه پیش با اشتهایی بزرگ برای مواد خام، به دومین قدرت اقتصادی جهان پس از آمریکا تبدیل شد. در این زمان به نظر می‌رسید که ذخایر نفتی نیز محدودند. تنها در ادامه بحران مالی جهانی بود که بهای نفت نیز کم کم سقوط خود را شروع کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها