کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلارهای مسدود آزاد می‌شود ؟


کد خبر : ۱۴۶۵یکشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹:۴۳۳۰۳۵ بازدید

كاهش تحريم‌ها در قالب آزاد كردن دارايي‌هاي مسدود ايران، موضوعي است كه با پايان مثبت مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 3+3 مطرح شده است.
دلارهای مسدود آزاد می‌شود ؟دلارهای مسدود آزاد می‌شود ؟

به نظر مي‌رسد اين گام مثبت آمريكا مي‌تواند پاسخي به حسن نيت ايران در مذاكرات هسته‌اي تلقي شود؛ موضوعي كه روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز جمعه خود، به آن پرداخته و به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی، اعلام كرده است كه كاخ سفيد در حال ارزيابي پیشنهادي برای دسترسی ایران به دارایی‌هایش در خارج از کشور در ازای «گام‌هایی برای کاهش برنامه هسته‌ای‌اش» است.

گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره نتایج مذاکرات ژنو ,
47 میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران آزاد مي‌شود
 

پس از آنکه مذاکرات هسته‌اي ایران و گروه 3+3 با بیانیه مشترک و البته مثبت به پایان رسید، بحث کاهش تحریم‌ها البته به شکل آزاد کردن دارایی‌هاي مسدود ایران به عنوان موضوعی مهم مطرح شده است. به دلیل آنکه برداشتن تحریم‌ها نیاز به یک بازه زمانی درازمدت و گام به گام دارد، آمریکا در تلاش است تا با آزاد کردن این اموال، به حسن نیت ایران در گفت و گوهای هسته‌اي پاسخ مثبت دهد. روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه  به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید در حال سبک و سنگین کردن پیشنهادی برای ارائه دسترسی ایران به دارایی‌هایش در خارج از کشور در ازای «گام‌هایی برای کاهش برنامه هسته‌اي‌اش» است، اما اشاره‌اي به رقم دارایی‌ها نکرد. در مقابل پایگاه صهیونیستی دبکا  مدعی شده است که آمریکا برای آزادسازی 12 میلیارد دلار و اتحادیه اروپا برای آزادسازی 35 میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران آماده مي‌شوند. 

پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا برای آزادسازی میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران آماده مي‌شوند. بر اساس گزارشی که منابع دبکا ارائه کرده‌اند، چنین پیشنهادی به باراک اوباما اجازه مي‌دهد تا تحریم‌هاي ضدایرانی را تسهیل کند بدون اینکه با کنگره و اسرائیل بر سر تسهیل آنها به مشکل بربخورد. دبکا تصریح کرده که تیم ایرانی هیچ پیشنهادی در خصوص تعلیق غنی‌سازی نداشته و قصد هم ندارد تاسیسات هسته‌اي خود را از بین ببرد. بر اساس گفته‌هاي منابع دبکا، تیم هسته‌اي ایران به 6 کشور توصیه کرده است فتوای رهبر عالی ایران را به عنوان تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌اي این کشور بپذیرند. دبکا نوشته است که تیم ایرانی قاطعانه گفته است: ابتدا تحریم‌ها را تسهیل کنید، امتیازات را در آخر مسیر مي‌دهیم. پایگاه دبکا تاکید کرده که حضور آدام زوبین در تیم مذاکره کننده آمریکایی نشانه آن بوده اوباما قصد تسهیل در تحریم‌هاي ایران را داشته است. 

تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران 

همزمان با فضای مثبتی که در میان مقامات آمریکایی در خصوص مذاکرات هسته‌اي ایران و 3+3 به‌وجود آمده، سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با ادعای اینکه رویکرد جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب ثابت می‌کند که تحریم‌های فعلی تاثیرگذار بوده‌اند و تهدید تحریم‌های بیشتر ایران را به برچیدن تاسیسات هسته‌ای اش متقاعد خواهد کرد، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شدند.  روزنامه یو‌اس‌اي تودی با اعلام این خبر گزارش داد: سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با بی‌توجهی به درخواست باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفتند که در تلاشند طرحی را که برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران ارائه شده است بی‌توجه به اعتراض‌هاي کاخ سفید درباره اینکه هرگونه قانون جدیدی باید تا پایان دور مذاکرات هسته‌ای با ایران به تعویق بیفتد، پیش ببرند. سناتور مارک کرک، یکی از اعضای کمیته بانکداری سنای آمریکا مدعی شد که پایان مذاکرات هفته گذشته در ژنو که به ادعای وی تغییری در رفتار ایران را به همراه نداشت، به این مفهوم است که سنا باید با وجود مخالفت‌های کاخ سفید تشدید تحریم‌ها را به پیش ببرد. 

کرک در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره اینکه دولت اوباما در حال بررسی کاهش تحریم‌ها علیه ایران از طریق رفع انسداد دارایی‌هاي ایران در خارج از کشور است، بیانیه‌ای را با مشارکت لیندسی گراهام،‌ سناتور کارولینای جنوبی و کلی آیوت،‌ سناتور نیو همپشایر منتشر کرد. از سوی دیگر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: به عقیده ما مفید است که پیش از اینکه هرگونه قانونی را در زمینه تحریم‌های جدید مدنظر قرار دهیم، اجازه دهیم مذاکرات دیپلماتیک فعلی به جلو حرکت کند. ما به مشورت خود با کنگره ادامه خواهیم داد تا هرگونه اقدامی از جانب کنگره با استراتژی مذاکراتی ما در آینده مطابقت داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها